Niet mijn OP
Vanavond begint de ramadan![6dea3c0e-e739-4aa5-87fb-b3f3a5b67982]()
BUNNIK De ramadan, de islamitische vastenmaand, start naar verwachting vandaag. Afhankelijk van de maanstand begint de ramadan 2025 vrijdagavond 28 februari en eindigt op zaterdagavond 29 maart. Dat betekent dat de eerste vastendag zaterdag 1 maart is. Het Suikerfeest (Eid al-Fitr/Bayram) start op zondag 30 maart.
Ramadan is de negende maand van de islamitische maankalender. In de islam geldt ze als de heilige maand van inkeer, waarin tussen de dageraad ruim vóór zonsopkomst en zonsondergang door vele gelovigen – voor zover zij daarvan niet vrijgesteld zijn – gevast wordt.
VASTENHet vasten houdt in dat veel moslims op deze tijden niet eten, drinken, roken en dat ze zich onthouden van geslachtsgemeenschap. Daarnaast zijn ook liegen, schelden, kwaadspreken en vloeken tijdens de ramadan extra kwalijk. Voor zieken, zwangere vrouwen, jonge kinderen (die de puberteit nog niet bereikt hebben), reizigers en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid of vertragend werkt op herstel van een ziekte, wordt een uitzondering gemaakt. Zij hoeven niet te vasten, hoewel het inhalen ervan (indien dat mogelijk is) wel wordt aangemoedigd.
Zowel ‘s ochtends vroeg als ‘s avonds na zonsondergang wordt er door sommigen zeer uitgebreid gegeten. De ochtendmaaltijd wordt shor, sohor of suhoor genoemd; de maaltijd na het vasten iftar.
IFTAR-MAALTIJDENOp veel plaatsen in Nederland worden met enige regelmaat openbare iftar-maaltijden georganiseerd, waarvoor ook niet-moslims worden uitgenodigd.
Ik wens Moslims in het algemeen en hier op Fok! in het bijzonder een fijne Ramadan. Ramadan Mubarak. Voorts zou ik de volgende users eens uitnodigen een dagje mee te vasten:
- @:Sp3c
- @:Hathor
- @:RamboDirk
- @:Fok-it
- @:FlippingCoin
- @:EttovanBelgie
Jullie gaan me niet zo veel zien deze maand. Prima?

²
[ Bericht 2% gewijzigd door koffiekoekjes op 29-03-2025 21:34:22 ]