abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217165616
Zijn hier mensen met (veel) ervaring met nachtfotografie / astrofotografie? Met deze specifieke tak van sport ben ik (nog) redelijk onbekend, maar het lijkt me wel leuk om het wat meer te gaan doen naast gewone landschappen.

Ik kwam erachter dat er een neutral night filter is van NiSi en dat die lichtvervuiling van steden kan filteren. Wie heeft hier ervaring mee en hoe goed werkt het voor nachtlandschappen met sterrenhemels? En werken ze niet vooral voor oranje licht waardoor moderne LED's alsnog een probleem zijn?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 maart 2025 @ 20:45:47 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217200310
Het zal iets anders zijn dan je zoekt maar er wordt hier wel aan astrofotografie gedaan

Hoewel ik het kijken naar een sterrenhemel en 'objecten' bijzonder leuk vind op zijn tijd heb ik nog niet de behoefte gehad om er fotografisch iets mee te doen, misschien omdat het, om het allemaal goed te doen een hobby op zich dreigt te worden.

Qua filters zou het eenvoudig moeten zijn om natriumlicht weg te filteren omdat het monochromatisch is en je slechts een heel klein bereikje hoeft uit te schakelen dat ook nog eens redelijk ver verwijderd ligt van het spectrale stuk dat je wilt houden.
En zoals je al aangeeft zal dat bij LED-verlichting beduidend lastiger worden omdat dat beduidend minder monochromatisch is en bovendien qua kleur dichter ligt tegen de objecten die je wél in beeld had willen hebben.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_217206459
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 20:45 schreef Ouwesok het volgende:
Het zal iets anders zijn dan je zoekt maar er wordt hier wel aan astrofotografie gedaan

Hoewel ik het kijken naar een sterrenhemel en 'objecten' bijzonder leuk vind op zijn tijd heb ik nog niet de behoefte gehad om er fotografisch iets mee te doen, misschien omdat het, om het allemaal goed te doen een hobby op zich dreigt te worden.

Qua filters zou het eenvoudig moeten zijn om natriumlicht weg te filteren omdat het monochromatisch is en je slechts een heel klein bereikje hoeft uit te schakelen dat ook nog eens redelijk ver verwijderd ligt van het spectrale stuk dat je wilt houden.
En zoals je al aangeeft zal dat bij LED-verlichting beduidend lastiger worden omdat dat beduidend minder monochromatisch is en bovendien qua kleur dichter ligt tegen de objecten die je wél in beeld had willen hebben.
De toekomst zal LED zijn en niet natriumlicht. Die filters zullen dus steeds minder nut hebben in de toekomst. En ik heb niet de ambitie om losse sterrenhemels te fotograferen. Ik wil altijd landschappen met óók aarde in beeld, soms ergens ver weg in 'the middle of nowhere' en soms (nog niet) vanaf een afstand met een skyline in beeld. Voor dat laatste overweeg ik het filter. Als je de filmpjes bekijkt lijkt het er op dat het ding ook zou moeten werken met gele (LED) straatverlichting? Zie dit filmpje bijvoorbeeld: Bekijk deze YouTube-video
pi_217206872
Uiteindelijk gaat er weinig boven een lichtarm gebied, dus dat betekent soms even rijden.
Hier is het Lauwersmeergebied een prima plekje.
  dinsdag 15 april 2025 @ 18:01:08 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217377825
Geen ervaring mee, maar wel het een en ander over gelezen. Het filter werkt idd vooral goed tegen oudere straatverlichting maar heeft amper effect op LED. Extra glas kan ook zorgen voor flares, dus dat is ook iets om rekening mee te houden. Uiteindelijk blijft het beste advies, zoals TheFreshPrince al zei: een donkere locatie met zo min mogelijk lichtvervuiling. Dat maakt echt het grootste verschil.

Vergis je ook niet, die mooie melkwegfoto’s die je online ziet zijn bestaan niet uit een foto. Vaak zijn het meerdere beelden die gestackt worden om ruis te verminderen en meer detail naar voren te halen. Een gratis programma dat je daarvoor kunt proberen is Sequator :) Zie tutorial:
Bekijk deze YouTube-video
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217394043
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk gaat er weinig boven een lichtarm gebied, dus dat betekent soms even rijden.
Hier is het Lauwersmeergebied een prima plekje.
Prachtige sterrenhemels daar! Ik ga er regelmatig op vakantie. Kon ik er maar wonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')