Wow, voor deze actie kan ik dan wel weer respect hebbenquote:Man krijgt spijt van overval in 2016 en meldt zich bij politie
TERNEUZEN - Een man die in januari 2016 een tankstation in Terneuzen overviel, heeft zich bij de politie gemeld om zijn overval op te biechten. De man betuigde spijt en wil ook zijn buit terugbetalen, zo meldt de politie.
Het tankstation aan de Bellamystraat in Terneuzen werd ’s avonds overvallen. De man, die nu 28 is en in Arnhem woont, maakte een paar honderd euro buit.
Volgens de politie meldde de man zich onlangs op het politiebureau in Arnhem en is deze zaak nu „tot een oplossing gekomen.” Het Openbaar Ministerie gaat zich buigen over het verdere verloop van de zaak.
https://www.telegraaf.nl/(...)ldt-zich-bij-politie
Die kans voor een tankstationoverval lijkt me nihil. Tenzij het cold case team van Fok! zich erop stort natuurlijk.quote:Op maandag 3 maart 2025 14:54 schreef Filosoofert het volgende:
Is het toch blijven knagen denk ik. Angst om alsnog gepakt te worden lijkt me na 9 jaar wel kleiner (denk ik, heb nog nooit een overval gepleegd)
Verjaringstermijn is 12 jaar.quote:Op maandag 3 maart 2025 14:54 schreef Filosoofert het volgende:
Is het toch blijven knagen denk ik. Angst om alsnog gepakt te worden lijkt me na 9 jaar wel kleiner (denk ik, heb nog nooit een overval gepleegd)
Ja, ik houd me ook nog even op de vlakte voor mijn Tefaf-actie. Nog niet teveel herrie over maken.quote:
Vooral van belang in deze is de impact bij het slachtoffer. Het is traumatisch om overvallen te worden dus ik kan mij voorstellen dat het slachtoffer baat/behoefte kan hebben aan een gesprek om het af te sluiten. Verder straf op het terugbetalen van de buit lijkt mij dan niet nodig.quote:Op maandag 3 maart 2025 14:56 schreef GerryDV het volgende:
Netjes hoor. Laat zien dat het met deze man goed gekomen is qua normen en waarden als iets wat je in je jongere jaren hebt gedaan nu nog zo aan je geweten knaagt. Seponeren lijkt me in deze wel terecht en wenselijk. De reden lijkt me in deze ook zeker niet dat je nog elke dag bang bent om gepakt te worden, dat gaat na 9 jaar voor een tankstation overvalletje van een paar honderd euro echt niet meer gebeuren.
Ik heb wel eens als overvaller geacteerd in een cursus veiligheid bij winkelpersoneel.quote:Op maandag 3 maart 2025 14:54 schreef Filosoofert het volgende:
Moest de cassiere in haar broek plassen van angst?quote:Op maandag 3 maart 2025 17:06 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik heb wel eens als overvaller geacteerd in een cursus veiligheid bij winkelpersoneel.
Telt dat ook?
Respect voor de persoon die hij nu is lijkt mij niet zo gek, En gepleegd toen hij 19 was. De gemiddelde 19 jarige man doet wel eens domme dingen. Ok, dit is wat extreem op dat punt, maar toch.quote:Op maandag 3 maart 2025 16:26 schreef Nagelslak het volgende:
Vind het mooi dat hij zich gemeld heeft en ook terecht dat hij terugbetaald. Echter respect vind ik een groot woord.
Mag je vinden. Persoonlijk heb ik er geen respect voor. Ook al was je maar 19. Ik ging op m’n 19e en daarvoor of erna ook geen overvallen plegen. De impact die het heeft op het slachtoffer is vaak enorm. Een dom iets doen vind ik meer iets van kattenkwaad maar dit is een stuk extremer.quote:Op maandag 3 maart 2025 18:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Respect voor de persoon die hij nu is lijkt mij niet zo gek, En gepleegd toen hij 19 was. De gemiddelde 19 jarige man doet wel eens domme dingen. Ok, dit is wat extreem op dat punt, maar toch.
Ik heb ook geen respect voor de overval zelf. Natuurlijk is dat een wandaad.quote:Op maandag 3 maart 2025 18:17 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Mag je vinden. Persoonlijk heb ik er geen respect voor. Ook al was je maar 19. Ik ging op m’n 19e en daarvoor of erna ook geen overvallen plegen. De impact die het heeft op het slachtoffer is vaak enorm. Een dom iets doen vind ik meer iets van kattenkwaad maar dit is een stuk extremer.
Nee, van het lachen.quote:Op maandag 3 maart 2025 17:21 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Moest de cassiere in haar broek plassen van angst?
Deze overvaller is in de loop van 9 jaar het verschil tussen kattenkwaad en misdaad gaan onderkennen, en laat blijken dat hij dat verschil kent, en geweten heeft. Ik schat in dat zijn leven een dusdanige wending heeft kunnen nemen, dat hij dit is gaan inzien, en iets met dat inzicht doet.quote:Op maandag 3 maart 2025 18:17 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Mag je vinden. Persoonlijk heb ik er geen respect voor. Ook al was je maar 19. Ik ging op m’n 19e en daarvoor of erna ook geen overvallen plegen. De impact die het heeft op het slachtoffer is vaak enorm. Een dom iets doen vind ik meer iets van kattenkwaad maar dit is een stuk extremer.
Ik hoef geen excuses te maken voor iets wat ik niet doe.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:38 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Deze overvaller is in de loop van 9 jaar het verschil tussen kattenkwaad en misdaad gaan onderkennen, en laat blijken dat hij dat verschil kent, en geweten heeft. Ik schat in dat zijn leven een dusdanige wending heeft kunnen nemen, dat hij dit is gaan inzien, en iets met dat inzicht doet.
Overigens, kan kattenkwaad ook traumatisch zijn voor betrokkenen. Heb jij al excuses gemaakt bij degene die je benadeeld hebt bij je domme gedrag, of mensen die je kent, en door hun domme gedrag enorme schade hebben aangericht, aangemoedigd het goed te maken met de getroffenen?
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:38 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Deze overvaller is in de loop van 9 jaar het verschil tussen kattenkwaad en misdaad gaan onderkennen, en laat blijken dat hij dat verschil kent, en geweten heeft. Ik schat in dat zijn leven een dusdanige wending heeft kunnen nemen, dat hij dit is gaan inzien, en iets met dat inzicht doet.
Overigens, kan kattenkwaad ook traumatisch zijn voor betrokkenen. Heb jij al excuses gemaakt bij degene die je benadeeld hebt bij je domme gedrag, of mensen die je kent, en door hun domme gedrag enorme schade hebben aangericht, aangemoedigd het goed te maken met de getroffenen?
Dat is toch als je een gevangenisstraf krijgt? En korter als het met papier prikken geregeld wordt, omdat je og zo jong was of zo.quote:
• 6 jaar voor misdrijven met een maximale gevangenisstraf van minder dan 3 jaarquote:Op woensdag 5 maart 2025 22:09 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dat is toch als je een gevangenisstraf krijgt? En korter als het met papier prikken geregeld wordt, omdat je og zo jong was of zo.
Bedankt voor de info. De vorige keer dat ik hierover hoorde en van de stoel viel, was dat er 2 schoonmaak-termijnen waren, waarmee je de VOG gelijk waardeloos maakte.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:21 schreef mvdejong het volgende:
[..]
• 6 jaar voor misdrijven met een maximale gevangenisstraf van minder dan 3 jaar
• 12 jaar voor misdrijven met een maximale gevangenisstraf van minder dan 8 jaar
• 20 jaar voor misdrijven met een maximale gevangenisstraf van minder dan 12 jaar
• geen verjaring voor misdrijven met een maxiamale gevangenisstraf van meer dan 12 jaar, en sommige zedendelicten met een maximale gevangenisstraf van 8 jaar
Je verwart nu 2 dingen : de verjaring als het gaat om vervolging door het OM voor eerder gepleegde delicten, en de terugkijktermijn voor een VOG. Mijn lijstje gaat over het eerste, misdrijven waar dus nog geen straf voor is opgelegd.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:37 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. De vorige keer dat ik hierover hoorde en van de stoel viel, was dat er 2 schoonmaak-termijnen waren, waarmee je de VOG gelijk waardeloos maakte.
En hier staat ook duidelijk misdrijf met maximale gevangenisstraf, dus niet het daadwerkelijk opgelegde aantal jaren.
Moet nog even doorgaan met de verwarring, want nieuwe termen en zo. Zal hier nog een poosje op moeten broeden.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:54 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je verwart nu 2 dingen : de verjaring als het gaat om vervolging door het OM voor eerder gepleegde delicten, en de terugkijktermijn voor een VOG. Mijn lijstje gaat over het eerste, misdrijven waar dus nog geen straf voor is opgelegd.
De terugkijktermijn voor een VOG is in principe 4 jaar, maar er zijn langere termijnen voor bepaalde misdrijven, en voor bepaalde functies en voorrechten (zoals bijv. het lidmaatschap van een schietsportvereniging met het daaraan verbonden recht op het particuliere bezit van vuurwapens). Daarnaast is er een VOG P voor politie-functies en aanverwante, met een principe terugkijktermijn van 10 jaar, en ook weer langere termijnen voor bepaalde misdrijven. En er zijn weer uitzonderingen als de feiten voor je 23e waren gepleegd.
Ah stel je niet aan man. Over paar jaar zeg ik sorry dan kan je er ook respect voor opbrengen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 19:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Wat een azijnpisser ben jij, ik dacht ik erg was, maar nee, het kan nog erger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |