Dankjewel voor de tip, ik kan online weinig vinden over het soort gerechten dat hier in staat. Weet jij toevallig waaraan ik moet denken?quote:Op woensdag 26 februari 2025 14:06 schreef herverwijderd het volgende:
Een Larousse kookboek een optie? Helemaal mooi is de Larousse gastronomique, als je die kunt vinden.
Geen idee wat voor soort gerechten jullie verder koken he, misschien past het totaal niet.
de klassiek Franse keuken.quote:Op woensdag 26 februari 2025 14:49 schreef Meulenbroek het volgende:
[..]
Dankjewel voor de tip, ik kan online weinig vinden over het soort gerechten dat hier in staat. Weet jij toevallig waaraan ik moet denken?
Budget?quote:Op woensdag 26 februari 2025 14:00 schreef Meulenbroek het volgende:
Voor een goede vriend van me ben ik op zoek naar een leuk (maar vooral uniek) cadeau. Hij heeft net zoals ik, affiniteit met koken/bakken. We houden ervan om in het weekend gezellig samen te koken voor onze vriendengroep. Hij heeft al veel professionele attributen voor in keuken. Daarin iets unieks vinden is niet echt meer mogelijk volgens mij. Zelf zit ik te denken aan een kookboek met unieke gerechten van een hoge kwaliteit. Ik kan tot op heden nog geen geschikt kookboek gevonden en ben benieuwd naar jullie input.
Ik hoor het graag.
Eind maart is er weer verse Oosterscheldekreeft.quote:Op woensdag 26 februari 2025 23:31 schreef fespo het volgende:
Ik word zelf altijd blij van een mooi product.
Olijfolie, azijn, goed stuk kaas etc.
Dat is een goeie. Welke heb je zelf? Ik zie dat er nogal wat verschillende prijsklassen zijn.quote:Op woensdag 26 februari 2025 23:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een van de meest gebruikte apparaatjes bij mij in de keuken is mijn laserthermometer en iets wat je pas gaat waarderen als je hem hebt.
Een gele, weet niet meer wat ik er ooit voor betaalde, en het vet heeft de inkt van het merk al lang geleden gewist. Kocht hem eigenlijk voor het werk, moest wat nameten in een datacenter, en betaalde met projectbudget.quote:Op donderdag 27 februari 2025 13:29 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Dat is een goeie. Welke heb je zelf? Ik zie dat er nogal wat verschillende prijsklassen zijn.
Waar haal je die dingen? Ik heb er naar gezocht, gewoon RVS met 3 verschillende inzetmolentjes. Maar de enige die ik kon bleek deels van plastic en aangezien ik altijd dat laatste beetje pecorino ook over de pasta wil ben je plastic aan het raspen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:22 schreef Watuntrik het volgende:
Laatste wat ik als cadeau voor een hobby kok gekocht heb was deze
[ afbeelding ]
Van die dingen is er idd veel bagger op de markt...quote:Op maandag 10 maart 2025 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waar haal je die dingen? Ik heb er naar gezocht, gewoon RVS met 3 verschillende inzetmolentjes. Maar de enige die ik kon bleek deels van plastic en aangezien ik altijd dat laatste beetje pecorino ook over de pasta wil ben je plastic aan het raspen.
Dank je. Het is ook alweer even geleden dat ik zo'n ding zocht. Wij hadden er vroeger thuis in met 3 inzetstukken, ook een plakjessnijder.quote:Op maandag 10 maart 2025 13:39 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Van die dingen is er idd veel bagger op de markt...
Dat is de "Lacor 60335" is van stevig en zwaar RVS het enige van kunststof zijn de teflon geleideringen an de zijde van de raspen. Komt met 2 raspen, fijn en grof. Ik heb 'm via Amazon besteld, was zover de voordeligste prijs. Was ook de enige met goede recenties van gebruikers. Ben zelf ook dik tevreden, voor zover mijn gebruik onverslijtbaar.
https://www.amazon.nl/dp/B000SLZBMS
https://www.amazon.com.be(...)leurig/dp/B000SLZBMS
Vandaar dat ik erbij vermeld 'Voor zover mijn gebruik'... Ik denk niet dat ik dan ding ooit nog zal verslijten. Zal anders zijn als je kilo kaas per week er doorheen draait.quote:Op maandag 10 maart 2025 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Onverslijtbaar? Het is hetzelfde als met pepermolens, ook die raspen worden bot als je metaal over metaal laat gaan voor het laatste restje.
Peugeot maakt dan ook legendarisch goede Pepermolenmaalwerkenquote:Op maandag 10 maart 2025 15:21 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Vandaar dat ik erbij vermeld 'Voor zover mijn gebruik'... Ik denk niet dat ik dan ding ooit nog zal verslijten. Zal anders zijn als je kilo kaas per week er doorheen draait.
Pepermolen ook niet, heb nog ouderwets modelletje van Peugeot van + 15 jaar oud wat bijna dagelijks wordt gebruikt. Nog geen verschil in maling opgemerkt... Maar idd wanneer je de molenplaatjes ijzer op ijzer laat draaien krijg je alles natuurlijk bot. Dat lijkt mij dan eerder verkeerd gebruik. Krijg je wel extra ijzer binnen... 💪
Veel mensen realiseren dat zich niet, dat dingen die van zichzelf niet heel scherp alsnog ook bot kunnen worden. Dus dan hebben ze een peugeot molen, wat op zich heel goed spul is, maar dan hebben ze de gewoonte om pas bij te vullen als er geen korreltje meer in zit, en dan zit je alsnog met een slecht functionerende molen.quote:Op maandag 10 maart 2025 15:21 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Vandaar dat ik erbij vermeld 'Voor zover mijn gebruik'... Ik denk niet dat ik dan ding ooit nog zal verslijten. Zal anders zijn als je kilo kaas per week er doorheen draait.
Pepermolen ook niet, heb nog ouderwets modelletje van Peugeot van + 15 jaar oud wat bijna dagelijks wordt gebruikt. Nog geen verschil in maling opgemerkt... Maar idd wanneer je de molenplaatjes ijzer op ijzer laat draaien krijg je alles natuurlijk bot. Dat lijkt mij dan eerder verkeerd gebruik. Krijg je wel extra ijzer binnen... 💪
Dat heb ik mij niet gerealiseerd, dat er ook mensen zijn die dat doen... Zal ook met voorkeur van korrelgrootte te doen hebben... Bij mij staat ie behoorlijk grof afgesteld, voor fijngemalen peper koop ik fijngemalen peper. En wanneer ik flinke portie peper nodig heb voor bv. grote pan stoofschotel. Dan gebruik ik de grote koffie/graanmolen en ga dan geen 5 minuten draaien aan mijn Peugeotje.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Veel mensen realiseren dat zich niet, dat dingen die van zichzelf niet heel scherp alsnog ook bot kunnen worden. Dus dan hebben ze een peugeot molen, wat op zich heel goed spul is, maar dan hebben ze de gewoonte om pas bij te vullen als er geen korreltje meer in zit, en dan zit je alsnog met een slecht functionerende molen.
Er zijn ook grote pepermolens met een slinger he. Keramische molens zijn er ook. Ik vond mijn Kyocera koffiemolentje wel prima en die maken ook andere molens.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:07 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat heb ik mij niet gerealiseerd, dat er ook mensen zijn die dat doen... Zal ook met voorkeur van korrelgrootte te doen hebben... Bij mij staat ie behoorlijk grof afgesteld, voor fijngemalen peper koop ik fijngemalen peper. En wanneer ik flinke portie peper nodig heb voor bv. grote pan stoofschotel. Dan gebruik ik de grote koffie/graanmolen en ga dan geen 5 minuten draaien aan mijn Peugeotje.
Vandaar dat ook een betere kwaliteit grotere graanmolen op mijn wenslijstje staat. Dat ik zelf fijngemalen peper zou kunnen maken. Met budget materiaal fijn malen, duurt een eeuw, is dus om te beginnen al niet scherp en heel snel nog botter.
Boska maakt ze ook en die dingen kun je in gerenomeerde kookwinkels kopen. Iig in Amsterdam kun je ze vinden, want daar vindt je alles wat met kaas te maken heeft.quote:Op maandag 10 maart 2025 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Dank je. Het is ook alweer even geleden dat ik zo'n ding zocht. Wij hadden er vroeger thuis in met 3 inzetstukken, ook een plakjessnijder.
Onverslijtbaar? Het is hetzelfde als met pepermolens, ook die raspen worden bot als je metaal over metaal laat gaan voor het laatste restje. Tijdig bijvullen.
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik naar zo'n ding op zoek was, en toen was het teleurstellend. Geen verschillende raspen, plastic, of gewoon een onding. Ik zal nog eens een poging wagen maar tweedehands koop ik dat soort dingen echt niet.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 19:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Boska maakt ze ook en die dingen kun je in gerenomeerde kookwinkels kopen. Iig in Amsterdam kun je ze vinden, want daar vindt je alles wat met kaas te maken heeft.
Ik kan je dit apparaatje wel aanbevelen om kaas te raspen. Maar die zou ik wel tweedehands kopen voor 10 euro. Ik had die van mij voor slechts 3 euro op een rommelmarkt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 20:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik naar zo'n ding op zoek was, en toen was het teleurstellend. Geen verschillende raspen, plastic, of gewoon een onding. Ik zal nog eens een poging wagen maar tweedehands koop ik dat soort dingen echt niet.
Bedankt voor je tips maar het is precies wat ik niet wil. Ik wil een simpel volmetalen ding, nieuw zodat ik er zelf zuinig op kan zijn zodat de raspen niet bot worden, die makkelijk aan tafel te gebruiken is, zonder snoeren, en die een fijne en een grove rasp heeft, maar ook eentje om dunnen plakjes te snijden. Die bestonden ooit, en dat was meer dan terecht.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 20:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik kan je dit apparaatje wel aanbevelen om kaas te raspen. Maar die zou ik wel tweedehands kopen voor 10 euro. Ik had die van mij voor slechts 3 euro op een rommelmarkt.
Kaas in gepaste blokjes snijden en dit machientje doet de rest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |