Gelul. De Reis vol verrassingen was verre van spannend en veel rennen voor B&A, en ook Wonderland, de Liedjes uit Grootmoederstijd en de Lachspektakelshow waren geen actie meer uit de acrobatentijd. Die reeksen waren daardoor heus niet meteen slecht. Ja tuurlijk, de spannende avonturen zijn natuurlijk de highlight van de carrière, maar de rest is daardoor niet meteen pijnlijk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 14:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bassie en Adriaan staan bekend om hun spannende series. Ik denk dat elke move die je maakt waarbij Bassie en Adriaan niet de hoofdrollen hebben, pijnlijk overkomt.
TV-Toys Dieren was een particulier museum. Het was rommelig, maar het had wel... ziel. Al die exposities erachteraan waren een schim van wat TV-Toys ooit had. Ja, het was misschien 'niet veel', maar wel echt van iedere productie alles wat er nog was. Inclusief van de alleroudste videobanden nog de originele drukproeven van de videoband-covers. Ook iets wat gaaf was; aan een tafeltje lunchen (een klein blikje pringles herinner ik me) terwijl onder de glasplaat een oude CNR-cover me tegemoet lachttequote:Op zaterdag 5 april 2025 20:28 schreef Ronaldussen het volgende:
We hebben het dan ook over dik twintig jaar geleden dat die tentoonstelling er was. Het TV Toys-museum had (enigszins) provisorisch een loods achter het museum gebouwd, omdat er in het gebouw geen ruimte meer was. Veel geld was er niet om er iets spectaculairs van te maken.
Bassie en Adriaan staan toch bekend om hun spannende series? Natuurlijk hebben ze ook minder spannende dingen gemaakt, dat ontken ik nergens.quote:Op maandag 7 april 2025 22:48 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Gelul. De Reis vol verrassingen was verre van spannend en veel rennen voor B&A, en ook Wonderland, de Liedjes uit Grootmoederstijd en de Lachspektakelshow waren geen actie meer uit de acrobatentijd.
Mwah, weet ik niet. Ze staan erom bekend een clown en een acrobaat te zijn. Doen acts, zingen liedjes, beleven soms een avontuur. In de 36 shorties zit het "wat we allemaal beleven"-coupletje ook niet in de intro. Dat zegt toch genoeg.quote:Op maandag 7 april 2025 22:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bassie en Adriaan staan toch bekend om hun spannende series? Natuurlijk hebben ze ook minder spannende dingen gemaakt, dat ontken ik nergens.
Nu kijk je echt teveel met een vertroebelde blik. Bassie en Adriaan staan zeker wel bekend om hun avontuur of spannende series. Zelfs de Amerikaserie is een grote boeven achtervolging. Dat wij als fan (en volwassene) het trucje doorzien en de hele reeks steeds bingen, doet daar niets aan afquote:Op maandag 7 april 2025 22:58 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Mwah, weet ik niet. Ze staan erom bekend een clown en een acrobaat te zijn. Doen acts, zingen liedjes, beleven soms een avontuur. In de 36 shorties zit het "wat we allemaal beleven"-coupletje ook niet in de intro. Dat zegt toch genoeg.
Helemaal eens, ik vond als kind de reizen door Europa en Amerika ook spannend. Die scène in Luxemburg is enorm intimiderend! En ineens zijn er ook andere/nieuwe boeven, doodeng.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:23 schreef Writersright het volgende:
Hoe spannend Bassie en Adriaan zijn heeft denk ik te maken met welke series je als kind te zien kreeg.
Is dat een serie uit Plaaggeest-Verzonken stad, dan is het met meer een avonturenserie.
Is het een serie uit Europa-Grootmoeder's tijd, dan is het meer een relaxte sightseeing-serie.
Mooi verwoordt. Daar ben ik het ook mee eens. Vroeger vond ik de reis-series vrij saai door het gebrek aan directe confrontatie met de boeven in de meeste afleveringen. Nu zie ik ze meer als een soort reis+gids achtige specials met mooie plaatjes.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:07 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik de opbouw in de series wel fijn. Ik vind het prima dat ze op het eind van hun carrière wat met zijn opgeschoven naar mooie dingen zien en kinderen daarin meenemen in plaats van de zoveelste gestolen kroon/edelsteen of zoiets. Het maakt dat wanneer je de series op een rij kijkt je een beetje relaxed eindigt. Ik vind dat helemaal niet storend. En inderdaad: als kind kijk je helemaal niet zo, dan zijn de series in Europa en Amerika ook best spannend.
Misschien komt het ook omdat het nooit gemaakt is, maar welk plot hadden ze nog kunnen gebruiken voor die laatste twee series waarbij het wél ouderwets spannend was geweest en het geen inbreuk had gedaan op het reizen en dingen laten zien? Ik probeer me daar voor te stellen, maar zonder dat de boeven iets noemenswaardigs zouden stelen en B&A er weer achteraan hadden moeten gaan óf zonder dat de boeven zich in een veel eerder stadium aan B&A zouden presenteren waardoor deze er weer achteraan moesten gaan gaat dat ook niet echt. En dat past eigenlijk niet in het reizen thema en rustig van alles bekijken. Ik vind het eigenlijk wel precies goed zoals het nu was. Alleen het einde van de reis vol verrassingen is te suf, maar Luxemburg heeft best een spannende climax.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:53 schreef Writersright het volgende:
[..]
Mooi verwoordt. Daar ben ik het ook mee eens. Vroeger vond ik de reis-series vrij saai door het gebrek aan directe confrontatie met de boeven in de meeste afleveringen. Nu zie ik ze meer als een soort reis+gids achtige specials met mooie plaatjes.
(Al is het Curaçao-deel wél ouderwets spannend)
En daarbij konden Bas en Aad in die tijd ook niet echt geloofwaardig rennen en klimmen.
Absoluut had het wat. Erg jammer dat het verdwenen is. Als kind ben ik er regelmatig geweest. Het was heerlijk struinen door al die ruimtes met leuke hoekjes, en o.a. de rioolbuiskamer met ontelbaar veel ninja-turtles en het landschap van de Fabeltjeskrant waar je onderdoor kon kruipen zodat je midden in het landschap kon komen door de verschillende zichtkoepels. De kantine deed ook dienst als filmhuis. Ook dat was best sfeervol toen.quote:Op maandag 7 april 2025 22:51 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
TV-Toys Dieren was een particulier museum. Het was rommelig, maar het had wel... ziel. Al die exposities erachteraan waren een schim van wat TV-Toys ooit had. Ja, het was misschien 'niet veel', maar wel echt van iedere productie alles wat er nog was. Inclusief van de alleroudste videobanden nog de originele drukproeven van de videoband-covers. Ook iets wat gaaf was; aan een tafeltje lunchen (een klein blikje pringles herinner ik me) terwijl onder de glasplaat een oude CNR-cover me tegemoet lachtte
Ik denk dat de scope (en inderdaad het reisthema) zich niet leent voor elke aflevering spanning. Het uberhaupt om alles te regelen en uit te zoeken (pre-Internet!) om in Amerika te kunnen filmen is al een onderneming an sich. Als je dan ingewikkeldere scenes met actie en dergelijke in elke aflevering wil, wordt het wat lastig. En zoals je zegt, past het niet bij het rustig alles bekijken. Dan krijg je als kijker een onrustig gevoel.quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:48 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Misschien komt het ook omdat het nooit gemaakt is, maar welk plot hadden ze nog kunnen gebruiken voor die laatste twee series waarbij het wél ouderwets spannend was geweest en het geen inbreuk had gedaan op het reizen en dingen laten zien? Ik probeer me daar voor te stellen, maar zonder dat de boeven iets noemenswaardigs zouden stelen en B&A er weer achteraan hadden moeten gaan óf zonder dat de boeven zich in een veel eerder stadium aan B&A zouden presenteren waardoor deze er weer achteraan moesten gaan gaat dat ook niet echt. En dat past eigenlijk niet in het reizen thema en rustig van alles bekijken. Ik vind het eigenlijk wel precies goed zoals het nu was. Alleen het einde van de reis vol verrassingen is te suf, maar Luxemburg heeft best een spannende climax.
Neemt niet weg dat, eens je de eigenlijke doelgroep ontgroeit, sneller doorziet dat de reeksen in Europa en Amerika vooral een herhaling van zetten zijn en weinig echte spanning met zich meebrengen. Heb ik het nog niet eens over het stuk waarin Bassie ineens de hele geschiedenis van de Navajo-indianen kan opdissen, dát vond ik als kind al zo out of character dat het mij zelfs nu nog stoortquote:„Voor de TROS — en eigenlijk in opdracht van de Culturele Raad van Europa — gaan we een gigantische serie maken. Alles in het kader van Europa 1992, het jaar van de Europese eenwording. In ieder land nemen we één programma op. In 1992 komt de serie niet alleen op de Nederlandse televisie, maar wordt 'ie ook in het buitenland uitgezonden. De opnames beginnen in maart of april volgend jaar.'' Een ander onderdeel uit het vijfjarenplan is een serie programma's die in de Verenigde Staten gefilmd gaat worden. Bassie: „We gaan in 1991 drie maanden naar Amerika. We trekken rond in campers, wij en een hele cameraploeg. Bassie en Adriaan gaan als toeristen Amerika rond."
Maar Bassie was al indiaan in de droomwereld van de Sleutel. Was waarschijnlijk een visioen over zijn ware afkomst.quote:Op woensdag 9 april 2025 11:25 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Haha, ja, ook dat hij zichzelf als Navajo gaat zien (wij Navajo-indianen) is best wel cringe.
Volgens mij zijn wij ook allemaal van een dusdanige leeftijd dat we eerst een hoop andere series hebben gezien en daarna pas de laatste 2 (waarbij bij sommigen de plaaggeest er dan nog achteraan kwam). Volgens mij is het haast per definitie zo dat je hetgeen je het eerst ziet bijna altijd beter vindt dan wat erna komt. Ik kom bijvoorbeeld uit 1983 en zag als eerste de schatkaart, verdwenen kroon en verzonken stad. Daarna de sleutel en de diamant. Die series heb ik altijd heel goed blijven vinden. Toen ik wat ouder werd kwamen daar de laatste twee series bij. Mijn vriendin komt uit 1988 en is gestart met die twee series en vindt die nog altijd de beste series. Anekdotisch bewijs, maar volgens mij werkt het vaak wel zo.
Dan heb je een aflevering maar half opgenomen dan :p De voorlaatste eindigde dat ze de grot uit liepen en de laatste zat het stuk met de boeven in. Op de geknipte VHS eindigde de serie met de boeven die opgepakt werden in het pakhuis en ontbrak de scène met de honden op het terras bij het Likkebaardbos..quote:Op woensdag 9 april 2025 12:43 schreef Ceviche het volgende:
Mijn broer nam het altijd op op videoband, maar nooit consistent dus we hadden stapels banden en niks compleet.
Europa hadden we wel voor een groot deel (ook een favoriet van mij) maar de aflevering in Griekenland zag ik 10-15 jaar geleden pas voor het eerst. En die heb ik dus nooit echt leuk gevonden, alleen omdat ik er niet mee ben opgegroeid denk ik.
En ik dacht altijd dat de schatkaart eindigde met dat de schatkist van goud is. Blijkt dat ze daarna nog boeven gaan vangen, ook pas 10-15 jaar geleden achtergekomen
Die ene aflevering van de schatkaart eindigt en dan zie je een preview van de volgende, en daar krast inspecteur de Vries op de kist. Dus je zou kunnen zeggen dat ik wel had moeten weten dat er nog een aflevering was.quote:Op woensdag 9 april 2025 14:41 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Dan heb je een aflevering maar half opgenomen dan :p De voorlaatste eindigde dat ze de grot uit liepen en de laatste zat het stuk met de boeven in. Op de geknipte VHS eindigde de serie met de boeven die opgepakt werden in het pakhuis en ontbrak de scène met de honden op het terras bij het Likkebaardbos..
Die in Griekenland vond ik ook één van de zwakkere. 42.195 meter, kom op acrobaat, die afstand kent echt iedereen..
Met Kobus, de papegaaiquote:Op woensdag 9 april 2025 15:23 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Die ene aflevering van de schatkaart eindigt en dan zie je een preview van de volgende, en daar krast inspecteur de Vries op de kist. Dus je zou kunnen zeggen dat ik wel had moeten weten dat er nog een aflevering was.
Maar ik had ook de stripboeken en daar werd nog een deel 4 aangekondigd en die kwam ook nooit, en daarnaast was elke serie bij ons een gatenkaas omdat we niet alles opnamen.
Volgens mij was er ook een stripboek van de Sleutel, waar scènes in zaten die niet in de serie zaten (verloren afleveringen) dus het was voor mij gissen wat er nu wel en niet bestond
Tja, of het was Telekids of Kindernet....dus dan werd het voor mij Telekids.quote:Op woensdag 9 april 2025 12:12 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Keek jij niet standaard elke zaterdagochtend op Kindernet dan?In mijn herinnering werden ze altijd op vaste tijdstippen uitgezonden en door de week een keer herhaald. Ik geloof op dinsdag of woensdag. Ik zat elke week klaar hoor
Ik vind dat stuk juist erg leuk. Waar Adriaan vroeger altijd alles uitlegde, is het nu Bassie die de leiding neemt. De leerling overtreft de meester – de cirkel is rond. Wat mij betreft een passend en mooi slotstuk van hun gezamenlijke avonturen. Bassie is volwassen geworden. Europa en Amerika zijn misschien minder spannend, maar als volwassene en liefhebber van reizen kijk ik er toch met veel plezier naar. Sterker nog, ik zit eerlijk gezegd niet eens te wachten als volwassene op spanning, maar juist op mooie en interessante locaties. Deze series hebben de tand des tijds naar mijn idee beter doorstaan en zijn bovendien veel toegankelijker voor een breder publiek. Als kind vond ik Het geheim van de schatkaart geweldig, terwijl ik die nu vooral als traag en oudbollig beschouw. Niks mis met de kracht van herhaling in Europa en Amerika. Als je de Donald Duck koopt weet je ook wat je kan verwachten.quote:Neemt niet weg dat, eens je de eigenlijke doelgroep ontgroeit, sneller doorziet dat de reeksen in Europa en Amerika vooral een herhaling van zetten zijn en weinig echte spanning met zich meebrengen. Heb ik het nog niet eens over het stuk waarin Bassie ineens de hele geschiedenis van de Navajo-indianen kan opdissen, dát vond ik als kind al zo out of character dat het mij zelfs nu nog stoort
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |