abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216840876
Voor een goede vriend van me ben ik op zoek naar een leuk (maar vooral uniek) cadeau. Hij heeft net zoals ik, affiniteit met koken/bakken. We houden ervan om in het weekend gezellig samen te koken voor onze vriendengroep. Hij heeft al veel professionele attributen voor in keuken. Daarin iets unieks vinden is niet echt meer mogelijk volgens mij. Zelf zit ik te denken aan een kookboek met unieke gerechten van een hoge kwaliteit. Ik kan tot op heden nog geen geschikt kookboek gevonden en ben benieuwd naar jullie input.

Ik hoor het graag.
  woensdag 26 februari 2025 @ 14:06:50 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216840959
Een Larousse kookboek een optie? Helemaal mooi is de Larousse gastronomique, als je die kunt vinden.
Geen idee wat voor soort gerechten jullie verder koken he, misschien past het totaal niet.
pi_216841448
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 14:06 schreef herverwijderd het volgende:
Een Larousse kookboek een optie? Helemaal mooi is de Larousse gastronomique, als je die kunt vinden.
Geen idee wat voor soort gerechten jullie verder koken he, misschien past het totaal niet.
Dankjewel voor de tip, ik kan online weinig vinden over het soort gerechten dat hier in staat. Weet jij toevallig waaraan ik moet denken?
  woensdag 26 februari 2025 @ 15:07:26 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216841623
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 14:49 schreef Meulenbroek het volgende:

[..]
Dankjewel voor de tip, ik kan online weinig vinden over het soort gerechten dat hier in staat. Weet jij toevallig waaraan ik moet denken?
de klassiek Franse keuken.
pi_216842246
Dat is ook sterk... pas geleden was er soortgelijk topic.
Misschien kan je daar wat ideeën opdoen?
CUL / Kadotips voor (aankomend) kok
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_216842451
Tip: Koop zeker geen kookgerei

Een mooi kazensetje, kruidenpakketje of een olie collectie zal die meer waarderen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216842504
Qua kookboek zou ik zeker 'Alinea' aanraden van Grant Achatz
https://www.bol.com/nl/nl/p/alinea/1001004006137211/

Zet je helemaal buiten je comfort zone, op een goede manier.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216842657
Gewoon geld geven? Zodat hij zelf kan kopen wat hij wil. Dat heb ik altijd het liefste.
pindazakje
pi_216843361

In het Engels moet ie goedkoper te krijgen zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 26 februari 2025 @ 23:16:02 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216848710
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 14:00 schreef Meulenbroek het volgende:
Voor een goede vriend van me ben ik op zoek naar een leuk (maar vooral uniek) cadeau. Hij heeft net zoals ik, affiniteit met koken/bakken. We houden ervan om in het weekend gezellig samen te koken voor onze vriendengroep. Hij heeft al veel professionele attributen voor in keuken. Daarin iets unieks vinden is niet echt meer mogelijk volgens mij. Zelf zit ik te denken aan een kookboek met unieke gerechten van een hoge kwaliteit. Ik kan tot op heden nog geen geschikt kookboek gevonden en ben benieuwd naar jullie input.

Ik hoor het graag.
Budget?
  woensdag 26 februari 2025 @ 23:30:02 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216848782
Een van de meest gebruikte apparaatjes bij mij in de keuken is mijn laserthermometer en iets wat je pas gaat waarderen als je hem hebt.
pi_216848795
Ik word zelf altijd blij van een mooi product.

Olijfolie, azijn, goed stuk kaas etc.

Kookboek zou ik helemaal niks vinden of het moet een echt orgineel boek zijn.

Koekgerei kan, maar dan moet je weten wat hij nog niet heeft.
  woensdag 26 februari 2025 @ 23:51:53 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216848905
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 23:31 schreef fespo het volgende:
Ik word zelf altijd blij van een mooi product.

Olijfolie, azijn, goed stuk kaas etc.

Eind maart is er weer verse Oosterscheldekreeft.
Een droog gerijpte cote de boeuf
Zitten nu aan het einde van het seizoen voor zwarte truffels
Grijze Iraanse kaviaar is de bom, heul veel kaviaar gegeten op recepties en nooit begrepen waarom mensen er zo lyrisch over waren, vond er niets aan. Tot ik grijze Iraanse at, en me realiseerde dat de rest gewoon waarschijnlijk fake was geweest. Wat een genot
Een mooie Poule van Dungen, of een Franse Kapoen, christenziele wat kan een gebraden kip ineens een compleet ander beest zijn
  donderdag 27 februari 2025 @ 13:29:18 #14
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_216851452
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 23:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een van de meest gebruikte apparaatjes bij mij in de keuken is mijn laserthermometer en iets wat je pas gaat waarderen als je hem hebt.
Dat is een goeie. Welke heb je zelf? Ik zie dat er nogal wat verschillende prijsklassen zijn.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  donderdag 27 februari 2025 @ 14:29:30 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216852002
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 13:29 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
Dat is een goeie. Welke heb je zelf? Ik zie dat er nogal wat verschillende prijsklassen zijn.
Een gele, weet niet meer wat ik er ooit voor betaalde, en het vet heeft de inkt van het merk al lang geleden gewist. Kocht hem eigenlijk voor het werk, moest wat nameten in een datacenter, en betaalde met projectbudget.
pi_216970066
Laatste wat ik als cadeau voor een hobby kok gekocht heb was deze

Omdat hij graag Italiaans kookt en wist dat dit nog niet in zijn collectie had en zag ik hem altijd lang kaas raspen wanneer hij weer eens bezig was zijn beroemde Carbonara of Amatriciana voor te bereiden. Ik heb 'm zelf ook, kwaliteit is goed en handig in gebruik.

Nu je het over uniek hebt en sinds dat ik zelf kruidenmixen ben gaan maken i.p.v. kant en klare rub te kopen die doorgaans allemaal te zout zijn. Merk ik dat een goede kruidenmolen waarmee de fijnheid van de maling goed in te stellen is toch net dat beetje extra geeft en je eigen unieke mixen kunt samenstellen. Budget molen, leuk maar blijft soms toch altijd te grof.

Nu ben ik van de ouwe stempel en krijg een kik van om aan oude ambachten te zwengelen. Dus staat deze op het verlanglijstje.

https://www.bol.com/nl/nl(...)ig/9300000161219654/

Maar wil je helemaal de blits maken dan, kom je in deze categorie..:
https://getreidemuehle.com/nl/shop/graanmolen-amadea-moeren/

Hobby kok of Professional ik denk dat ze allemaal een warm hart krijgen van een goede kruidenmolen. :)
  zaterdag 8 maart 2025 @ 09:26:05 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_216970096
Zo'n kookschort met een afbeelding van een gespierde neger waarbij je zijn lul helemaal kan zien die dan veel groter is dan normaal.

Vet grappig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_216996968
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:22 schreef Watuntrik het volgende:
Laatste wat ik als cadeau voor een hobby kok gekocht heb was deze

[ afbeelding ]

Waar haal je die dingen? Ik heb er naar gezocht, gewoon RVS met 3 verschillende inzetmolentjes. Maar de enige die ik kon bleek deels van plastic en aangezien ik altijd dat laatste beetje pecorino ook over de pasta wil ben je plastic aan het raspen.
pi_216997415
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Waar haal je die dingen? Ik heb er naar gezocht, gewoon RVS met 3 verschillende inzetmolentjes. Maar de enige die ik kon bleek deels van plastic en aangezien ik altijd dat laatste beetje pecorino ook over de pasta wil ben je plastic aan het raspen.
Van die dingen is er idd veel bagger op de markt...

Dat is de "Lacor 60335" is van stevig en zwaar RVS het enige van kunststof zijn de teflon geleideringen an de zijde van de raspen. Komt met 2 raspen, fijn en grof. Ik heb 'm via Amazon besteld, was zover de voordeligste prijs. Was ook de enige met goede recenties van gebruikers. Ben zelf ook dik tevreden, voor zover mijn gebruik onverslijtbaar.

https://www.amazon.nl/dp/B000SLZBMS

https://www.amazon.com.be(...)leurig/dp/B000SLZBMS
pi_216997747
quote:
14s.gif Op maandag 10 maart 2025 13:39 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Van die dingen is er idd veel bagger op de markt...

Dat is de "Lacor 60335" is van stevig en zwaar RVS het enige van kunststof zijn de teflon geleideringen an de zijde van de raspen. Komt met 2 raspen, fijn en grof. Ik heb 'm via Amazon besteld, was zover de voordeligste prijs. Was ook de enige met goede recenties van gebruikers. Ben zelf ook dik tevreden, voor zover mijn gebruik onverslijtbaar.

https://www.amazon.nl/dp/B000SLZBMS

https://www.amazon.com.be(...)leurig/dp/B000SLZBMS
Dank je. Het is ook alweer even geleden dat ik zo'n ding zocht. Wij hadden er vroeger thuis in met 3 inzetstukken, ook een plakjessnijder.

Onverslijtbaar? Het is hetzelfde als met pepermolens, ook die raspen worden bot als je metaal over metaal laat gaan voor het laatste restje. Tijdig bijvullen.
pi_216998465
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Onverslijtbaar? Het is hetzelfde als met pepermolens, ook die raspen worden bot als je metaal over metaal laat gaan voor het laatste restje.
Vandaar dat ik erbij vermeld 'Voor zover mijn gebruik'... Ik denk niet dat ik dan ding ooit nog zal verslijten. Zal anders zijn als je kilo kaas per week er doorheen draait.

Pepermolen ook niet, heb nog ouderwets modelletje van Peugeot van + 15 jaar oud wat bijna dagelijks wordt gebruikt. Nog geen verschil in maling opgemerkt... Maar idd wanneer je de molenplaatjes ijzer op ijzer laat draaien krijg je alles natuurlijk bot. Dat lijkt mij dan eerder verkeerd gebruik. Krijg je wel extra ijzer binnen... 💪
  maandag 10 maart 2025 @ 15:27:47 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216998506
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 15:21 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Vandaar dat ik erbij vermeld 'Voor zover mijn gebruik'... Ik denk niet dat ik dan ding ooit nog zal verslijten. Zal anders zijn als je kilo kaas per week er doorheen draait.

Pepermolen ook niet, heb nog ouderwets modelletje van Peugeot van + 15 jaar oud wat bijna dagelijks wordt gebruikt. Nog geen verschil in maling opgemerkt... Maar idd wanneer je de molenplaatjes ijzer op ijzer laat draaien krijg je alles natuurlijk bot. Dat lijkt mij dan eerder verkeerd gebruik. Krijg je wel extra ijzer binnen... 💪
Peugeot maakt dan ook legendarisch goede Pepermolenmaalwerken
pi_216999616
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 15:21 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Veel mensen realiseren dat zich niet, dat dingen die van zichzelf niet heel scherp alsnog ook bot kunnen worden. Dus dan hebben ze een peugeot molen, wat op zich heel goed spul is, maar dan hebben ze de gewoonte om pas bij te vullen als er geen korreltje meer in zit, en dan zit je alsnog met een slecht functionerende molen.
pi_217001726
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 17:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Veel mensen realiseren dat zich niet, dat dingen die van zichzelf niet heel scherp alsnog ook bot kunnen worden. Dus dan hebben ze een peugeot molen, wat op zich heel goed spul is, maar dan hebben ze de gewoonte om pas bij te vullen als er geen korreltje meer in zit, en dan zit je alsnog met een slecht functionerende molen.
Dat heb ik mij niet gerealiseerd, dat er ook mensen zijn die dat doen... Zal ook met voorkeur van korrelgrootte te doen hebben... Bij mij staat ie behoorlijk grof afgesteld, voor fijngemalen peper koop ik fijngemalen peper. En wanneer ik flinke portie peper nodig heb voor bv. grote pan stoofschotel. Dan gebruik ik de grote koffie/graanmolen en ga dan geen 5 minuten draaien aan mijn Peugeotje. :)

Vandaar dat ook een betere kwaliteit grotere graanmolen op mijn wenslijstje staat. Dat ik zelf fijngemalen peper zou kunnen maken. Met budget materiaal fijn malen, duurt een eeuw, is dus om te beginnen al niet scherp en heel snel nog botter.
pi_217002515
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 20:07 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat heb ik mij niet gerealiseerd, dat er ook mensen zijn die dat doen... Zal ook met voorkeur van korrelgrootte te doen hebben... Bij mij staat ie behoorlijk grof afgesteld, voor fijngemalen peper koop ik fijngemalen peper. En wanneer ik flinke portie peper nodig heb voor bv. grote pan stoofschotel. Dan gebruik ik de grote koffie/graanmolen en ga dan geen 5 minuten draaien aan mijn Peugeotje. :)

Vandaar dat ook een betere kwaliteit grotere graanmolen op mijn wenslijstje staat. Dat ik zelf fijngemalen peper zou kunnen maken. Met budget materiaal fijn malen, duurt een eeuw, is dus om te beginnen al niet scherp en heel snel nog botter.
Er zijn ook grote pepermolens met een slinger he. Keramische molens zijn er ook. Ik vond mijn Kyocera koffiemolentje wel prima en die maken ook andere molens.
  maandag 10 maart 2025 @ 20:57:54 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217002536
Een kadobon voor steunzolen. De arme man staat de hele dag.
  dinsdag 11 maart 2025 @ 19:43:42 #27
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217011345
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Dank je. Het is ook alweer even geleden dat ik zo'n ding zocht. Wij hadden er vroeger thuis in met 3 inzetstukken, ook een plakjessnijder.

Onverslijtbaar? Het is hetzelfde als met pepermolens, ook die raspen worden bot als je metaal over metaal laat gaan voor het laatste restje. Tijdig bijvullen.
Boska maakt ze ook en die dingen kun je in gerenomeerde kookwinkels kopen. Iig in Amsterdam kun je ze vinden, want daar vindt je alles wat met kaas te maken heeft.

Zelf heb ik ook nog zo'n ding, maar dan gewoon die oude gepatenteerde dingen die in Frankrijk gemaakt werden. Dat waren de originele. Die kun je in kringloopwinkels ook af en toe vinden voor iets van 2,50 en misschien vindt je ze ook op markplaats.

Maar als je veel moet raspen is zo'n simple Moulinex molentje ook wel geschikt. Die zijn electrisch en daar kun je gewoon een kilo kaas in 1 keer mee raspen zonder veel moeite. Op marktplaats te vinden voor 5 euro.

Hier heb je bijvoorbeeld zo'n Boska handrasp voor 12 euro op marktplaats

https://www.marktplaats.n(...)4EAQYBiABEgKoO_D_BwE

Er staat er zelfs een van 5 euro op in Amsterdam. Nieuw.

https://www.marktplaats.n(...)rasp-boska-voor-kaas

[ Bericht 7% gewijzigd door Tengano op 11-03-2025 19:48:48 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_217011899
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 19:43 schreef Tengano het volgende:

[..]
Boska maakt ze ook en die dingen kun je in gerenomeerde kookwinkels kopen. Iig in Amsterdam kun je ze vinden, want daar vindt je alles wat met kaas te maken heeft.
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik naar zo'n ding op zoek was, en toen was het teleurstellend. Geen verschillende raspen, plastic, of gewoon een onding. Ik zal nog eens een poging wagen maar tweedehands koop ik dat soort dingen echt niet.
  dinsdag 11 maart 2025 @ 20:43:49 #29
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217012389
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 20:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik naar zo'n ding op zoek was, en toen was het teleurstellend. Geen verschillende raspen, plastic, of gewoon een onding. Ik zal nog eens een poging wagen maar tweedehands koop ik dat soort dingen echt niet.
Ik kan je dit apparaatje wel aanbevelen om kaas te raspen. Maar die zou ik wel tweedehands kopen voor 10 euro. Ik had die van mij voor slechts 3 euro op een rommelmarkt.

Kaas in gepaste blokjes snijden en dit machientje doet de rest.

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_217013208
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 20:43 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik kan je dit apparaatje wel aanbevelen om kaas te raspen. Maar die zou ik wel tweedehands kopen voor 10 euro. Ik had die van mij voor slechts 3 euro op een rommelmarkt.

Kaas in gepaste blokjes snijden en dit machientje doet de rest.
Bedankt voor je tips maar het is precies wat ik niet wil. Ik wil een simpel volmetalen ding, nieuw zodat ik er zelf zuinig op kan zijn zodat de raspen niet bot worden, die makkelijk aan tafel te gebruiken is, zonder snoeren, en die een fijne en een grove rasp heeft, maar ook eentje om dunnen plakjes te snijden. Die bestonden ooit, en dat was meer dan terecht.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 20:40:00 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217180126
Wat is het nu uiteindelijk geworden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')