lees meer:quote:
Medewerkers van Tennet werken aan de elektriciteitslijnen. Hangend in een bakje worden de stroomkabels vervangen door nieuwe met meer capaciteit.Beeld ANP, Rob Engelaar
Het stroomnet is de ruggengraad van de energietransitie, zegt Tennet-topvrouw Manon van Beek. “Dat moet zo snel mogelijk worden uitgebreid om elektrificatie van de economie mogelijk te maken.”
Daan Marselis
redacteur energie, mijnbouw en grondstoffen
6 maart 2025, 17:28
Manon van Beek, de hoogste baas van netbeheerder Tennet, doet er alles aan om een gevoel van urgentie over te brengen. De komende jaren wordt het ‘bouwen, bouwen, bouwen’, zei ze bij de presentatie van de jaarcijfers. Om klimaatdoelen te halen, de energierekening weer betaalbaar te maken en de economie te elektrificeren moet het stroomnet zo snel mogelijk worden uitgebreid en verzwaard.
Dat mag wat kosten. Tennet trekt komende tien jaar zeker 200 miljard euro uit om windparken op zee aan te sluiten en de netten op land te verzwaren. Het grootste deel (55 procent) geeft Tennet overigens uit in Duitsland, waar het bedrijf een deel van het hoogspanningsnet beheert.
In Nederland lopen de investeringen ook snel op. In 2023 investeerde Tennet nog 2,9 miljard in uitbreiding en verzwaring van het stroomnet. In 2024 liep dat op tot 3,7 miljard. Dit jaar verwacht de netbeheerder zo’n 6 miljard euro te investeren.
Net als Tennet, investeren de regionale netbeheerders ieder jaar meer. Gezamenlijk staken Alliander, Stedin en Enexis afgelopen jaar 4,3 miljard euro in de uitbreiding en verzwaring van hun netwerken. Mede vanwege de netverzwaringen betalen huishoudens en bedrijven dit jaar 11 procent meer netwerkkosten. Ieder jaar stelt toezichthouder ACM de tarieven vast.
aldus mw. van Beek.quote:Als de investeringen niet zo hard stijgen, 'dan bereiken we de grenzen van de economische groei'.
De wat.quote:Het stroomnet is de ruggengraad van de energietransitie, zegt Tennet-topvrouw Manon van Beek.
Ja ja. Zover is het al gekomen.quote:
Telt het aantal ruggen, in dit geval 200 miljoen.quote:
En dan Tennet het 50-voudige hiervan in haar uppie. Ambitieus.quote:Gezamenlijk staken Alliander, Stedin en Enexis afgelopen jaar 4,3 miljard euro in de uitbreiding en verzwaring van hun netwerken.
Pas op hoor. Ik neem je zo in de houtgreep.quote:
Voor hoeveel graden opwarming?quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Telt het aantal ruggen, in dit geval 200 miljoen.
Dat kan Contador het beste vertellen.quote:
quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:57 schreef RotatoR het volgende:
Weer zo'n topvrouw die er een zooitje van heeft gemaakt.
Dat moest van diep komen bij mij.quote:Op donderdag 6 maart 2025 20:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kan Contador het beste vertellen.
Vrouwenquote:Op donderdag 6 maart 2025 19:57 schreef RotatoR het volgende:
Weer zo'n topvrouw die er een zooitje van heeft gemaakt.
Tsja, een nieuwe kerncentrale aansluiten wordt wat lastig.quote:Op donderdag 6 maart 2025 20:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
55% wordt besteed in Duitsland, want ze zijn ook eigenaar van het halve Duitse hoogspanningsnet. Dus het is maar 90 miljard hier in Nederland. En daar ze dat naar eigen zeggen vooral gaan besteden aan het aansluiten van windparken, gaat dat de zaak alleen maar erger maken.
Waarom? Het moet allebei nog gebouwd worden. En voor die kerncentrale heb je geen bergen accu's nodig ...quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, een nieuwe kerncentrale aansluiten wordt wat lastig.
Het wordt lastig omdat er nog geen nieuwe kerncentrale isquote:Op donderdag 6 maart 2025 23:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waarom? Het moet allebei nog gebouwd worden. En voor die kerncentrale heb je geen bergen accu's nodig ...
Ja, dat zeg ik. Dat zei je de vorige keren ook, dus ik had het al in de gaten.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het wordt lastig omdat er nog geen nieuwe kerncentrale is
Ik moest ook even graven: Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 6 maart 2025 20:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat moest van diep komen bij mij.
TenneT is natuurlijk maar 1 deel van het verhaal.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
Flink investeren in de Duitsers, zo zie ik het graag. Goed bezig TenneT! Nu naar hopen dat dat hoogspanningstation hier er ook snel doorheen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |