abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216806472
Heb een tijd zo'n Leifheit dweil gehad, maar die kwamen met een ander formaat doekjes en ander systeem en ineens was die niet meer te koop. Vloer bleef ook erg nat, want ze hielden na een tijd teveel water vast.

Dat weggegooid en zo'n Swiffer wetjet gehaald die ik nu een tijdje gebruik. Maarja dat is natuurlijk niet echt dweilen en voor mijn gevoel ben je ook langer bezig, omdat je overal moet gaan sprayen ipv met een ouderwetse dweil keer natmaken en je kan direct 10m2 schoonmaken.

Maarja nu op zoek naar een nieuwe. Kom overal die systemen van Leifheit en Vileda tegen. Natuurlijk elke meer met gemixte ervaringen. Ook kom ik allerlei machines tegen van Philips, Dyson etc. Duurder, maar misschien ook makkelijker en ik ben ook gewoon lui dus waarom moeilijk doen.

Dus de vraag, wat is nu echt een goede dweil(machine) als geld geen rol zou spelen. Het gaat hier om een appartement met 40m2 woonkamer, 25m2 slaapkamer en nog wat voor de keuken en hal. Dus zo'n dweilmachine als ze in een supermarkt gebruiken is vast goed, maar wel overkill. En heb een hond (kortharig), dus ook wat zand en haar in huis.
  zondag 23 februari 2025 @ 15:36:34 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_216807468
Zo’n Karcher stoomapparaat lijkt me wel chill. Volgende week in de bonus
pi_216808966
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 13:53 schreef Sapstengel het volgende:
Het gaat hier om een appartement met 40m2 woonkamer, 25m2 slaapkamer en nog wat voor de keuken en hal. Dus zo'n dweilmachine als ze in een supermarkt gebruiken is vast goed, maar wel overkill.
Wat ligt er op de vloer?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216809266
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 17:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat ligt er op de vloer?
Goede. Heb gewoon standaard kliklaminaat.

Zat naar zo'n Bissell Spinwave te kijken, want blijf wel lui. Maar vraag me af of een ouderwetse dweil niet gewoon beter is.

Wel een stuk natter denk ik. Met die Spinwave kun je wat makkelijker de hoeveelheid water doseren volgens mij gewoon door de sproeiknop minder lang in te houden.
pi_216809482
Een goede dweil is van textiel dat goed absorbeert, vroeger was dat Katoen en tegenwoordig Petfles textiel (Fleece).
Maar wil je dat een dweil goed absorbeert dan moet je nadat hij is natgemaakt ook goed uitwringen.

Wring je het niet goed uit, dan blieft het te nat en neemt niet meer goed op. En daar zit dus de truc...

Daarnaast wat is een dweil? We hebben het werkwoord dweilen maar de dweil is daarbij soms ver te zoeken. Vroeger was een dweil een lap stof om over de vloer te trekken. Tegenwoordig zijn er allerlei innovatieve dweilen die je nauwelijks dweil kunt noemen maar wel gebruikt om over de vloer te trekken.

Afijn heb je een echte goede ouderwetse dweil, zo'n lap stof... Kijk dan naar de wijze waarop hij is gewoven. Dan zie je weeflijnen, dan neem je de dweil in beide handen aan iedere hoek met de weeflijnen verticaal. Heb je dat goed, dan frommel je beide hoeken naar één hand. Met de andere hand in een stevige vuist onder de ene hand en trek je over de dweil verticaal naar beneden het water eruit. Water loop verticaal uit de dweil leeg... En daarna ga je de dweil met beide handen wringen/draaien. En daarmee pers je de laatste restjes water eruit.

Kijk dit is een dweil, die gekleurde streepjes zijn er niet voor de mooi, ze geven de weeflijn aan. O+ Gekleurde streepjes dwars is fout, water loopt niet van links naar rechts. Gekleurde streepjes verticaal, boven naar beneden... *O*

En dan is dit een dweil?

Of is dat nu een dweil?

etc. ik raak de weg kwijt... Dat is dweilen zonder dweil... Weg met die shit en back to the roots. PAk een dweil en alls komt goed als je bovenstaande uitwring techniek leert beheersen. Lang leve de uitgestorven huishoudschool. _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 23-02-2025 18:01:12 ]
  zondag 23 februari 2025 @ 17:54:37 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216809531
Groot fan van deze.

The love you take is equal to the love you make.
pi_216810002
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 17:54 schreef Lienekien het volgende:
Groot fan van deze.

[ afbeelding ]
Die zie ik idd veel voorbij komen ja, niet duur ook. En denk niet snel te nat, omdat je hem gewoon redelijk droog kunt draaien alvast.

Of misschien ouderwets dweilen zoals @Watuntrik zegt. Maar is wel meer gedoe lijkt me. Wel goedkoper en makkelijk zo'n doek uitwassen.
  zondag 23 februari 2025 @ 18:28:31 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216810090
Waarom geen stoomreiniger? Bijv. die van Urgoods via bol.com? Die heb ik sinds een paar weken en ik ben er behoorlijk tevreden over. Maar er zijn ook zat andere.

En je kunt er meer mee doen dan alleen de vloer reinigen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator zondag 23 februari 2025 @ 18:52:20 #9
382129 crew  Donna
pi_216810427
quote:
Groot fan van deze.

[ afbeelding ]
Ik ook!
pi_216810676
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Waarom geen stoomreiniger? Bijv. die van Urgoods via bol.com? Die heb ik sinds een paar weken en ik ben er behoorlijk tevreden over. Maar er zijn ook zat andere.

Nooit echt in verdiept maar was altijd in de veronderstelling dat stoom te diep doordringt in de kieren van je laminaat en dit op lange termijn slecht is. Maar nooit echt gezocht of dit wel klopt.

En wat mij ook niet zo fijn lijkt is dat het niet echt zeg maar "afneemt" zoals een dweil doet, waarbij je die dweil schoon spoelt in een emmer.
  zondag 23 februari 2025 @ 19:14:13 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216810707
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 19:11 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nooit echt in verdiept maar was altijd in de veronderstelling dat stoom te diep doordringt in de kieren van je laminaat en dit op lange termijn slecht is. Maar nooit echt gezocht of dit wel klopt.

En wat mij ook niet zo fijn lijkt is dat het niet echt zeg maar "afneemt" zoals een dweil doet, waarbij je die dweil schoon spoelt in een emmer.
Maar met het schoonspoelen in een emmer wordt je dweilwater vies. Of je moet het echt vaak vervangen. De stoom komt van schoon water.
De dweil kun je trouwens na gebruik ook uitwassen. En bij de leverancier die ik noemde zou je gratis nieuwe kunnen krijgen als je ze emailt (nog niet geprobeerd).

En dat eerste zou niet zo moeten zijn. Er zijn zat stoomreinigers die op laminaat kunnen. En er blijven ook geen plassen water staan o.i.d..

[ Bericht 4% gewijzigd door Whiskers2009 op 23-02-2025 19:20:35 ]
pi_216811129
quote:
Groot fan van deze.

[ afbeelding ]
Ik ook en regelmatig in de aanbieding bij de Lidl/ Action. Ook reserve dweilen heb ik bij de Action vandaan.
pi_216811448
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 17:50 schreef Watuntrik het volgende:
Een goede dweil is van textiel dat goed absorbeert, vroeger was dat Katoen en tegenwoordig Petfles textiel (Fleece).
Maar wil je dat een dweil goed absorbeert dan moet je nadat hij is natgemaakt ook goed uitwringen.

Wring je het niet goed uit, dan blieft het te nat en neemt niet meer goed op. En daar zit dus de truc...

Daarnaast wat is een dweil? We hebben het werkwoord dweilen maar de dweil is daarbij soms ver te zoeken. Vroeger was een dweil een lap stof om over de vloer te trekken. Tegenwoordig zijn er allerlei innovatieve dweilen die je nauwelijks dweil kunt noemen maar wel gebruikt om over de vloer te trekken.

Afijn heb je een echte goede ouderwetse dweil, zo'n lap stof... Kijk dan naar de wijze waarop hij is gewoven. Dan zie je weeflijnen, dan neem je de dweil in beide handen aan iedere hoek met de weeflijnen verticaal. Heb je dat goed, dan frommel je beide hoeken naar één hand. Met de andere hand in een stevige vuist onder de ene hand en trek je over de dweil verticaal naar beneden het water eruit. Water loop verticaal uit de dweil leeg... En daarna ga je de dweil met beide handen wringen/draaien. En daarmee pers je de laatste restjes water eruit.

Kijk dit is een dweil, die gekleurde streepjes zijn er niet voor de mooi, ze geven de weeflijn aan. O+ Gekleurde streepjes dwars is fout, water loopt niet van links naar rechts. Gekleurde streepjes verticaal, boven naar beneden... *O*
[ afbeelding ]

En dan is dit een dweil?
[ afbeelding ]

Of is dat nu een dweil?
[ afbeelding ]

etc. ik raak de weg kwijt... Dat is dweilen zonder dweil... Weg met die shit en back to the roots. PAk een dweil en alls komt goed als je bovenstaande uitwring techniek leert beheersen. Lang leve de uitgestorven huishoudschool. _O_
Uitwringen is leuk tot je artrose hebt :P
Kwam een paar jaar geleden bij mijn moeder langs, en die vroeg me of ik even wou dweilen daar want zij had zon pijn in de handen.
Bleek ze nog te dweilen met een harde borstel en zon doek.

Nadat ik gedweild had, zon makkelijkere dweil besteld voor haar die je in de plaatjes hebt in je reactie. Sindsdien kan ze het weer zelf :)
Twiddel
pi_216811467
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

Wat vind jij fijner aan de stoomreiniger dan een normale dweil? Zit ook al een tijdje te kijken maar snap niet helemaal wat er zo goed is aan die stoomreinigers.
Twiddel
pi_216811492
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 17:34 schreef Sapstengel het volgende:

Zat naar zo'n Bissell Spinwave te kijken, want blijf wel lui. Maar vraag me af of een ouderwetse dweil niet gewoon beter is.

Wel een stuk natter denk ik. Met die Spinwave kun je wat makkelijker de hoeveelheid water doseren volgens mij gewoon door de sproeiknop minder lang in te houden.
Zo een heb ik, werkt perfect. Enige nadeel is dat je soms in de knel komt met het snoer, dus zou de volgende keer wel een draadloze kopen.

Je kan redelijk makkelijk doseren hoe nat het wordt. En door het draaien is het alsof je je hele vloer op je knieën met een doekje aan het boenen bent. Wordt echt schoon!

De dweil die je eronder hangt wordt wel goor, want je doet hem niet tussendoor in een bak met water om hem uit te spoelen. Ik heb een redelijk groot huis, dus vervang tussendoor de dweil een keertje.
  zondag 23 februari 2025 @ 20:42:40 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216811688
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 20:18 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Wat vind jij fijner aan de stoomreiniger dan een normale dweil? Zit ook al een tijdje te kijken maar snap niet helemaal wat er zo goed is aan die stoomreinigers.
Dat ik niet de hele tijd de dweil hoef uit te spoelen en uit wringen en met een emmer hoef te sjouwen. Geen chemische reinigingsmiddellen nodig. Ding is ook supersnel gebruiksklaar. Water in het reservoir, aanknop indrukken en 20 sec later kun je aan de slag.

Em het ding is multifunctioneel (je krijgt er ook hulpstukken bij) en dus niet alleen geschikt voor het reinigen vd vloer.
pi_216811951
Die bebbe
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:22 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Die zie ik idd veel voorbij komen ja, niet duur ook. En denk niet snel te nat, omdat je hem gewoon redelijk droog kunt draaien alvast.

Of misschien ouderwets dweilen zoals @:watuntrik zegt. Maar is wel meer gedoe lijkt me. Wel goedkoper en makkelijk zo'n doek uitwassen.
Die hebben wij ook echt een top ding.

Zelfs ik kan dweilen nu
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_216811967
Eerst stofzuigen en dan pas dweilen. Vooral met een hond of ander huisdier in huis.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 23 februari 2025 @ 21:27:26 #19
505256 Foklore
Mythische troll
pi_216812081
quote:
Groot fan van deze.

[ afbeelding ]
Ik ook!
Burn the witch
pi_216812352
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 20:21 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Zo een heb ik, werkt perfect. Enige nadeel is dat je soms in de knel komt met het snoer, dus zou de volgende keer wel een draadloze kopen.

Je kan redelijk makkelijk doseren hoe nat het wordt. En door het draaien is het alsof je je hele vloer op je knieën met een doekje aan het boenen bent. Wordt echt schoon!

De dweil die je eronder hangt wordt wel goor, want je doet hem niet tussendoor in een bak met water om hem uit te spoelen. Ik heb een redelijk groot huis, dus vervang tussendoor de dweil een keertje.
Gewoon paar van die extra schijven erbij halen? En die kun je ook gewoon makkelijk uitwassen neem ik aan? Is idd een draadloze zag ik, paar euro extra wel waard.

Alleen hoe is die met onder meubels gaan. Kun je hem plat genoeg leggen om onder de bank te komen?

quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 21:12 schreef Patroon het volgende:
Eerst stofzuigen en dan pas dweilen. Vooral met een hond of ander huisdier in huis.
Ja doe ik sowieso. Heb die Dyson V15, en met die roller veegt hij sowieso de vloer al best schoon. Ga ik er daarna altijd met dweil overheen voor de vlekken en tegen geur enzo.
pi_216812705
Al eens aan een robotzuiger die ook kan dweilen gedacht? Ik heb 3 katten en een man, mijn roborock (S8 max ultra) maakt bijna iedere dag een rondje door het huis en maakt echt goed schoon. _O_
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_216813675
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 17:34 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Goede. Heb gewoon standaard kliklaminaat.

Ik gebruik deze:

https://www.bol.com/nl/nl(...)0_18.35.ProductTitle
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')