Ik kan mij nog herinneren dat vroeger Frankrijk een problematisch land was, terroristische aanslagen, autobranden en rellen tijdens oud en nieuw, en buitenwijken vol met Algerijnen en lieden uit de Sub-Sahara die door de koloniale periode nog wrok en wantrouwen hadden tegen de overheid.
Duitsland had ook immigranten, maar dat waren voornamelijk Turkse gastarbeiders en vluchtelingen uit voormalig Joegoslavië.
Je had onder deze groepen wellicht ook segregatie, zoals het bekende 'Kreuzberg' in Berlijn, maar ze leken zich verder kalm en rustig te houden.
Sinds de Arabische lente, en de massale uitstroom van Syriërs richting Duitsland (ondertussen meer dan 1 miljoen)
Is Duitsland ook onrustig, veel problemen bij openbare zwembaden in de zomer, oud en nieuw waar men zich keert tegen de politie in de grote steden, aanrandingen zoals we hebben gezien in Keulen in 2016 en ga zo maar door.
Ik was vorig jaar een weekje in het Sauerland, en in het plaatselijke dorp voor de supermarkt hingen alleen maar groepjes mannen die bestonden uit Eritreeërs, Afghanen, Syriërs en overige.. later hoorde ik dat er een groot opvangcentrum in dat dorp lag..
Het verpest toch een beetje de sfeer, het gaat niet om de huidskleur, maar om de totaal anderen cultuur, de harde Arabische taal, en dat doelloos hangen (voor hun logisch want ze wachten) maakt de algemene indruk van veel dorpen toch een stuk minder fijn.
Ik mis het Europa van vroeger, maar zoals de algemeen directeur van Frontex zei ' je kan bootjes niet tegenhouden, hoogstens kun je het proces wat vertragen '
We moeten er aan wennen vrees ik.