Thx! Aangepast!quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:25 schreef Hupje het volgende:
@:Cygne ik denk dat je de hele naam van F hebt geschreven?
Fijn dat er positieve ontwikkelingen zijn. Zou de overstap dan na de zomervakantie zijn?
Overdonderd tijdens de observatie, denk ik. Wij hebben een mail gestuurd met de vraag of het observatiemoment representatief was en of ze hun besluit wilden heroverwegen. Dat hebben ze gedaan in overleg met de koepel. Er was wel een mail geweest van hun directie dat we in gesprek konden als swv dacht dat bao-bao kansrijk is. Later kregen we mail dat de directeur huidige school zei dat de ib-er van de nieuwe school so adviseerde nav de observatie. Die observatie wilden ze gebruiken als ondersteuning tlv. Toen zei die ib-er "Dat heb ik niet geadviseerd dat zou ik nooit kunnen op basis van 1 observatie". En toen zei ze dat hij meer dan welkom is.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 09:47 schreef Elleska het volgende:
Dit klinkt als de best mogelijke uitkomst. Heel goed dat je het SWV erbij hebt betrokken.
Is de nieuwe school nu 180graden gedraaid of was M daar al die tijd al welkom en heeft de huidige school alles flink weten te verdraaien? Ik hoop dat het SWV het totaalplaatje ziet en door dat poeslieve gedrag heen prikt zodat ze er niet vanaf zijn als jullie overstappen. Zelfs kleuters leren al dat het niet gaat om de goede bedoelingen maar om hoe iets op de ander overkomt.
Ik zou ASS niet willen scharen onder een handicap, maar dat is een andere discussie.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 11:59 schreef BlauweDag het volgende:
Vragen ouders op dit forum zich wel eens af dat ze zelf ook 50% kans hebben dat ze ook zelf autisme hebben en wat de gevolgen hierin zijn hoe ze de wereld en de handicap van hun kind zien?
Ik heb ook ass, kwam ik achter toen ik 32 was. Naar aanleiding van mijn dochter's diagnose, gingen ze bij mij ook aan ass denken.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 11:59 schreef BlauweDag het volgende:
Vragen ouders op dit forum zich wel eens af dat ze zelf ook 50% kans hebben dat ze ook zelf autisme hebben en wat de gevolgen hierin zijn hoe ze de wereld en de handicap van hun kind zien?
Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen ja. Die observatie was zo verschrikkelijk beroerd getimed.quote:
Herkenbaar. Hier ook diagnose met 32 jaar, mijn zoon is na mij gediagnosticeerd. Ik kan met hem lezen en schrijven. Ik moest ook altijd gewoon normaal doen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:49 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik heb ook ass, kwam ik achter toen ik 32 was. Naar aanleiding van mijn dochter's diagnose, gingen ze bij mij ook aan ass denken.
Ik zie het niet als een handicap, maar ik vind het leven met ass wel een pittige uitdaging.
Ik denk dat het hebben van ass me wel helpt om me te verplaatsen in mijn dochter en ook om voor haar op te komen op school/thuis bijvoorbeeld.
Ik hoor van behandelaren steeds dat ik het wel goed zie, maar mijn man trekt dat constant in twijfel, dat vind ik wel lastig. Hij luistert (net als school) pas als een behandelaar of begeleider het zegt.
Tja...
Mijn kind is anders dan ik, ik ben/doe veel socialer. Deels omdat ik geleerd heb hoe het hoort, want ik moest gewoon "normaal" doen. Dat heb ik me wel redelijk eigen gemaakt, met het gevolg dat ik soms geen idee heb wie ik nou ben of wat ik voel/wil.
Zij is daarin veel meer zichzelf denk ik, omdat ze meer ruimte krijgt om zichzelf te zijn.
Tegelijkertijd brengt dat denk ik ook wel weer nieuwe uitdagingen met zich mee... want ik heb oprecht geen idee hoe ze zich staande moet gaan houden in de maatschappij.
Bijna 18, 5 vwo... en dan... ?
Ik hoop dat er meer ruimte komt voor groei, na het eindexamen. En dat ze/we dan toch ook meer een beeld krijgen van hoe verder zeg maar.
Snap ik, maar je ziet niet wat je niet kan zien. Dus dat maakt het wel een handicap/beperking.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:49 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik heb ook ass, kwam ik achter toen ik 32 was. Naar aanleiding van mijn dochter's diagnose, gingen ze bij mij ook aan ass denken.
Ik zie het niet als een handicap, maar ik vind het leven met ass wel een pittige uitdaging.
Ik begrijp niet wat je bedoelt...quote:Op vrijdag 23 mei 2025 13:27 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
Snap ik, maar je ziet niet wat je niet kan zien. Dus dat maakt het wel een handicap/beperking.
Als je helemaal alleen bent in de wereld en je word geboren zonder benen. Dan is kruipen het normaal en geen beperking. Maar in onze wereld is het wel een beperking want je hebt geen benen. Zo kan het ook zijn met autisme. Je mist een deel van het maatschappelijk bestaan, maar omdat je dat deel niet kan zien ervaar je zelf enkel de gevolgen en zie je niet de oorzaak.quote:
Waarom denk je dat dit zo is?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:29 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
Als je helemaal alleen bent in de wereld en je word geboren zonder benen. Dan is kruipen het normaal en geen beperking. Maar in onze wereld is het wel een beperking want je hebt geen benen. Zo kan het ook zijn met autisme. Je mist een deel van het maatschappelijk bestaan, maar omdat je dat deel niet kan zien ervaar je zelf enkel de gevolgen en zie je niet de oorzaak.
Dat is wel een heel kort nietszeggend antwoord. Er staat nergens in de DSM-5 iets over het missen van een deel van het maatschappelijk bestaan.quote:
Bedoel je dat "een autist" zich niet bewust is van de dingen waarin hij of zij tekort schiet en het daarom niet als een handicap ziet?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:29 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
Als je helemaal alleen bent in de wereld en je word geboren zonder benen. Dan is kruipen het normaal en geen beperking. Maar in onze wereld is het wel een beperking want je hebt geen benen. Zo kan het ook zijn met autisme. Je mist een deel van het maatschappelijk bestaan, maar omdat je dat deel niet kan zien ervaar je zelf enkel de gevolgen en zie je niet de oorzaak.
dat deel ja. (iemand met autisme, hij is in mijn visie geen autist.)quote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:44 schreef Nijna het volgende:
Bedoel je dat "een autist" zich niet bewust is van de dingen waarin hij of zij tekort schiet en het daarom niet als een handicap ziet?
Ik heb autisme/ben autistisch (I don't care) en ben me pijnlijk bewust van mijn tekortkomingen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 22:03 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
dat deel ja. (iemand met autisme, hij is in mijn visie geen autist.)
+1quote:Op vrijdag 23 mei 2025 22:07 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik heb autisme/ben autistisch (I don't care) en ben me pijnlijk bewust van mijn tekortkomingen.
(Zo heb ik mezelf niet voor niets aangeleerd om bij mensen naar hun wenkbrauwen ipv in hun ogen te kijken.)
Daarom zeg ik voor een deel. Ik heb zoon met autisme en mijn directe collegaquote:Op vrijdag 23 mei 2025 22:07 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik heb autisme/ben autistisch (I don't care) en ben me pijnlijk bewust van mijn tekortkomingen.
(Zo heb ik mezelf niet voor niets aangeleerd om bij mensen naar hun wenkbrauwen ipv in hun ogen te kijken.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |