abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 februari 2025 @ 10:24:34 #1
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_216804085
pi_216807264
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:24 schreef Wertha het volgende:
[ afbeelding ]
Oudje maar een mooitje!
pi_216834726
twitter


Vooral de video in de ene tweet bekijken:


  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 februari 2025 @ 21:51:47 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_216834774
imo helpt de architectuur van een aantal Amerikaanse vliegvelden niet mee aan het voorkomen van dit soort zaken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_216838752
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 21:51 schreef Peterselieman het volgende:
imo helpt de architectuur van een aantal Amerikaanse vliegvelden niet mee aan het voorkomen van dit soort zaken
Kruisingen midden op de start- en landingsbanen; what can possibly go wrong? En dat in een land waar ruimte over het algemeen geen gebrek aan is.
  woensdag 26 februari 2025 @ 12:02:37 #7
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216839347
Wat deed dat prive vliegtuigje daar, zou de vraag moeten zijn.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_216839772
VASAviation heeft er ook een video over:
Bekijk deze YouTube-video
pi_216855378
Bragging rights: United puts its 1000th mainline aircraft into service
quote:
Airline fleets are growing larger and larger and United Airlines just took delivery of their 1,000th “mainline” jet, giving them official bragging rights to having the “world’s largest” mainline fleet. Not just that, but they are the first to hit the 1,000 (mainline) aircraft milestone ever. By mainline fleet, we’re excluding smaller regional aircraft operating on behalf of the airline, but not actually operated by the airline.

The aircraft that bagged them the top (we should say biggest) spot is a Boeing 737-9 MAX, registration N77584. It joined the United ranks in January, and according to our tracking data, conducted its first revenue flight at the beginning of February.

United might have the biggest mainline fleet, but American’s overall fleet, including all the regionals, still surpasses them and Delta takes in more annual revenue. Southwest still has the largest single-type fleet with their 800 Boeing 737s.
pi_216911665
Zonnepanelen verblinden piloten: Polderbaan tijdelijk dicht voor landend vliegverkeer als de zon schijnt
quote:
De Polderbaan op Schiphol is vanaf dinsdag op zonnige dagen tussen 10.00 uur en 12.00 uur gesloten voor landend vliegverkeer om de vliegveiligheid te waarborgen. Piloten wordt namelijk het zicht belemmerd door de schittering van een onlangs aangelegd zonnepanelenpark buiten het luchthaventerrein. Vanwege de stand van de zon treedt dit effect vooral in de ochtend op. De maatregel geldt in principe tot 23 maart, in afwachting van een structurele oplossing.

(...)
  maandag 3 maart 2025 @ 20:43:45 #11
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_216912939
En dat "zag" niemand aankomen? :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_217001182
Met de fusie van Korean Air met Asiana Airlines komt die nu ook met een nieuwe livery:



https://x.com/aviationbrk/status/1898755276020330776
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 maart 2025 @ 21:17:33 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217002862
Gave livery
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 maart 2025 @ 08:42:56 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217005295
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:32 schreef Iemand91 het volgende:
Met de fusie van Korean Air met Asiana Airlines komt die nu ook met een nieuwe livery:

[ afbeelding ]

https://x.com/aviationbrk/status/1898755276020330776
Ik vind ze mooier dan die azuurblauwe toestellen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_217005830
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 19:32 schreef Iemand91 het volgende:
Met de fusie van Korean Air met Asiana Airlines komt die nu ook met een nieuwe livery:

[ afbeelding ]

https://x.com/aviationbrk/status/1898755276020330776
Ik vind het persoonlijk erg mooi!
  dinsdag 11 maart 2025 @ 17:35:30 #16
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_217009756
Livery staat of valt voor mijn gevoel wel met de belichting.
Op de eerste foto die ik zag leek het verdacht veel op het KLM blauw, met witte onderzijde en het 'smiling dolphin' element.

Maar op bovenstaande foto ziet het er prima uit. :)
pi_217128678
Luchthaven Heathrow hele dag dicht door grote stroomstoring
quote:
London Heathrow Airport blijft vrijdag de hele dag gesloten door een grote stroomstoring als gevolg van een brand in een nabijgelegen transformatorstation. Heathrow is de drukste luchthaven van West-Europa en de sluiting zorgt voor grote verstoringen van het Europese en internationale luchtverkeer. Ook meerdere vluchten vanaf Schiphol zijn geannuleerd.

Volgens de Londense brandweer zijn tientallen brandweerlieden bezig om de uitslaande brand iets ten noorden van Heathrow te blussen. Heathrow meldt dat het vliegveld tot middernacht dicht blijft en dat reizigers omwille van de veiligheid niet naar de luchthaven moeten komen.

Volgens Flightradar24 worden minstens 120 vliegtuigen die op weg zijn naar Heathrow omgeleid naar andere vliegvelden. Voor vrijdag zouden meer dan 1350 vluchten van en naar Heathrow zijn gepland. Dagelijks reizen ongeveer 200.000 passagiers via Heathrow.

(...)
twitter


Ondertussen ook al meerdere vluchten uitgeweken naar Amsterdam.
pi_217131324
Ben benieuwd hoe de omwonenden dit ervaren, soort deja vu naar de covid tijd....

https://bsky.app/profile/flightradar24.com/post/3lkvcp4xjhk23
  vrijdag 21 maart 2025 @ 23:09:45 #20
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_217136450
Jeuh, ik mag straks met de LV-GOO een stukje vliegen. Best al een ouwetje, 16 jaar oud, geen winglets of dat soort moderne fratsen... En met de retro-livery van AR. Ben benieuwd :D Tis maar een klein stukkie gelukkig (MDQ AEP).

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_217141616
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 23:09 schreef flipsen het volgende:
Jeuh, ik mag straks met de LV-GOO een stukje vliegen. Best al een ouwetje, 16 jaar oud, geen winglets of dat soort moderne fratsen... En met de retro-livery van AR. Ben benieuwd :D Tis maar een klein stukkie gelukkig (MDQ AEP).

[ afbeelding ]
Leuk! Vakantie?

Meldingen als deze blijven me toch verwonderen.
https://luchtvaartnieuws.(...)estegen-van-taxibaan
  zaterdag 22 maart 2025 @ 13:56:00 #22
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_217142592
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:24 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Leuk! Vakantie?
Ik woon in Mar del Plata ;) paar dagen Buenos Aires om met klanten te gaan eten en voor de leuk :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_217170177
B747 hotel at Stockholm Airport could be scrapped as owner declares bankruptcy
quote:
A Boeing 747-200 hotel that resides adjacent to Stockholm’s Arlanda Airport (ARN) is under threat of being scrapped after its owner declared bankruptcy. The one-of-a-kind accommodation, which has welcomed visitors since it first opened to guests in 2009, has seen thousands of travelers stay in its budget dorms over that time, although it now looks as though the Jumbo-sized hotel’s days may well be numbered.

Jumbo Stay, formerly known as the Jumbo Hostel, was constructed from a former Singapore Airlines Boeing 747-200B registered as 9V-SQE that originally entered service with that carrier in 1979. However, according to the Swedish publication Upsala Nya Tidning, its current owner, having faced financial pressures for several years, declared himself bankrupt on Friday, March 21, 2025.

(...)
Meer info in de link.

(N981JM) 150613 B742 21162 JumboStay ARN IMG_59541 by Torben Guse, on Flickr
pi_217371845
Sultan van Oman brengt deze dagen een staatsbezoek aan Nederland.

En die neemt een vloot mee van 1 A320ACJ, 1 C-130 Hercules (beide afgelopen zaterdag) en vandaag
1 Gulfstream G550, 1 A319ACJ en 1 747-400 VIP.

Oman C-130 @ Schiphol by Robert, on Flickr

Korte escorte van Nederlandse F-35's:


https://x.com/EHEH_Spotter/status/1911790215363977580#m

A4O-OMN by Carlo Van Wissen, on Flickr

Vertrek van de 5 toestellen is woensdagmiddag.
pi_217373607
Volgens mij zag ik de C-130 gisteren zo in mijn ooghoek geparkeerd staan op Oost.
pi_217393343
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 21:50 schreef Iemand91 het volgende:
Sultan van Oman brengt deze dagen een staatsbezoek aan Nederland.

En die neemt een vloot mee van 1 A320ACJ, 1 C-130 Hercules (beide afgelopen zaterdag) en vandaag
1 Gulfstream G550, 1 A319ACJ en 1 747-400 VIP.

[ link | afbeelding ]Oman C-130 @ Schiphol by Robert, on Flickr

Korte escorte van Nederlandse F-35's:

[ afbeelding ]
https://x.com/EHEH_Spotter/status/1911790215363977580#m

[ link | afbeelding ]A4O-OMN by Carlo Van Wissen, on Flickr

Vertrek van de 5 toestellen is woensdagmiddag.
Ik zag gister ook 2 heli's richting Schiphol vliegen, was rond middaguur, het was nogal van ver, zou dat er mee te kunnen hebben maken?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217393706
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 14:55 schreef raptorix het volgende:
Ik zag gister ook 2 heli's richting Schiphol vliegen, was rond middaguur, het was nogal van ver, zou dat er mee te kunnen hebben maken?
Met Playback zie ik eigenlijk alleen politiehelikopters rondvliegen daar.
pi_217393819
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 16:14 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
Met Playback zie ik eigenlijk alleen politiehelikopters rondvliegen daar.
Het waren er 2 die naast elkaar vlogen, volgens mij doet de politie dat normaal niet.

Het was om 13:45, ten zuid-oosten van Amsterdam.


[ Bericht 11% gewijzigd door raptorix op 17-04-2025 16:38:53 ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217396052
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 16:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het waren er 2 die naast elkaar vlogen, volgens mij doet de politie dat normaal niet.

Het was om 13:45, ten zuid-oosten van Amsterdam.
[ afbeelding ]
De politiehelikopter PH-PXY vloog rond die tijd daar wel: https://globe.adsbexchang(...)16&leg=1&trackLabels

De 2e heli kan ik echter nergens terugvinden.
pi_217396941
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 20:27 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
De politiehelikopter PH-PXY vloog rond die tijd daar wel: https://globe.adsbexchang(...)16&leg=1&trackLabels

De 2e heli kan ik echter nergens terugvinden.
Het leken me geen politie helicopters.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217495982
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 21:50 schreef Iemand91 het volgende:
Sultan van Oman brengt deze dagen een staatsbezoek aan Nederland.

En die neemt een vloot mee van 1 A320ACJ, 1 C-130 Hercules (beide afgelopen zaterdag) en vandaag
1 Gulfstream G550, 1 A319ACJ en 1 747-400 VIP.

[ link | afbeelding ]Oman C-130 @ Schiphol by Robert, on Flickr

Korte escorte van Nederlandse F-35's:

[ afbeelding ]
https://x.com/EHEH_Spotter/status/1911790215363977580#m

[ link | afbeelding ]A4O-OMN by Carlo Van Wissen, on Flickr

Vertrek van de 5 toestellen is woensdagmiddag.
Je zal dat die trip in een hercules moeten maken lijkt me niet heel erg comfortabel.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 1 mei 2025 @ 12:33:49 #37
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_217507234
Bijtanken boven de Wadden (video)

https://www.omropfryslan.(...)NDe313vuwh0B61-1ui8k
pi_217547603
Voor de liefhebbers: ter gelegenheid van VE Day is er over enkele minuten een flypast boven Londen.
Live op BBC1 en bij Big Jet TV:

Bekijk deze YouTube-video

pi_217642728
quote:
Vet! Hoop dat ze succes gaan hebben!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 13:44:36 #42
182182 spapaars
Ver onder het NAP
  vrijdag 16 mei 2025 @ 23:24:32 #43
6941 APK
Factual, I think.
pi_217658679
quote:
'Brand in Amsterdamse haven'
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  vrijdag 16 mei 2025 @ 23:26:16 #44
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_217658688
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 23:24 schreef APK het volgende:

[..]
'Brand in Amsterdamse haven'
Yep



[ Bericht 13% gewijzigd door spapaars op 17-05-2025 14:35:32 ]
  vrijdag 16 mei 2025 @ 23:49:59 #45
6941 APK
Factual, I think.
pi_217658830
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 23:26 schreef spapaars het volgende:

Yep

[ afbeelding ]
Ah, ik zie nu dat jouw link doorlinkt naar een iets waarvoor je cookies van twitter enzo moet accepteren en dat stond uit in mijn browser.
Ik had een spectaculaire luchtvaartvideo verwacht :+

En dacht eigenlijk dat het duiding zou geven aan het Global Airlines verhaal in de posts daarvoor dat ik niet kon plaatsen.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 17 mei 2025 @ 00:04:14 #46
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_217658909
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 23:49 schreef APK het volgende:

[..]
Ah, ik zie nu dat jouw link doorlinkt naar een iets waarvoor je cookies van twitter enzo moet accepteren en dat stond uit in mijn browser.
Ik had een spectaculaire luchtvaartvideo verwacht :+

En dacht eigenlijk dat het duiding zou geven aan het Global Airlines verhaal in de posts daarvoor dat ik niet kon plaatsen.
Geen idee over dat doorlinken.
Het is een geüploade foto van mijn uitzicht die ik hier plaats.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 02:10:45 #47
6941 APK
Factual, I think.
pi_217659242
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 00:04 schreef spapaars het volgende:

[..]
Geen idee over dat doorlinken.
Het is een geüploade foto van mijn uitzicht die ik hier plaats.
Dus jij zat in de cockpit?
Ik snap er geen kloot van :')
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 17 mei 2025 @ 06:44:01 #48
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_217659422
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 02:10 schreef APK het volgende:

[..]
Dus jij zat in de cockpit?
Ik snap er geen kloot van :')
Misschien ben/was je een beetje de weg kwijt.
pi_217659830
quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:50 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Vet! Hoop dat ze succes gaan hebben!
Ik las dat Global maar iets van 93 passagiers had op die 1e vlucht.
Iemand enig idee of dat bewust was? Een premium selectie van gasten zeg maar.

Want als ze nog geen 100 passagiers halen op de allereerste vlucht dan geef ik Global geen lang leven.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 14:24:23 #50
6941 APK
Factual, I think.
pi_217662080
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 06:44 schreef spapaars het volgende:

[..]
Misschien ben/was je een beetje de weg kwijt.
Ja zou zo maar kunnen, of jij met je artikel dat heel erg zijdelings met luchtvaart te maken heeft en dan nog een foto van jouw uitzicht :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_217671379
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 08:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Ik las dat Global maar iets van 93 passagiers had op die 1e vlucht.
Iemand enig idee of dat bewust was? Een premium selectie van gasten zeg maar.

Want als ze nog geen 100 passagiers halen op de allereerste vlucht dan geef ik Global geen lang leven.
Hoop youtubers enzo. En die zijn niet mals in de kritiek :')

Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
A mind with a heart of it's own
pi_217688910
De Schipholtoren ziet er sinds gisteren ook iets anders uit:


https://www.transport-onl(...)-schiphol-vervangen/
pi_217732407
Krijg spontaan zin om Flight Simulator te spelen als ik deze beelden zie.
greetings and salutations
pi_217781663
quote:
koninklijkeluchtmacht

No runway? No problem ✈️🇫🇮

Onze F-35’s hebben deze week voor het eerst een snelweglanding gemaakt op de Tikkakoski-snelweg in Finland.

Naast touch-and-go landingen trainen onze vliegers samen met Finse F-18’s vanaf vliegbasis Pirkkala.
https://www.instagram.com(...)w3NMXuP/?img_index=2




  Moderator zondag 1 juni 2025 @ 20:19:52 #57
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217823670
https://nos.nl/artikel/25(...)droneaanval-oekraine

Geweldig natuurlijk dat Rusland hard wordt aangepakt, maar heb eigenlijk wel een zwak voor de TU-95 :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 12 juni 2025 @ 11:49:23 #58
182182 spapaars
Ver onder het NAP
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:04:39 #59
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_217919858
-O- ;(

AVHerald meteen overbelast by the looks.
Apart dat de gear nog hangt maar de flaps zo goed als ingetrokken lijken te zijn. Misschien gevalletje 'gear up' en dan handeling op dat commando: 'flaps up', who knows. Of gewoon technisch or ongelukkig (Hudson, zonder river), zag een comment dat er nog wel een maday call geplaatst was. Maar goed, speculaas. Tragisch weer. 1e hull loss 787.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:23:38 #60
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_217920013
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:04 schreef shiz het volgende:
-O- ;(

AVHerald meteen overbelast by the looks.
Apart dat de gear nog hangt maar de flaps zo goed als ingetrokken lijken te zijn. Misschien gevalletje 'gear up' en dan handeling op dat commando: 'flaps up', who knows. Of gewoon technisch or ongelukkig (Hudson, zonder river), zag een comment dat er nog wel een maday call geplaatst was. Maar goed, speculaas. Tragisch weer. 1e hull loss 787.
Overbelast lijkt me vreemd, maar in combinatie met een engine loss misschien? Pfff, ziet er naar uit :{ Als je daarin zat voel je ook wel dat je laatste seconden zijn ingegaan, bah...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:37:45 #61
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_217920169
Ik bedoel de website overbelast: avherald.com , Simon's site is altijd wel een goede source om je in te lezen als iets gebeurd is.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 13 juni 2025 @ 15:51:27 #62
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_217931101
Als de RAT was uitgeklapt, wat hier en daar wordt beweerd, dan was er dubbele engine failure? Zouden ze net na V1 een birdstrike hebben gehad en toen de verkeerde engine hebben uitgezet? Is al eens een keer eerder gebeurd toch? Lekker speculeren :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_217931185
On this week’s episode of AvTalk, Silver Airways ceases operations immediately and Qantas says subsidiary Jetstar Asia will wind down flights by the end of July. The NTSB releases the preliminary report on the American Airlines 737 fire in Denver. May was a big month for Boeing, with more than 300 orders, while Airbus recorded orders for precisely 0 aircraft. This month’s Paris Air Show has the potential to close the gap.

Bron https://www.flightradar24.com/blog/avtalk-podcast/avtalk-324/

Toch een beetje goed nieuws voor Boeing....
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 juni 2025 @ 20:50:12 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217945358
Het heeft even geduurd maar de nieuwe 787-10 PH-BKP van KLM gaat vanavond eindelijk richting Amsterdam. Daarna nog 3 te gaan voordat KLM voor het eerst sinds hele lange tijd geen vliegtuigen van Boeing meer verwacht.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_217948130
Vandaag Gisteren was in Engeland weer Trooping the Colour, uiteraard weer afgesloten met de Royal Air Force flypast.
Blijft toch wel mooi om te zien.




  donderdag 19 juni 2025 @ 20:20:26 #66
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_217987707


De tot nu toe aangekondigde orders op de Paris Air Show 2025, en er zijn zelfs nog drie dagen te gaan.
  Moderator donderdag 19 juni 2025 @ 21:31:50 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217988416
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 20:20 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

De tot nu toe aangekondigde orders op de Paris Air Show 2025, en er zijn zelfs nog drie dagen te gaan.
Oftewel, cijfers over een maand zeggen helemaal niets. (0 voor Airbus en 300 voor Boeing). Grappig dat in de luchtvaart deals nog wel op een beurs worden beklonken. Gebeurd in andere sectoren veel minder volgens mij
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 19 juni 2025 @ 21:32:34 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217988424
Zwarte humor :D

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218045104
Nou, dat zit er ook weer op.


https://x.com/Schiphol/status/1937888646364807341#m


https://www.nu.nl/binnenl(...)-voor-bezoekers.html


https://www.facebook.com/(...)ll/1038615761774595/

Qua toestellen toch al weer heel wat anders dan de 'vorige keer'.
De 'volgende keer' zal ook wel weer anders zijn; sowieso die laatste zien we nooit meer terug.
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:20:42 #70
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_218045360
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:43 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, dat zit er ook weer op.

[ afbeelding ]
https://x.com/Schiphol/status/1937888646364807341#m

[ afbeelding ]
https://www.nu.nl/binnenl(...)-voor-bezoekers.html

[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)ll/1038615761774595/

Qua toestellen toch al weer heel wat anders dan de 'vorige keer'.
De 'volgende keer' zal ook wel weer anders zijn; sowieso die laatste zien we nooit meer terug.
Ging het eigenlijk ook nog een beetje over het millieu daar in Den Haag :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 03:21:57 #72
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_218189850
Brandstoftoevoer naar motoren werd afgesloten vlak voor vliegramp Air India.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-air-india~a40a936c/
pi_218206158


Klein vliegtuig onderweg naar Nederland neergestort bij vliegveld Londen
quote:
Een klein passagiersvliegtuig is zondagmiddag vlak na het opstijgen neergestort bij London Southend Airport. Het vliegtuig had Lelystad Airport als bestemming. Het is onduidelijk hoeveel personen er in het toestel aanwezig waren.

Op beelden is te zien dat het vliegtuig wordt omringd door vlammen. Getuigen zeggen tegen Britse media dat een "vuurbal" te zien was. Het vliegtuig was onderweg naar Lelystad Airport, meldt een woordvoerder van het vliegveld tegen NU.nl.

Hulpdiensten zijn aanwezig op de plek van het incident. De politie kreeg kort voor 17.00 uur (Nederlandse tijd) een melding van het incident. "We werken nu samen met alle hulpdiensten ter plaatse", meldt de politie in een verklaring. De nabijgelegen golf- en rugbyclubs zijn uit voorzorg ontruimd.

Het is onbekend hoeveel mensen er aan boord waren en of er slachtoffers zijn. Naar verluidt gaat het om een vliegtuig van een Nederlands luchtvaartbedrijf, maar die informatie is nog niet bevestigd door de autoriteiten. Het vliegtuig zou gebruikt worden bij medische transportvluchten en bij het verzamelen van geografische gegevens van de grond, bijvoorbeeld door luchtfoto's te maken.

Alle vluchten van en naar London Southend Airport zijn tot nader order opgeschort. Het is een van de kleinere vliegvelden rondom de Engelse hoofdstad Londen.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-zaz#3b3c5ad3

pi_218279821
https://www.flightradar24.com/UAE149/3b5a7e5f

En nog eentje, nou ja één.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 22 juli 2025 @ 21:27:17 #76
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_218292347
twitter


Hoort dit?
pi_218293714
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:27 schreef Pino112 het volgende:
[ x ]

Hoort dit?
Geen expert, integendeel, maar zat de pin er nog in, kan dat het verklaren?
  dinsdag 22 juli 2025 @ 23:46:16 #78
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_218293877
Interessant. Alsof ze een standing/performance takeoff wilde maken (vanwege regen/natte/contaminated runway?) maar het toestel op de remmen desondanks toch begint de glijden/rollen (met de mains iig) en met het gewicht/kracht op het neuswiel het neuswiel ongecontrolleerd bezwijkt? Vrij apart. Hum.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_218318241
De Transavia retro A321neo is onderweg als HV1965 (oprichtingsjaar van Transavia) van Hamburg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/TRA1965/3b6af134

Verwachte aankomst is (nu) om 14:39 uur. Het toestel zal dan een rondje maken over Schiphol en vervolgens parkeren bij
gate D2 zodat deze voor iedereen te zien is (vanaf het panoramaterras).

Eerste commerciële vlucht is vanavond om 18:20 uur als HV5357 naar Faro.


https://www.facebook.com/(...)56149876&__tn__=%2CO*F
  vrijdag 25 juli 2025 @ 14:25:39 #80
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_218318420
Ik blijf die retro liveries geweldig vinden O+

Tijdje terug zat ik in deze:



Edit: Jammer dat je foto?s van airfleets.net kennelijk niet kan plaatsen

[ Bericht 28% gewijzigd door flipsen op 25-07-2025 14:32:24 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_218322492
Het is vandaag ook 25 jaar geleden dat Concorde vlucht 4590 van Air France neerstortte.

  vrijdag 25 juli 2025 @ 21:35:01 #82
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_218323114
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 20:36 schreef Iemand91 het volgende:
Het is vandaag ook 25 jaar geleden dat Concorde vlucht 4590 van Air France neerstortte.

[ afbeelding ]
Tering, zo lang alweer, voor mijn gevoel maar "een paar jaar geleden". Mja, ik word oud }:|
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 23:21:25 #83
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_218324225
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:04 schreef Iemand91 het volgende:
De Transavia retro A321neo is onderweg als HV1965 (oprichtingsjaar van Transavia) van Hamburg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/TRA1965/3b6af134

Verwachte aankomst is (nu) om 14:39 uur. Het toestel zal dan een rondje maken over Schiphol en vervolgens parkeren bij
gate D2 zodat deze voor iedereen te zien is (vanaf het panoramaterras).

Eerste commerciële vlucht is vanavond om 18:20 uur als HV5357 naar Faro.

[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)56149876&__tn__=%2CO*F
Met video
https://www.ad.nl/video/p(...)-een-vleugel-1637587
pi_218340772
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:04 schreef Iemand91 het volgende:
De Transavia retro A321neo is onderweg als HV1965 (oprichtingsjaar van Transavia) van Hamburg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/TRA1965/3b6af134

Verwachte aankomst is (nu) om 14:39 uur. Het toestel zal dan een rondje maken over Schiphol en vervolgens parkeren bij
gate D2 zodat deze voor iedereen te zien is (vanaf het panoramaterras).

Eerste commerciële vlucht is vanavond om 18:20 uur als HV5357 naar Faro.

[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)56149876&__tn__=%2CO*F
Ik weet nog niet of ik het mooi vind, maar het is in ieder geval opvallend.

Waarom zit er een Duitse vlag op de staart?
pi_218350040
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 15:40 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Ik weet nog niet of ik het mooi vind, maar het is in ieder geval opvallend.

Waarom zit er een Duitse vlag op de staart?
Hij heeft een Duitse registratie. Ik ga er vanuit dat dat nog wel zal worden omgezet. Zeker omdat ik zie dat die registratie gebruikt is bij een hele rij A321's.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_218350963
quote:
2s.gif Op maandag 28 juli 2025 09:38 schreef Karstman het volgende:

[..]
Hij heeft een Duitse registratie. Ik ga er vanuit dat dat nog wel zal worden omgezet. Zeker omdat ik zie dat die registratie gebruikt is bij een hele rij A321's.
Ah, natuurlijk. Ik heb nog even filmpjes bekeken van de aankomst op Schiphol. Daar zat de Duitse vlag er niet meer op. En de Duitse registratie was vervangen door de Nederlandse: PH-YHD.
  maandag 28 juli 2025 @ 12:59:49 #87
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218351861
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 15:40 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Ik weet nog niet of ik het mooi vind, maar het is in ieder geval opvallend.
Heel eerlijk gezegd vind ik er weinig aan.
Retro liveries zijn vaak een persoonlijke kwestie omdat het wel of niet een gevoel van nostalgie raakt, met een extra bonus als ook echt een mooie/iconische livery is.
Die associatie mist voor mij hier.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 juli 2025 @ 19:41:27 #88
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218355206
quote:
2s.gif Op maandag 28 juli 2025 09:38 schreef Karstman het volgende:

[..]
Hij heeft een Duitse registratie. Ik ga er vanuit dat dat nog wel zal worden omgezet. Zeker omdat ik zie dat die registratie gebruikt is bij een hele rij A321's.
Airbus gebruikt een Duitse of Franse registratie om vliegtuigen te testen zolang ze nog niet zijn afgeleverd. Bij aflevering komt de registratie van de vliegmaatschappijen er op te staan.

Boeing gebruikt al wel de registratie van de vliegmaatschappij, ook al zijn het testvluchten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218356864
Dergelijke vluchten hebben de laatste maanden/jaren al veel vaker plaatsgevonden dus het is al lang geen nieuws meer (dus ik noem ze hier ook niet altijd); maar nu toch nét wat anders;
Iran heeft vanaf 15 juli ook Boeing 777's.

Op die dag zijn er 5 777-200ER's overgevlogen van Siem Reap, Cambodja naar Iran.
Alle 5 vlogen origineel voor Singapore Airlines en daarna voor NokScoot (een Thaise low-cost airline dat deels in handen was van Singapore Airlines).
In 2020 werden ze - om bekende redenen - allemaal opgeslagen in Alice Springs, Australië.

In 2023/2024 werden ze overgevlogen naar Lanzhou, China (waarschijnlijk onderhoud) en op 4 en 8 juli dit jaar vlogen ze naar Siem Reap om uiteindelijk op 15 juli direct achter elkaar aan richting Iran te gaan.
Zoals gebruikelijk werden buiten Iran (in dit geval boven Afghanistan) de transponders uitgeschakeld en landden ze in Iran.
De toestellen lijken voor Mahan Air bedoelt te zijn en het zou kunnen dat er nog 5 777's die kant op gaan.

De tussenpartij was het Amerikaanse "Ion Aviation" en toestellen vlogen met een registratie van Madagaskar.

  dinsdag 29 juli 2025 @ 09:17:26 #90
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218359472
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 21:34 schreef Iemand91 het volgende:
Dergelijke vluchten hebben de laatste maanden/jaren al veel vaker plaatsgevonden dus het is al lang geen nieuws meer (dus ik noem ze hier ook niet altijd); maar nu toch nét wat anders;
Iran heeft vanaf 15 juli ook Boeing 777's.

Op die dag zijn er 5 777-200ER's overgevlogen van Siem Reap, Cambodja naar Iran.
Alle 5 vlogen origineel voor Singapore Airlines en daarna voor NokScoot (een Thaise low-cost airline dat deels in handen was van Singapore Airlines).
In 2020 werden ze - om bekende redenen - allemaal opgeslagen in Alice Springs, Australië.

In 2023/2024 werden ze overgevlogen naar Lanzhou, China (waarschijnlijk onderhoud) en op 4 en 8 juli dit jaar vlogen ze naar Siem Reap om uiteindelijk op 15 juli direct achter elkaar aan richting Iran te gaan.
Zoals gebruikelijk werden buiten Iran (in dit geval boven Afghanistan) de transponders uitgeschakeld en landden ze in Iran.
De toestellen lijken voor Mahan Air bedoelt te zijn en het zou kunnen dat er nog 5 777's die kant op gaan.

De tussenpartij was het Amerikaanse "Ion Aviation" en toestellen vlogen met een registratie van Madagaskar.

[ afbeelding ]
Opvallende ontwikkeling wel?
Heb even snel gezocht op Airfleets.net, maar je moet toch al snel een jaar of 15 terug voor het laatst geleverde (tweedehands) Amerikaanse toestel aan Mahan of Iran Air.

Had de regering Trump dit tegen kunnen houden als het de wil had? :?
pi_218365071
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 09:17 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Opvallende ontwikkeling wel?
Heb even snel gezocht op Airfleets.net, maar je moet toch al snel een jaar of 15 terug voor het laatst geleverde (tweedehands) Amerikaanse toestel aan Mahan of Iran Air.

Had de regering Trump dit tegen kunnen houden als het de wil had? :?
't is al zo vaak gebeurd, denk niet dat ze dat zo hoog op de agenda hebben staan.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 22:14:54 #92
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_218365938
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 20:43 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
't is al zo vaak gebeurd, denk niet dat ze dat zo hoog op de agenda hebben staan.
Het recept van Coca Cola is belangrijker :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:47:13 #93
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_218512500
Bekijk deze YouTube-video
Misschien was uitwijken na 2 go arounds toch een betere optie geweest :X
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_218549846
Net 2 straaljagers heel laag over Amsterdam, schrok me te pleuris :(

Edit: Capture van live stream.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 48% gewijzigd door raptorix op 20-08-2025 18:19:35 ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218590773
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 18:47 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Misschien was uitwijken na 2 go arounds toch een betere optie geweest :X
Als er een typhoon/orkaan is dan lijkt mij aanvliegen uberhaupt niet echt een wijze optie :o :o
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 september 2025 @ 00:06:38 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218665161
Toch wel wat goed nieuws voor Boeing. Ze hebben een backlog weggewerkt

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 8 september 2025 @ 00:29:44 #98
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_218710857
Vliegtuig maakt harde landing op Sint-Maarten.
Met video
https://www.ad.nl/buitenl(...)opig-dicht~a279d903/
pi_218745251
De nieuwe livery van Transavia (hier op een Franse A320neo):



https://x.com/transaviaFR/status/1965770024322515308

Ter vergelijking; hier het huidige:

Transavia Airbus A321-252NX PH-YHB by Maarten Dols, on Flickr

Ze lijken wel even bij het oude Easyjet afgekeken hebben:
EasyJet - Airbus A319-111 - G-EZIX - Inverness Airport by paulstevenchalmers, on Flickr
pi_218745647
Afgelopen weekend in de Lakes District geweest, en daar kwamen een paar keer laag typhoons over. Toch wel mooi om die dingen zo laag, zo hard over te zien en horen komen.

Zoiets zeg maar:
Bekijk deze YouTube-video
pi_218778117
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 00:29 schreef spapaars het volgende:
Vliegtuig maakt harde landing op Sint-Maarten.
Met video
https://www.ad.nl/buitenl(...)opig-dicht~a279d903/
Zo hard lijkt die landing mij toch niet. Misschien een technische oorzaak?
pi_218779233
Bijzonder saaie livery trouwens, op de Transavia :O
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 september 2025 @ 19:21:08 #104
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218853428
Afgelopen zondag bijna een ramp geweest in Nice toen een landend vliegtuig op de verkeerde baan aanvloog waar al een toestel van Easyjet stond om te vertrekken

twitter
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 september 2025 @ 19:25:02 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218853457
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 15:47 schreef Adrie072 het volgende:
Zal nog wel een extra klachtje opleveren!

https://www.nhnieuws.nl/n(...)l-oostbaan-amsterdam
Vorige week maandagmiddag nog gehad toen er vanwege de wind forse vertragingen waren. Vertrek ging via de Kaagbaan en landingen waren er alleen op de Oostbaan. Mijn vlucht vertrok met 2 uur vertraging
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 26 september 2025 @ 16:25:15 #106
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_218877172

Lufti 100 Years livery.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_218899994
Important Information – Fly PLAY hf. ceases operations
quote:
Dear passenger,

Fly PLAY hf. has ceased operations, and all flights have been cancelled.

Travel alternatives
We kindly advise you to check flights with other airlines. Some carriers may offer special “rescue fares” considering the circumstances.


Van de 6 A320neo's staat er 1 in Reykjavik; de overige 5 staan in London Stansted, Parijs, Dublin, Kopenhagen en Amsterdam.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 29-09-2025 19:20:59 ]
  maandag 29 september 2025 @ 21:41:35 #108
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218901335
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 19:13 schreef Iemand91 het volgende:
Important Information – Fly PLAY hf. ceases operations
[..]
[ afbeelding ]

Van de 6 A320neo's staat er 1 in Reykjavik; de overige 5 staan in London Stansted, Parijs, Dublin, Kopenhagen en Amsterdam.
Hopelijk niemand die z'n ticket met iDeal betaald heeft 8-)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  maandag 29 september 2025 @ 22:01:53 #109
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218901459
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 19:13 schreef Iemand91 het volgende:
Important Information – Fly PLAY hf. ceases operations
[..]
[ afbeelding ]

Van de 6 A320neo's staat er 1 in Reykjavik; de overige 5 staan in London Stansted, Parijs, Dublin, Kopenhagen en Amsterdam.
Tijd voor de volgende Scandinavische low-cost bubble airline om z'n plek in te nemen.
Ligt het aan mij, of lijkt er iedere 4/5 jaar weer een zelfde soort initiatief te ontstaan, met hageltje nieuwe vliegtuigen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Kleffe_Dop op 29-09-2025 22:10:50 ]
pi_218951562


Dat laatste lusje was voor plezier?!

https://www.flightradar24.com/KLM59J/3c896b61
pi_218964117
Airbus A320 flies past Boeing 737 as most-delivered jet in history
quote:
Europe's Airbus broke a major commercial barrier on Tuesday when its A320 family of planes overtook the Boeing 737 to become the most-delivered jetliner in history.
Boeing's decades-old record fell with the handover of an A320neo to Saudi carrier Flynas, bringing total deliveries to 12,260 since the A320 series entered service in 1988, according to benchmark data from UK-based aviation analytics firm Cirium.
pi_218997988
quote:
@Icelandair
is operating a special farewell flight with its iconic Hekla Aurora 757 as it prepares to retire the aircraft.
https://x.com/flightradar24/status/1977349888888242569

(embed functie werkt niet hier)




Alweer bijna geland...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 oktober 2025 @ 19:56:04 #113
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218999644
Bijzonder dat ie van Reykjavik vloog. Normaal vertrekken dat soort toestellen van Keflavik
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:51:19 #114
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219003975
Langzaam verdwijnt de 757. ;(
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:56:11 #115
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219004016
Anyway... bad day at the office x2:

Bekijk deze YouTube-video
DHL A300 'D-AEAG' suffered a tailstrike whilst attempting to land at London Heathrow Airport.


Cathay Pacific Cargo Boeing 747 hard landing in Guadalajara, Mexico
pi_219012191
quote:
Anyway... bad day at the office x2:

https://www.thesun.co.uk/(...)ys-everywhere-texas/



Zit het soms in het weer...
pi_219057712
Op de luchthaven van Hong Kong is een 747 vrachttoestel van de baan gegaan nadat in botsing kwam met een grondvoertuig.
De vier inzittenden van de 747 hebben het overleefd, maar de 2 (eerst nog vermiste) grondmedewerkers niet.

twitter



twitter



Deze 747 deed afgelopen woensdagmiddag Schiphol nog aan.
(Aankomst 2:21:30 in de video; vertrek rond 5:12:00)
Bekijk deze YouTube-video

(Twitter kan ik nog steeds niet embedden hier...)

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 20-10-2025 15:17:09 ]
  Redactie Sport / Supervogel maandag 20 oktober 2025 @ 06:22:40 #118
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_219058075
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 00:35 schreef Iemand91 het volgende:

(Twitter kan ik nog steeds niet embedden hier...)
Moet je x.com even vervangen door Twitter.com
twitter
pi_219061489
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 00:35 schreef Iemand91 het volgende:
Op de luchthaven van Hong Kong is een 747 vrachttoestel van de baan gegaan nadat in botsing kwam met een grondvoertuig.
De vier inzittenden van de 747 hebben het overleefd, maar de 2 (eerst nog vermiste) grondmedewerkers niet.
Nu blijkt dat het toch net anders is gegaan; de 747 ging van de baan en nam het grondvoertuig (dat op een randweg reed, dus niet op de baan) mee onder water.




quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2025 06:22 schreef Pino112 het volgende:
Moet je x.com even vervangen door Twitter.com
[ x ]
Dat geeft ook een foutmelding. Posts embedden ging wel altijd goed, dus wat het dan wel is...
  Redactie Sport / Supervogel maandag 20 oktober 2025 @ 15:07:02 #120
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_219061526
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 15:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[..]
Dat geeft ook een foutmelding. Posts embedden ging wel altijd goed, dus wat het dan wel is...
Ja, dan de tag zelf even maken ipv via het knopje. :)

1[x]https://twitter.com/flightradar24/status/1980026756200632545[/x]
pi_219097313
Aviodrome neemt besluit over toekomst iconische DC-3 Dakota PH-PBA
quote:
Luchtvaartmuseum Aviodrome heeft het onderzoek afgerond naar de mogelijkheden om met de historische DC-3 Dakota PH-PBA te vliegen. Daarbij is geconcludeerd dat het niet haalbaar is voor Aviodrome om het toestel operationeel te houden. Deze beslissing biedt wél de kans om de DC-3 op te nemen als onderdeel van de vaste expositie, zodat het toestel zichtbaar blijft voor toekomstige generaties.

Er is gekeken naar de mogelijkheid om met de DC-3 te vliegen tijdens demonstraties en fly-ins. Dit zou gaan om enkele vluchten per jaar. Om dit mogelijk te maken, zouden aanzienlijke investeringen en langdurige verplichtingen met externe partijen nodig zijn. Na zorgvuldige afweging heeft Aviodrome helaas moeten concluderen dat deze investeringen niet opwegen tegen het beperkte aantal vluchten dat daarmee uitgevoerd zou kunnen worden.

Aandacht voor rijke historie
Het toestel krijgt naar verwachting in de loop van 2026 een prominente plek in de vaste expositie. Bezoekers kunnen het vliegtuig van dichtbij bewonderen en meer leren over de bijzondere geschiedenis: van haar inzet door het Koninklijk Huis en de Nederlandse regering tot haar militaire rol in de Tweede Wereldoorlog.

Daarnaast wordt gewerkt aan het plaatsen van een DC-3 motor op een bok, zodat deze tijdens evenementen opgestart kan worden. Zo blijft het indrukwekkende motorgeluid van de Dakota ook op de grond te beleven.
pi_219113234
Vandaag is het alweer 10 jaar geleden dat KLM haar eerste Boeing 747-400 uitfaseerde.
PH-BFM Mexico City landde op Schiphol als KL612 even na 7 uur in de ochtend vanuit Chicago en werd later die dag uit de vloot gehaald.
4 dagen later vertrok ze voor de laatste keer vanaf Schiphol richting Teruel waar ze in mei/juni 2017 gesloopt werd.

Als de datum van de foto correct is, is dit haar vertrek naar Chicago een dag eerder:


https://www.airliners.net(...)LtQSsbNIMEQ4jh9Q1Ddb

Ruim 4 jaar later, op 29 maart 2020 landden de 3 laatste KLM 747 passagiersvluchten op Schiphol vanuit Paramaribo, Curacao en tot slot Mexico-Stad.
3 toestellen zouden nog een half jaar doorvliegen, fungerend als een luchtbrug tussen China en Nederland om medische hulpgoederen te vervoeren. Deze vluchten duurden tot en met 25 oktober 2020.
pi_219194060
Brussels Airport dicht: luchtruim geïsoleerd door rondvliegende drones, alle vluchten omgeleid naar Luik

Brussels Airport, de luchthaven in Zaventem, is zonet volledig afgesloten. De aanleiding zijn enkele drones die boven het luchthavengebied circuleert. Alle vluchten worden omgeleid naar de luchthaven in Luik.

Robby Dierickx, Yarno Voets
4 november 2025, 19:58
Laatste update: 20:10

https://www.hln.be/zavent(...)-naar-luik~a8d87e1d/

Flopshow Europa
pi_219195738
In Louisville Kentucky is een UPS McDonnell Douglas MD-11F gecrasht:

twitter

twitter





https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n259up#3cf742ec


twitter


[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 05-11-2025 00:34:06 ]
pi_219195800
Potverdikkie, da's niet goed, wat een ontploffing.
pi_219220885
twitter

twitter


In de praktijk betekent dit dat de gehele MD-11 wereldwijd aan de grond blijft staan.
De enige andere gebruiker (Western Global Airlines) heeft ook nog 4 toestellen en zal ongetwijfeld volgen.
  Moderator zaterdag 8 november 2025 @ 12:41:52 #127
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219220919
Zonde. Waarom raadt Boeing aan de MD11's aan de grond te houden? Er zijn toch eigenlijk nooit rampen mee gebeurd, wat is er nu ontdekt?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 8 november 2025 @ 13:05:40 #128
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219221025
Waarschijnlijk wordt de kans op een inherent probleem met airframe of motoren op dit moment groter ingeschat dan 0. Ook al vliegen die dingen al jaren rond zonder al teveel problemen,

Misschien wel door dat filmpje waar 1 motor lijkt te ontbreken terwijl het vliegtuig nog in de lucht is?

Bekijk deze YouTube-video
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 10 november 2025 @ 19:42:06 #129
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219240606
Eerste 747 landt op St Maarten sinds 2016

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 54% gewijzigd door Nieuwschierig op 10-11-2025 21:39:55 ]
Wie dit leest is gek
pi_219244778
twitter


Schiphol even dicht vanwege een KLM Cityhopper met een klapband bij de landing.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 11 november 2025 @ 15:05:11 #131
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219244919
Mijn Turks is een beetje roestig, maar alleen de Polderbaan ging dicht lijkt me, niet heel Schiphol :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_219245154
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:05 schreef flipsen het volgende:
Mijn Turks is een beetje roestig, maar alleen de Polderbaan ging dicht lijkt me, niet heel Schiphol :D
Nou, qua hulpdiensten kan dat wel hoor. Als de brandweer daarheen gestuurd wordt, heb je geen capaciteit voor nog een incident/crash. Dus ligt alles even stil qua vlieg- en taxibewegingen.
pi_219245549
Transportvliegtuig Turkse luchtmacht met 20 inzittenden neergestort in Georgië
quote:
Een transportvliegtuig van de Turkse luchtmacht is dinsdag neergestort in Georgië. Turkije heeft nog geen dodenaantallen bevestigd, al heeft president Recep Tayyip Erdogan wel al zijn condoleances aangeboden. Het vliegtuig had twintig inzittenden.

Het ongeluk gebeurde in de buurt van de grens met Azerbeidzjan, waarvandaan het vliegtuig was vertrokken. De Georgische hulpdiensten zijn onderweg naar de rampplek.

De Turkse president Erdogan was bezig met een toespraak in Ankara toen hij via een toegeschoven briefje het nieuws vernam. In zijn toespraak condoleerde hij vervolgens de naasten van de slachtoffers.

De Turkse autoriteiten hebben nog geen informatie over de nationaliteit van de inzittenden bevestigd. Regionale media melden dat er zowel Turkse als Azerbeidzjaanse militairen aan boord waren. Er is ook nog niets bekend over de oorzaak van het neerstorten. Het transportvliegtuig, een C-130 Hercules, was onderweg naar Turkije.

Het is nog niet bekend wat er precies is gebeurd. Wel is duidelijk dat het vliegtuig in de lucht door nog onbekende oorzaak uit elkaar is gevallen. Op nog niet geverifieerde beelden vanaf de grond is te zien dat een vleugel met de vier motoren er nog aan tollend naar beneden stort.

De Azerbeidzjaanse president Ilham Aliyev heeft contact gehad met Erdogan over de crash. Daarbij bood hij zijn Turkse collega zijn condoleances aan.
  dinsdag 11 november 2025 @ 18:17:02 #134
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_219245987
quote:
Volgens het AD komt er rook uit de vleugels, maar denk dat het luchtwervelingen zijn van de vleugelpunten.
https://www.ad.nl/buitenl(...)in-georgie~a6369c24/
pi_219246072
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:17 schreef spapaars het volgende:

[..]
Volgens het AD komt er rook uit de vleugels, maar denk dat het luchtwervelingen zijn van de vleugelpunten.
https://www.ad.nl/buitenl(...)in-georgie~a6369c24/
Van een voormalig C130 piloot:
twitter
  woensdag 12 november 2025 @ 12:03:55 #136
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_219250491
Azerbaijan Airlines Flight 8243: severely damaged by a Russian surface-to-air missile.
Same same, but different? :{
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_219260160
quote:
11s.gif Op woensdag 12 november 2025 12:03 schreef shiz het volgende:
Azerbaijan Airlines Flight 8243: severely damaged by a Russian surface-to-air missile.
Same same, but different? :{
Het schijnt een bekend probleem te zijn bij oude C-130's met Hamilton Standard propellers.


Bekijk deze YouTube-video
Wie dit leest is gek
pi_219272851


"Als men het netjes afhandelt, komt het allemaal op z’n pootjes terecht", concludeert Joustra. "Wat dan rest is een beetje nostalgie, maar geen wrok."

https://www.nhnieuws.nl/n(...)gd-voor-de-industrie
  vrijdag 21 november 2025 @ 01:46:38 #140
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219306926
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:32 schreef Iemand91 het volgende:
[ x ]
[ afbeelding ]
H O L Y F U C K -O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:51:34 #141
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_219312430
freaky
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 21 november 2025 @ 21:40:01 #142
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219313440
Die crew had geen kans ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator zaterdag 22 november 2025 @ 21:24:12 #144
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219320011
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 21:16 schreef Iemand91 het volgende:
[ ]x ]
Werkt niet meer volgens mij
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219337332
Defensie kiest definitief voor Lelystad als F-35-basis
quote:
Het ministerie van Defensie heeft definitief besloten welke locaties de voorkeur hebben voor de uitbreiding van de krijgsmacht. Lelystad Airport wordt de basis voor F-35 jachtvliegtuigen. In Zeewolde komt een centrale kazerne voor zo’n 7.000 militairen.

Uit onderzoek blijkt Lelystad Airport de meest geschikte locatie. Zo zegt het ministerie van Defensie in een toelichting op de keuze waar NOS als eerste over wist te berichten. Dit wordt dan de derde thuisbasis (main operating base) voor jachtvliegtuigen in Nederland. Defensie blijft daardoor altijd aanwezig op de luchthaven. Dat creëert banen in de regio en is voor (toekomstige) werknemers uit de Randstad ook goed bereikbaar.

Het aantal mensen en dieren dat last heeft van deze uitbreiding is op deze locatie ook het kleinst volgens het ministerie.

Er is ongeveer 60 tot 90 hectare nodig voor de uitbreiding. Dit kan deels op terreinen in eigendom van Lelystad Airport, maar er is waarschijnlijk ook ruimte buiten het vliegveld nodig. Hier is meer onderzoek voor nodig. Dit onderzoek wordt afgerond in de periode voordat het kabinet een definitief besluit neemt over het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie.
pi_219337377
En in other news:

An anniversary fleet for Lufthansa
quote:
Six aircraft with iconic special livery
Each sub-fleet with one aircraft in a 100-year design

In 2026, Lufthansa will celebrate a significant anniversary: 100 years since the founding of the first Lufthansa in 1926. To mark this special occasion, the crane airline is taking off with a unique “anniversary fleet” that combines tradition and innovation in an impressive design.

The most important sub-fleets of Lufthansa will receive their own special livery in the iconic 100-year look: the blue fuselage will be adorned with a white crane whose wings merge into the wings. In addition to the crane, a “100” is integrated on the left side of the fuselage and the lettering “1926 / 2026” on the right side. A “100” will also be visible on the underside of the aircraft.

The anniversary fleet will be led by the brand-new Boeing 787-9 “Berlin” with the registration D-ABPU, which is expected in Frankfurt in December. An Airbus A380, an Airbus A350-1000, an Airbus A350-900, an Airbus A320, and a Boeing 747-8 will also be painted.

The aircraft will gradually be given the new design – the anniversary fleet is expected to be complete in fall 2026.
  maandag 24 november 2025 @ 23:19:15 #147
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219338035
Ik twijfel nog even tussen "Godsmozeskriebel wat lelijk" en "Eindelijk eens een minder dodelijk saaie livery"
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 11:42:54 #148
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219339938
Voor een jubileum livery is het bijzonder underwhelming inderdaad.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 november 2025 @ 21:17:38 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219367067
Ongeveer 6.000 toestellen uit de A320 familie hebben een spoedige softwarefix nodig in verband met zonnestraling. De meeste toestellen kunnen na de fix verder, maar enkele toestellen hebben vervangende hardware nodig.

Dit alles na een probleem met een toestel van JetBlue dat plotseling veel hoogte verloor nadat de besturing verstoord was geraakt door zonnestraling.

https://www.telegraaf.nl/(...)aling/108757938.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 28 november 2025 @ 22:07:59 #150
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_219367408
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:42 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Voor een jubileum livery is het bijzonder underwhelming inderdaad.
je vond die van de KLM beter? :o
Same shit, different day
SC hopper present
  zaterdag 29 november 2025 @ 01:01:34 #151
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219368237
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:07 schreef Koen66 het volgende:

[..]
je vond die van de KLM beter? :o
:r
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 29 november 2025 @ 02:36:16 #152
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_219368323
Eerder deze maand nog gezien. :D Maar dan vind ik de Lufthansa wel wat cooler.

Maar die ene fade into oranje livery is dan wel weer nice. :Y

Zag trouwens ook die ouwe Trans livery...

Mwah... niet echt mijn favo 'retro'... :X

Trouwens toen naar AMS nog over Lelystad gevlogen, Aviodrome:


En bij het wegvliegen was het geloof ik volle maan:
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 29 november 2025 @ 12:38:03 #153
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219369966


quote:
Toulouse, France, 28 November 2025 – Analysis of a recent event involving an A320 Family aircraft has revealed that intense solar radiation may corrupt data critical to the functioning of flight controls.

Airbus has consequently identified a significant number of A320 Family aircraft currently in-service which may be impacted.

Airbus has worked proactively with the aviation authorities to request immediate precautionary action from operators via an Alert Operators Transmission (AOT) in order to implement the available software and/or hardware protection, and ensure the fleet is safe to fly. This AOT will be reflected in an Emergency Airworthiness Directive from the European Union Aviation Safety Agency (EASA).

Airbus acknowledges these recommendations will lead to operational disruptions to passengers and customers. We apologise for the inconvenience caused and will work closely with operators, while keeping safety as our number one and overriding priority.
quote:
Duizenden Airbus A320-vliegtuigen mogen niet vliegen tot software geüpdatet is (Tweakers)
Vanwege een softwareprobleem mogen ongeveer 6000 Airbus A320-vliegtuigen niet meer vliegen totdat er maatregelen genomen zijn. In 5100 gevallen gaat het om een softwareupdate en in de overige 900 gevallen moet er ook hardware vervangen worden. Het gaat om een van de grootste terugroepacties van Airbus ooit. De A320 is het meest verkochte vliegtuig ter wereld.

Het dringende advies van Airbus om vluchten te schrappen totdat er maatregelen genomen zijn, komt na de analyse van een incident met een JetBlue-vlucht, die plotseling hoogte verloor. Dit bleek te komen door 'intense zonnestraling', waardoor essentiële data corrupt raakte. De hoogteberekening kan volgens de vliegtuigfabrikant beïnvloed worden door plotselinge zonnestraling. Voor zover bekend, is dat de enige keer dat dit daadwerkelijk tot een probleem leidde. Meerdere mensen moesten na het incident naar het ziekenhuis.

In de meeste gevallen kan dit softwareprobleem met een update worden verholpen. Dat duurt enkele uren. Bij een zesde van de getroffen vliegtuigen moet ook hardware in de cockpit worden vervangen. Deze terugroepactie zal een grotere impact op het internationale vliegverkeer hebben.

Volgens NU.nl vallen de storingen relatief gezien mee en zijn er 'slechts' tientallen vluchten geannuleerd of vertraagd. Air France lijkt disproportioneel te zijn getroffen door de storing, want volgens Le Monde moest dat bedrijf alleen al ruim 30 vluchten annuleren. De BBC schrijft dat er in Australië 90 vluchten van Jetstar zijn geannuleerd.

Het is afhankelijk van het gebruikte toestel in hoeverre een vliegmaatschappij getroffen is. KLM laat bijvoorbeeld weten A321neo-toestellen te gebruiken, die niet getroffen zijn door de softwarefout. De A320-serie bestaat onder meer uit de A320, A318, A319 en A321. De vliegtuigen worden sinds eind jaren '80 gebruikt.
pi_219452971
Zeldzame Antonov An-22 neergestort in Rusland: mogelijk zeven doden
quote:
Bij een ongeluk met een Antonov An-22 zijn dinsdag mogelijk alle zeven inzittenden om het leven gekomen. Het toestel stortte door nog onbekende oorzaak neer in de regio Ivanovo, op zo’n 250 kilometer ten noordoosten van de Russische hoofdstad Moskou.
Ondertussen bevestigd dat er geen overlevenden zijn.

Vooralsnog lijkt het er op dat dit de laatste luchtwaardige Antonov An-22 was.
Ooit 68 van gebouwd en was de eerste wide-body transportvliegtuig en nog altijd de grootste turboprop vliegtuig ter wereld.


https://x.com/BabakTaghva(...)%2Fwikibase%2F563155
  dinsdag 16 december 2025 @ 08:50:11 #156
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_219507656
Het is best eng om in het Caribisch gebied te moeten vliegen.

https://streamable.com/qg1m95
pi_219509665
De wereldwijde 747-8i passagiersvloot blijft krimpen.
Lufthansa heeft bekend gemaakt dat het 2 747-8i toestellen heeft verkocht en naar de Verenigde Staten gaan.
Officiële koper is niet bekend, maar geruchten zijn dat ze naar de United States Air Force (USAF) gaan.
Gaat om D-ABYD en D-ABYG, toestellen van zo'n 13 jaar oud en -ABYD gaat volgende maand al de vloot uit.
-ABYG volgt later in 2026.

Dan gaan er nu al 10 747-8i toestellen naar de USAF - naast deze 2 van Lufthansa - 5 van Korean Air,
2 van het Russische Transaero en 1 van Qatar.

  dinsdag 16 december 2025 @ 14:00:31 #158
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219509766
Ik vroeg me af waar de USAF zoveel 747-8's voor nodig had, maar ik lees dat de 5 van Korean Air in de komende 11 jaar worden omgebouwd naar opvolgers voor de E-4 "Doomsday Planes".
Laatste kans voor de Amerikaanse overheid om nog de hand te leggen op het 747 frame.
pi_219751560
Chaos in de lucht vandaag.
Schiphol zelfs lange tijd dicht geweest voor arrivals.
Ben benieuwd hoe dat kon gebeuren, niet klaar met materiaal om te vegen?

De 1e vluchten zijn inmiddels geland, maar je ziet nog ontzettend veel in holding patterns vliegen.
En een aantal daarvan die diverten na een uur in een holding pattern te zitten.

Terwijl grappig genoeg wat vliegtuigen van Ryanair diverten naar Schiphol (ipv Weeze).

Nog niet eens te spreken over alle geannuleerde vluchten.
  maandag 5 januari 2026 @ 13:59:12 #160
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219751731
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:
Chaos in de lucht vandaag.
Schiphol zelfs lange tijd dicht geweest voor arrivals.
Ben benieuwd hoe dat kon gebeuren, niet klaar met materiaal om te vegen?

De 1e vluchten zijn inmiddels geland, maar je ziet nog ontzettend veel in holding patterns vliegen.
En een aantal daarvan die diverten na een uur in een holding pattern te zitten.

Terwijl grappig genoeg wat vliegtuigen van Ryanair diverten naar Schiphol (ipv Weeze).

Nog niet eens te spreken over alle geannuleerde vluchten.
Ik zag een instastory van iemand die ik ken en die vandaag vertrok ri. Hong Kong dat haar vliegtuig er lang over deed om te deicen en daardoor vertraging had. Dat zal dus ook meespelen.

Zie een andere kennis nu vast zitten in Bristol, KLM annuleert al twee dagen lang zijn terugvlucht.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219751965
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:
Chaos in de lucht vandaag.
Schiphol zelfs lange tijd dicht geweest voor arrivals.
Ben benieuwd hoe dat kon gebeuren, niet klaar met materiaal om te vegen?

De 1e vluchten zijn inmiddels geland, maar je ziet nog ontzettend veel in holding patterns vliegen.
En een aantal daarvan die diverten na een uur in een holding pattern te zitten.

Terwijl grappig genoeg wat vliegtuigen van Ryanair diverten naar Schiphol (ipv Weeze).

Nog niet eens te spreken over alle geannuleerde vluchten.
Hier een stukje: https://gathering.tweaker(...)ge/84330112#84330112

Voornamelijk dus dat alles door de-ice en anti-ice moet want zo een half uur per toestel kost.
Vertrekkende toestellen moeten dus wachten, nemen plek in op Schiphol waardoor aankomende toestellen ook geen ruimte hebben etc. etc.
  maandag 5 januari 2026 @ 15:32:57 #162
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219752821
quote:
2s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:59 schreef SEMTEX het volgende:
Zie een andere kennis nu vast zitten in Bristol, KLM annuleert al twee dagen lang zijn terugvlucht.
Of all places :D Maar ik weet nog wel een leuke bingohal. Hoewel, intussen ook alweer 30 jaar geleden dat ik daar was. Wel enórm doorgezakt met de familie van mijn half-Engelse vriendinnetje, alle Guiness opgezopen en geen idee meer hoe we terug bij haar oma zijn gekomen... Goeie ouwe tijd. Nu heb ik een kater na 1,5 glas wijn :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 januari 2026 @ 19:35:00 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219755111
2 vlokken sneeuw en Nederland ligt op zijn gat :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_219755229
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:24 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
Hier een stukje: https://gathering.tweaker(...)ge/84330112#84330112

Voornamelijk dus dat alles door de-ice en anti-ice moet want zo een half uur per toestel kost.
Vertrekkende toestellen moeten dus wachten, nemen plek in op Schiphol waardoor aankomende toestellen ook geen ruimte hebben etc. etc.
Zat gister op liveatc toevallig te luisteren op de frequentie van in/uit planner en piloten.
wat opviel is dat er geen communicatie tussen de-ice en toren is, gaat dit dan weer via een ander bedrijf?
pi_219761944
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:44 schreef gijsman het volgende:

[..]
Zat gister op liveatc toevallig te luisteren op de frequentie van in/uit planner en piloten.
wat opviel is dat er geen communicatie tussen de-ice en toren is, gaat dit dan weer via een ander bedrijf?
Als ik dit zo lees wordt het toestel door Schiphol Ground naar de de-ice gestuurd, waarna je communiceert met Padcontrol/Iceman en als de-ice klaar is neemt het toestel weer contact op met Schiphol Ground voor taxi.

https://eaip.lvnl.nl/web/(...)0EHAM%201-en-GB.html
pi_219764638
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 14:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ik vroeg me af waar de USAF zoveel 747-8's voor nodig had, maar ik lees dat de 5 van Korean Air in de komende 11 jaar worden omgebouwd naar opvolgers voor de E-4 "Doomsday Planes".
Laatste kans voor de Amerikaanse overheid om nog de hand te leggen op het 747 frame.
Ze hadden 4 van die doomsday planes, waarom zouden ze daar 10 vervangers voor nodig hebben?
pi_219765052
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ze hadden 4 van die doomsday planes, waarom zouden ze daar 10 vervangers voor nodig hebben?
Er komen 10 747-8 toestellen naar de USAF.

2 die voor Transaero gebouwd zijn; dat worden de 'normale' Air Force One toestellen.
1 BBJ van Qatar, zou als AF1 moeten dienen omdat de vorige 2 zoveel vertraging hebben.
Mogelijk met minder vergaande aanpassingen als de ex-Transaero toestellen.
5 komen van Korean Air als vervanging van de Boeing E-4.
En als laatste 2 van Lufthansa die gebruikt gaan worden voor training en onderdelen.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:14 #168
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219767385
Wat is een doomsday plane?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219767399
quote:
5s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:14 schreef SEMTEX het volgende:
doomsday plane
https://en.wikipedia.org/wiki/Doomsday_plane
quote:
Doomsday plane is an unofficial denomination of a class of aircraft which is used as an airborne command post in an event of nuclear war, disaster or other large scale conflict that threatens key military and government infrastructure.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:34:55 #170
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219767637
quote:
Gezellig.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219768711
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:34 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Gezellig.
Vandaar ook mijn vraag, maar @Iemand91 heeft gelukkig duidelijk gemaakt dat ze niet allemaal doomsday plane als bestemming hebben :)
  woensdag 7 januari 2026 @ 19:55:54 #172
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219772476


Een schaamteloze kopie uit NWS.
Want dit zie je ook niet iedere dag.

Zijn er meer van dit soort opvallende inzetten van toestellen geweest afgelopen dagen?
pi_219773238
Dat is een vlucht die ik wel eens genomen heb, maar nooit met een dreamliner inderdaad!
  woensdag 7 januari 2026 @ 21:14:38 #174
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_219773271
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

Een schaamteloze kopie uit NWS.
Want dit zie je ook niet iedere dag.

Zijn er meer van dit soort opvallende inzetten van toestellen geweest afgelopen dagen?
Zowel TAP als ITA hebben deze week A330s ingezet naar Amsterdam
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 januari 2026 @ 21:34:07 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219773438
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

Een schaamteloze kopie uit NWS.
Want dit zie je ook niet iedere dag.

Zijn er meer van dit soort opvallende inzetten van toestellen geweest afgelopen dagen?
Nu bezig met de terugvlucht
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_219775446
Capaciteit dingetje gok ik?
Het opvangen van meerdere uitgevallen vluchten en dus passagiers in een nieuwe vlucht met een groter vliegtuig zetten.
Los je sneller de problemen op en goedkoper (lijkt mij dan) dan ongeplande vluchten maken (wat qua slots ook wel lastig zal zijn).

Wel fijn trouwens dat als je nu op Flightradar24 kijkt de regio rond Schiphol weer lekker vol is, ipv eens 5 vliegtuigen de afgelopen dagen.
pi_219778425
Daarnaast KL1271/KL1272 (normaal KLM Cityhopper) wordt momenteel door een 777-300ER gevlogen.
Eerder vanmorgen KL1771/KL1772 (normaal 737) naar Berlijn uitgevoerd door een 787-9, dezelfde 787-9 doet vanmiddag een retourtje KL1605/KL1606 (normaal ook 737) naar Rome.
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:42:14 #178
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219778464
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 08:02 schreef bianconeri het volgende:
Capaciteit dingetje gok ik?
Het opvangen van meerdere uitgevallen vluchten en dus passagiers in een nieuwe vlucht met een groter vliegtuig zetten.
Los je sneller de problemen op en goedkoper (lijkt mij dan) dan ongeplande vluchten maken (wat qua slots ook wel lastig zal zijn).
Dat was ook niet de vraag.
Dat dit een gevalletje achterstanden wegwerken is lijkt me duidelijk. :D
  vrijdag 9 januari 2026 @ 21:23:52 #179
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219792876
Bekijk deze YouTube-video
January 2015. Qatar Airways became the launch customer for the Airbus A350-900 followed by the bigger 1000 variant three years later. They built their Entire brand around these aircraft, marketing them as the jewel of their premium product. But in 2021, Qatar Airways shocked the industry by grounding 13 of its A-350’s, citing “serious airworthiness concerns” and demanding millions in compensation, even though the aircraft were deemed perfectly safe by Airbus and the EASA.
What started as a chipped paint issue had exploded into the most extraordinary corporate war the aviation industry has ever witnessed. But what unravelled was exactly the opposite of what Qatar Airways had expected. Airbus hit back ruthlessly by cancelling $20 Billion worth of orders and then deployed the nuclear option, invoking a contractual clause that didn't just punish Qatar, it obliterated their entire fleet strategy for years to come. By the time Qatar Airways realized that they'd just made a catastrophic miscalculation, it was too late. This is how a tiny paint chip issue escalated into one of the biggest corporate wars in aviation.


Fijn, dit soort "partners".
Ik had de paint issues nog wel meegekregen, maar niet de open oorlog die daarna volgde.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 21:39:01 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219793012
Als een EASA zegt dat het veilig is, dan is het toch eigen keuze. Heb niet zo snel medelijden met die zandbakfirma's
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:45:38 #181
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219793594
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:39 schreef derLudolf het volgende:
Als een EASA zegt dat het veilig is, dan is het toch eigen keuze. Heb niet zo snel medelijden met die zandbakfirma's
Opportunisten en winstbejag. Ten koste van alles.
Fijn dat het een keer back fired, lekker tot '26 wachten op de eerste nieuwe kisten.
pi_219879201
F-35’s van de Koninklijke Luchtmacht trainen op Schiphol
quote:
Op dinsdag 27 en woensdag 28 januari traint de Koninklijke Luchtmacht met vier F-35-gevechtsvliegtuigen en een transportvliegtuig vanaf Schiphol. Tijdens deze training oefent de luchtmacht hoe militaire vliegbewegingen veilig en verantwoord kunnen worden uitgevoerd vanaf een civiele luchthaven. Voor Defensie, Schiphol, partners en de samenleving is het belangrijk om voorbereid te zijn op een mogelijke crisis of conflict zodat vitale processen kunnen blijven functioneren, ook wanneer omstandigheden veranderen. De oefening heeft een tijdelijk karakter, er is geen sprake van een permanente inzet van militaire vliegtuigen op Schiphol.

(...)
pi_219888513
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:39 schreef derLudolf het volgende:
Als een EASA zegt dat het veilig is, dan is het toch eigen keuze. Heb niet zo snel medelijden met die zandbakfirma's
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:45 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Opportunisten en winstbejag. Ten koste van alles.
Fijn dat het een keer back fired, lekker tot '26 wachten op de eerste nieuwe kisten.
Hmm, ik denk dat Europese airlines toch wel wat meer aan opportunisme en winstbejag doen.

Kijk eens naar de ellende van KLM tegenwoordig. Van flag carrier naar low cost carrier, ´´want dat is wat passagiers willen´´ _O- _O-

Terwijl juist die ´´zandbak´´ maatschappijen altijd allemaal bovenaan de lijsten staan qua vliegtuigen, interieur en hele beleving.
  Moderator woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:09 #185
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219888574
Men wil goedkoop vliegen, of dat nou middels subsidie door discutabele regimes is, of op andere manieren is om het even, blijkbaar.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219888608
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:48 schreef derLudolf het volgende:
Men wil goedkoop vliegen, of dat nou middels subsidie door discutabele regimes is, of op andere manieren is om het even, blijkbaar.
Een of ander doet niets of aan dat die ´´zandbakfirma´s´´ bekend staan om hun kwaliteit.

En ja daar zou ik dan eerder mee vliegen dan het moderne KLM dat niveau Ryanair wil uitstralen, maar dan wel 10x duurder.
pi_219890476



Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Op moment van posten van dit bericht, is het exact 50 jaar geleden dat de Concorde haar eerste commerciële vluchten maakte.

Op woensdag 21 januari 1976 om 11:40 GMT vertrokken binnen seconden van elkaar vlucht BA003 van British Airways vanaf Londen Heathrow, en vlucht AF025 van Air France vanaf Parijs-Charles de Gaulle, live uitgezonden op TV.
G-BOAA van British Airways vloog naar Bahrein, F-BVFA van Air France naar Rio de Janeiro met een technische stop in Dakar.



Veel liever hadden beide maatschappijen naar New York gevlogen. Daar was het toestel voor ontworpen, daar zou het toestel economisch het meest rendabel zijn en omdat de vlucht grotendeels over de Oceaan ging, nam dat de bezorgdheid voor geluidsoverlast (van de knal wanneer het door de geluidsbarrière gaat) zou wegnemen.
Maar het toestel het in de VS een vliegverbod vanwege zorgen over geluidsoverlast en milieuredenen.

Uiteindelijk mocht de Concorde naar Washington D.C.; op 24 mei 1976 landden daar binnen een minuut van elkaar een Brits en France Concorde en werden daar neus aan neus gezet voor een fotoshoot.
Na nog meer procedures mocht de Concorde ook eindelijk naar New York. Op 22 november 1977 begonnen de commerciële vluchten naar JFK; een route die beide maatschappijen tot het einde in 2003 zou uitvoeren.



G-BOAA maakte haar laatste vlucht in 2000 en staat nu tentoongesteld in het National Museum of Flight in Schotland.
F-BVFA vloog tot het einde, tot op de laatste dag van de Franse Concorde vluchten in 2003 en staat nu tentoongesteld in het Smithsonian National Air and Space Museum’s Steven F. Udvar-Hazy Center op de luchthaven van Washington Dulles in de Verenigde Staten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 21-01-2026 13:04:54 ]
  Moderator woensdag 21 januari 2026 @ 12:52:39 #188
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219890575
Behalve Rio, Bahrein en Washington, zijn de Concordes ook naar andere bestemmingen gevlogen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219890698
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 12:52 schreef derLudolf het volgende:
Behalve Rio, Bahrein en Washington, zijn de Concordes ook naar andere bestemmingen gevlogen?
Een behoorlijke lijst aan bestemmingen: https://www.heritageconcorde.com/concorde-destinations
Maar er was eigenlijk maar een select aantal bestemmingen waar ze geplande vluchten naar uitvoerde, de rest waren voornamelijk chartervluchten e.d.

De verongelukte Air France Concorde was ook een chartervlucht naar JFK met aan boord voornamelijk Duitsers die vanuit New York met de MS Deutschland op cruise zouden gaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 21-01-2026 13:13:47 ]
pi_219915623
Voor de liefhebbers/spotters; deze dame komt maandag naar Twente voor ontmanteling:



Vloog afgelopen maandag haar laatste commerciële vlucht vanuit Phuket naar Zurich.
Foto is van afgelopen woensdag.
pi_219931936
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 16:34 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de liefhebbers/spotters; deze dame komt maandag naar Twente voor ontmanteling:

[ afbeelding ]

Vloog afgelopen maandag haar laatste commerciële vlucht vanuit Phuket naar Zurich.
Foto is van afgelopen woensdag.
Welke registratie is dat? HB-JMF?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_219933686
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 13:03 schreef Hojdhopper het volgende:
Welke registratie is dat? HB-JMF?
Ja. Maar vlucht is uitgesteld vanwege het weer. Lijkt nu morgen te worden.
pi_219934294
Zijn die F35 morgen en overmorgen, nog ergens te volgen? Of ben ik iets te naïef in deze....

[ Bericht 24% gewijzigd door Adrie072 op 26-01-2026 19:45:14 ]
pi_219936134
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:18 schreef Adrie072 het volgende:
Zijn die F35 morgen en overmorgen, nog ergens te volgen? Of ben ik iets te naïef in deze....
De f16 zag je nog wel eens op ADS-B maar de F35 heb ik nog nooit gezien.
Voorheen Post ID 101472
pi_219936181
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:18 schreef Adrie072 het volgende:
Zijn die F35 morgen en overmorgen, nog ergens te volgen? Of ben ik iets te naïef in deze....
De F35 denk ik niet, de A330 MRTT zeer waarschijnlijk wel. Lijkt de T-060 te worden.
Ze lijken het U-platform te gaan gebruiken.
pi_219938044
T-60 staat nu klaar op Eindhoven om te vertrekken
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_219938489
Inmiddels draaien de T-060 en T-062 gezellig rondjes boven de Waddenzee.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480c48
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_219938834
T-060 is net geland op Schiphol en rolt inderdaad naar U
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_219943200
quote:
Regarding the MD-11 aircraft, UPS accelerated its fleet modernization plans, completing the retirement of its MD-11 fleet during the fourth quarter of 2025.
https://about.ups.com/us/(...)s-2026-guidance.html

Voor UPS is het dus duidelijk; de McDonnell Douglas MD-11 komt niet meer terug.
De maatschappij had er nog 27 in de vloot; die staan nu nog overal in de VS op diverse luchthavens geparkeerd/opgeslagen.

  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 januari 2026 @ 21:07:19 #200
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219950740
KLM verwacht vrijdag de PH-BKS, de laatste Boeing 787-10 waarmee (voorlopig) een einde komt aan een lange reeks vliegtuigen die bij Boeing en haar voorgangers besteld is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator donderdag 29 januari 2026 @ 18:03:40 #201
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219956802

Tien jaar terug nam Air France afscheid van de 747
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219960020
quote:
14s.gif Op woensdag 28 januari 2026 21:07 schreef Peterselieman het volgende:
KLM verwacht vrijdag de PH-BKS, de laatste Boeing 787-10 waarmee (voorlopig) een einde komt aan een lange reeks vliegtuigen die bij Boeing en haar voorgangers besteld is.
En onderweg: https://www.flightradar24.com/3e1cab74

Inderdaad voorlopig een einde aan nieuwe Boeing vliegtuigen voor KLM.
Tenzij AF/KLM dit/volgend jaar toch voor de 777-9 gaan als vervanger voor hun 777-300ER's.

twitter


[ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 30-01-2026 00:40:52 ]
pi_220043741
Een lang gekoesterde droom wordt binnenkort werkelijkheid: een vlucht met een A340-600:
.

Ik wilde altijd al eens in een A340-600 vliegen. Eigenlijk was het voor mij als inwoner van München best makkelijk aangezien LH een paar A340s op MUC had gestationeerd (tot herfst 2024). Echter was er nooit een bestemming die mij en mijn vrouw aansprak.

Nu de tijd begint de dringen voordat die kisten uit de vloot worden genomen heb ik nu toch maar gewoon de knoop doorgehakt. Welke van de A340 bestemmingen vanuit Frankfurt spreken me aan? Inmiddels wordt er alleen nog op de VS gevlogen. Dus nu heb ik besloten gewoon in m'n uppie naar New York te vliegen. Alleen heen en terug vond ik wat ver gaan, dus hang er nu wel wat dagen NY aan vast.

Eind maart gaat het gebeuren: MUC-FRA-JFK en een paar dagen later weer terug. *O*
Hopelijk een leuk plekje aan het raam (heb helaas geen budget voor Businessclass en stoel 7A met het "bekende" uitzicht op e vleugel).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220046087
Leuk vooruitzicht!

New York is toch wel een super leuke bestemming of niet dan?
Ik wil zelf ook graag naar New York en wil dat koppelen aan de vlucht met een B747.
Nu het geld nog bij elkaar schrapen :o
pi_220046424
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 14:48 schreef bianconeri het volgende:
Leuk vooruitzicht!

New York is toch wel een super leuke bestemming of niet dan?
[...]
Zeker een leuke stad om te ontdekken. Had eigenlijk naar Hongkong gewild, aangezien dat als megastad wel mijn favoriet is. Maar ja, had ik dan 1,5 jaar geleden moeten doen, toen er nog een directe A340-vlucht was tussen MUC en HKG.

quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 14:48 schreef bianconeri het volgende:
[...]
Ik wil zelf ook graag naar New York en wil dat koppelen aan de vlucht met een B747.
Nu het geld nog bij elkaar schrapen :o
Zeker, goedkoop is dit verre van. Maar als luchtvaartliefhebber sowieso wel waard denk ik, alleen de voorpret al.

Heb je een "smoes" om het jezelf cadeau te doen? :P Ik ben die week ervoor jarig, dus dit ging voor mij door als duur cadeau aan mezelf. En trouwens, zoiets doe je maar één of twee keer in je leven.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 9 februari 2026 @ 19:10:51 #206
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220049657
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 15:36 schreef Hojdhopper het volgende:
Zeker, goedkoop is dit verre van. Maar als luchtvaartliefhebber sowieso wel waard denk ik, alleen de voorpret al.

Heb je een "smoes" om het jezelf cadeau te doen? :P Ik ben die week ervoor jarig, dus dit ging voor mij door als duur cadeau aan mezelf. En trouwens, zoiets doe je maar één of twee keer in je leven.
Zo was mijn enkele reis Argentinië ruim 20 jaar geleden met Aerolineas Argentinas. Want die vlogen nog met een 747 en die ontbrak op mijn lijstje. En wegens een aardige promotie-actie ging ik nog business class ook :D Was wel een ouwe bak trouwens, maar dat mocht de pret niet drukken.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220052828
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 15:36 schreef Hojdhopper het volgende:

Zeker, goedkoop is dit verre van. Maar als luchtvaartliefhebber sowieso wel waard denk ik, alleen de voorpret al.

Heb je een "smoes" om het jezelf cadeau te doen? :P Ik ben die week ervoor jarig, dus dit ging voor mij door als duur cadeau aan mezelf. En trouwens, zoiets doe je maar één of twee keer in je leven.
Het maakt voor ons nauwelijks uit. Buiten dat het naar New York gaan natuurlijk sowieso al duurder is dan een trip in Europa.
Als wij naar NY zouden willen moeten we eigenlijk toch via Frankfurt. Lufthansa is 1 van de weinige grote spelers die hier (Tallinn Airport) vandaan vertrekken.
LOT ook, maar die zijn niet zo zeer goedkoper. Turkish wellicht, maar dat zal ook wel meevallen.

Dus Tallinn-Frankfurt-NY is een logische route en dan is het of het goedkoopste of slechts minimaal duurder om met de B747 te gaan.

En ja dat is het dan ook zeker waard :D
Mijn vrouw heeft dan gewoon lekker pech dat de vluchten dan niet per se ideale tijden heeft _O-

Wij willen die trip maken voor onze huwelijks anniversary. alleen tja dat is in February.
Wellicht volgend jaar dat we het als ons cadeau doen, maar dan in lente/vroege herfst.
Overigens heb ik helemaal geen excuus nodig voor een reis hehe, maar ja geld is helaas wel nodig voor een reis :N
pi_220052946
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 07:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Het maakt voor ons nauwelijks uit. Buiten dat het naar New York gaan natuurlijk sowieso al duurder is dan een trip in Europa.
Als wij naar NY zouden willen moeten we eigenlijk toch via Frankfurt. Lufthansa is 1 van de weinige grote spelers die hier (Tallinn Airport) vandaan vertrekken.
LOT ook, maar die zijn niet zo zeer goedkoper. Turkish wellicht, maar dat zal ook wel meevallen.

Dus Tallinn-Frankfurt-NY is een logische route en dan is het of het goedkoopste of slechts minimaal duurder om met de B747 te gaan.

En ja dat is het dan ook zeker waard :D
Mijn vrouw heeft dan gewoon lekker pech dat de vluchten dan niet per se ideale tijden heeft _O-

Wij willen die trip maken voor onze huwelijks anniversary. alleen tja dat is in February.
Wellicht volgend jaar dat we het als ons cadeau doen, maar dan in lente/vroege herfst.
Overigens heb ik helemaal geen excuus nodig voor een reis hehe, maar ja geld is helaas wel nodig voor een reis :N
Klinkt goed en ja, dan dan is via FRA wel het meest voor de hand liggend.

Ben benieuwd wat het wordt! Ik zie het t.z.t. wel in dit topic langskomen. ;)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 08:24:56 #209
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_220052961
Grappig. Ik wilde in 2014 naar de Hong Kong Electronics Fair. Ben ik heen gevlogen met Lufthansa over Frankfurt in de toen vrij nieuw geïntroduceerde 747-8. Terug wilde ik eigenlijk met Swiss om idd ook eens Airbus A340 te vliegen (en qua totale tijd maakte het met overstappen niks uit). Maar business class op de terugvlucht was uitverkocht en ze zeiden dat de Lufthansa vlucht er minder kritisch uitzag wat dat betreft en of ik dat dan liever wilde proberen. Dus toen toch maar weer voor Lufthansa gegaan (via kut-Frankfurt weliswaar; geen fan). Stoel 84K, dus ik zo: fuck, is ook niks met business geworden, maar helemaal achterin in de eco? :'( Bleek het het bovendek te zijn geweest! :D _O_

Maar nu mist dus idd die A340 experience... en daar is idd niet lang meer de tijd voor. :o Dus coole move van je dat je er gewoon voor gaat! En NYC vind ik altijd wel supernice. Aan die trip ga je een hoop plezier hebben! Enjoy! ^O^
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_220052962
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 08:20 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Klinkt goed en ja, dan dan is via FRA wel het meest voor de hand liggend.

Ben benieuwd wat het wordt! Ik zie het t.z.t. wel in dit topic langskomen. ;)
Yeps, makkelijk excuus om de B747 te gebruiken :D
Vooral in TRV denk ik hehe. Maar wie weet ook hier.

Het zal in elk geval ook nog een jaar tot 2 jaar duren.
pi_220063365
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 08:24 schreef shiz het volgende:
Grappig. Ik wilde in 2014 naar de Hong Kong Electronics Fair. Ben ik heen gevlogen met Lufthansa over Frankfurt in de toen vrij nieuw geïntroduceerde 747-8. Terug wilde ik eigenlijk met Swiss om idd ook eens Airbus A340 te vliegen (en qua totale tijd maakte het met overstappen niks uit). Maar business class op de terugvlucht was uitverkocht en ze zeiden dat de Lufthansa vlucht er minder kritisch uitzag wat dat betreft en of ik dat dan liever wilde proberen. Dus toen toch maar weer voor Lufthansa gegaan (via kut-Frankfurt weliswaar; geen fan). Stoel 84K, dus ik zo: fuck, is ook niks met business geworden, maar helemaal achterin in de eco? :'( Bleek het het bovendek te zijn geweest! :D _O_

Maar nu mist dus idd die A340 experience... en daar is idd niet lang meer de tijd voor. :o Dus coole move van je dat je er gewoon voor gaat! En NYC vind ik altijd wel supernice. Aan die trip ga je een hoop plezier hebben! Enjoy! ^O^
Oh nice Shiz. Dan "moet" je eigenlijk nog even van de A340 gelegenheid gebruik maken. ;)

Ik ben dan weer te krenterig om voor een bepaalde stoel te betalen dus ik hoop dat ik gewoon een window-stoel krijg toegewezen. Helaas ook bij LH niet meer mogelijk om bij OCI gratis een stoel te kiezen...
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220069520
Een KLM naar Porto heeft wat problemen nu.
pi_220070883
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 21:33 schreef Adrie072 het volgende:
Een KLM naar Porto heeft wat problemen nu.
Enig idee?

Ik zie 1 vlucht van gister begin van de avond die diverted is. Nog boven NL al weer terug gevlogen naar AMS.
En de late vlucht is met iets van 2 uur vertraging vertrokken.
pi_220070904
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 08:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Enig idee?

Ik zie 1 vlucht van gister begin van de avond die diverted is. Nog boven NL al weer terug gevlogen naar AMS.
En de late vlucht is met iets van 2 uur vertraging vertrokken.
Nee meer dan die vlucht van gister zag ik ook en bedoelde ik.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 17:38:01 #215
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220168427
Twee vliegtuigen van KLM tegen elkaar gebotst op Schiphol.

https://www.ad.nl/binnenl(...)zonderlijk~aabc42dd/
  Moderator maandag 23 februari 2026 @ 14:47:25 #216
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220185034
Iemand enig idee welke vliegtuigen er op de Nordhorn range vliegen vanmiddag. Of een tracker waar ik dat kan zien? Ze zijn druk rondjes aan het vliegen boven m'n huis O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220185213
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:38 schreef spapaars het volgende:
Twee vliegtuigen van KLM tegen elkaar gebotst op Schiphol.

https://www.ad.nl/binnenl(...)zonderlijk~aabc42dd/
Krasje wss
Do what you love, love what you do!
pi_220187069
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:10 schreef kree het volgende:

[..]
Krasje wss
Even nieuwe rudder erop en gaan. :P
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
pi_220223946
https://www.instagram.com/p/DVTaoZEDbNZ/?img_index=1

Dan zit je dus op zo'n vlucht... en dan? Ik vraag me serieus af hoe zoiets gecommuniceerd wordt.

"Dear ladies and gentlemen, we were just informed that the Dubai airspace got closed, we're diverting to ..... and we have no idea when you will get to Dubai".

Heftige shit natuurlijk, maar interessante weergaves op Flightradar.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220224011
Ook "mooi": https://www.flightradar24.com/data/flights/aa120#3e8752cd

Kom je na bijna 17 uur vliegen weer aan waar je bent gestart.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator zaterdag 28 februari 2026 @ 21:56:14 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220224030
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 21:48 schreef Hojdhopper het volgende:
https://www.instagram.com/p/DVTaoZEDbNZ/?img_index=1

Dan zit je dus op zo'n vlucht... en dan? Ik vraag me serieus af hoe zoiets gecommuniceerd wordt.

"Dear ladies and gentlemen, we were just informed that the Dubai airspace got closed, we're diverting to ..... and we have no idea when you will get to Dubai".

Heftige shit natuurlijk, maar interessante weergaves op Flightradar.
Je zou maar crimineel zijn en opweg naar Dubai en dan land je ineens in München en word je gearresteerd. Dat zou echt wel grappig zijn _O-
Voor de gewone mensen wel kut natuurlijk want die hebben waarschijnlijk geen visum om de EU in te mogen en zitten dus vast op het vliegveld.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 28-02-2026 22:03:44 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220224074
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 21:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Je zou maar crimineel zijn en opweg naar Dubai en dan landt je ineens in München en wordt je gearresteerd. Dat zou echt wel grappig zijn _O-
Voor de gewone mensen wel kut natuurlijk want die hebben waarschijnlijk geen visum om de EU in te mogen en zitten dus vast op het vliegveld.
Haha ja stel je voor :D

Maar inderdaad erg kut voor al die mensen, zeker allen die met die golf-airlines reizen. Groot deel ook dat gewoon op doorreis is met tussenstop in Dubai of Doha.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220225573
Deze ook vandaag gisteren op Schiphol: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/a6-lrk#3e884ddf

En:

twitter


[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 01-03-2026 01:04:47 ]
pi_220245136
Mijn buren waren onderweg van Colombo naar Doha om vanaf daar door te vliegen naar Schiphol. Ze zijn geland in Muscat, Oman en dat is hun redding geweest. Oman is het Zwitserland van de regio. Binnen 36 uur zaten ze in een kist richting Istanbul en vervolgens door naar huis. Waren ze wel doorgevlogen dan hadden ze nu nog steeds in Doha gezeten.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_220245446
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 21:48 schreef Hojdhopper het volgende:
https://www.instagram.com/p/DVTaoZEDbNZ/?img_index=1

Dan zit je dus op zo'n vlucht... en dan? Ik vraag me serieus af hoe zoiets gecommuniceerd wordt.

"Dear ladies and gentlemen, we were just informed that the Dubai airspace got closed, we're diverting to ..... and we have no idea when you will get to Dubai".

Heftige shit natuurlijk, maar interessante weergaves op Flightradar.
Owh dat zullen ze wel communiceren vanuit de cockpit.
Toen Corona net losbarste in Europa zat ik in Spanje. Toch nog weg kunnen gaan, maar we hebben paar uur op een taxi plek gestaan in het vliegtuig. En de piloten vertelden openlijk over de restricties en dergelijke boven Spanje.
  Moderator dinsdag 3 maart 2026 @ 19:47:51 #226
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220249800
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2026 14:47 schreef derLudolf het volgende:
Iemand enig idee welke vliegtuigen er op de Nordhorn range vliegen vanmiddag. Of een tracker waar ik dat kan zien? Ze zijn druk rondjes aan het vliegen boven m'n huis O+
Deze week zijn ze rond deze tijd ook steeds bezig, iemand wat voor kisten het zijn? "Gewoon" Typhoons? Heb ooit hier es een Tornade echt laag over horen vliegen. Geweldig en wat een lawaai
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220319964
https://www.nhnieuws.nl/n(...)imum-aantal-vluchten

Hoe zal dit uitpakken denken jullie?
pi_220320748
Lastig te zeggen.

Het is wel heel fijn dat er geen maximum is, voorlopig.
Schiphol heeft een hele sterke rol in Europa en dus ook voor NL. Dat wordt echt de das omgedaan door dat soort dingen.

Ik vind ook dat bewoners daar niet moeten zeuren, je woont er zelf. Gaat er zelf een woning kopen.
Alsof je een woning aan zee koopt en dan gaat klagen dat je bij zee woont....

Of het uiteindelijk positief uitpakt?
Voor beide partijen kan dat natuurlijk, want het geeft de luchtvaart de ruimte om toch alles te blijven doen, maar wel met vernieuwingen.
pi_220327226
Loss of U.S. KC-135 Over Iraq
quote:
U.S. Central Command is aware of the loss of a U.S. KC-135 refueling aircraft. The incident occurred in friendly airspace during Operation Epic Fury, and rescue efforts are ongoing. Two aircraft were involved in the incident. One of the aircraft went down in western Iraq, and the second landed safely.

This was not due to hostile fire or friendly fire.

More information will be made available as the situation develops. We ask for continued patience to gather additional details and provide clarity for the families of service members.
pi_220330193
quote:
twitter




De gecrashte KC-135 lijkt 62-3556 te zijn.
  woensdag 18 maart 2026 @ 01:33:14 #231
182182 spapaars
Ver onder het NAP
  woensdag 18 maart 2026 @ 03:32:37 #232
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220369381
Er zijn ongetwijfeld mensen die er meer verstand van hebben dan ik, maar mijn eerste reactie is toch wel "Wat een randdebiel, dat ie geen doorstart maakt"... Of denk ik te simpel?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220387289
Weet iemand of je ergens puur militaire vliegbewegingen kan zien?

Er vlogen de laatste 10 minuten een x aantal straaljagers over hier in Bergen op Zoom (Woensdrecht). Maar op https://www.defensie.nl/onderwerpen/v/vliegbewegingen staat niks aangekondigt.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 10:41:59 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220387347
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet iemand of je ergens puur militaire vliegbewegingen kan zien?

Er vlogen de laatste 10 minuten een x aantal straaljagers over hier in Bergen op Zoom (Woensdrecht). Maar op https://www.defensie.nl/onderwerpen/v/vliegbewegingen staat niks aangekondigt.
Ook al aantal keer gevraagd, maar blijkbaar niet... In elk geval heb ik geen reactie gehad.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220387436
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ook al aantal keer gevraagd, maar blijkbaar niet... In elk geval heb ik geen reactie gehad.
Op zich ook wel logisch, want misschien geheim of gewoon niet openbaar.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220387513
Zelf inderdaad ook wel eens naar gekeken, omdat hier geregeld NAVO toestellen over vliegen (althans moet haast wel).
Sommigen staan op Flightradar en er zijn nog wat meer radars, maar ze staan er vaak gewoon niet op.
pi_220387638
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet iemand of je ergens puur militaire vliegbewegingen kan zien?

Er vlogen de laatste 10 minuten een x aantal straaljagers over hier in Bergen op Zoom (Woensdrecht). Maar op https://www.defensie.nl/onderwerpen/v/vliegbewegingen staat niks aangekondigt.
Volgens mij nergens. RAF Fairford is niet ver bij mij vandaan en daar staan nogal wat Amerikaanse toestellen. Een U2 vertrekt er vrijwel dagelijks, die is vrijwel nooit ergens te zien, alleen af en toe tijdens test vluchten. Paar jaar geleden stonden er een aantal B52's, en heb die een aantal keer binnen zien komen (kwamen over mijn werk heen). Regelmatig stonden ze of niet op FR, of slechts 1 terwijl er 2 over kwamen. Als er dan 1 op FR stond, zag je dat het baken ergens over de Noordzee werd aangezet, terwijl ze in die tijd cirkelden over Oost Polen (start Oekraine oorlog). Hele vlucht stond in het begin wel een paar keer op FR.
Nu staan er ook 10 of 12 B2's op Fairford, aantal daarvan vliegen ook dagelijks om bommen te gooien op Iran, staan er ook nooit op (wel staat verschillende groepen op FB vol met foto's enzo). Benieuwd of ik nog een keer zo'n B2 tegenkom hier, mijn werk is verhuist, dus ligt niet meer op de landingsroute.
pi_220389280
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet iemand of je ergens puur militaire vliegbewegingen kan zien?

Er vlogen de laatste 10 minuten een x aantal straaljagers over hier in Bergen op Zoom (Woensdrecht). Maar op https://www.defensie.nl/onderwerpen/v/vliegbewegingen staat niks aangekondigt.
Vanochtend in Enschede ook straaljagers te horen. Die hoor je hier zelden tot nooit meer.
Zat ook al op flightradar te kijken of het wellicht zo'n particulier ding was, maar niks te zien.
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:31:12 #239
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220390166
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet iemand of je ergens puur militaire vliegbewegingen kan zien?

Er vlogen de laatste 10 minuten een x aantal straaljagers over hier in Bergen op Zoom (Woensdrecht). Maar op https://www.defensie.nl/onderwerpen/v/vliegbewegingen staat niks aangekondigt.
Dit misschien? https://globe.adsbexchange.com/
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_220390313
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:31 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Dit misschien? https://globe.adsbexchange.com/
Daar had ik ook op gekeken, maar niks - helaas.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:06:36 #241
351441 Estate2
Ex Estate
pi_220391353
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:31 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Dit misschien? https://globe.adsbexchange.com/
Ja, via deze site kun je rechtsboven op de “U” klikken. Dan worden alleen de militaire vliegtuigen weergegeven.

De echt interessante toestellen zijn meestal niet te volgen, en de Nederlandse F-35’s al helemaal niet.

Wat je wél vaak kunt volgen, zijn de tankers (K35R-vliegtuigen). Alleen zie je niet wie of wat ze precies ondersteunen.

Er vliegt trouwens genoeg over Nederland B-52’s en B-1’s waarschijnlijk ook wel maar die verschijnen dus niet op FlightRadar.
Voorheen Post ID 101472
pi_220400534
Toen in eerste jaar Oekraine oorlog zat ik bij een oom en tante in Noord Holland in de tuin, en had ik het erover die B52's wel eens te zien in Engeland. Keek omhoog, groot vliegtuig in beeld, checken op FR24, en jaar hoog, een B52.

Vandaag zaten we te picknicken in een dierentuin niet ver van Fairford, en ook niet ver van ons, en kwam deze B1 met veel lawaai over, net opgestegen. Toch raar om te bedenken dat er mensen zijn die nog geen 20 mijl bij je vandaan slapen, die actief bezig zijn bommen op Iran te gooien.

pi_220410664
https://nos.nl/artikel/26(...)rk-piloten-omgekomen

quote:
Vliegtuig botst op brandweerauto op luchthaven New York, 'piloten omgekomen'

Een vliegtuig van Air Canada Express heeft bij een landing op het LaGuardia-vliegveld in New York een brandweervoertuig geraakt. De gezagvoerder en copiloot zijn daarbij volgens Amerikaanse media om het leven gekomen. Door het incident is de luchthaven gesloten.

Zender NBC meldde eerder op basis van bronnen dat vier mensen gewond waren geraakt bij het incident, onder wie de piloot en copiloot, die ernstig gewond zouden zijn. Later kwam de zender met het bericht dat zij beiden waren overleden.

Volgens de bronnen werd het brandweervoertuig bemand door politieagenten. Twee politiemensen hebben gebroken ledematen. In het vliegtuig zaten 72 passagiers en vier bemanningsleden, melden de bronnen aan NBC. Op wat blauwe plekken en schaafwonden na bleven de andere inzittenden van het vliegtuig ongedeerd.
Ander incident

Het betrof een Bombardier CRJ-900-toestel dat vanuit Montreal was aangekomen. De botsing gebeurde met een snelheid van ongeveer 39 kilometer per uur.

Het brandweervoertuig was volgens de autoriteiten op de landingsbaan vanwege een ander incident. Een vlucht van United Airlines had zijn take-off afgebroken nadat er een waarschuwingslampje was gaan branden in de cockpit en inzittenden een vreemde lucht meldden. Bemanningsleden zouden door de geur onwel zijn geraakt en daarom was om assistentie gevraagd.


:o :{
  maandag 23 maart 2026 @ 10:12:30 #244
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220411024
Dat is al eerder gebeurd op dat vliegveld toch? Waren er daar niet heel veel luchtverkeersleiders ontslagen?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220411342
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
pi_220411472
quote:
Wauw. Duidelijke fout in de verkeerstoren. Nog een geluk dat die piloten het doorhadden en vol in de ankers zijn gegaan anders was het een serieuze ramp geweest.
Triest dat ze het zelf niet overleefd hebben.
A mind with a heart of it's own
pi_220411648
best triest wel.....

het lijkt wel een fout van de verkeersleiding.
Do what you love, love what you do!
pi_220415337
Hier hele stuk. Bizar dat 1 iemand die hele chaos moet overzien.
Bekijk deze YouTube-video
A mind with a heart of it's own
  maandag 23 maart 2026 @ 21:36:54 #249
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220416906
Ik zag op Instagram ook al een video van de crash zelf voorbij komen. Hij klapte er knap hard op :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 maart 2026 @ 20:45:40 #250
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220424229
Klopt. De plek van het ongeval ligt op ongeveer een derde van de landingsbaan, dus je weet dat het hard is gegaan en dat ze elkaar nooit hebben kunnen zien.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 20:57:23 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220424296
Oh ik meende te hebben gelezen dat het met "ongeveer 39km/u" gebeurde? :?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 maart 2026 @ 21:03:08 #252
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220424317
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 20:57 schreef derLudolf het volgende:
Oh ik meende te hebben gelezen dat het met "ongeveer 39km/u" gebeurde? :?
Dat komt omdat de systemen de snelheid niet nauwkeurig genoeg kunnen meten.

Het vliegtuig is net geland en remt stevig af, maar je moet echt er vanuit gaan dat de snelheid hoger lag dan die 39 km/h
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_220424381
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 20:57 schreef derLudolf het volgende:
Oh ik meende te hebben gelezen dat het met "ongeveer 39km/u" gebeurde? :?
Dat klopt niet, zie mijn post in NWS:

quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 19:57 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Die snelheid is foutief door Reuters de wereld ingebracht op basis van info van FR24. Die meldden op X dat de laatst bekende snelheid 21 knopen was (39 km/h), maar de botsing vond al eerder plaats.

De post is inmiddels verwijderd en verduidelijkt:

[ x ]
Het datapunt op FR24 dat dichtbij de plek van de botsing zit geeft een snelheid van 114 knopen (211 km/h).
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
pi_220436870
De eerste KLM A350-900 in de FAL in Toulouse:




quote:
Air France-KLM bestelde in totaal vijftig A350’s. Die worden verdeeld over Air France en KLM. De Franse luchtvaartmaatschappij krijgt er daarvan 28 (25 A350-900’s en 3 A350-1000’s), terwijl KLM voor nu 22 Airbus A350-900’s in gebruik mag nemen. Er staan opties uit voor nog eens veertig vliegtuigen.
(...)
Dit jaar verwacht KLM drie A350-900’s te ontvangen, en volgend jaar nog eens drie. Ze vervangen eerst de oudere A330-300’s, en daarna de A330-200’s en Boeing 777-200ER’s.

In 2027 moet de eerste van drie bestelde Airbus A350F’s in dienst komen bij de vrachtdivisie van KLM.
https://luchtvaartnieuws.(...)airbus-a350-voor-klm

Eerste bestemmingen worden Toronto en Dar es Salaam.
  donderdag 26 maart 2026 @ 23:32:49 #255
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220439943
https://www.nytimes.com/2(...)h-apology-crash.html

Air Canada Chief Apologizes for English-Only Condolences After Plane Crash.
Michael Rousseau said he was "deeply saddened" that his inability to speak French had diverted attention from the families' grief.
pi_220444210
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 23:32 schreef spapaars het volgende:
https://www.nytimes.com/2(...)h-apology-crash.html

Air Canada Chief Apologizes for English-Only Condolences After Plane Crash.
Michael Rousseau said he was "deeply saddened" that his inability to speak French had diverted attention from the families' grief.
Fransen en Frans taligen :') :') :')
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 1 april 2026 @ 09:26:14 #257
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220480426
twitter
pi_220481319
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 09:26 schreef Pino112 het volgende:
[ x ]
I wish _O-
  woensdag 1 april 2026 @ 11:10:16 #259
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220481391
Matige 1 april.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 april 2026 @ 20:16:49 #260
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220515596
De tekorten aan kerosine laten zich nu al op vier Italiaanse vliegvelden gelden.

Als de Straat van Hormuz niet snel heropent zullen naar verwachting vluchten geannuleerd worden vanwege een tekort aan kerosine en zoiets kan al over een week of zes gaan gebeuren.

https://www.luchtvaartnie(...)brandstofbeperkingen

https://www.rtl.nl/nieuws(...)k-vluchten-annuleren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_220517400
Hopelijk kan dit snel opgelost worden.... Maar ja Trump lijkt daar nog niet zo van helaas.
Binnenkort wat reisjes staan, maar hopen op het doorgaan daarvan nu.
  maandag 6 april 2026 @ 18:54:13 #262
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220520603
Vliegen op oud frituurvet.
Dat wordt AMS-Londen, dagelijks.
https://www.parool.nl/ams(...)eeld-geven~b4040714/
pi_220528049

quote:
Duurzame lifestyle-expert Marieke Eyskoot ontdekt hoe vliegtuigonderdelen weer de lucht in gaan. Op Twente Airport worden oude vliegtuigonderdelen weer gedemonteerd voor hergebruik.
Binnenstebuiten op NPO2, straks om 19:10 uur.
pi_220582231
De eerste Airbus A350-1000ULR voor Qantas is de fabriek uitgerold:



Qantas heeft er 12 besteld voor Project Sunrise en ze moeten vanaf de eerste helft van 2027 non-stop gaan vliegen vanaf Sydney naar Londen en New York, met vluchten tot 22 uur.
pi_220583918
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 20:40 schreef Iemand91 het volgende:
De eerste Airbus A350-1000ULR voor Qantas is de fabriek uitgerold:

[ afbeelding ]

Qantas heeft er 12 besteld voor Project Sunrise en ze moeten vanaf de eerste helft van 2027 non-stop gaan vliegen vanaf Sydney naar Londen en New York, met vluchten tot 22 uur.
Hopelijk is de koffie goed aan boord.
  woensdag 15 april 2026 @ 09:47:47 #266
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_220585253
Coffeemaker INOP = grounded 😂
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_220586377
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:07 schreef Adrie072 het volgende:
Hopelijk is de koffie goed aan boord.
Beter algehele anesthesie.
  donderdag 16 april 2026 @ 03:37:30 #268
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220590350
Ik dacht eigenlijk aan een late 1 aprilgrap, maar kennelijk is het serieus:

Bekijk deze YouTube-video
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220595562
Lufthansa Group Accelerates Strategy Implementation
quote:
Accelerated capacity and fleet measures due to increased kerosene costs and additional burdens from labor disputes
Capacity reduction in three steps:
(a) During the current summer flight schedule:
Immediate and permanent removal of Lufthansa CityLine's capacity from the program
(b) At the end of the summer flight schedule:
Retirement of the last four A340-600s and grounding of two B747-400s
(c) During the 2026/2027 winter flight schedule:
Additional capacity reduction of the Lufthansa core brand's short- and medium-haul program by five aircraft
Accelerated allocation of nine additional A350-900s to Discover Airlines
Savings targets for further reduction of administrative costs
quote:
In view of significantly increased kerosene prices, which have more than doubled compared to the period before the Iran war, as well as rising additional burdens from labor disputes, the implementation of the corporate strategy is being partially accelerated. To this end, an initial package has been approved that provides for a reduction of the flight program on short-, medium-, and long-haul routes, as well as measures for early fleet modernization.

As a first immediately effective step, the 27 operational aircraft of Lufthansa CityLine will be permanently removed from the flight program starting the day after tomorrow, in order to reduce further losses of the loss-making airline. The Canadair CRJ aircraft are nearing the end of their technical operational capability and have comparatively high operating costs.

In the second step, long-haul capacity will be reduced by a total of six intercontinental aircraft at the end of the summer flight schedule. To this end, the last four remaining Airbus A340-600s will leave the fleet in October, thus bringing the era of this aircraft type at Lufthansa to a definitive end. Additionally, two Boeing 747-400s will be grounded from October onwards for the coming winter. The final farewell to this aircraft type is planned for next year.

In the coming 2026/27 winter flight schedule, the third step will take place with a reduction in the capacities of the Lufthansa core brand as part of the envisaged consolidation of short- and medium-haul traffic across six hubs of the Lufthansa Group. This additional capacity reduction corresponds to five aircraft of the Lufthansa core brand.
pi_220597144
Bovenstaande en ook de berichten dat Europa nog voor 6 weken kerosine heeft......

Ik heb 2e week van juni (7 weken nog dus) een reis geboekt staan.
Met Lufthansa. Wel met 3 maatschappijen overigens, Air Baltic/Swiss en Lufthansa (onder boeking van Lufthansa).

Ik moet er nu nog maar niet te veel aan denken, kijk er heel erg naar uit.
Maar het wordt wel een kritiek verhaal inmiddels. Er moeten dingen veranderen want anders kan het zo in duigen vallen.
Ik heb ook geen idee van de prioriteiten en hoofd vluchten van Lufthansa (en Air Baltic/Swiss) om te weten welke lijnen er het eerste uit gaan vliegen.
pi_220600513
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 03:37 schreef flipsen het volgende:
Ik dacht eigenlijk aan een late 1 aprilgrap, maar kennelijk is het serieus:

Bekijk deze YouTube-video
Filmpje is 6 jaar oud, maar komt inderdaad vanaf november in een aantal 787's. Te boeken voor een periode van 4 uur voor ¤250 op het segment New York - Auckland.
https://openjaw.com/newsr(...)-skynest-sleep-pods/
Bekijk deze YouTube-video
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
pi_220642059
Zilveren jubileum:

twitter




pi_220643837
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 21:23 schreef Iemand91 het volgende:
Zilveren jubileum:

[ x ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
O+
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220651852
Eerste KLM A350 in Toulouse, gisteren:



[ Bericht 35% gewijzigd door Iemand91 op 25-04-2026 16:21:21 ]
pi_220695654
Amerikaanse prijsvechter Spirit Airlines stopt definitief
quote:
De Amerikaanse prijsvechter Spirit Airlines is definitief tot stilstand gekomen nadat een cruciale reddingsdeal van vijfhonderd miljoen dollar op het laatste moment mislukte. Op 2 mei heeft het bedrijf officieel aangekondigd alle activiteiten te schrappen.

Officiële bevestiging van een shutdown
In een officiële verklaring meldt het bedrijf met grote teleurstelling dat alle vluchten per direct zijn geannuleerd en de klantenservice is stopgezet. De shutdown raakt circa 17.000 banen en treft ook duizenden passagiers. Aan de basis van het faillissement ligt het mislukken van een reddingsplan dat lange tijd als laatste uitweg gold. Volgens The Wall Street Journal werd gesproken over een reddingsdeal van 500 miljoen dollar om liquidatie te voorkomen en banen te behouden, maar dat strandde uiteindelijk door gebrek aan steun binnen de overheid. De airline benadrukt trots te zijn op de impact van het ultra-low-cost model in de afgelopen 34 jaar en stelt dat het had gehoopt nog vele jaren passagiers te kunnen bedienen.

(...)
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:55:17 #276
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220699393
quote:


Komen heel wat 32X's beschikbaar op de leasemarkt.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 mei 2026 @ 21:21:46 #277
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220699630
Ga er maar vanuit dat een aantal van die toestellen verschroot gaan worden omdat de motoren meer waard zijn dan de toestellen zelf
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_220763800
De Telegraaf meldt dat de naam Air France-KLM gaat verdwijnen.
Dit omdat Scandinavian Airlines en mogelijk TAP Portugal ook onder de holding komen.

  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 08:28:33 #280
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220844845
Ziet er gaaf uit 8-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:08:05 #281
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220845532
Dat KLM blauw staat altijd goed.
pi_220957662
Een unieke airline is niet meer; European Cargo lijkt failliet.

European Cargo Enters Administration, Halts A340 Flights
quote:
BOURNEMOUTH — European Cargo (SE) has entered administration, marking a sudden reversal for the Bournemouth-based Airbus A340-600 freighter operator that had built a niche business around long-haul e-commerce cargo flights.

(...)
pi_220958766
In Frankfurt is een Lufthansa 787-9 (D-ABPQ) door het landingsgestel gegaan:





Een aantal personen komen nog heel goed weg (filmpje in onderstaand bericht):

twitter
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:21:54 #284
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220958928
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:50 schreef Iemand91 het volgende:
In Frankfurt is een Lufthansa 787-9 (D-ABPQ) door het landingsgestel gegaan:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Een aantal personen komen nog heel goed weg (filmpje in onderstaand bericht):

[ x ]
Dat is bijzonder, dat is pas gebeurd nadat het toestel alweer terug was bij de gate. Daar is echt een groter ongeluk voorkomen, djiez.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:32:26 #285
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220958982
Dat wordt weer een vliegverbod :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220959312
Misschien was het wel het gevolg van 'the wrong hole' zoals bij een British Airways 787 in 2021:
https://aviation-safety.net/wikibase/318989

  donderdag 4 juni 2026 @ 21:35:31 #287
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220961422
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:09 schreef Iemand91 het volgende:
Misschien was het wel het gevolg van 'the wrong hole' zoals bij een British Airways 787 in 2021:
https://aviation-safety.net/wikibase/318989

[ afbeelding ]
Er zitten serieus 2 gaten van (ongeveer) dezelfde grootte waar die borgpen in moet en één ervan is absoluut NIET voor die borgpin bestemd met kans dat ie door zijn hoeven zakt? 8)7 8)7 8)7
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220988752
EPST verkoopt haar unieke DC-3 vluchtsimulator aan Amerikaanse Dakota-operator

quote:
De enige gecertificeerde DC-3 vluchtsimulator ter wereld is verkocht aan een gerenommeerde Dakota-operator in de Verenigde Staten. Deze unieke trainingssimulator werd gebouwd in Nederland door Multi Pilot Simulations (MPS) en was de afgelopen jaren operationeel bij European Pilot Selection and Training (EPST) in Utrecht.

De DC-3 simulator werd gebruikt voor de training van DC-3-bemanningen van de Dutch Dakota Association en vele andere DC-3 operators in de Wereld.

(...)

De nieuwe eigenaar van de DC-3 simulator is Flabob Aviation Associates, gevestigd op de historische Flabob Airport in Riverside, Californië. Al bijna twintig jaar verzorgt Flabob Aviation Associates pilotentrainingen en nostalgische passagiersvluchten met haar DC-3A, de Flabob Express, een voormalige Royal Air Force C-47

(...)
https://www.facebook.com/(...)9g&__tn__=%2CO%2CP-R


pi_221051316
Zojuist is KLM A330-200 PH-AOA vertrokken van Schiphol op weg naar Bydgoszcz, Polen.
Dit is haar allerlaatste vlucht; ze zal daar worden ontmanteld.
https://www.flightradar24.com/KLM9861/4032a7e6

Op 1 juni werd ze uit dienst gehaald, na een laatste commerciële vlucht uit Lagos.

"Dam - Amsterdam" was KLM's allereerste Airbus A330 en werd in 2005 geleverd.
De nieuwe A330's waren voor KLM destijds de vervangers van de Boeing 767-300ER's.
De A330's zullen nu worden vervangen door A350's.

Hier het toestel op 25 augustus 2005; haar aankomst op Schiphol:

PH-AOA by Michael van der Plas, on Flickr
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 juni 2026 @ 21:02:30 #290
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_221054782
Las dat de KLM de Business class op de A350 nog niet kan gebruiken omdat de stoelen nog niet toegelaten zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')