abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216957613
Volgens mij is het duidelijk dat wanneer een overledene schulden heeft, je geen erfenis moet accepteren (mits uiteraard de erfenis hoger dan de schuld is)

Maar hoe zit het als er een geldbedrag aan erfenis is en een of meerdere erfgenamen, schulden hebben, gaat dat dan ook van de erfenis af?

Stel 3 kinderen zijn erfgenamen.
1 heeft schulden, de ander 2 niet.
Kunnen ze dan beide een erfenis accepteren?
Of gaat eerst de schuld van kind 1 af van de totale erfenis?

Zo lees ik het namelijk wel. Schuldeisers kunnen ervoor zorgen dat bij de afwikkeling van een erfenis, ze worden meegenomen in de verdeling. Als dus van dat ene kind de schuld hoger is dan de volledige erfenis, is het geld volledig weg, dus niet alleen het deel van 1 mind met schuld. En klopt het dat de twee andere kinderen bij een minbedrag dan ook nog verder mee afbetalen?
pi_216957672
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 08:37 schreef Dazalbest1 het volgende:
Volgens mij is het duidelijk dat wanneer een overledene schulden heeft, je geen erfenis moet accepteren (mits uiteraard de erfenis hoger dan de schuld is)

Maar hoe zit het als er een geldbedrag aan erfenis is en een of meerdere erfgenamen, schulden hebben, gaat dat dan ook van de erfenis af?

Stel 3 kinderen zijn erfgenamen.
1 heeft schulden, de ander 2 niet.
Kunnen ze dan beide een erfenis accepteren?
Of gaat eerst de schuld van kind 1 af van de totale erfenis?

Zo lees ik het namelijk wel. Schuldeisers kunnen ervoor zorgen dat bij de afwikkeling van een erfenis, ze worden meegenomen in de verdeling. Als dus van dat ene kind de schuld hoger is dan de volledige erfenis, is het geld volledig weg, dus niet alleen het deel van 1 mind met schuld. En klopt het dat de twee andere kinderen bij een minbedrag dan ook nog verder mee afbetalen?
:N en :N
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216957776
Uh iedere erfgenaam behoort gewoon zijn of haar (kinds)deel te krijgen.

Schulden zijn persoonlijk, staat los van de erfenis.
Hoogstens interessant voor de aangifte (box 3) als je boven een grens komt en zou moeten betalen, je mag immers een erfbelasting er van aftrekken, heb je dan al openstaande schulden gaat dat er ook vanaf op de 1 jan peildatum van het jaar na overlijden, als de erfbelasting dan nog niet betaald zou zijn.
pi_216957872
quote:

Doe jezelf en ons een plezier en zoek even het verschil tussen mits en tenzij op. Ga je nog een hoop lol van hebben de rest van je leven.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 7 maart 2025 @ 10:38:30 #5
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_216958899
Dit klinkt als een kok horen fluiten maar niet weten waar de lepel hangt verhaal.

Inderdaad de mits en tenzij nog even opzoeken dat gaat een hoop schelen in de toekomst.

Maar nu inhoudelijk.
Nee de erfenis van de overledene gaat niet eerst de schuld van erfgenaam A helemaal op 0 zetten voor de andere erfgenamen B en C aan de beurt komen, dat zou kolder zijn.

Wat je wel vaak hoort is dat erfgenaam A afziet van het erven. (B en C kunnen dan van het stuk wat zij meer krijgen af en toe wat toe schuiven aan A)
Om te voorkomen dat al het geld waar A recht op heeft direct verdampt en de schuldenlast wel minder wordt maar dat niet gemerkt wordt.
Maar dat is eigenlijk gewoon kinderachtig gedrag om dat te doen en mag bijvoorbeeld ook niet als je in een hulptraject zit.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_216959663
Heeft die erfgenaam schulden bij de erflater?
pi_216959774
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Of juist andersom (hoewel ik het niet verwacht): heeft de erflater schulden bij erfgenaam? Want die moeten dan wel ingebracht worden in de boedel.

Schulden van die erfgenaam bij de erflater ook hoor, maar dat plust alleen maar de boedel verder op.

quote:
Schuldeisers kunnen ervoor zorgen dat bij de afwikkeling van een erfenis, ze worden meegenomen in de verdeling.
Schulden van de erflater (aan erfgenaam of aan derden) moeten inderdaad meegenomen in de boedel.

Schulden van een erfgenaam zelf (aan derden) uiteraard niet.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216960835
quote:
99s.gif [b]Op vrijdag 7 maart 2025 10:38 schreef Nizno het volgende: een kok horen fluiten maar niet weten waar de lepel hangt
:D
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_216961449
Als de erflater een schuld heeft bij een erfgenaam, wordt die inderdaad eerst afgelost. Ik denk dat je dat bedoelt.

Als een erfgenaam een schuld heeft gaat dat nergens vanaf. Sterker: als de erfgenaam een schuld heeft bij de erflater, wordt die er zelfs bij opgeteld in principe.

Stel: erfenis is 20.000 euro waard, 3 erfgenamen maar 1 van die 3 heeft een schuld van 10.000 euro bij die erflater. Dan tel je dat er bij op en krijgen de eerste 2 10.000 euro en de 3e helemaal niks (maar is wel zijn schuld kwijt).

Maar nu stel een erfenis van 20.000 euro, 3 erfgenamen maar de erflater heeft een schuld van 10.000 bij 1 van de erfgenamen. Dan gaat die 10.000 eerst naar die erfgenaam en daarna wordt de resterende 10.000 verdeeld over die 3.

Schulden van een erfgenaam niet bij erflater hebben niks met de erfenis te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216961992
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 09:14 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Doe jezelf en ons een plezier en zoek even het verschil tussen mits en tenzij op. Ga je nog een hoop lol van hebben de rest van je leven.
Haha, dank.
Ik weet het verschil wel maar door het schuiven en aanpassen van de tekst om de vraag helder te noteren, ging het hier fout.
pi_216962015
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 10:38 schreef Nizno het volgende:
Dit klinkt als een kok horen fluiten maar niet weten waar de lepel hangt verhaal.

Inderdaad de mits en tenzij nog even opzoeken dat gaat een hoop schelen in de toekomst.

Maar nu inhoudelijk.
Nee de erfenis van de overledene gaat niet eerst de schuld van erfgenaam A helemaal op 0 zetten voor de andere erfgenamen B en C aan de beurt komen, dat zou kolder zijn.

Wat je wel vaak hoort is dat erfgenaam A afziet van het erven. (B en C kunnen dan van het stuk wat zij meer krijgen af en toe wat toe schuiven aan A)
Om te voorkomen dat al het geld waar A recht op heeft direct verdampt en de schuldenlast wel minder wordt maar dat niet gemerkt wordt.
Maar dat is eigenlijk gewoon kinderachtig gedrag om dat te doen en mag bijvoorbeeld ook niet als je in een hulptraject zit.
Fout zit in een klein hoekje he ;)

Inderdaad dit gelezen ook over het wel of niet verwerpen van een erfenis.
pi_216962019
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Nee het gaat inderdaad over schulden bij derde...
pi_216962050
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 14:09 schreef Hanca het volgende:
Als de erflater een schuld heeft bij een erfgenaam, wordt die inderdaad eerst afgelost. Ik denk dat je dat bedoelt.

Als een erfgenaam een schuld heeft gaat dat nergens vanaf. Sterker: als de erfgenaam een schuld heeft bij de erflater, wordt die er zelfs bij opgeteld in principe.

Stel: erfenis is 20.000 euro waard, 3 erfgenamen maar 1 van die 3 heeft een schuld van 10.000 euro bij die erflater. Dan tel je dat er bij op en krijgen de eerste 2 10.000 euro en de 3e helemaal niks (maar is wel zijn schuld kwijt).

Maar nu stel een erfenis van 20.000 euro, 3 erfgenamen maar de erflater heeft een schuld van 10.000 bij 1 van de erfgenamen. Dan gaat die 10.000 eerst naar die erfgenaam en daarna wordt de resterende 10.000 verdeeld over die 3.

Schulden van een erfgenaam niet bij erflater hebben niks met de erfenis te maken.
Helder dank!
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 7 maart 2025 @ 16:28:56 #14
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_216962868
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 15:17 schreef Dazalbest1 het volgende:

[..]
Fout zit in een klein hoekje he ;)

Inderdaad dit gelezen ook over het wel of niet verwerpen van een erfenis.
als je de hele zin leest zie je dat het geen fout is ;)
Maar een door mij aangepast gezegde
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_216962995
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 16:28 schreef Nizno het volgende:

[..]
als je de hele zin leest zie je dat het geen fout is ;)
Oh verdorie inderdaad :+ :@
pi_216971999
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 16:28 schreef Nizno het volgende:

[..]

Waarvoor hulde! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: