De toekomst zal LED zijn en niet natriumlicht. Die filters zullen dus steeds minder nut hebben in de toekomst. En ik heb niet de ambitie om losse sterrenhemels te fotograferen. Ik wil altijd landschappen met óók aarde in beeld, soms ergens ver weg in 'the middle of nowhere' en soms (nog niet) vanaf een afstand met een skyline in beeld. Voor dat laatste overweeg ik het filter. Als je de filmpjes bekijkt lijkt het er op dat het ding ook zou moeten werken met gele (LED) straatverlichting? Zie dit filmpje bijvoorbeeld: Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 27 maart 2025 20:45 schreef Ouwesok het volgende:
Het zal iets anders zijn dan je zoekt maar er wordt hier wel aan astrofotografie gedaan
Hoewel ik het kijken naar een sterrenhemel en 'objecten' bijzonder leuk vind op zijn tijd heb ik nog niet de behoefte gehad om er fotografisch iets mee te doen, misschien omdat het, om het allemaal goed te doen een hobby op zich dreigt te worden.
Qua filters zou het eenvoudig moeten zijn om natriumlicht weg te filteren omdat het monochromatisch is en je slechts een heel klein bereikje hoeft uit te schakelen dat ook nog eens redelijk ver verwijderd ligt van het spectrale stuk dat je wilt houden.
En zoals je al aangeeft zal dat bij LED-verlichting beduidend lastiger worden omdat dat beduidend minder monochromatisch is en bovendien qua kleur dichter ligt tegen de objecten die je wél in beeld had willen hebben.
Prachtige sterrenhemels daar! Ik ga er regelmatig op vakantie. Kon ik er maar wonen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk gaat er weinig boven een lichtarm gebied, dus dat betekent soms even rijden.
Hier is het Lauwersmeergebied een prima plekje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |