abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:31:31 #1
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_216922241
Weet er iemand een programma dat je gratis een PDF kan bewerken. Ik wil gewoon tekst toevoegen. Verschillende websites bieden dit aan en zeggen zelfs "gratis" maar als je wil downloaden moet je dokken ;')

Ik moet maar 1 document aanpassen en daarna zal ik waarschijnlijk maanden niet meer gebruiken.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:37:45 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_216922318
Paint
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_216922423
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 4 maart 2025 @ 17:02:52 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216922603
https://www.pdfgear.com/

PDFgear is imo de beste
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216923504
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:31 schreef capuchon_jongen het volgende:
Weet er iemand een programma dat je gratis een PDF kan bewerken. Ik wil gewoon tekst toevoegen. Verschillende websites bieden dit aan en zeggen zelfs "gratis" maar als je wil downloaden moet je dokken ;')

Ik moet maar 1 document aanpassen en daarna zal ik waarschijnlijk maanden niet meer gebruiken.
Edge of Chrome (1 van de twee) daarna printen als pdf
pi_216923538
PDF X Change
Als je ook wilt tekenen.
Vakman pur sang
  woensdag 5 maart 2025 @ 07:32:27 #7
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216931947
Kan je je PDF niet gewoon terugzetten naar een Word bestand, de aanpassingen doorvoeren en weer opslaan als PDF ( met bijv PDF creator ? )
pi_216933514
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 10:45 schreef oor80 het volgende:
Kan je je PDF niet gewoon terugzetten naar een Word bestand, de aanpassingen doorvoeren en weer opslaan als PDF ( met bijv PDF creator ? )
Nee.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 6 maart 2025 @ 09:45:45 #10
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216944708
PDF is niet gemaakt om te bewerken. Je hebt het orginele bestand nodig.
pi_216948336
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 09:45 schreef xzaz het volgende:
Adobe belde net. Ze willen even met je praten.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_216948629
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 14:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Nou als het technische 2d tekeningen uitgevoerd als pdf met tekst maakt mijn Adobe Acrobat versie er toch echt een grote puinhoop van als ik deze wil editten. Ik gooi vaak dan met cut en paste wat witte vlakken erop/ of wit vlak met tekst en print de pdf opnieuw als pdf. :+
  donderdag 6 maart 2025 @ 17:21:30 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216950192
quote:

[..]
Ik niet met hen.
pi_216987650
Kijk eerst eensch of je het niet kan oplossen met een gratis online versie. Ik gebruik deze 3:

https://editor.cutepdf.com/
https://www.pdfescape.com/online-pdf-editor/
https://www.ilovepdf.com/nl

Als dit niet genoeg is, dan kun je kijken naar een programma zoals PDF Exchange.
  zondag 9 maart 2025 @ 16:33:03 #15
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216987711
quote:
Hoe kom je hier nu weer bij? Hoe is het dan mogelijk om formulieren in PDF te hebben?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 16:33:20 #16
184769 crew  Deisyy
pi_216987716
Foxit
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_216987751
quote:
80s.gif Op woensdag 5 maart 2025 07:32 schreef Mano_ het volgende:
PDF24 ^O^
^O^
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  zondag 9 maart 2025 @ 18:58:00 #18
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216989411
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 16:33 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hoe kom je hier nu weer bij? Hoe is het dan mogelijk om formulieren in PDF te hebben?
Omdat het.... Daarvoor gemaakt is?
  zondag 9 maart 2025 @ 18:58:36 #19
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216989418
Elk programma wat pdfs kan bewerken convert het twee keer
pi_216990456
Achter de meeste van die 'gratis' PDF bewerkers gaan allerlei schimmige Chinese bedrijfjes schuil. Eens je data daarnaartoe is geupload heb je er geen controle meer over. LibreOffice Impress schijnt ook PDF te kunnen bewerken, al is dat niet echt heel erg intuitief/gebruiksvriendelijk.
pi_217004878
PDF is een achterlijk formaat, ik heb diverse keren PDFs moeten genereren, om gek van te worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 12 maart 2025 @ 15:25:05 #22
447963 endechaos
life is short, enjoy!
pi_217047697
quote:

[..]
Het klopt wel wat ie zegt. PDF is in principe het printklare bestand. Niet geschikt voor bewerken door de interne structuur. Het heeft niets meer te maken met de oorsprong. Alles wat je ziet kunnen miljarden objecten zonder enige samenhang zijn. M.a.w. de logica van het origineel is ver te zoeken.

Er zijn programma's die het wel kunnen maar echt betrouwbaar wordt het nooit. Afhankelijk van wat men wil kun je wel overlays plaatsen. Maar dingen zoals voorheen lopende tekst bewerken is zeer gebrekkig.

Ik kan me ook niet voorstellen dat Adobe een PDF ziet als een vrij naar willekeur aan te passen bestand. Daar is het gewoon ongeschikt voor. Conversie naar b.v. Word is vrijwel altijd met zeer veel fouten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217047753
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 07:26 schreef raptorix het volgende:
PDF is een achterlijk formaat, ik heb diverse keren PDFs moeten genereren, om gek van te worden.
Is waar. De pest is dat het altijd afhankelijk is van de interpreter. En die zijn allemaal anders. Men heeft dat proberen te pleisteren door PDF/A. Maar een pdf met alle toeters en bellen is een verschrikking inderdaad door de haast random interpretatie van de diverse parsers.

Je zou kunnen zeggen dat het zwaar ongeschikt is voor werkelijk alles. Ook vaak door de ontbrekende resources. Dat komt dan weer doordat DTP vroegah een echt vak was en dat tegenwoordig iedereen en zijn moeder DTP verkracht. Dit omdat vooral de theoretische basiskennis ontbreekt.
pi_217048601
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Is waar. De pest is dat het altijd afhankelijk is van de interpreter. En die zijn allemaal anders. Men heeft dat proberen te pleisteren door PDF/A. Maar een pdf met alle toeters en bellen is een verschrikking inderdaad door de haast random interpretatie van de diverse parsers.

Je zou kunnen zeggen dat het zwaar ongeschikt is voor werkelijk alles. Ook vaak door de ontbrekende resources. Dat komt dan weer doordat DTP vroegah een echt vak was en dat tegenwoordig iedereen en zijn moeder DTP verkracht. Dit omdat vooral de theoretische basiskennis ontbreekt.
Ja en wat enorm klote is, is dat het fixed pages zijn, en juist met dynamische zaken je dus heel veel vervelend rekenwerk moet doen, om eventueel paginas weg te halen, of er bij te zetten. Ik heb in het verleden bijvoorbeeld de Brochures voor koopwoningen moeten genereren, 1 groot gezeik, nog maar niet te spreken als je met speciale fonts moet werken, die dan weer in bepaalde talen niet volledig zijn :(
pi_217048690
quote:
Tegenwoordig niet meer.
Maar ook vroeger waren er zat programmas die een functie hadden om iets over de PDF heen te tekenen.
Met name ticket-doorverkopers gebruikte die functie veel. Dan had je een ticket voor een evenement of concert gekocht en kon je het originele PDFje zien door hetgeen er overheen geplakt werd weg te halen :)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217048839
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tegenwoordig niet meer.
Ja tegenwoordig nog steeds.

Ik begrijp die onwil en onbegrip niet goed. Het is nog steeds wat het is: een eindproduct vanuit full flow opmaakprogramma's zoals Indesign etc.

Dat sluit niet uit dat je al die miljarden losse objecten (wat het wordt) wel kunt proberen weer tot een logisch geheel te herschikken en dan te kunnen editen soms wel kan maar vaak ook niet. Het is niet geschikt en niet bedoeld om dat te doen.

Ik zit vuistdiep in hoe het onder water in elkaar zit. En dat is niet mooi. Maar 1 ding is zeker: het ziet er (hopelijk) weliswaar zo uit als bedoeld in het opmaakprogramma maar het resultaat (de pdf) heeft daar geen enkele binding meer mee.
pi_217048872
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:29 schreef raptorix het volgende:
nog maar niet te spreken als je met speciale fonts moet werken, die dan weer in bepaalde talen niet volledig zijn
Om ruimte te besparen zit er een subset in van de karakters die gebruikt worden. De rest is er doorgaans niet. Dat is ook al een beperking qua editten van de pdf. Wil je een teken vervangen door iets anders wat oorspronkelijk niet aanwezig was dan heb je pech.

Zij die zeggen dat dat wel allemaal kan snappen het principe helaas niet. :)
pi_217048895
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:36 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Tegenwoordig niet meer.
Maar ook vroeger waren er zat programmas die een functie hadden om iets over de PDF heen te tekenen.
Met name ticket-doorverkopers gebruikte die functie veel. Dan had je een ticket voor een evenement of concert gekocht en kon je het originele PDFje zien door hetgeen er overheen geplakt werd weg te halen :)
Ja overlay kan altijd wel natuurlijk. Maar dat is in zekere zin geen bewerking van de bron.
pi_217048911
LibreOffice Draw kan pdf-bestanden importeren en bewerken.
Het resultaat is, zoals in de discussie aangegeven, verschillend.

https://www.geeksforgeeks.org/how-to-edit-pdf-in-libreoffice/
pi_217048933
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Om ruimte te besparen zit er een subset in van de karakters die gebruikt worden. De rest is er doorgaans niet. Dat is ook al een beperking qua editten van de pdf. Wil je een teken vervangen door iets anders wat oorspronkelijk niet aanwezig was dan heb je pech.

Zij die zeggen dat dat wel allemaal kan snappen het principe helaas niet. :)
Nou, een font maken is enorm duur, dat is echt handwerk, er zijn geloof ik maar iets van 15 fonts die echt alle Unicode Characters aankunnen, in ons geval ging het mis met Cyrillisch. Het was ook typisch zo een ping pong item, waar eerst iemand meld: Cyrilisch doet het niet. Vervolgens kiest men een algemeen font, en een half jaar later: Het font is niet correct. In dit geval is het item 3 keer gepingpongt omdat verschillende developers de bug oppakten :D
  vrijdag 14 maart 2025 @ 18:02:26 #32
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_217049015
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 07:26 schreef raptorix het volgende:
Toch ziet het er veel strakker en professioneler uit als je een pdf-document stuurt dan een .docx. Toch?
pi_217049129
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:02 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Toch ziet het er veel strakker en professioneler uit als je een pdf-document stuurt dan een .docx. Toch?
Je zou eigenlijk een bitmap moeten sturen omdat die er wel altijd uitziet zoals bedoeld.
Zoals gezegd is een pdf afhankelijk van de interpretatie van het programma wat het gaat lezen.
En dan zit je ook nog met versies van de standaard. Transparantie is ook een bitch. Dan heeft de ontvanger het over een "kader" wat over iets heen zit. Dat is dus afhankelijk van de viewer.

PDF is verworden tot een totaal rattennest van onduidelijkheid. Als je het zeker wilt weten dat de ontvanger hetzelfde ziet moet je het opslaan als PDF/A.
pi_217049147
quote:

[..]
Jawel, ik hoor eigenlijk vaak de volgende cases:
-Het document mag niet veranderd worden.
-Het is een geaccepteerd formaat, dus mensen kunnen niet roepen, ik kan geen .doc openen.
-Het heeft een vastgesteld formaat, dus het komt precies zo uit de printer.

Daarnaast is .Docx genereren ook geen pretje ;)

Sowieso zijn Microsoft formaten niet zo lekker, ik heb voor een opdracht het PowerBI bestandstypen moeten reverse engineeren, ik heb nog nooit zo een gek formaat gezien :(
pi_217049166
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je zou eigenlijk een bitmap moeten sturen omdat die er wel altijd uitziet zoals bedoeld.
Zoals gezegd is een pdf afhankelijk van de interpretatie van het programma wat het gaat lezen.
En dan zit je ook nog met versies van de standaard. Transparantie is ook een bitch. Dan heeft de ontvanger het over een "kader" wat over iets heen zit. Dat is dus afhankelijk van de viewer.

PDF is verworden tot een totaal rattennest van onduidelijkheid. Als je het zeker wilt weten dat de ontvanger hetzelfde ziet moet je het opslaan als PDF/A.
Als je PDF wilt maken, en je wilt er wat minder moeite insteken, dan kun je ook gewoon de boel als website neer zetten, en dan vervolgens via Screencapturing een PDF laten maken, ik heb hier wel eens een SAAS Service voor gebruikt, nadeel is dat het dan wel 1 grote plaat is zonder letters.
pi_217049639
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je PDF wilt maken, en je wilt er wat minder moeite insteken, dan kun je ook gewoon de boel als website neer zetten, en dan vervolgens via Screencapturing een PDF laten maken, ik heb hier wel eens een SAAS Service voor gebruikt, nadeel is dat het dan wel 1 grote plaat is zonder letters.
Ja dan is het een screenshot bitmap vermomd (embedded) als een pdf. Dat geeft inderdaad wel precies aan wat er op jouw scherm staat maar niet eens perse of het klopt wat je ziet... Dit ook omdat ALLE progjes of het nou een browser is of wat dan ook het interpreteren en dat doen ze niet hetzelfde per definitie. Dus als je bron van de website een pdf is dan zit je weer met hetzelfde. :)

Ik hoop ooit nog eens dat er een sterke man opstaat die het hele formaat streng verboden verklaart. :)
pi_217049647
quote:

[..]
Klopt, het voordeel van pdf is dat het op elke computer hetzelfde eruit ziet, en ook op papier.
Dat is bij een Word document niet het geval.
pi_217049673
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:58 schreef Wantie het volgende:
Klopt, het voordeel van pdf is dat het op elke computer hetzelfde eruit ziet, en ook op papier.
Dat is dus een fabel. Dat geloven we graag maar is niet zo. Hoe dat komt heb ik hierboven al uitgelegd.

Van een bitmap (zoals een png) weten we dit min of meer zeker. Maar pdf absoluut niet.
pi_217049792
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 19:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is dus een fabel. Dat geloven we graag maar is niet zo. Hoe dat komt heb ik hierboven al uitgelegd.

Van een bitmap (zoals een png) weten we dit min of meer zeker. Maar pdf absoluut niet.
Bitmap is voor afbeeldingen. Niet voor tekst..
  zaterdag 15 maart 2025 @ 08:41:56 #40
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_217056313
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Minder moeite? :P

Je moet wel beseffen dat 99,9% van de pdf-gebruikers gewoon kantoormedewerkers zijn die dit natuurlijk nooit gaan doen en niet eens weten hoe dit moet.
pi_217057384
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 08:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Je moet wel beseffen dat 99,9% van de pdf-gebruikers gewoon kantoormedewerkers zijn die dit natuurlijk nooit gaan doen en niet eens weten hoe dit moet.
Het is ook nogal overdreven.
Met Print to PDF kun je van elk bestand een pdf maken.
pi_217066033
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 08:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Het was in ieder geval minder moeite, ik zweer je ik ga nooit meer PDF oplossingen programmeren, ik ga liever dood.
  zondag 16 maart 2025 @ 12:44:40 #43
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217071032
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 23:53 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het was in ieder geval minder moeite, ik zweer je ik ga nooit meer PDF oplossingen programmeren, ik ga liever dood.
dit

altijd gezeik

'we willen van dit xlsx bestand een pdf hebben'. Ok ga maar naar excel en exporteer het maar

ja maar dat is niet wat we willen

Ja dat is mijn punt
pi_217083927
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:57 schreef Bart2002 het volgende:

Ik hoop ooit nog eens dat er een sterke man opstaat die het hele formaat streng verboden verklaart. :)
Gaat 'm niet worden. Het is een ISO 32000|ISO/IEC 32000-1:2008 standaard.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_217088288
Xournal++. Kan ook nog een hoop andere dingen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 19 april 2025 @ 20:26:14 #46
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_217414223
Zo mooi als een TS een update geeft of de tips hebben geholpen ^O^
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')