quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:34 schreef archito het volgende:
[..]
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar dat wordt wel een heel lullig gootje op een gestucte gevel.
Infrezen lijkt me inderdaad de netste oplossing. Weet je waar het stucwerk op is aangebracht? Zit dat toevallig direct op isolatie? Dan is dat helemaal makkelijk. Netjes aanhelen is wel een uitdaging omdat het stucwerk waarschijnlijk een structuur heeft.
Uit de foto wordt mij nog steeds niet duidelijk waarom je de doorvoer naar binnen niet in de achtergevel kan maken en dan binnendoor de leiding naar de binnenunit op de zijgevel kan brengen? Is de gehele achtergevel van vloer tot plafond glas ofzo?
quote:Op woensdag 2 april 2025 12:10 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nou het is een beetje apart ontworpen huis. Maar de slaapkamer waar het nu om gaat, kijkt uit op het platte dak van de woonkamer. Maar het plafond van de woonkamer is hoger dan de vloer van de slaapkamer. Dus onder het raam in de slaapkamer zit wel een muurtje/stenen, maar als ik daar doorheen boor, kom ik in de woonkamer terecht.
(Leg ik dat duidelijk uit?)
Maar die optie van eventueel frezen is wel een goeie om de buren indien nodig tegemoet te komen. Had ik niet aan gedacht, dus dank aan iedereen in dit topic
Het is geen gestucte gevel; de muur is deels wit geschilderd. Geen stucwerk volgens mij.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:34 schreef archito het volgende:
[..]
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar dat wordt wel een heel lullig gootje op een gestucte gevel.
Infrezen lijkt me inderdaad de netste oplossing. Weet je waar het stucwerk op is aangebracht? Zit dat toevallig direct op isolatie? Dan is dat helemaal makkelijk. Netjes aanhelen is wel een uitdaging omdat het stucwerk waarschijnlijk een structuur heeft.
Uit de foto wordt mij nog steeds niet duidelijk waarom je de doorvoer naar binnen niet in de achtergevel kan maken en dan binnendoor de leiding naar de binnenunit op de zijgevel kan brengen? Is de gehele achtergevel van vloer tot plafond glas ofzo?
De vraag is dan of er ruimte boven het raam is of links of rechts. Eventueel zelfs over de dakrand en dan een doorvoer door het dak, minder fraai maar vanaf de straat niet te zien.quote:
Door het dak is geen optie, bouwkundig gezien.quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:58 schreef archito het volgende:
[..]
De vraag is dan of er ruimte boven het raam is of links of rechts. Eventueel zelfs over de dakrand en dan een doorvoer door het dak, minder fraai maar vanaf de straat niet te zien.
Haha misschien gaan we te veel op detail in. Maar als architect heb ik heel vaak te maken gehad met installateurs die eerst op alles nee zeggen wat niet standaard is maar blijkt het met meedenken en doorvragen wel te kunnen. Vandaar dat ik met wat vragen nog probeer te achterhalen of er niet toch andere mogelijkheden zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:57 schreef Black-Death het volgende:
Ja sorry ik kan het niet beter uitleggen.. jullie mogen best even ter plekke komen kijken?
Heb 2 airco-bedrijven gehad hier, beiden kwamen tot de conclusie dat die muur de enige optie is.
Ja kan ik me wel voorstellen.. maar de kamer is vrijwel vierkant. 1 muur komt bij de badkamer, 1 muur in de gang, 1 muur is alleen kozijn/raam, en dan blijft er maar 1 muur over; en die komt uit in de tuin vd buren. Dak is bol, een zinken dak, was allemaal geen optie.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:00 schreef archito het volgende:
[..]
Haha misschien gaan we te veel op detail in. Maar als architect heb ik heel vaak te maken gehad met installateurs die eerst op alles nee zeggen wat niet standaard is maar blijkt het met meedenken en doorvragen wel te kunnen. Vandaar dat ik met wat vragen nog probeer te achterhalen of er niet toch andere mogelijkheden zijn.
infrezen, cement voeg, en die ook wit makenquote:Op dinsdag 8 april 2025 14:34 schreef archito het volgende:
[..]
Zo'n 10 cm brede cementvoeg ga je echt wel zien hoor, wit gemaakt of niet.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
infrezen, cement voeg, en die ook wit maken
klaar zie je niets van
Ja je zal altijd wel een kleurverschil gaan zien. Dat is zondequote:Op dinsdag 8 april 2025 20:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Zo'n 10 cm brede cementvoeg ga je echt wel zien hoor, wit gemaakt of niet.
nee twee centimeter breedquote:Op dinsdag 8 april 2025 20:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Zo'n 10 cm brede cementvoeg ga je echt wel zien hoor, wit gemaakt of niet.
de hele buitenmuur opnieuw vervenquote:Op dinsdag 8 april 2025 20:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja je zal altijd wel een kleurverschil gaan zien. Dat is zonde
quote:Op donderdag 3 april 2025 19:46 schreef r_one het volgende:
Velen hebben het hier over een 'kabel' (in de zin van stroomkabel?) maar volgens mij bedoelt @:TS de -afgeperste- aan-/afvoerleidingen tussen binnen- en buitenunit; die zijn wel ietsjes dikker.
Correct me if I'm wrong ....
de leidingen tussen binnen en buiten unit dat is een stroomkabel die gaat rechtstreeks , gewoon grijze kabelquote:Op donderdag 3 april 2025 19:53 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Correct. De leidingen tussen binnenunit en buitenunit inderdaad.
net een centimeterquote:Elektrakabel buiten - Deze XMVK elektriciteitskabel is dankzij zijn weerbestendige mantel geschikt voor bovengronds buitengebruik. Zo kun je bijvoorbeeld lampen of schakelmateriaal buiten ophangen.
De aderdikte van de 10 meter lange elektrakabel is 2.5 mm², hierdoor kan het exemplaar tot 25 ampère doorvoeren.
Je vergeet de (afgeperste en geïsoleerde!) aanvoer en retourleiding met koelgasquote:Op dinsdag 8 april 2025 22:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
de leidingen tussen binnen en buiten unit dat is een stroomkabel die gaat rechtstreeks , gewoon grijze kabel
[ afbeelding ]
[..]
net een centimeter
Een een condenswaterafvoer
https://www.nlx-internati(...)x_6-1HBoCrnAQAvD_BwE
ook een centimeter
gleufje hoeft niet breder te zijn dan 3 centimeter
condenswaterafvoer mag ook binnen blijven die HOEFT niet naar buiten, de grijze stroomdraad die moet wel naar de buitenunit.
Maar hij moet de ideeën voorleggen aan de installateur, niet aan fok
De oplossing is erg aan de object situatie gebonden
Als ik kijk wat over mijn gevel loopt ga je idd 3 cm niet halen zonder de spouw te raken.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Je vergeet de (afgeperste en geïsoleerde!) aanvoer en retourleiding met koelgas![]()
[ afbeelding ]
Al met al zal je, alles tezamen, een sleuf moeten frezen van 8 cm breed (bij 6 cm diep), dat zijn de maten van een standaard montagekanaal:
[ afbeelding ]
ik heb 4 aircos aan laten leggen van LG en ik zie alleen een condenspijp lopen bij allemaal over de buitenmuur en een opgerolde grijze kabelquote:Op dinsdag 8 april 2025 23:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als ik kijk wat over mijn gevel loopt ga je idd 3 cm niet halen zonder de spouw te raken.
Dan zullen bij jou binnen- en buitenunit direct aan weerszijden van de binnen-/buitenmuur hangen (en dan heb je dus ook 4 buitenunits).quote:Op woensdag 9 april 2025 00:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb 4 aircos aan laten leggen van LG en ik zie alleen een condenspijp lopen bij allemaal over de buitenmuur en een opgerolde grijze kabel
en ze doen het prima
quote:Op woensdag 9 april 2025 00:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan zullen bij jou binnen- en buitenunit direct aan weerszijden van de binnen-/buitenmuur hangen (en dan heb je dus ook 4 buitenunits).
(en waarom die grijze stroomkabel dan opgerold)
zie antwoord @r_one.quote:Op woensdag 9 april 2025 00:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb 4 aircos aan laten leggen van LG en ik zie alleen een condenspijp lopen bij allemaal over de buitenmuur en een opgerolde grijze kabel
en ze doen het prima
Dus het kan sowieso alleen maar met schriftelijke toestemming van de buren voor zowel de buiten unit als de werkzaamheden om deze te plaatsenquote:Op dinsdag 1 april 2025 09:07 schreef Black-Death het volgende:
MULTI-QUOTE
[..]
Correct, voor de werkzaamheden moeten we in de tuin van de buren komen.
[..]
We richten de buitenunit richting onze tuin, dus het geluid zal vooral onze eigen tuin op gaan.
[..]
Goed dat je het zegt, zal er extra rekening mee houden dat hieraan gedacht wordt tijdens de installatie.
[..]
Wat zijn hierin precies de eisen? Kan dat niet echt terugvinden.
[..]
Dan zouden de buren die in hun tuin moeten planten. (En moet ie enkele meters hoog gaan groeien).
[..]
Ze weten nog niet van het plan om überhaupt een airco te plaatsen, dus hun weerstand kan niet zitten in het feit dat ze geen airco op het platte dak willen. Want dat weten ze niet.
[..]
Tijdens de verbouwing/plaatsing van de zonnepanelen, toen er dus een los, niet gemonteerd kabeltje even langs de betreffende muur hing, kwam de buurvrouw al naar buiten dat dit juridisch niet mag. Dus die kant zal het vermoedelijk zeker opgaan.
Onzin. Tweewerf onzin.quote:Op woensdag 9 april 2025 08:20 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus het kan sowieso alleen maar met schriftelijke toestemming van de buren voor zowel de buiten unit als de werkzaamheden om deze te plaatsen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |