abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 maart 2025 @ 18:30:39 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217000287
quote:
Spanningen in Bosnië lopen op: 'Incident kan tot spiraal van geweld leiden'

In Bosnië en Herzegovina zijn de spanningen de afgelopen tijd verder opgelopen. Vrijdag werd Milorad Dodik, de nationalistische president van de Republika Srpska, een deelrepubliek van Bosnië en Herzegovina, teruggefloten door het constitutioneel hof van het land. Verder besloot de Europese vredesmacht EUFOR het aantal militairen in het land flink uit te breiden, volgens Bosnische bronnen van 1100 naar 1600.

De gebeurtenissen volgen elkaar razendsnel op. Eind vorige maand was er een uitspraak van de hoogste rechter in het land, die president Dodik veroordeelde tot een jaar celstraf voor het ondermijnen van het staatsgezag. De Bosnische-Servische nationalist had wetten opgesteld die rechtstreeks ingaan tegen de Dayton-vredesakkoorden, door de landelijke politie en rechtsstaat niet langer te accepteren. De vredesakkoorden maakten dertig jaar geleden een einde aan de Bosnische oorlog. Hoe explosief is de situatie, moet worden gevreesd voor een nieuwe oorlog?

Dat de EU meer troepen stuurt is "een teken aan de wand dat de situatie serieus is", zegt Balkan-deskundige Geert Luteijn, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij wijst erop dat Dodik steeds meer koerst op afscheiding. "In principe heeft hij geen eigen leger, maar Dodik is wel bezig om de eigen politiemacht om te katten tot een soort leger. Ze zijn bijvoorbeeld veel zwaarder bewapend dan nodig en bij herdenkingen wordt ermee geparadeerd."

Afscheiding van Bosnië en Herzegovina is niet direct aan de orde, benadrukt Luteijn. "Maar alleen al de dreiging is extreem voor de regio. In de Republika Srpska wonen ook niet-Serviërs, zo ligt de voormalige moslimenclave Srebrenica er. De ontwikkelingen boezemen die mensen ongetwijfeld angst in."

Ook politicoloog en mensenrechtenactivist Samir Beharic, verbonden aan de universiteit van Bamberg in de Duitse deelstaat Beieren, ziet een duidelijke politieke escalatie. Hij wijst erop dat het herdenkingscentrum in Srebrenica vorige week besloot tijdelijk te sluiten vanwege de spanningen en zorgen over de veiligheid. "Het geeft aan hoe onzeker de situatie is", zegt Beharic.

Volgens hem zijn er verschillende scenario's mogelijk. "Of Dodik gaat in beroep bij de rechtbank, die hij niet erkent. Of hij houdt zijn poot stijf en hij opent de doos van Pandora. Dan moet hij opgepakt worden door de landelijke politie. Dodik zou dan kunnen vluchten. Bijvoorbeeld naar Hongarije, waar hij met premier Orbán een bondgenoot heeft."

Volgens Beharic had Dodik zijn hoop gevestigd op een koerswijziging in Washington, maar minister Rubio (Buitenlandse Zaken) veroordeelde Dodik dit weekend scherp. Het zal ook een geruststelling zijn voor NAVO-chef Rutte, die vandaag een al gepland bezoek brengt aan Sarajevo om de boodschap af te geven dat een verdere escalatie niet geaccepteerd wordt.

"De vraag is waar dit ophoudt", zegt Luteijn. "De mensen in de regio zijn wel wat gewend op het gebied van politieke tegenstellingen en harde retoriek, maar veel is onduidelijk. Niemand zit te wachten op een nieuwe oorlog, ook Dodik niet, zegt hij. Maar als er een incident ontstaat in een licht ontvlambare situatie als deze kan dat leiden tot een spiraal van geweld."

"Als het in deze regio ruig wordt, dan gaat het snel", zegt ook Beharic. "Een post-conflict-situatie is altijd precair." Toch gaat hij er niet van uit dat er een nieuwe grootschalige oorlog uitbreekt. "Dodik heeft niet de politieke en maatschappelijke steun om verder te escaleren. Vergeleken met de warlords van de jaren 90 heeft hij geen leger. Mensen zijn de retoriek zat, ze willen hun kinderen niet de loopgraven in sturen."

Daar is Luteijn het mee eens: "Dodik is aan de macht door een cliëntelistisch systeem. Zijn retoriek spreekt ideologisch aan, maar het is zeker niet een enorm populaire politicus. Bij verkiezingen zorgen zijn politieke vrienden in de media ervoor dat hij positief in het nieuws komt. Een baas van een fabriek of keten die in handen is van een politieke vriend kan zeggen: stem op Dodik als je je baan wilt behouden."

Toch moet Dodik niet worden onderschat, vindt Beharic. "Er kan zich een incident voordoen, bijvoorbeeld met Bosnische moslims die terugkeren naar de Republika Srpska. Dat zal dan niet meteen tot oorlog leiden maar alleen al het feit dat mensen wakker zullen liggen uit vrees voor Dodiks volgende stap, is ernstig genoeg."

https://nos.nl/artikel/25(...)al-van-geweld-leiden
--------------------------

En daar is weer een nieuwe potentiële brandhaard :{ :{ :{
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 10 maart 2025 @ 18:34:26 #2
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217000329
Misschien kunnen we eerst daar oefenen voor we het tegen de Russen opnemen.
Je bent een waardeloze agent.
pi_217000419
Ongetwijfeld opgestookt door Rusland en Servië.
Incelfrikandel
  maandag 10 maart 2025 @ 18:52:23 #4
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217000547
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 18:41 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ongetwijfeld opgestookt door Rusland en Servië.
Dit is niet de oplossing maar op de lange termijn is Bosnië een onhoudbare staat. Een soort mini Joegoslavië met een Kroatisch Herzegovina, een Servische Rpblika Srpska en het Bosnische gedeelte met Bosniakken. Tijdens de oorlog probeerden Kroatië en Servië achter de schermen ook Bosnië te verdelen.

Bosnië was in de tijden van Joegoslavië al het arme deel met alleen maar maakindustrie en niet echt een ontwikkelde dienstensector, noch agriculture. Nu is er ook geen interne markt meer voor de maakindustrie.

Verder wordt het land geplaagd door corruptie (behoorlijk wat ontwikkelingsgeld verdwenen) en een onhoudbaar regeringssysteem met de roulerende presidenten.

Het is een kwestie van tijd voor het daar fout gaat. Zonde. Prachtig land qua natuur. Ik heb nog nooit zoveel diverse landschappen gezien als in Bosnië. Verder ook een unieke, gastvrije cultuur. Dat alleen kan je echter geen land mee runnen. De jeugd ziet het ook niet zitten en trekt er ook weg.
  maandag 10 maart 2025 @ 18:57:56 #5
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217000632
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 18:52 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dit is niet de oplossing maar op de lange termijn is Bosnië een onhoudbare staat. Een soort mini Joegoslavië met een Kroatisch Herzegovina, een Servische Rpblika Srpska en het Bosnische gedeelte met Bosniakken. Tijdens de oorlog probeerden Kroatië en Servië achter de schermen ook Bosnië te verdelen.

Bosnië was in de tijden van Joegoslavië al het arme deel met alleen maar maakindustrie en niet echt een ontwikkelde dienstensector, noch agriculture. Nu is er ook geen interne markt meer voor de maakindustrie.

Verder wordt het land geplaagd door corruptie (behoorlijk wat ontwikkelingsgeld verdwenen) en een onhoudbaar regeringssysteem met de roulerende presidenten.

Het is een kwestie van tijd voor het daar fout gaat. Zonde. Prachtig land qua natuur. Ik heb nog nooit zoveel diverse landschappen gezien als in Bosnië. Verder ook een unieke, gastvrije cultuur. Dat alleen kan je echter geen land mee runnen. De jeugd ziet het ook niet zitten en trekt er ook weg.
Het is eigenlijk jammer dat er in dit soort situaties niet gewoon voor wat permanentere oplossingen gekozen kan worden. Splits dit gebied gewoon op en klaar.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 10 maart 2025 @ 19:03:21 #6
396550 Richestorags
pi_217000713
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 18:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is eigenlijk jammer dat er in dit soort situaties niet gewoon voor wat permanentere oplossingen gekozen kan worden. Splits dit gebied gewoon op en klaar.
Zoals het nu is is het duidelijk een tussenoplossing.

Ik kan me nog herinneren dat de eigenaar van het hostel in Sarajevo waar ik zat het mooi omschreef: "waar de realiteit ophoudt, daar begint Bosnië".
pi_217000739
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 18:52 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Waar ben je in Bosnie geweest?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  maandag 10 maart 2025 @ 19:07:45 #8
396550 Richestorags
pi_217000793
quote:
17s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:05 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Waar ben je in Bosnie geweest?
De trein van Zagreb naar Sarajevo gepakt. Sarajevo en omgeving. Mostar en omgeving.

En door Republika Srpska naar Srebrenica gereden. Die rit was echt prachtig qua landschappen. Alpine landschappen en dan weer een soort Amerikaanse prairies.

Ben er twee keer geweest, zou er graag nog een keer naartoe gaan :)
  maandag 10 maart 2025 @ 19:09:08 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217000815
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De trein van Zagreb naar Sarajevo gepakt. Sarajevo en omgeving. Mostar en omgeving.

En door Republika Srpska naar Srebrenica gereden. Die rit was echt prachtig qua landschappen. Alpine landschappen en dan weer een soort Amerikaanse prairies.

Ligt het niet erg gevoelig als je daar als Nederlander bent?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 10 maart 2025 @ 19:11:17 #10
396550 Richestorags
pi_217000845
quote:
16s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ligt het niet erg gevoelig als je daar als Nederlander bent?
De vrouw die de rondleiding gaf keek ons de hele tijd vrij boos aan en gaf nog een sneer tijdens het verhaal. Ze zei iets in de trant van "de Nederlanders zouden ons beschermen" terwijl ze ons strak aankeek :(

Maar goed, ze had zelf 3 familieleden verloren dus het zij haar vergeven.
pi_217000867
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Je bent niet de enige, de laatste keer dat ik daar was, was in 1999 :@
Mis Banja Luka echt, wie weet toch nog deze zomer. Ik kijk wel

Hoe was het eten daarzo? :D
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  maandag 10 maart 2025 @ 19:26:12 #12
396550 Richestorags
pi_217001061
quote:
14s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:13 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Je bent niet de enige, de laatste keer dat ik daar was, was in 1999 :@
Mis Banja Luka echt, wie weet toch nog deze zomer. Ik kijk wel

Hoe was het eten daarzo? :D
Ćevapi echt knallen op het Ba¨čar¨ija, het centrale plein. Sowieso super mooie architectuur daar, omgeven door bergen en je waant je in het MO.

Verder eten typisch Balkan. Veel vlees en nog meer vlees. Moet je van houden. Bosnische Baklava is erg lekker wel. Voor 1 euro een literfles lokaal bier bij het tankstation :D

Enige kutte aan de stad is de enorme hoeveelheid straathonden. 's Avonds kon dat wel een beetje dodgy zijn. En het gebrek aan nachtleven. Er is één club :')

Hoe was Banja Luka dan?
pi_217001284
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 18:34 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Misschien kunnen we eerst daar oefenen voor we het tegen de Russen opnemen.
Nou nee laat ze het maar lekker zelf uitzoeken, blijkbaar kunnen ze het daar nog steeds niet.

Wij hebben daar niks te zoeken, het houdt toch nooit op in dat soort bananenlanden
pi_217001562
Toch triest dat dat nationalisme en populisme van de Serviërs gewonnen heeft. Presidentschap van 1995 zaten gewoon Bosniërs, Kroaten en Serviërs die samen voor één unitaire staat streden. Ook die kolonel Jovan Divjak van het Bosnische leger was gewoon een Serviër. De juiste mensen zijn er zeker wel, neem iemand als Haris Silajd¸ić.

Maar toch lukt het maar niet. Overigens is Dayton ook gewoon een drama, daar moeten ze ook gewoon van af.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 10 maart 2025 @ 19:59:11 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217001584
Niet te geloven.
Overal gaat het van een leien dakkie, maar op de Balkan vliegen ze elkaar weer in de haren. :N
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_217001697
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ćevapi echt knallen op het Ba¨čar¨ija, het centrale plein. Sowieso super mooie architectuur daar, omgeven door bergen en je waant je in het MO.

Vind het echt jammer dat de economie niet echt opbloeit. Want er is geen plek waar ik liever zou wonen dan in Bosnie. Zoals je al zelf zei, de mensen zijn supervrolijk, vriendelijk en gastvrij. Al het eten is daar puur natuur en dat proef je echt.

Verder een veel betere balans tussen het wonen en werken

quote:

[..]

Verder eten typisch Balkan. Veel vlees en nog meer vlees. Moet je van houden. Bosnische Baklava is erg lekker wel. Voor 1 euro een literfles lokaal bier bij het tankstation :D
De kans dat je daar een vegetarier tegenkomt is zo goed als niet bestaand.En daar is helemaal niets mis mee!

Heb je daar nog de volgende gerechten geproefd:

- gevulde paprikas
- bruine bonen soep
- Sarma/dolme

Reden waarom ik zo doordram mbt het eten. Een van mijn favoriete bezigheden is op youtube gaan. Vakantievlogs bekijken van mensen die Bosnie/Kroatië/Servië bezoeken . En dan zien hoe het eten bevalt, wat ze van de cultuur en mensen vinden ect

De meeste reacties zijn dan ook overweldigend positief

Vandaar dat ik ook zo doorvraag. Ja het eten is spotgoedkoop, vers en onbewerkt en dan proef je echt terug. Zelfs een tomaat eten is een ervaring

quote:

[..]

Enige kutte aan de stad is de enorme hoeveelheid straathonden. 's Avonds kon dat wel een beetje dodgy zijn. En het gebrek aan nachtleven. Er is één club :')

Hoe was Banja Luka dan?
Banja Luka heeft echt alles wat ik in een stad zoek. Leuke uitgaansgelegenheden, prachtige natuur, indrukwekkende oude kathedralen, geweldige restaurants, watervallen. En dan doe ik de stad nog tekort door alleen de bovenstaande dingen te benoemen

Straathonden zijn wel een issue, maar goed buiten dat, de ideale bestemming voor mij persoonlijk dan :7
  maandag 10 maart 2025 @ 20:07:44 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217001735
Ik krijg al buikpijn als ik deze steden weer zie staan: Banja Luka, Tuzla, Mostar, Sarajevo. Die herinneringen aan die tijd…
pi_217001758
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 20:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik krijg al buikpijn als ik deze steden weer zie staan: Banja Luka, Tuzla, Mostar, Sarajevo. Die herinneringen aan die tijd…
Vertel?
  maandag 10 maart 2025 @ 20:12:47 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217001826
quote:
11s.gif Op maandag 10 maart 2025 20:09 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Vertel?
Vooral kapotgeschoten steden, vluchtelingen, één groot drama. En Srebrenica.
pi_217002450
quote:
14s.gif Op maandag 10 maart 2025 20:05 schreef Ali_boo het volgende:
Vind het echt jammer dat de economie niet echt opbloeit. Want er is geen plek waar ik liever zou wonen dan in Bosnie. Zoals je al zelf zei, de mensen zijn supervrolijk, vriendelijk en gastvrij. Al het eten is daar puur natuur en dat proef je echt.

Ik moet er ook nog een keer heen, vriend van me komt er vandaan. En ja, als ik hem zo hoor wil ik ook wel verhuizen. Het leven daar is zo veel rustiger en simpeler dan al die stress van hier.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217002512
Krijg je ervan als je land voor 70% uit inteelt bestaat.
pindazakje
pi_217002988
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De vrouw die de rondleiding gaf keek ons de hele tijd vrij boos aan en gaf nog een sneer tijdens het verhaal. Ze zei iets in de trant van "de Nederlanders zouden ons beschermen" terwijl ze ons strak aankeek :(

Maar goed, ze had zelf 3 familieleden verloren dus het zij haar vergeven.
Heel sneu voor haar maar ze zou ook eens het verhaal van de andere kant moeten snappen, als ze die al gehoord heeft.

De VN was de laf en de regering was een zak aardappelen waar je niks mee kon. Je kan geen volk beschermen als je bijna niks hebt om ze te verdedigen. Je kunt ook geen bosbrand blussen met alleen een gietertje.

En verder heeft het ook geen zin om de volgende generatie verantwoordelijk te houden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 10 maart 2025 @ 22:12:32 #23
396550 Richestorags
pi_217003431
quote:
14s.gif Op maandag 10 maart 2025 20:05 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Bosnië en Georgië zijn denk ik mijn favoriete landen in Europa. Los van dat de Balkan en de Kaukasus beide al hele mooie regio's zijn :) klopt met eten.

quote:
Is dat zo? Dat idee heb ik buiten West-Europa vaak veel minder.

quote:
De kans dat je daar een vegetarier tegenkomt is zo goed als niet bestaand.En daar is helemaal niets mis mee!
Hehe. Klopt! Met de lokale gewoonte dat het een belediging is als je het opkrijgt want dan hebben ze te weinig gegeven :P

quote:
Heb je daar nog de volgende gerechten geproefd:

- gevulde paprikas
- bruine bonen soep
- Sarma/dolme
Ja. Bruine bonensoep in een klein wegrestaurantje. Heerlijk en kost geen cent :D maare, paprika's niet gevuld maar lekkere snack bij een familie gegeten. Ik maak het zelf nog wel eens. Je moet zoete punt paprika's of gewoon rode paprika's in dikke repen snijden en dan bakken in een laag olijfolie, ze moeten er echt in drijven. Paar tenen knoflook erbij en op het eind afblussen met een lading balsamico. Het lekkerste is om het koud te eten zodat de olijfolie en de balsamico echt erin is getrokken.

quote:
Reden waarom ik zo doordram mbt het eten. Een van mijn favoriete bezigheden is op youtube gaan. Vakantievlogs bekijken van mensen die Bosnie/Kroatië/Servië bezoeken . En dan zien hoe het eten bevalt, wat ze van de cultuur en mensen vinden ect

De meeste reacties zijn dan ook overweldigend positief

Vandaar dat ik ook zo doorvraag. Ja het eten is spotgoedkoop, vers en onbewerkt en dan proef je echt terug. Zelfs een tomaat eten is een ervaring
Klopt. Als je daar van houdt kan ik je ook Moldavië aanraden (deels bij gebrek aan Oekraïne). De kwaliteit van het eten is echt ongeëvenaard, de ingrediënten dan. Van kip tot tomaat. En de prijzen... we hadden in een restaurant zes dingen besteld omdat we dachten dat het side dishes waren gezien de prijzen. Die gozer vroeg nog weet je het zeker. Ja prima. Hele tafel vol en alles opgegeten, oeps :') En de wijn :D verder wel echt een pauperland ;(

Georgië en Armenië idem dito. Super goede wijn, enorm goede kwaliteit eten en vooral Georgië ook super gastvrij en interessante lokale cultuur. Heel oud land, enorme diversiteit in regio's en met een Marshrutka (Soviet busje, lokaal vervoer) lekker door het land crossen met een chauffeur met allemaal Orthodoxe iconen op het raam die denkt dat hij daarmee is beschermd tegen zijn gestoorde rijstijl :') hoort erbij.

Armenië wat conservatiever en geslotener. En natuur echt adembenemend bij beide.

Heb je naam van vloggers trouwens?

quote:
Banja Luka heeft echt alles wat ik in een stad zoek. Leuke uitgaansgelegenheden, prachtige natuur, indrukwekkende oude kathedralen, geweldige restaurants, watervallen. En dan doe ik de stad nog tekort door alleen de bovenstaande dingen te benoemen

Straathonden zijn wel een issue, maar goed buiten dat, de ideale bestemming voor mij persoonlijk dan :7
Aah nice. Wizzair heeft een vlucht naar Banja Luka dus ik ga maar eens bezoeken dan. Misschien dit jaar zelfs nog wel. Heb er nu zin gekregen :7

We gaan wel erg offtopic nu trouwens. Nou ja, fuck it.
pi_217003467
Dit was totaal voorspelbaar
Groot fan van User Wotte
  maandag 10 maart 2025 @ 22:25:07 #25
396550 Richestorags
pi_217003547
quote:
7s.gif Op maandag 10 maart 2025 21:27 schreef HSG het volgende:

[..]
Heel sneu voor haar maar ze zou ook eens het verhaal van de andere kant moeten snappen, als ze die al gehoord heeft.

De VN was de laf en de regering was een zak aardappelen waar je niks mee kon. Je kan geen volk beschermen als je bijna niks hebt om ze te verdedigen. Je kunt ook geen bosbrand blussen met alleen een gietertje.

En verder heeft het ook geen zin om de volgende generatie verantwoordelijk te houden.
Klopt. Echter, één ding als het om de Balkan gaat: mensen zitten vast in het verleden. In Servië denken ze nog steeds aan de verloren slag tegen de Ottomanen in Kosovo in 1389 :')
pi_217087238
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 22:12 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Bosnië en Georgië zijn denk ik mijn favoriete landen in Europa. Los van dat de Balkan en de Kaukasus beide al hele mooie regio's zijn :) klopt met eten.
[..
Eens al ben ik persoonlijk nog niet in Georgie geweest. Staat nog steeds op mijn bucketlist

quote:

[..]

[..]
Is dat zo? Dat idee heb ik buiten West-Europa vaak veel minder.
In mijn ervaring wel, daar werken ze om te leven. Hier in het westen is het vaak net andersom

quote:

[..]

[..]
Hehe. Klopt! Met de lokale gewoonte dat het een belediging is als je het opkrijgt want dan hebben ze te weinig gegeven :P
[..]
Ja. Bruine bonensoep in een klein wegrestaurantje. Heerlijk en kost geen cent :D maare, paprika's niet gevuld maar lekkere snack bij een familie gegeten. Ik maak het zelf nog wel eens. Je moet zoete punt paprika's of gewoon rode paprika's in dikke repen snijden en dan bakken in een laag olijfolie, ze moeten er echt in drijven. Paar tenen knoflook erbij en op het eind afblussen met een lading balsamico. Het lekkerste is om het koud te eten zodat de olijfolie en de balsamico echt erin is getrokken.
Bruine bonen soep blijft een van mijn favoriete gerechten. Vrij simpel maar oh zo lekker o|O

quote:

[..]

Klopt. Als je daar van houdt kan ik je ook Moldavië aanraden (deels bij gebrek aan Oekraïne). De kwaliteit van het eten is echt ongeëvenaard, de ingrediënten dan. Van kip tot tomaat. En de prijzen... we hadden in een restaurant zes dingen besteld omdat we dachten dat het side dishes waren gezien de prijzen. Die gozer vroeg nog weet je het zeker. Ja prima. Hele tafel vol en alles opgegeten, oeps :') En de wijn :D verder wel echt een pauperland ;(

Georgië en Armenië idem dito. Super goede wijn, enorm goede kwaliteit eten en vooral Georgië ook super gastvrij en interessante lokale cultuur. Heel oud land, enorme diversiteit in regio's en met een Marshrutka (Soviet busje, lokaal vervoer) lekker door het land crossen met een chauffeur met allemaal Orthodoxe iconen op het raam die denkt dat hij daarmee is beschermd tegen zijn gestoorde rijstijl :') hoort erbij.

Armenië wat conservatiever en geslotener. En natuur echt adembenemend bij beide.

Heb je naam van vloggers trouwens?
[..]
Aah nice. Wizzair heeft een vlucht naar Banja Luka dus ik ga maar eens bezoeken dan. Misschien dit jaar zelfs nog wel. Heb er nu zin gekregen :7

We gaan wel erg offtopic nu trouwens. Nou ja, fuck it.
Je benoemt hier allemaal landen waar ik zelf ook naartoe wil. Natuurlijk ook voor het eten en natuur. Armenië is de eerste land die het christendom omarmd heeft, tragische geschiedenis, maar de mensen komen ondanks dat zo vriendelijk over.

Georgische eten ziet er zo goed uit, helaas nog nooit de kans gehad om het een keer te proberen. De sterke orthodoxe invloed die je zelf ook benoemt, zie ik zelf als een plus.

En mocht je de kans krijgen om Banja Luka te bezoeken dan zou ik het zeker doen. Je weet niet wat je mist. Hoeveel kost een vlucht bij Wizzair btw? Normaal gesproken neem ik het vliegtuig richting Kroatie(Zabreg) om vervolgens de rest van de reis met de auto af te reizen.

Als er directe vlucht goedkoper is dan neem ik die uiteraard. Een auto huren zal vast tot de opties behoren :D

Zelf heb ik geen vaste bloggers die ik kijk. Zo ga ik naar youtube en type: food review Kroatië/Bosnia/Serbia
Vervolgens klik ik op de eerste de beste video die daar tegenkom

Tikje offtopic idd maar niet minder belangrijk :P
pi_217087286
twitter

twitter

twitter
  Forum Admin maandag 17 maart 2025 @ 19:24:57 #28
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217087296
Zo zonde ;( een regio met zo veel cultuur en geschiedenis, maar ook met zulke diepe ongeheelde wonden. Dit gaat vroeg of laat weer helemaal fout lopen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 17 maart 2025 @ 19:37:40 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217087522
Maar wat je post is toch Servië? Gaat dit om hetzelfde als Bosnië en Herzegovina? Ik snap het niet zo goed
pi_217087616
Oh goeie genade gaan ze daar ook weer beginnen? Dat is ook echt zo'n regio waar minimaal eens in de 25 jaar de pleuris uitbreekt is het niet?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_217087744
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 19:41 schreef Hathor het volgende:
Oh goeie genade gaan ze daar ook weer beginnen? Dat is ook echt zo'n regio waar minimaal eens in de 25 jaar de pleuris uitbreekt is het niet?
Kan Europa zo'n oorlog in dat gebied er momenteel bij hebben?

Drugs- en wapenhandel explodeerde na de gewelddadigheden. Daar is iedereen het wel over eens.
pi_217090060
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 19:47 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Kan Europa zo'n oorlog in dat gebied er momenteel bij hebben?

Drugs- en wapenhandel explodeerde na de gewelddadigheden. Daar is iedereen het wel over eens.
Alle AK's die de mob in Nederland gebruiken komen uit het voormalige Joegoslavie.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_217096109
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 21:51 schreef Hathor het volgende:

[..]
Alle AK's die de mob in Nederland gebruiken komen uit het voormalige Joegoslavie.
Joego's zoals ze in de jaren tachtig genoemd werden, waren altijd al berucht. Toen met die oorlog werd het makkelijker voor ze om voor zichzelf te gaan in de wapenhandel. Hoefden ze niet meer het hondje te spelen voor de Hollandse maffia.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')