De Britse premier Keir Starmer vindt dat de populaire Netflix-serie Adolescence op middelbare scholen vertoond moet worden. Dat kwam naar voren uit een gesprek tussen schrijver Jack Thorne en Starmer, meldt de BBC maandag.
Thorne was op Downing Street uitgenodigd om over de online invloed van toxische informatie op jongeren te praten.
Adolescence gaat over de dertienjarige Jamie Miller, die wordt beschuldigd van de moord op zijn schoolgenoot Katie. De vierdelige serie onderzoekt de manosfeer, een seksistische online gemeenschap die zich tegen feminisme en vrouwen keert.
De Britse serie is niet alleen door het onderwerp, maar ook door de filmstijl een grote hit. Elke aflevering bestaat uit slechts één shot.
Netflix heeft aangeboden de serie gratis beschikbaar te stellen voor scholen. "Dat is een belangrijk initiatief om zoveel mogelijk leerlingen aan te moedigen te kijken", zegt Starmer. "Als vader die de serie met zijn tienerzoon en -dochter heeft gekeken, kan ik je zeggen dat het hard aankomt."
https://www.nu.nl/film/63(...).google.com%2F#nujijReactie van een therapeut na het zien van de mini serie:
Waar ik mij vooral zorgen over maak in lijn met de serie: wat voor rolmodellen hebben jongens tegenwoordig? Ik denk dat het belangrijk is om daar met elkaar wel het gesprek over te voeren."
'Jongens hebben weinig keus'Volgens Van Fenema is er een gebrek aan diversiteit aan rolmodellen. "Polarisatie kenmerkt onze tijd en dat zie je ook hier. Jongens hebben weinig keus. Je bent of heel woke en niet al te mannelijk of je zit aan de andere kant van het spectrum, bij Andrew Tate. Ik denk dat het heel moeilijk is voor jongens om de tussenvormen, die diversiteit van mannelijke rolmodellen, te vinden. Waar kunnen jongens zich mee identificeren om een fatsoenlijke kerel te worden?"
Ze vindt het belangrijk dat er aandacht is voor mannelijke eigenschappen bij jongens. "In deze samenleving hebben we terecht heel erg ons best gedaan voor emancipatie en vrouwenrechten. Maar ik denk tegelijkertijd dat we jongens een beetje in de steek hebben gelaten. Er zijn biologische verschillen die gaan over sociaalpsychologie. Mannen hebben gemiddeld genomen meer met verdedigen, competitie en vechten."
https://wnl.tv/2025/03/31(...)ijke-kerel-te-wordenEr worden een aantal terechte observaties gemaakt:
- Ouderen hebben geen idee wat er speelt in het leven van de tieners
- Er is een chronisch gebrek aan positieve rolmodellen
Vervolgens worden er een aantal conclusies getrokken
- Het is de schuld van de red pill, Andrew Tate, manosfeer en giftige mannelijkheid
Waarvan ik denk, wat moet ik hiermee?
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_boo op 01-04-2025 12:23:40 ]
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.