abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 maart 2025 @ 23:39:32 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217214636
Maand geleden gebeurd, laat twee kinderen achter meid en jongen van 30 jaar ongeveer
Biologische moeder van hun al 7 jaar overleden spontaan geen opzet
Ik middelbare leeftijd en 3 jaar jonger dan broer ga nu contact herstellen wat er niet meer was om er het beste van te maken
Iemand tips zowel voor mijzelf als voor de kinderen?
Condoleances zijn lief maar niet noodzakelijk, na 3 weken in bed te hebben gelegen en 5kg afgevallen te zijn sta ik weer een beetje op mijn benen, maar wiebelt nog wel
pi_217214721
;( sterkte.

ik zou het herstellen van het contact vooral aan zijn kinderen overlaten. Als jij er behoefte aan hebt uiteraard wel dat aangeven, maar denk dat je hen de ruimte moet geven om wel of niet het contact te herstellen

maar dat is slechts mijn mening, niet ergens op gebaseerd :@
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  vrijdag 28 maart 2025 @ 23:55:27 #3
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217214781
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 23:47 schreef mschol het volgende:
;( sterkte.
ik zou het herstellen van het contact vooral aan zijn kinderen overlaten. Als jij er behoefte aan hebt uiteraard wel dat aangeven, maar denk dat je hen de ruimte moet geven om wel of niet het contact te herstellen
maar dat is slechts mijn mening, niet ergens op gebaseerd :@
Oudste belde mij zelf om het feit te melden en dat ze contact wilde in de toekomst
Uiteraard krijgen ze alle ruimte die ze nodig hebben, en alle steun die ze willen, ik dring nergens op aan
Er is al geappt en binnenkort eerste ontmoeting op neutraal terrein en niet te lang om alles beheersbaar te houden
  Spellchecker zaterdag 29 maart 2025 @ 00:03:47 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217214838
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 23:55 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Oudste belde mij zelf om het feit te melden en dat ze contact wilde in de toekomst
Uiteraard krijgen ze alle ruimte die ze nodig hebben, en alle steun die ze willen, ik dring nergens op aan
Er is al geappt en binnenkort eerste ontmoeting op neutraal terrein en niet te lang om alles beheersbaar te houden
Sterkte!
Eerst maar eens die ontmoeting ... en kijk van daaruit waar iedereen behoefte aan heeft?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 00:11:57 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217214875
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:03 schreef maily het volgende:
Sterkte!
Eerst maar eens die ontmoeting ... en kijk van daaruit waar iedereen behoefte aan heeft?
Daarom ook eerst maar eens inventariseren, hoe staan ze ervoor op allerlei gebieden ?
Ze hebben natuurlijk veel vragen, geen probleem, maar........

Onze wieg stond niet op een veilige plek, veel geestelijk geweld, niet lichamelijk,niet sexueel
Ik kan mij dan ook zijn wanhoopsdaad wel begrijpen.
Maar hoe vertel ik dat zijn kinderen?
  Spellchecker zaterdag 29 maart 2025 @ 00:14:08 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217214885
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Daarom ook eerst maar eens inventariseren, hoe staan ze ervoor op allerlei gebieden ?
Ze hebben natuurlijk veel vragen, geen probleem, maar........

Onze wieg stond niet op een veilige plek, veel geestelijk geweld, niet lichamelijk,niet sexueel
Ik kan mij dan ook zijn wanhoopsdaad wel begrijpen.
Maar hoe vertel ik dat zijn kinderen?
Weet jij of zijn kinderen dat weten?
En zo ja; in hoeverre?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 00:20:04 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217214911
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:14 schreef maily het volgende:
Weet jij of zijn kinderen dat weten?
En zo ja; in hoeverre?
Ja denk het wel want hij was onder behandeling vanwege depressie en op de kaart stond geen bloemen maar gift aan 113 :'(
  Spellchecker zaterdag 29 maart 2025 @ 00:30:30 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217214955
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:20 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Ja denk het wel want hij was onder behandeling vanwege depressie en op de kaart stond geen bloemen maar gift aan 113 :'(
Jij bent zijn zus. Voor zijn kinderen degene die hem heel zijn leven gekend heeft (en wist hoe het er bij jullie vroeger aan toe ging).
Ze zullen misschien nog dingen daarover willen vragen. Aan jou dan of je daar antwoord op wil geven ....
  zaterdag 29 maart 2025 @ 00:35:11 #9
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217214968
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:30 schreef maily het volgende:
Jij bent zijn zus. Voor zijn kinderen degene die hem heel zijn leven gekend heeft (en wist hoe het er bij jullie vroeger aan toe ging).
Ze zullen misschien nog dingen daarover willen vragen. Aan jou dan of je daar antwoord op wil geven ....
Daar zit nu net het probleem, ik wil ze alles vertellen zo neutraal mogelijk......
Maar als ik ze alles ga vertellen begrijpen ze zelf waarschijnlijk niet eens waarom hij dan aan kinderen is begonnen
Ik bewust niet, zelfs een relatie is mij niet gelukt, wel geprobeerd maar geestelijk hier alles op slot en kapot van binnen :')
  Spellchecker zaterdag 29 maart 2025 @ 00:37:44 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217214981
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:35 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Daar zit nu net het probleem, ik wil ze alles vertellen zo neutraal mogelijk......
Maar als ik ze alles ga vertellen begrijpen ze zelf waarschijnlijk niet eens waarom hij dan aan kinderen is begonnen
Ik bewust niet, zelfs een relatie is mij niet gelukt, wel geprobeerd maar geestelijk hier alles op slot en kapot van binnen :')
;(
Zou het makkelijker zijn voor jou om het op te schrijven voor zijn kinderen?
In plaats van vertellen?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 00:40:19 #11
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217214994
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:37 schreef maily het volgende:
;(
Zou het makkelijker zijn voor jou om het op te schrijven voor zijn kinderen?
In plaats van vertellen?
Ik kan het wel vertellen dat lukt me nog wel, maar vraag me af of ze dat wel willen weten en wat de gevolgen zijn als ze alles weten.
Straks verlies ik ook nog een neef of nicht :')
pi_217215204
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:40 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Ik kan het wel vertellen dat lukt me nog wel, maar vraag me af of ze dat wel willen weten en wat de gevolgen zijn als ze alles weten.
Straks verlies ik ook nog een neef of nicht :')
voordat je alles verteld, eerst eens met je huisarts erover hebben, die kan je wellicht ook naar een specialist sturen die jou/jullie daarbij kan helpen?
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_217215370
Sterkte, ik weet helaas uit ervaring hoe moeilijk dit is.

Opschrijven wat je aan zijn kinderen wil vertellen lijkt me inderdaad een goed idee
  zaterdag 29 maart 2025 @ 07:45:35 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217215699
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:40 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Ik kan het wel vertellen dat lukt me nog wel, maar vraag me af of ze dat wel willen weten en wat de gevolgen zijn als ze alles weten.
Straks verlies ik ook nog een neef of nicht :')
Het is ook een optie om niet alles te vertellen. Je zou kunnen beginnen met vooral goed te luisteren naar hun verhaal. En waar zitten voor hun de gaten, wat zouden ze van jou willen weten over vroeger, wat zou kunnen helpen om te begrijpen hoe hun vader tot zijn besluit is gekomen.

Ik vind het al een goed teken dat je je dit al van tevoren afvraagt. En volgens mij kun je het ook benoemen: dat je ze graag wil helpen waar mogelijk, maar op je hoede bent om ze niet met zaken op te zadelen. Zij zijn ook volwassen, zouden ook zelf een rol moeten kunnen spelen in bepalen waar voor henzelf een grens ligt.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zaterdag 29 maart 2025 @ 08:48:05 #15
441859 crew  Lenny77
pi_217215989
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 07:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het is ook een optie om niet alles te vertellen. Je zou kunnen beginnen met vooral goed te luisteren naar hun verhaal. En waar zitten voor hun de gaten, wat zouden ze van jou willen weten over vroeger, wat zou kunnen helpen om te begrijpen hoe hun vader tot zijn besluit is gekomen.

Ik vind het al een goed teken dat je je dit al van tevoren afvraagt. En volgens mij kun je het ook benoemen: dat je ze graag wil helpen waar mogelijk, maar op je hoede bent om ze niet met zaken op te zadelen. Zij zijn ook volwassen, zouden ook zelf een rol moeten kunnen spelen in bepalen waar voor henzelf een grens ligt.
Dit. Antwoorden op hun vragen en de rest laten voor wat het is.
Als ze nood aan meer hebben, dan merk je het wel.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_217216225
Allereerst heel veel sterkte. Bij verlies door suicide is het rouwproces heel anders, dat zul je zelf al gemerkt hebben wellicht. Nabestaanden krijgen veel meer te maken met schuldgevoel, boosheid, wanhoop, ontkenning, zoeken naar een reden en de vraag waarom of wat had ik anders kunnen doen?

Wij hadden veel aan herinneringen ophalen. We houden nog steeds jaarlijks bijvoorbeeld een bbq rondom zijn verjaardag met vrienden en familie.
Gewoon bij elkaar zijn is al fijn.

Het lijkt mij het beste als je zijn kinderen het gesprek laat leiden met jou.
Zo vertel je ze geen dingen die ze niet willen weten.

En probeer er ondanks de bittere twist en het heftige verleden ook een positieve draai voor hun aan te geven, vertel hoe je zag hoeveel hij van hun hield of iets in die trant.

Soms mag je best een beetje vertellen wat mensen nodig hebben om te horen, om een herinnering aan iemand mooi en warm te houden. Het uitpraten kunnen ze niet meer.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 10:50:21 #17
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_217217131
Heel veel sterkte TS :*
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_217217745
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:40 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Ik kan het wel vertellen dat lukt me nog wel, maar vraag me af of ze dat wel willen weten en wat de gevolgen zijn als ze alles weten.
Straks verlies ik ook nog een neef of nicht :')
Zij willen dit contact dus kan je daar gewoon naar vragen ….

Het kan ook zijn dat ze gewoon meer willen weten over hun vader, niet enkel de ‘slechte’ zaken maar ook gewoon hoe hij als broer voor je was.

Ook voor jezelf kan het misschien een goede oefening zijn bepaalde gedeeltes van je herinneringen op te graven die zich niet concentreren op de slechte zaken.
Een traumatische ervaring kan soms een hele tijd “overschaduwen”… maar misschien heb je ook waardevolle en fijne herinneringen aan die tijd.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:59:37 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217217790
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Daarom ook eerst maar eens inventariseren, hoe staan ze ervoor op allerlei gebieden ?
Ze hebben natuurlijk veel vragen, geen probleem, maar........

Onze wieg stond niet op een veilige plek, veel geestelijk geweld, niet lichamelijk,niet sexueel
Ik kan mij dan ook zijn wanhoopsdaad wel begrijpen.
Maar hoe vertel ik dat zijn kinderen?
Sterkte..

Vraag ze of ze daar klaar voor zijn. En vraag je ook af of jij er klaar voor bent om het te vertellen.

Misschien ook geen slecht idee om hier wat begeleiding voor in te zetten, als iedereen daar voor open staat?
Resistance is futile.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 12:59:18 #20
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217218301
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:53 schreef RM-rf het volgende:
Zij willen dit contact dus kan je daar gewoon naar vragen ….

Het kan ook zijn dat ze gewoon meer willen weten over hun vader, niet enkel de ‘slechte’ zaken maar ook gewoon hoe hij als broer voor je was.

Ook voor jezelf kan het misschien een goede oefening zijn bepaalde gedeeltes van je herinneringen op te graven die zich niet concentreren op de slechte zaken.
Een traumatische ervaring kan soms een hele tijd “overschaduwen”… maar misschien heb je ook waardevolle en fijne herinneringen aan die tijd.
Dank er zijn echter geen goede momenten te herinneren, toen ik uit huis ging zei mijn moeder: Je bent ontsnapt :')
Als broer was hij er niet en ik niet voor hem, we hebben nooit een relatie gehad in wat voor vorm dan ook
Het was overleven met een dominante schizofrene vader die precies alles bepaalde wat er gebeurde en een moeder die uit de bijbel ging voorlezen om te overleven :|W
Ik ben nu 58 en ja heb er nog steeds last van om mensen emotioneel te vertrouwen er zijn er maar twee tot op heden aan wie ik mij kan overgeven als mens met mijn emoties
En nee dat waren helaas niet mijn ouders
  zondag 30 maart 2025 @ 10:48:22 #21
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_217226853
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Daarom ook eerst maar eens inventariseren, hoe staan ze ervoor op allerlei gebieden ?
Ze hebben natuurlijk veel vragen, geen probleem, maar........

Onze wieg stond niet op een veilige plek, veel geestelijk geweld, niet lichamelijk,niet sexueel
Ik kan mij dan ook zijn wanhoopsdaad wel begrijpen.
Maar hoe vertel ik dat zijn kinderen?
Gewoon zoals het is, of was, of hoe je het ook noemen wilt. Ook al is het niet comfortabel.Na jaren van geen contact moet je niet aankomen met leugens, toneelstukjes of weglatingen.
  zondag 30 maart 2025 @ 11:27:56 #22
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217227625
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 10:48 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Gewoon zoals het is, of was, of hoe je het ook noemen wilt. Ook al is het niet comfortabel.Na jaren van geen contact moet je niet aankomen met leugens, toneelstukjes of weglatingen.
Dat heeft mijn tante de broer van de agressor bij mij gedaan na jaren van geen contact
Aangevuld met:
Ik wist het niet, dus ik ben onschuldig
Ik ga jou kritisch bekijken want je hebt een rare vader
In de aanval dus om haar eigen rol te verhullen ipv te helpen
Dat contact heb ik dus net zo snel weer verbroken na verteld te hebben wat ik van haar vond
Antwoord was van haar: Ja ik ben laf :')
Nu is ze dood geen traan gelaten en niks geërfd zelfs geen foto :|W
  zondag 30 maart 2025 @ 11:35:34 #23
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_217227736
quote:
6s.gif Op zondag 30 maart 2025 11:27 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Dat heeft mijn tante de broer van de agressor bij mij gedaan na jaren van geen contact
Aangevuld met:
Ik wist het niet, dus ik ben onschuldig
Ik ga jou kritisch bekijken want je hebt een rare vader
In de aanval dus om haar eigen rol te verhullen ipv te helpen
Dat contact heb ik dus net zo snel weer verbroken na verteld te hebben wat ik van haar vond
Antwoord was van haar: Ja ik ben laf :')
Nu is ze dood geen traan gelaten en niks geërfd zelfs geen foto :|W
Heb je zelf trouwens wel behoefte aan contact? Los van wat een ander wil? Prima als dat zo is maar voel je anders vooral niks verplicht.
  zondag 30 maart 2025 @ 11:43:38 #24
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217227833
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 11:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Heb je zelf trouwens wel behoefte aan contact? Los van wat een ander wil? Prima als dat zo is maar voel je anders vooral niks verplicht.
Ja heb ik wel want er moet een en ander worden uitgesproken en rechtgezet
Als de verhoudingen dan nog steeds prettig zijn kunnen we er nog iets van maken
Zo niet dan laat ik hun met rust, maar sluit me niet af voor hulp vragen
  Moderator zondag 30 maart 2025 @ 11:51:40 #25
38824 crew  Droopie
pi_217227949
30 jaar zeg je. Geef ze de waarheid als ze erom vragen.

Ook mentale ziekte is een ziekte.
Alle details van jullie ouders hoeven ze niet te weten, t
Bv qua geweld, tenzij ze er expliciet om vragen.
Maar wacht tot verder in het rouwproces een optie?


Andere kant, misschien heeft je broer het juist met een reden nooit verteld..

Als jij dan opeens met je rouw in wereld instapt kan dat ook heftig zijn.
Heb je hulp van buitenaf?
Hell To The Liars
  zondag 30 maart 2025 @ 12:03:20 #26
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217228130
De waarheid vertellen en waar de rotte appel zit was mijn eerste doel want deze waanzin moetstoppen
De rotte appel zit hoger in de boom dwz ouders van vader en moeder hele kwalijke rol gespeeld
Wachten heb ik al gedaan het is nu 8 weken geleden en ze gaven zelf aan er klaar voor te zijn
Die eerste ontmoeting wil ik dan ook kort houden een uurtje ofzo
Ik denk dat hij het bewust niet verteld heeft en dacht er wel mee te kunnen handelen
Niet dus op latere leeftijd :')
Hulp heb ik van vier lieve mensen om me heen
Geen familie
  Spellchecker zondag 30 maart 2025 @ 12:07:27 #27
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217228207
quote:
6s.gif Op zondag 30 maart 2025 12:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
De waarheid vertellen en waar de rotte appel zit was mijn eerste doel want deze waanzin moetstoppen
De rotte appel zit hoger in de boom dwz ouders van vader en moeder hele kwalijke rol gespeeld
Wachten heb ik al gedaan het is nu 8 weken geleden en ze gaven zelf aan er klaar voor te zijn
Die eerste ontmoeting wil ik dan ook kort houden een uurtje ofzo
Ik denk dat hij het bewust niet verteld heeft en dacht er wel mee te kunnen handelen
Niet dus op latere leeftijd :')
Hulp heb ik van vier lieve mensen om me heen

Geen familie
Dat is heel fijn O+

Succes!!! :* ^O^
  zondag 30 maart 2025 @ 12:09:52 #28
33189 RM-rf
1/998001
pi_217228229
quote:
6s.gif Op zondag 30 maart 2025 11:43 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Ja heb ik wel want er moet een en ander worden uitgesproken en rechtgezet
Als de verhoudingen dan nog steeds prettig zijn kunnen we er nog iets van maken
Zo niet dan laat ik hun met rust, maar sluit me niet af voor hulp vragen
Dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag of _jijzelf_ ook behoefte aan echt contact met hen hebt….

Sterker nog, wat je schrijft kom eerder erg negatief over …
Waarom zouden de kinderen van jouw broer “met jou wat uit te spreken en recht te zetten” hebben?

Hebben die kinderen jou ooit iets misdaan?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 30 maart 2025 @ 12:22:28 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217228384
Hoe zit het eigenlijk met hun moeder?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 30 maart 2025 @ 12:22:52 #30
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217228387
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 12:09 schreef RM-rf het volgende:
Hebben die kinderen jou ooit iets misdaan?
Nee die kinderen zijn onschuldig en neem hun niks kwalijk
Ze zijn echter door hun ouder en grootouders erg negatief voorgelicht over mij
Dat ik niet zou deugen etc
Dat beeld moet rechtgezet worden naar de waarheid en dat zeiden ze zelf ook dat ze maar één kant van het verhaal hadden gehoord
Dat moet dus rechtgezet worden niet naar mijn visie maar naar de feiten zoals ze zijn
Dan kunnen ze zelf oordeel vormen over mij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')