Er hoort ook een prijs bij.quote:Op donderdag 27 februari 2025 08:37 schreef kwiwi het volgende:
Doet mijn tandarts ook standaard. Maar prima toch? Beter voor je gebit.
Beter dan telkens gaatjes. Er wordt steeds meer ingezet op preventie, dat is m.i. een goede ontwikkeling.quote:
Zal vast kloppen. Zoek eens op wat een kunstgebit kost en doe dat eens x het aantal gezinsleden?quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:00 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik heb het even opgezocht: 20 minuten gebitsreiniging kost 50,- Keer twee (2 periodieke controles per jaar), keer aantal gezinsleden. Klopt dit?
Een kunstgebit kost gemiddeld 1.460,- keer zeg 4, gezinsleden is ongeveer 5.800,-.quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zal vast kloppen. Zoek eens op wat een kunstgebit kost en doe dat eens x het aantal gezinsleden?
Nee, en een kunstgebit kunnen nog minder mensen betalen. Preventie is beter dan genezing. Tandarts kost nou eenmaal geld.quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een kunstgebit kost gemiddeld 1.460,- keer zeg 4, gezinsleden is ongeveer 5.800,-.
De reden dat ik de extra prijs aanhaal is dat niet iedereen dat kan betalen. Die 400,- per jaar is nog best veel. En je ondervangt er uiteraard niet alles mee.
Dit moet je ongetwijfeld ter ore zijn gekomen: er zijn gezinnen die die 400,- niet kunnen missen. Gedecideerd zijn heeft dan geen zin.quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, en een kunstgebit kunnen nog minder mensen betalen. Preventie is beter dan genezing. Tandarts kost nou eenmaal geld.
Alles wordt duurder. Dus ook de tandarts.quote:Op donderdag 27 februari 2025 08:27 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Als ik vroeger naar de tandarts ging had je 2 keer per jaar een controle. Dit duurde meestal 10 minuten.
Onlangs van tandarts gewisseld en ik merk dat deze tandarts standaard ook gebitsreiniging van ca 20 minuten doet. Is dit het nieuwe normaal? Niet alleen bij mij maar het hele gezin.
Doet de tandarts dit bij jullie ook of probeert mijn nieuwe tandarts zijn omzet te verhogen?
Nee, en dat zijn dan de mensen die later een kunstgebit ook niet kunnen betalen, en die lopen dan de rest van hun leven de bammetjes door een rietje te sabbelen. Er zullen nou eenmaal altijd mensen zijn die iets niet kunnen betalen. That's life. Dat is niet leuk, maar dat is wel de realiteit.quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit moet je ongetwijfeld ter ore zijn gekomen: er zijn gezinnen die die 400,- niet kunnen missen. Gedecideerd zijn heeft dan geen zin.
Dan slaan ze de preventieve behandeling toch over?quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit moet je ongetwijfeld ter ore zijn gekomen: er zijn gezinnen die die 400,- niet kunnen missen. Gedecideerd zijn heeft dan geen zin.
Dat kan.quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:53 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan slaan ze de preventieve behandeling toch over?
at kunt aangeven maar mijn 2 kinderen die nu 18 zijn geworden worden onverwacht met hoge kosten geconfronteerd. Ze vragen niet of je dat wilt maar boeken gewoon een half uur in als je vraagt om een periodieke controle.quote:Op donderdag 27 februari 2025 09:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Beter dan telkens gaatjes. Er wordt steeds meer ingezet op preventie, dat is m.i. een goede ontwikkeling.
Als je dat te duur vindt kan je aangeven dat je geen reiniging wil.
lesquote:Op donderdag 27 februari 2025 10:23 schreef maily het volgende:
[..]
Alles wordt duurder. Dus ook de tandarts.
Je zou per 9 maanden een afspraak kunnen maken ipv 2x per jaar.
Dat alles duurder wordt snap ik maar er wordt nu, zonder overleg een behandeling bij de controle gevoegd. Vorige tandarts deed dat niet dus vandaar mijn vraag of het gebruikelijk is. Je kunt je ook afvragen of het nodig is als de vorige tandarts het niet deed.quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:23 schreef maily het volgende:
[..]
Alles wordt duurder. Dus ook de tandarts.
Je zou per 9 maanden een afspraak kunnen maken ipv 2x per jaar.
Wat zei de tandarts toen je ernaar vroeg?quote:Op donderdag 27 februari 2025 11:51 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Dat al
[..]
les
[..]
Dat alles duurder wordt snap ik maar er wordt nu, zonder overleg een behandeling bij de controle gevoegd. Vorige tandarts deed dat niet dus vandaar mijn vraag of het gebruikelijk is. Je kunt je ook afvragen of het nodig is als de vorige tandarts het niet deed.
quote:Op donderdag 27 februari 2025 12:12 schreef maily het volgende:
[..]
Wat zei de tandarts toen je ernaar vroeg?
Met deze vraag, en ik zie m vaker voorbijkomen, insinueer je dat de ander dom is. Ik vraag hier in het forum gewoon hoe dat bij anderen gaat, niet om wat de tandarts zegt.quote:Op donderdag 27 februari 2025 12:12 schreef maily het volgende:
[..]
Wat zei de tandarts toen je ernaar vroeg?
Dan zeg je toch tegen je tandarts dat dat vanaf nu niet meer de bedoeling is? Dat kan toch?quote:Op donderdag 27 februari 2025 11:51 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Dat al
[..]
les
[..]
Dat alles duurder wordt snap ik maar er wordt nu, zonder overleg een behandeling bij de controle gevoegd. Vorige tandarts deed dat niet dus vandaar mijn vraag of het gebruikelijk is. Je kunt je ook afvragen of het nodig is als de vorige tandarts het niet deed.
Dat was niet mijn bedoeling.quote:Op donderdag 27 februari 2025 13:01 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Met deze vraag, en ik zie m vaker voorbijkomen, insinueer je dat de ander dom is. Ik vraag hier in het forum gewoon hoe dat bij anderen gaat, niet om wat de tandarts zegt.
Dat is toch het issue niet? Het gaat er om of je dit kunt betalen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 23:59 schreef Peppert het volgende:
Ik ga een keer in de 6 maanden voor controle + preventieve reiniging bij de mondhygiëniste (120/130 euro per beurt bij de mondhygiëniste in 2025). De consult voor controle was de laatste keer (paar weken geleden) 30 euro. Ze was 5 minuten bezig met de controle en daar kwam uit dat ik twee lekkende vullingen heb. Ik heb een lekkende vulling weer laten vullen voor 155 euro (20 minuten werk). De andere laat ik over een paar maanden vullen. De gezondheid is belangrijk dan die paar honderd euro per jaar voor mondzorg. Je hebt maar een lichaam en dat is onbetaalbaar. Wat ga je doen als het minder functioneert vanwege gebrekkige zorg?
Ja, wat is het punt daar toch mee? Je kunt het óf betalen, óf niet. En als je dat niet kunt ga je gewoon niet of laat je die dingen allemaal niet doen, en anders wel. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op zondag 2 maart 2025 11:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is toch het issue niet? Het gaat er om of je dit kunt betalen.
Daar hoef je toch niet boos om te worden.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, wat is het punt daar toch mee? Je kunt het óf betalen, óf niet. En als je dat niet kunt ga je gewoon niet of laat je die dingen allemaal niet doen, en anders wel. Zo moeilijk is dat toch niet?
Boos?quote:Op zondag 2 maart 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daar hoef je toch niet boos om te worden.
Je snapt een hint die er niet is? Dat is wel knap.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké dan is het goed. Maar ik snap de hint.
quote:Op zondag 2 maart 2025 12:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je snapt een hint die er niet is? Dat is wel knap.
Maar er was helemaal geen hint?quote:Op zondag 2 maart 2025 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]Nou dat ik moet ophouden over de tandarts-prijzen!
Ik stoor me er een beetje aan als users zeggen dat je dat moet doen, die behandelingen, goed voor je gebit. Da’s alles.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar er was helemaal geen hint?Nee je 'moet' helemaal niks, en los daarvan is het al helemaal niet aan mij om te bepalen wat jij wel of niet moet doen.
Maar wat ik wél bedoel is dat iets kost wat het kost. Zo ook de tandarts. Nou, als de tandarts dingen doet die je niet wil dan kun je dat aangeven, en dan doet hij dat waarschijnlijk niet, maar het risico op grotere problemen later is dan ook jouw verantwoordelijkheid.
Maar er is geen alternatief. Óf een behandeling wordt wél uitgevoerd, óf niet. Daar is verder niks moeilijks aan. Dus als je het niet kunt betalen, dan kun je er voor kiezen om het niet te doen. Dat kan/gaat wel leiden tot grotere problemen verderop, die nog veel duurder zijn om op te lossen.
Het is of het een of het ander. Er is niet een tussenweg.
Maar...het ís over het algemeen ook goed voor je gebit, dan wel om te voorkomen dat er later problemen ontstaan die lastiger (en dus duurder) zijn om op te lossen.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik stoor me er een beetje aan als users zeggen dat je dat moet doen, die behandelingen, goed voor je gebit. Da’s alles.
Ik weet… ik weet…quote:Op zondag 2 maart 2025 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar...het ís over het algemeen ook goed voor je gebit, dan wel om te voorkomen dat er later problemen ontstaan die lastiger (en dus duurder) zijn om op te lossen.
quote:Op donderdag 27 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zal vast kloppen. Zoek eens op wat een kunstgebit kost en doe dat eens x het aantal gezinsleden?
Nee, maar dat was het punt dan ook niet. Maar dat snapte je stiekem wel.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:26 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Want dat zijn de enige 2 opties inderdaad. Reinigen of een kunstgebit. Tandartsen, orthodontisten en Notarissen zijn de grootste inbrekers van deze maatschappij.
Ik heb zelf nog nooit gebitsproblemen gehad en hij wilde laatst 'preventief' een foto makenHeb jij ooit preventief een foto van je heup laten maken om te kijken of er wat mis is? Al die gasten rijden in dure Tesla's, die worden van dit soort onzin bekostigd natuurlijk.
Het punt was dat jij er vanuit gaat dat tandartsen alles altijd met de beste bedoelingen doen, ik denk dat er ook vaak een financieel aspect aan vast zit. En tuurlijk, zij moeten de kachel ook laten branden. Maar de tandarts is qua risico van het beroep/kosten ook niet te verantwoorden. Zeg eens A en je bent al 50 euro lichter, dat gaat nergens over natuurlijk. 'Even' een fotootje maken van 200 euro om te kijken of er niet toevallig iets te vinden is. Zoeken naar toevalstreffers heet zoiets.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, maar dat was het punt dan ook niet. Maar dat snapte je stiekem wel.
Ik rij ook in een Tesla, en ik ben niet eens een tandarts of ook maar iets in die richting. Waar doén we het toch van.
Ik vind het niet zo interessant of een tandarts altijd alles met de beste bedoelingen doet of niet. Het zal vast voorkomen dat hij/zij iets doet, niét met your best interest at heart, om het zo maar te zeggen, maar jij bent niet echt ter zake kundig, dus dat kun jij niet ten volle beoordelen.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:30 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het punt was dat jij er vanuit gaat dat tandartsen alles altijd met de beste bedoelingen doen, ik denk dat er ook vaak een financieel aspect aan vast zit. En tuurlijk, zij moeten de kachel ook laten branden. Maar de tandarts is qua risico van het beroep/kosten ook niet te verantwoorden. Zeg eens A en je bent al 50 euro lichter, dat gaat nergens over natuurlijk. 'Even' een fotootje maken van 200 euro om te kijken of er niet toevallig iets te vinden is. Zoeken naar toevalstreffers heet zoiets.
Maar goed, ieder het zijne natuurlijkMaar die horrorverhalen van 'beter laat je een foto maken want anders krijg je later grote problemen!' is natuurlijk onzin en bijna onethisch om te verkondigen.
Die foto maken zodat ze goed kunnen zien hoe het met de gezondheid van je tanden en kiezen is. Gaatjes die niet te zien zijn als jij met je mond open ligt, die tussen de kiezen zitten bijvoorbeeld.quote:Op zondag 2 maart 2025 12:26 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Want dat zijn de enige 2 opties inderdaad. Reinigen of een kunstgebit. Tandartsen, orthodontisten en Notarissen zijn de grootste inbrekers van deze maatschappij.
Ik heb zelf nog nooit gebitsproblemen gehad en hij wilde laatst 'preventief' een foto makenHeb jij ooit preventief een foto van je heup laten maken om te kijken of er wat mis is? Al die gasten rijden in dure Tesla's, die worden van dit soort onzin bekostigd natuurlijk.
Je kunt ook naar Sierra Leone als je dat prettiger vindt. Scheelt heel veel.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:21 schreef M1stral het volgende:
Mondzorg is gewoon achterlijk duur in dit land.
quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je kunt ook naar Sierra Leone als je dat prettiger vindt. Scheelt heel veel.
Bij mij is er dus nooit tandsteen krijg ik te horen. Geen idee hoe dat kan. Maar ik flos en stook wel elke dag.quote:Op donderdag 27 februari 2025 11:16 schreef Discombobulate het volgende:
Wees nou maar blij dat ze dat doen, want dat je gebit slechter wordt wil je gewoon niet. Er is altijd wel tandsteen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |