abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217284207

quote:
Het gerechtshof in Arnhem heeft vrijdag de hoofdverdachte in de afpersingszaak rond fruitbedrijf De Groot Fresh Group in Hedel de maximale gevangenisstraf opgelegd van 26,5 jaar. De straf is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.
De 40-jarige Ali G. uit Bussum, die de uitspraak van het hoger beroep via een videoverbinding bijwoonde, is volgens het hof de drijvende kracht geweest bij het afpersen en bedreigen van de directie van de fruitimporteur en de aanslagen op woningen van de medewerkers.

Na de vondst van 400 kilo cocaïne tussen de bananen in mei 2019 ontving het bedrijf vele bedreigende sms-berichten waarin de verdachte grote sommen geld eiste. In het najaar van 2020 en in 2021 volgden daadwerkelijk aanslagen met vuurwerkbommen op woningen en werden woningen beschoten. Een woonboerderij brandde volledig af. Het gaat in totaal om vijftien aanslagen.

Hogere straf

De rechtbank veroordeelde G. in september 2022 tot een gevangenisstraf van negentien jaar en tien maanden. Anders dan de rechtbank oordeelde het hof dat bij een aantal aanslagen sprake was van een poging tot moord, daarom is de opgelegde celstraf hoger.

G.'s halfbroer Yassine A. kreeg een celstraf van tien jaar opgelegd, gelijk aan de eis. "Hij liet het vuile werk opknappen door uitvoerders en zorgde ervoor dat hij zelf buiten beeld bleef", aldus het hof. In hun ouderlijk huis werd een lijst van medewerkers van het fruitbedrijf gevonden, met daarop aantekeningen van G. Door een blunder van het OM belandde die lijst in het strafdossier, waardoor G. de beschikking kreeg over adressen waar hij aanslagen kon plegen om de druk op te voeren.

"Voor de familie De Groot en de regio Bommelerwaard hebben de aanslagen gezorgd voor veel angst bij een grote groep mensen. Iedereen op de personeelslijst was een potentieel doelwit van een volgende aanslag. Die angst werd ook versterkt doordat er steeds meer schade werd veroorzaakt", aldus het hof.

Bij het hoger beroep waren in totaal twaalf verdachten betrokken. Het hof heeft de overige mannen straffen van twee tot tien jaar opgelegd voor hun bijdrage aan de aanslagen. Een verdachte werd vrijgesproken.
De man op de foto is niet de Ali G uit het verhaal overigens

https://www.telegraaf.nl/(...)k-fruitbedrijf-hedel
pi_217285339
I iz here with my main man
pi_217285385
Ik las Ali B ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Miss 200.000.000! vrijdag 4 april 2025 @ 15:48:54 #4
367000 roos94
pi_217285758
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 15:04 schreef TLC het volgende:
Ik las Ali B ;(
Allemaal één pot nat
  vrijdag 4 april 2025 @ 16:06:50 #5
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217285913
Welke gevolgen heeft dit gehad voor het OM? Die blunder.
  vrijdag 4 april 2025 @ 16:11:24 #6
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217285945
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 14:58 schreef Pizzakoppo het volgende:
I iz here with my main man
'you look a'much fitta then on them coins. Let me tell ya that the next time I put a 50 pence piece in ma pocket, me will feel hounered having your head so close to me nuts'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator / Redactie FP vrijdag 4 april 2025 @ 16:12:32 #7
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_217285956
Op het AD staat een reconstructie. Behoorlijk heftig ook :{

https://ad.nl/redactie/2025/de-hel-in-hedel/
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_217286078
Er is ook een podcast over, "Rot Fruit" maar behalve de 1e en 2e aflevering is die alleen via Podimo te beluisteren.
  vrijdag 4 april 2025 @ 20:41:23 #9
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_217288420
Net bij het 8 uur journaal wisten ze het niet verder te duiden dan 'een man'.
The more debt, the better
  vrijdag 4 april 2025 @ 20:47:41 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_217288595
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 20:41 schreef flyguy het volgende:
Net bij het 8 uur journaal wisten ze het niet verder te duiden dan 'een man'.
Het NOS journaal zeker?
pi_217298715
Welke medewerkers/familieleden van de De Groot Fresh Group waren hierbij betrokken?

Volgens mij gebeuren dit soort zaken meestal niet zomaar.

Hoe zat dat trouwens met die Marokkaanse vriendin die "het niet meer na kon vertellen"?

Was die echt?
pi_217299439
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 22:18 schreef Horzula het volgende:
Welke medewerkers/familieleden van de De Groot Fresh Group waren hierbij betrokken?

Volgens mij gebeuren dit soort zaken meestal niet zomaar.

Hoe zat dat trouwens met die Marokkaanse vriendin die "het niet meer na kon vertellen"?

Was die echt?
Ik heb deze zaak van begin gevolgd, en denk niet dat het bedrijf hierbij betrokken is.
Anders had de politie echt wel een andere tactiek gevolgt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 6 april 2025 @ 03:01:11 #13
3542 Gia
User under construction
pi_217299794
26 jaar is wel een behoorlijk lange straf. Men zegt altijd dat levenslang in Nederland neerkomt op 20 jaar, en met goed gedrag slechts 14.

Soms zou ik hier wel wat meer Amerikaanse invloeden willen zien, bij sommige zaken. Tweemaal levenslang bijvoorbeeld voor een dubbele moord.
pi_217299800
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 03:01 schreef Gia het volgende:
26 jaar is wel een behoorlijk lange straf. Men zegt altijd dat levenslang in Nederland neerkomt op 20 jaar, en met goed gedrag slechts 14.
Dat zegt echt helemaal niemand
  zondag 6 april 2025 @ 03:16:24 #15
3542 Gia
User under construction
pi_217299825
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 03:02 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Dat zegt echt helemaal niemand
Hm, was vroeger dus wel zo.

quote:
Tot de jaren 80 van de vorige eeuw werd standaard gekeken of levenslanggestraften voor gratie in aanmerking kwamen, zodat zij toch konden vrijkomen. In 1986 gebeurde dat voor het laatst. In 2009 is nog gratie verleend aan een man die ernstig ziek was en kort na zijn vrijlating overleed. Daarna kwam gratieverlening niet meer voor en zat iedereen echt levenslang.
https://www.rechtspraak.nl/Themas/Levenslang

Vroeger, jaren 70/80 kwam het neer op 20 jaar. Minus aftrek voor goed gedrag.

Ik ken een geval van een dubbele doodslag waarvoor de dader slechts 8 jaar gezeten heeft.
pi_217300188
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 00:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb deze zaak van begin gevolgd, en denk niet dat het bedrijf hierbij betrokken is.
Anders had de politie echt wel een andere tactiek gevolgt.
Als ik het goed begrijp has die Ali G. niets met die cocaïne te maken?

Dat van die chantage van iemand van buiten wil er bij mij nog wel in.

Heb alleen af en toe nieuwsberichten gevolgd, maar er zit toch niet 400 kilo cocaïne in een container als er niemand aan de andere kant is om tenminste te zorgen dat de uithalers er bij de bestemming bij kunnen?

Dan hoeft het hele bedrijf nog niet rot te zijn, maar minstens één en waarschijnlijk meerdere medewerkers van het fruitbedrijf en/of het transportbedrijf.

Het lijkt me sterk dat dit soort dingen zo maar gebeurt en ik mis een heel stuk. achtergrond.

Georganiseerde misdaad gebeurt niet zo maar en gebeurt niet één keer.
  Moderator / Redactie FP zondag 6 april 2025 @ 07:11:02 #17
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_217300193
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 07:09 schreef Horzula het volgende:

[..]

Heb alleen af en toe nieuwsberichten gevolgd, maar er zit toch niet 400 kilo cocaïne in een container als er niemand aan de andere kant is om tenminste te zorgen dat de uithalers er bij de bestemming bij kunnen?

Dan hoeft het hele bedrijf nog niet rot te zijn, maar minstens één en waarschijnlijk meerdere medewerkers van het fruitbedrijf en/of het transportbedrijf.

Het lijkt me sterk dat dit soort dingen zo maar gebeurt en ik mis een heel stuk. achtergrond.

Had ie ook niet. Dook erop omdat hij geld rook.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_217300256
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 07:09 schreef Horzula het volgende:

[..]

Het uithalen gebeurt in de haven, als er dan iets mis gaat komt het gewoon bij een willekeurig bedrijf aan.
Dit is een gerenommeerd fruitbedrijf, ik denk niet dat ze er bij betrokken waren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217300304
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 07:11 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Had ie ook niet. Dook erop omdat hij geld rook.
Begrijp ik.

Maar ik heb het nare gevoel dat hier een héél stuk over de betrokken bedrijven gemist wordt door bijvoorbeeld het AD.

Het doet me denken aan die ontvoering door criminelen van die mijnheer in de Cruquius die er (in eerste instantie) zogenaamd niks mee te maken had, maar wel een strafblad had van twee kantjes.

Of die 'onschuldige en van de prins geen kwaad wetende' oppassers op een boerderij die -zomaar ineens, verbazing- uit het niets in elkaar
geslagen werden door de mensen voor wie ze op moesten passen!

Bleek later dat er wiet verdwenen was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')