quote:Komende week gedeeltelijke zonsverduistering te zien
Zaterdag 29 maart vindt tussen 11:17 en 13:04 uur een gedeeltelijke zonsverduistering plaats in Nederland. Indien het helder weer is kan er een hap uit de zon worden waargenomen.
De eclips-bril kan weer worden afgestoft, want over precies een week vindt er een gedeeltelijke zonsverduistering plaats boven Nederland. Het begint om 11:17 uur en eindigt om 13:04 uur. Vanaf aarde gezien lijkt het dan alsof er een hap uit de zon wordt genomen. De bovenkant van de zon wordt als eerst afgeschermd, waarna de ‘hap’ richting de linkerkant van de zon beweegt. Om 12:10 uur is het hoogtepunt van de verduistering, waarbij 24 procent van het zon-oppervlak wordt bedekt.
Nergens op de wereld een algehele verduistering
Als het ergens op de wereld tot een gedeeltelijke zonsverduistering komt, is er ook vaak sprake van een algehele zonsverduistering. Vorig jaar, op 8 april, was er één hele mooie algehele zonsverduistering boven grote delen van Mexico, de Verenigde Staten en Canada te zien. Deze duurde op veel plekken maar liefst 4 minuten.
Er is op 29 maart echter nergens in de wereld sprake van een algehele zonsverduistering. Wel is de zon op andere plaatsen nog meer verduisterd dan in Nederland. Dat zijn gebieden ten noordwesten van Europa, maar niet veel mensen gaan het meemaken. De gebieden waar de zon voor meer dan 50% wordt afgeschermd zijn namelijk nauwelijks bewoond. Zo wordt op Groenland het zonoppervlak voor ongeveer 80% bedekt door de maan. Het hoogtepunt vinden we echter in een heel klein gedeelte van Canada, in de provincie Quebec. Hier wordt 93% van het zonnoppervlak bedekt door de maan.
Zo is de zonsverduistering veilig te bekijken
Recht in de zon kijken kan schadelijk zijn en zelfs permanente oogschade veroorzaken. Er zijn echter genoeg manieren waarop dit spektakel wel veilig aanschouwd kan worden. De beste en meest gebruikte manier is het dragen van een zogenaamde eclips-bril. Deze houdt de meest schadelijke UV- en infraroodstraling tegen.
Voor de mensen die zo’n bril niet hebben zijn er ook nog andere manieren om de zonsverduistering te zien. Zo kan je het zonlicht projecteren op een vlakke ondergrond. Gebruik bijvoorbeeld een vergiet of perforeer een aantal gaatjes in een A4’tje en laat de zon door de gaatjes heen schijnen. In de projectie op het oppervlak zie je dan dat er een hapje uit de zon is genomen.
Een spelbreker voor het zien van de eclips is natuurlijk het weer. Of het volgende week zaterdag helder en onbewolkt is, is nog even afwachten.
In 2026 een bijna volledige zonsverduistering
De gedeeltelijke zonsverduistering van komnde week valt in het niet bij de eclips die op 12 augustus 2026 op de planning staat. In Nederland land raakt de zon dan tot 90% bedekt. In delen van Noord-Spanje en IJsland is de zon zelfs even volledig verduisterd.
Komende week gedeeltelijke zonsverduistering te zien
De meeste sterrenwachten organiseren ook iets. Dus zeker de moeite waard om even langs te gaanquote:Zonsverduistering op 29 maart 2025
Op zaterdag 29 maart 2025, tussen 11:17 en 13:04 uur MET, vindt een gedeeltelijke zonsverduistering plaats. De Maan schuift dan vanaf de Aarde gezien precies voor de Zon langs. Bij helder weer zal vanuit Nederland en België de hele verduistering zichtbaar zijn. Wij zien de eclips als een hap die in eerste instantie uit de rechterkant van de Zon wordt genomen en steeds groter wordt. Halverwege de verduistering bevindt die hap zich aan de bovenkant, en tegen het einde van de eclips verdwijnt deze aan de linkerkant van de Zon. De verduistering duurt bij ons 1,8 uur.
Tijdens het maximum van de eclips, om 12:10 uur, zal 36% van de diameter van de Zon, ofwel 24% van haar oppervlakte, bedekt zijn (zie de afbeelding hiernaast). De Zon staat op dat moment 41° boven de zuidzuidoostelijke horizon en het maximum van de eclips is in onze streken goed zichtbaar. Aangezien de Maan ten noorden langs de Zon trekt, wordt de verduistering groter naarmate je je noordelijker bevindt. Zie de lokale gegevens voor een aantal plaatsen in de Benelux. Een bedekking van 24% is niet voldoende om het donker te maken in onze streken, maar meer dan genoeg om te worden opgemerkt met het blote oog (zonder vergroting, maar met bescherming). Daarnaast heeft de reductie aan zonlicht invloed op bijvoorbeeld de energieopwekking door zonnepanelen.
Ook wanneer 76% van het zonlicht ons bereikt is het direct waarnemen van de Zon schadelijk voor het menselijk oog. Je ogen moeten dus goed beschermd worden als je de zonsverduistering wilt bekijken. De eenvoudigste oplossing hiervoor is een speciaal eclipsbrilletje van een paar euro. Zie de pagina Hoe kan ik de Zon of een zonsverduistering VEILIG waarnemen? voor meer mogelijkheden om de Zon waar te nemen zonder blind te worden, en voor de verkrijgbaarheid van eclipsbrillen.
Voor meer zonsverduisteringen, zie de lijst met zonsverduisteringen
https://hemel.waarnemen.c(...)tering_20250329.html
quote:
Dit was mijn enige kans om een foto te nemen die niet overbelicht was en ik kon niet uitvogelen hoe ik de telelens van m'n telefoon kon gebruiken in pro modequote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dit is vanaf Mars genomen zo klein is die zon?
Ah vandaar. Nouja, weet je het voor de volgendequote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit was mijn enige kans om een foto te nemen die niet overbelicht was en ik kon niet uitvogelen hoe ik de telelens van m'n telefoon kon gebruiken in pro mode
Daarna kwam ik er wel achter, maar werkte de bewolking niet meer mee.
Ik kan de foto's van je niet zien. "Uploading this content requires registration"quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:37 schreef Starhopper het volgende:
Mooie plaatjes Nattekat en -CRASH-![]()
Wat fijn dat het toch nog gelukt is
Het begon zo mooi vandaag maar ook bij mij wolken. Ik heb gelukkig wel mijn planning kunnen afwerken. Afgezien van het laatste shot, toen werd het bewolkt en heb ik het beeld van twee minuten eerder moeten pakken.
Maximum:
[ afbeelding ]
Compositie met iets meer dan 13 minuten tussen de shots (behalve de laatste dan):
[ afbeelding ]
Fixed!quote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:22 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ik kan de foto's van je niet zien. "Uploading this content requires registration"
De eerste
[ afbeelding ]
De laatste
[ afbeelding ]
Zonder eclipsebril valt het niet op. Zelfs bij 90% verduistering is het met het blote oog nauwelijks te merken als je het niet weet. Onze ogen wennen automatisch aan het veranderende licht.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:16 schreef bloodymary1 het volgende:
Huh, helemaal niks van gemerkt. En ik ben dat tijdstip de hele tijd buiten geweest. In de zon....
En nu is het hier net als vanmorgen weer kraakhelderquote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:06 schreef Nattekat het volgende:
En precies op tijd trekt het hier dicht.
Ja snap ik. Had vantevoren ook niet gelezen dat het vandaag was. Merkte wel dat het op een gegeven moment wat donkerder was, terwijl de zon verder steeds fel scheen. Maar niet echt op gelet. Was in het bos ook.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:35 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zonder eclipsebril valt het niet op. Zelfs bij 90% verduistering is het met het blote oog nauwelijks te merken als je het niet weet. Onze ogen wennen automatisch aan het veranderende licht.
Dit heeft wel een beetje een dom blondje gehaltequote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:16 schreef bloodymary1 het volgende:
Huh, helemaal niks van gemerkt. En ik ben dat tijdstip de hele tijd buiten geweest. In de zon....
Nee hoor, maak je geen zorgen. Ik weet wel beter.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 20:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit heeft wel een beetje een dom blondje gehalte
Weet niet of je blond bent... in dat geval gemeen
Mooi! Mag ik deze gebruiken op de Frontpage?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:37 schreef Starhopper het volgende:
Mooie plaatjes Nattekat en -CRASH-![]()
Wat fijn dat het toch nog gelukt is
Het begon zo mooi vandaag maar ook bij mij wolken. Ik heb gelukkig wel mijn planning kunnen afwerken. Afgezien van het laatste shot, toen werd het bewolkt en heb ik het beeld van twee minuten eerder moeten pakken.
Maximum:
[ afbeelding ]
Compositie met iets meer dan 13 minuten tussen de shots (behalve de laatste dan):
[ afbeelding ]
Jahoor geen probleemquote:Op maandag 31 maart 2025 12:07 schreef Jippie het volgende:
[..]
Mooi! Mag ik deze gebruiken op de Frontpage?
Ik heb ook nog dezequote:Op maandag 31 maart 2025 12:07 schreef Jippie het volgende:
[..]
Mooi! Mag ik deze gebruiken op de Frontpage?
2135? Of ga je ook naar Spanje volgend jaar?quote:Op maandag 31 maart 2025 15:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Niet gekeken, ik wacht op de hele.
Mijn dank is grootquote:Op maandag 31 maart 2025 15:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik heb ook nog deze![]()
![]()
[ afbeelding ]
OMG!!!! Awesomequote:Op maandag 31 maart 2025 17:28 schreef Jippie het volgende:
[..]
Mijn dank is groot
De gedeeltelijke zonsverduistering door FOK!'er Starhopper
Het eerste. Hopen dat ik het niet vergeet.quote:Op maandag 31 maart 2025 15:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
2135? Of ga je ook naar Spanje volgend jaar?
S30 en de S50quote:Op maandag 31 maart 2025 15:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik heb ook nog deze![]()
![]()
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |