abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217192695
Als je maar ver genoeg kunt graven in je stamboom kom je vroeg of laat een gemeenschappelijke voorouder tegen van je partner. In Volendam of Urk zijn dat meestal je grootouders, maar normaal gesproken moet je beduidend meer generaties terug gaan.

Toevallig is van zowel mijn familie als mijn schoonfamilie de stamboom redelijk nauwkeurig vastgelegd en komen we ergens begin 1700 een gemeenschappelijke voorouder tegen. Op zich best ver, maar het is toch best een gekke gedachte dat ik een lijn kan trekken naar m’n vriendin in een stamboom ondanks dat er 10+ generaties tussenzit en er dus een inteeltcoëfficiënt is < 1/2^20

Wat zou voor jou aanvaardbaar zijn?

Plaatje ter verduidelijking
pi_217192743
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
2nd cousin of hoger en dat je elkaar niet kent via de familie.
pi_217192810
Hier zit een 'ik heb je moeder geneukt' grap in.
-nee-
pi_217195038
Die van mij gaat denk ik zelfs helemaal terug naar Adam en Eva; mijn schoonfamilie woont immers - en godzijdank - 10.000km verderop.
  donderdag 27 maart 2025 @ 12:49:24 #5
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217195605
Je bent een waardeloze agent.
pi_217196518
Ik ben met mijn stamboom zo ver terug als mogelijk (loop vast op een alleenstaande vrouw waarvan de ouders niet bekend zijn begin 1700) en ook die van mijn vrouw is tot zo ver terug en we komen elkaar nog niet tegen. Waar mijn familie altijd in Noord Nederland heeft gewoond, zit die van haar in Zuid Nederland en daarvoor Duitsland. We kunnen niet verder terug, dus waar ze elkaar wel snijden weten we niet.

Maar: in beide stambomen zie je wel 'rondjes', dwz neven en nichten die met elkaar zijn getrouwd. Voor 1850 was dat vrij gebruikelijk, zo lijkt het. Er zit dus wel inteelt ingebakken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217198213
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:32 schreef Hanca het volgende:
Er zit dus wel inteelt ingebakken.
Nee, die inkopper is te makkelijk. _O-
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 29 april 2025 @ 21:08:08 #8
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_217496067
Vanaf de eerste achternicht is het prima, maar liefde houd je toch niet tegen :@ :+
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_217496999
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 21:08 schreef MisterFox het volgende:
Vanaf de eerste achternicht is het prima, maar liefde houd je toch niet tegen :@ :+
Toch niet met je zus?
  woensdag 30 april 2025 @ 14:35:54 #10
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_217499998
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 23:35 schreef Makamba_ het volgende:

[..]
Toch niet met je zus?
Moet kunnen
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_217502107
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 21:08 schreef MisterFox het volgende:
Maar zelfs als het nog dichter bij is kan je nog prima beslissen niet samen een kind te verwekken. Een zaaddonor is dan best een goede optie lijkt mij.
pi_217502162
https://www.youtube.com/@shyhistorian
Informatief Youtubekanaal over dit onderwerp.
pi_217502345
Met nichten trouwen is hier in de schoonfamilie volkomen normaal (zelfs dubbelop - eerste de ene zus, dan de andere), zelf zou ik wel één graadje hoger gaan. :')
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
The Roots _O_ - Live @ AFAS 02-07-2025
pi_217505248
Ik weet bijna zeker dat ik genen heb van verre voorouders want my kop is scheef gegroeid en zo, het doet mij een beetje denken aan een Habsburg kaak.
Niemand in mijn familie heeft deze aandoening maar het is wel duidelijk dat ik een inteelt product ben. Gewoon pure pech dat ik die genen heb overgenomen.
En ja er zijn genoeg dagen dat ik er een eind aan wil maken, want het is gewoon kut als je gezicht zo groeit.
Dit is de reden dat ik altijd single ben gebleven.

Mensen doen alsof het BDD is maar ik weet wel beter.

[ Bericht 14% gewijzigd door -Deluzion- op 01-05-2025 08:31:02 ]
ik word gedreven door krachten die voor de meesten onbekend zijn.
I have not come to unite, but to divide." ~Jesus Christ
pi_217506244
quote:
Ik ben met mijn stamboom zo ver terug als mogelijk (loop vast op een alleenstaande vrouw waarvan de ouders niet bekend zijn begin 1700) en ook die van mijn vrouw is tot zo ver terug en we komen elkaar nog niet tegen. Waar mijn familie altijd in Noord Nederland heeft gewoond, zit die van haar in Zuid Nederland en daarvoor Duitsland. We kunnen niet verder terug, dus waar ze elkaar wel snijden weten we niet.

Maar: in beide stambomen zie je wel 'rondjes', dwz neven en nichten die met elkaar zijn getrouwd. Voor 1850 was dat vrij gebruikelijk, zo lijkt het. Er zit dus wel inteelt ingebakken.
Ik (Noord-Nederlandse stamboom) deel met mijn vrouw (Zuid-Nederlandse stamboom) een edelstamouder (26 generaties terug, rond 1200), als het allemaal klopt. Dat vind ik best acceptabel.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  donderdag 1 mei 2025 @ 10:35:49 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217506309
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:27 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ik (Noord-Nederlandse stamboom) deel met mijn vrouw (Zuid-Nederlandse stamboom) een edelstamouder (26 generaties terug, rond 1200), als het allemaal klopt. Dat vind ik best acceptabel.
Wat is een edelstamhouder?
  Moderator donderdag 1 mei 2025 @ 12:27:25 #17
236264 crew  capricia
pi_217507188
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
Als je maar ver genoeg kunt graven in je stamboom kom je vroeg of laat een gemeenschappelijke voorouder tegen van je partner. In Volendam of Urk zijn dat meestal je grootouders, maar normaal gesproken moet je beduidend meer generaties terug gaan.

Toevallig is van zowel mijn familie als mijn schoonfamilie de stamboom redelijk nauwkeurig vastgelegd en komen we ergens begin 1700 een gemeenschappelijke voorouder tegen. Op zich best ver, maar het is toch best een gekke gedachte dat ik een lijn kan trekken naar m’n vriendin in een stamboom ondanks dat er 10+ generaties tussenzit en er dus een inteeltcoëfficiënt is < 1/2^20

Plaatje ter verduidelijking
[ afbeelding ]
Mag ik je complimenteren met dit plaatje.
Schitterend voorbeeld van hoe rijk onze Nederlandse taal is en hoe armoedig het Engels.

Wij heb gewoon woorden voor Betovergrootvader etc. O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 1 mei 2025 @ 12:45:08 #18
236264 crew  capricia
pi_217507319
quote:

Dat kan ook niet anders.
Iedere stamboom heeft 'kwartierherhaling'. Dus dat 1 persoon meerdere keren terug komt.

Anders zouden er bijv dertig generaties geleden meer voorouders geweest dan er toentertijd mensen op aarde leefden. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217507330
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:35 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat is een edelstamhouder?
Een voorouder van 26 generaties terug

https://www.yory.nl/vader-van-je-betovergrootvader/
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_217509950
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Man man man..
Er zijn weinig hardere mensen dan de fokkers en zij zeggen allemaal dat je er prima uitziet. Je hebt geen Habsburg kaak en je kaak staat bijlange niet zo scheef als dat jij zelf denkt dat m staat.

Maar het is natuurlijk wel makkelijk als je zou geloven dat het een inteelt probleem is ipv een probleem wat in je eigen hersenen zit. Want dan hoef je er niets aan te doen :N
Ik vind het eigenlijk wel heel logisch, want ik ben streng geformeerd opgevoed, juist in dat soort families komt inteelt veel voor. Helaas de brute waarheid.

Vergeet niet hoe heftig het is, als je bovenkaak ver naar achteren staat betekent het ook bijvoorbeeld dat je neus te ver naar achteren staat en daardoor ook een andere vorm heeft, datzelfde geldt voort de ogen, mond en zelfs oren. En onderkaak die omlaag , naar voren en scheef is gegroeid waardoor de vorm van mijn gezicht niet meer klopt.
Daarom, elke keer als ik mezelf zie dan denk ik " dit is niet wie ik ben" mijn hersenen blijven mijn gezicht afstoten alsof het om een donororgaan gaat.

Ja objectief valt het mee, ben meerdere keren geopereerd, aan de buitenkant valt het mee maar het is verre van perfect en hoe het zou moeten zijn. Ik heb mij daarbij neergelegd dat het niet beter kan dan hoe het nu is.

Puur objectief gezien, de bovenkaak is naar voren geplaatst en geef ik als cijfer een 10, gewoonweg omdat het nu in een natuurlijke positie staat. De onderkaak is echter een ander verhaal en ik heb geen idee welk cijfer is zou moeten geven, de ene dag denk ik aan een 1 dan weer aan 5 en dan weer aan 7. Het voelt ook niet goed als ik mijn onderkaak fysiek aanraak, alsof teveel is ingekort. Dit kan echter - hoe ik het zelf noem - "mentale fantoom" pijn zijn. De onderkaak is zeer ver ingekort daardoor voelt het alsof ik een " deel" mis net zoals bij mensen die een amputatie hebben ondergaan.
  donderdag 1 mei 2025 @ 17:51:50 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217509974
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:48 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Ik vind het eigenlijk wel heel logisch, want ik ben streng geformeerd opgevoed, juist in dat soort families komt inteelt veel voor. Helaas de brute waarheid.

Vergeet niet hoe heftig het is, als je bovenkaak ver naar achteren staat betekent het ook bijvoorbeeld dat je neus te ver naar achteren staat en daardoor ook een andere vorm heeft, datzelfde geldt voort de ogen, mond en zelfs oren. En onderkaak die omlaag , naar voren en scheef is gegroeid waardoor de vorm van mijn gezicht niet meer klopt.
Daarom, elke keer als ik mezelf zie dan denk ik " dit is niet wie ik ben" mijn hersenen blijven mijn gezicht afstoten alsof het om een donororgaan gaat.

Ja objectief valt het mee, ben meerdere keren geopereerd, aan de buitenkant valt het mee maar het is verre van perfect en hoe het zou moeten zijn. Ik heb mij daarbij neergelegd dat het niet beter kan dan hoe het nu is.

Puur objectief gezien, de bovenkaak is naar voren geplaatst en geef ik als cijfer een 10, gewoonweg omdat het nu in een natuurlijke positie staat. De onderkaak is echter een ander verhaal en ik heb geen idee welk cijfer is zou moeten geven, de ene dag denk ik aan een 1 dan weer aan 5 en dan weer aan 7. Het voelt ook niet goed als ik mijn onderkaak fysiek aanraak, alsof teveel is ingekort. Dit kan echter - hoe ik het zelf noem - "mentale fantoom" pijn zijn. De onderkaak is zeer ver ingekort daardoor voelt het alsof ik een " deel" mis net zoals bij mensen die een amputatie hebben ondergaan.
Alsjeblieft, alsjeblieft niet weer beginnen!
pi_217509978
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:27 schreef capricia het volgende:
Schitterend voorbeeld van hoe rijk onze Nederlandse taal is en hoe armoedig het Engels.

Ben ik erg flauw als ik beweer dat het 'Engelse' systeem eenvoudiger te begrijpen is.
  Moderator donderdag 1 mei 2025 @ 17:56:24 #23
236264 crew  capricia
pi_217510020
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:52 schreef 215 het volgende:

[..]
Ben ik erg flauw als ik beweer dat het 'Engelse' systeem eenvoudiger te begrijpen is.
Dat is vaak met meer eenvoudigere talen. :+
Grapje, heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Het geeft aan dat er kennelijk meer gewicht in de Germaanse talen toegekend wordt aan je voorouders.
Wij hebben dan weer geen verschil tussen cousin and nephew en kennen het woord siblings niet. Al komt sibling van het Germaanse woord Sibbe, toch gebruiken wij dat niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217510030
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:51 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Alsjeblieft, alsjeblieft niet weer beginnen!
Kan ik niets aan doen, dat zit nu eenmaal diep in mijn systeem geworteld.
pi_217510837
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:52 schreef 215 het volgende:

[..]
Ja, dat wel. Maar een woord als edelstamoudbetovergrootvader is toch gewoon prachtig? O+
pi_217511116
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 20:04 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ja, dat wel. Maar een woord als edelstamoudbetovergrootvader is toch gewoon prachtig? O+
Schoonheid en praktisch nut gaan niet altijd gelijk op.

https://www.letras.com/joop-visser/1149837/

Over inteelt en praktisch nut gesproken :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')