abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 april 2025 @ 17:38:46 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217286679
https://nos.nl/artikel/25(...)ek-overleg-met-trump

quote:
Kabinet over heffingen: geen spierballen, maar diplomatiek overleg met Trump
Het kabinet pleit er bij de Europese Commissie voor om niet met grote tegenmaatregelen te komen in reactie op de importheffingen van de regering-Trump. Maandag vergaderen de EU-landen daarover. Achter de schermen werken verschillende ministers aan de Nederlandse inbreng.

Premier Schoof heeft contact met zijn collega's en Commissievoorzitter Von der Leyen. "Er is veel eensgezindheid om niet terecht te komen in een tunnel van reactie op reactie", zegt Schoof.

Op zijn wekelijkse persconferentie maakte hij duidelijk het niet eens te zijn met de redenen die president Trump heeft genoemd voor de heffing voor de EU. Maar Schoof ziet mogelijkheden om via onderhandelingen met de VS betere afspraken te maken om de schade te beperken, zegt hij.

Chinese dumpingen
Een van de zorgen voor Europa is dat Chinese producten worden gedumpt op de Europese markt, vertelt Schoof. Een groot deel van de Chinese producten kan door de heffing van 54 procent te duur worden voor de Amerikaanse markt. Chinese fabrikanten wijken dan mogelijk uit naar Europa.

Schoof: "Dat is voor consumenten tijdelijk aantrekkelijk, maar voor de Europese bedrijven niet." De premier wil er nog niet op vooruitlopen of de EU dan zelf met importtarieven voor Chinese producten moet komen.

Voor die 'reactie op reactie' waarschuwt ook minister van Economische Zaken Beljaarts (PVV). "We moeten niet ronkend gaan reageren met enorme tegentarieven en met de spierballen gaan rollen", zegt hij. "Het is een delicate afweging. De reactie moet duidelijk zijn: we laten niet over ons heenlopen, maar we hebben ook te zorgen voor onze economie."

De importheffingen van Trump
Woensdag kondigde president Trump aan dat de VS importheffingen gaat opleggen aan alle andere landen. Die leveren geld op voor de Amerikaanse staatskas. Ook hoopt de Trump-regering dat Amerikaanse bedrijven beter kunnen concurreren op de wereldmarkt, vooral met China, en dat meer bedrijven ervoor kiezen fabrieken in de VS neer te zetten, wat werkgelegenheid oplevert.

Daarnaast wil Trump door te onderhandelen met landen over het verlagen van heffingen voor Amerika gunstige afspraken maken. Alhoewel de Trump-regering dit heffingenbeleid vooraf heeft aangekondigd en heeft voorbereid met economisch adviseurs, vragen deskundigen zich af of het allemaal wel goed doordacht is. Ook zetten zij vraagtekens bij hoe de percentages zijn berekend.

De minimumheffing voor alle landen is 10 procent. Voor producten uit de EU is de importheffing 20 procent, voor Chinese producten 54 procent (34 bovenop de al eerdere 20 procent). Deze producten worden voor Amerikaanse bedrijven en consumenten dus duurder om te importeren. Daardoor kan de verkoop dalen. Voor bedrijven die afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt betekent dit minder omzet.

Minister van Financiėn Heinen (VVD) is pessimistisch over een handelsoorlog en sluit een recessie niet uit. "Dit gaat impact hebben op Nederland, het gaat ten koste van de economische groei. En ook wat betreft veiligheid zijn we de risico's aan het opstapelen." De Amerikaanse heffingen gaan hoe dan ook gevolgen hebben voor de wereldeconomie, verwacht Heinen. En dus ook voor die van Nederland en de begroting voor het komende jaar.

Van de verwachte 1,7 procent economische groei gaat er waarschijnlijk 0,1 of 0,2 procent af, zo rekent Beljaarts voor. "Dat ga je niet onmiddellijk merken bij het boodschappen doen, maar we moet het ook niet bagatelliseren." Het kabinet werkt aan diverse scenario's en is in gesprek met het bedrijfsleven. Er worden analyses gemaakt voor welke bedrijfstakken de gevolgen het grootst zijn.

Wat wil Trump hebben
Minister van Buitenlandse Handel Klever (PVV) voert maandag in Brussel namens het kabinet de gesprekken. "We moeten het hoofd koel houden", zegt zij. "We gaan eerst onderhandelen met de Amerikanen. Als het nodig is, nemen we tegenmaatregelen." Maandag moet zo'n pakket tegenmaatregelen worden vastgesteld en wordt de onderhandelingsstrategie bepaald: wat wil de regering-Trump hebben in ruil voor het verlagen van het importtarief voor de EU?

Klever houdt er bijvoorbeeld rekening mee dat de VS de strenge Europese techwet van tafel wil hebben omdat de grootste techbedrijven ter wereld, zoals Apple, Alphabet (moederbedrijf van Google) en Meta, daar last van hebben.

Heinen heeft met zijn Europese collegaministers al afgesproken samen op te trekken. "We houden elkaar vast, samen staan we sterk." Beljaarts zegt dat er achter de schermen van alles gebeurt. "Stille diplomatie doet altijd zijn werk, maar het mooie daarvan is dat het stil is."

Hieronder voorbeelden van heffingen en hoe deze worden berekend:

.
Ik vind het wel typisch dat dit kabinet op het enige moment dit jaar spierballen moet laten zien, er dan voor kiest om dat niet te doen. :')

Diplomatiek overleg over importtarieven die worden opgelegd... dan kun je er alleen maar slechter uit komen. De VS hebben ons mooi bij de kut te pakken. :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217286750
De VS naaien vooral zichzelf.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_217286763
Alle landen behalve Rusland en zijn vassal staat*
pi_217286764
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 17:38 schreef Mikeytt het volgende:
Van de verwachte 1,7 procent economische groei gaat er waarschijnlijk 0,1 of 0,2 procent af, zo rekent Beljaarts voor.
Haha.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiėsto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  vrijdag 4 april 2025 @ 17:48:07 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217286765
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 17:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
De VS naaien vooral zichzelf.
Met Nederland blijkbaar niet als we gewoon alles accepteren.
pi_217286796
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 17:48 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Met Nederland blijkbaar niet als we gewoon alles accepteren.
Ik heb al aardig wat amerikaanse producten in de boycot gezet. Het lijkt me dat veel fransen en vooral denen dat ook doen. Verder mogen de VS en China het lekker uitzoeken. Laat ze elkaar maar slopen. Europa is een groot handelsblok. De mensen in Brussel zijn een stuk slimmer dan in Washington of Peking die lukraak barriėres opwerpen.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  vrijdag 4 april 2025 @ 18:10:38 #7
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217286886
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 17:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik heb al aardig wat amerikaanse producten in de boycot gezet. Het lijkt me dat veel fransen en vooral denen dat ook doen. Verder mogen de VS en China het lekker uitzoeken. Laat ze elkaar maar slopen. Europa is een groot handelsblok. De mensen in Brussel zijn een stuk slimmer dan in Washington of Peking die lukraak barriėres opwerpen.
Waarom heb jij zo'n hoge pet op van de mensen in Brussel?
pi_217286927
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 18:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waarom heb jij zo'n hoge pet op van de mensen in Brussel?
Waarom jij niet?
  vrijdag 4 april 2025 @ 18:19:37 #9
396550 Richestorags
pi_217286953
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 18:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Waarom jij niet?
Ze hebben nogal discutabele beslissingen gemaakt op het vlak van:

-Defensie
-Migratie
-Energie en klimaat
-Wet- en regelgeving voor bedrijven

Om er maar eens een paar te noemen.
  vrijdag 4 april 2025 @ 18:21:55 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217286966
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 17:47 schreef TheJanitor het volgende:
Alle landen behalve Rusland en zijn vassal staat*
Het is in ieder geval "vazal" in het Nederlands :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_217286976
quote:

[..]
Ik moet die vermeende slimheid van die megalomane malloten in de EU nog meemaken.
  vrijdag 4 april 2025 @ 18:38:34 #12
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217287080
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 18:22 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ik moet die vermeende slimheid van die megalomane malloten in de EU nog meemaken.
Als de Mango Mussolini jouw referentiekader is voor slimheid zal dat inderdaad fors tegenvallen.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_217287129
Gelukkig hebben we een kabinet dat dagelijks laat zien in staat te zijn afspraken te maken met anderen :{

Als ik dan lees dat totale nitwits als Klever en Beljaarts daar dan over gaan dan zakt me de moed in de schoenen. Laat het dan alsjeblieft maar over aan Heinen
  vrijdag 4 april 2025 @ 18:46:56 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217287147
Prima keus. Men moet dit via de diplomatieke weg op zien te lossen.
quote:

[..]
Ja, jij. Dat is microniveau. De overgrote meerderheid van de mensen zullen niet meedoen aan zulk politiek tribalisme en gaan gewoon af op eerder ervaringen met merken en de prijs-kwaliteitverhouding.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 4 april 2025 @ 18:57:52 #15
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_217287240
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 18:44 schreef Raw85 het volgende:
Beljaarts
Figuren als Timmerpad en Klavertjes moeten zich maar druk maken over lintjes.

Laat de daadwerkelijke politiek maar over aan de echte mannen.
pi_217287260
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 18:57 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

Wie zijn de echte mannen dan precies volgens jou?
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 april 2025 @ 19:07:01 #17
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_217287311
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 17:38 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)ek-overleg-met-trump
[..]
Ik vind het wel typisch dat dit kabinet op het enige moment dit jaar spierballen moet laten zien, er dan voor kiest om dat niet te doen. :')

Diplomatiek overleg over importtarieven die worden opgelegd... dan kun je er alleen maar slechter uit komen. De VS hebben ons mooi bij de kut te pakken. :')
Grote bek over opkomen voor Nederland, maar constant kruipen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 april 2025 @ 19:09:18 #18
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_217287334
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 april 2025 18:19 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ze hebben nogal discutabele beslissingen gemaakt op het vlak van:

-Defensie
-Migratie
-Energie en klimaat
-Wet- en regelgeving voor bedrijven

Om er maar eens een paar te noemen.
Defensie doet Brussel niet. Da's gewoon een taak van de lidstaten zelf.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_217287372
De vraag moet zijn, wat heb ik nodig uit de VS :?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 4 april 2025 @ 19:19:48 #20
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217287409
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 19:07 schreef Ulx het volgende:

[..]
Grote bek over opkomen voor Nederland, maar constant kruipen.
We hebben gewoon een America First MAGA regering *in Nederland*
  vrijdag 4 april 2025 @ 19:31:05 #21
396550 Richestorags
pi_217287489
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 19:09 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dat is niet waar. De spending bill komt vanuit de EU.
pi_217287555
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 18:57 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

Iedereen die een land wil regeren is toch een dictator? Aangezien die de vruchten door noeste arbeid verkregen gratis gehaald en bezorgd wil hebben.
pi_217287759
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 19:09 schreef Ulx het volgende:

[..]
Snap nu eens, veel pro trump / pro poetin willen gewoon dat EU, Vs een pro rusland beleid maken, alles gericht om rusland te helpen een supermacht te worden.

Want meer defensie is niet goed voor rusland, want dan is de eu de supermacht op dit continent. Wanneer je dat soort opmerkingen door die bril leest, dan duid wat makkelijker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')