abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216764984
quote:
200 studenten maandenlang in de kou na klacht over geluidsoverlast

Na een klacht over geluidsoverlast zitten tweehonderd studenten in Breda al maanden in de kou. In de avond wordt namelijk de bron van de herrie, een pelletkachel, uitgeschakeld. Een gaskachel moet het dan overnemen, maar die kan de vraag naar warmte en warmwater niet aan. “Ik vind het bizar, één klacht zet ons allemaal in de kou”, zegt bewoner Lucas (23).

Overdag is het lekker warm in de studentenwoningen, maar ’s avonds is het bibberen voor studenten zoals Lucas en Jasper. “We hebben al maanden ’s avonds geen warmwater en amper warmte in de woning”, vertelt een boze Lucas.

Het begon volgens de studenten afgelopen november. Volgens Eteck, de warmteleverancier, wordt een biomassaketel ’s avonds tijdelijk uitgeschakeld vanwege geluidsoverlast. “De aanwezige gasketels, die als back-up en voor piekbelasting zijn ingericht, nemen de warmtevoorziening over”, zegt een woordvoerder van Eteck.

Maar die gasketels kunnen de vraag naar warmwater en warmte niet aan. “Dan kun je niet meer warm douchen, afwassen gaat niet meer en de woning is niet meer lekker warm te krijgen”, zegt Jasper.

De oorzaak van alle ellende is de in 2012 geïnstalleerde duurzame biomassacentrale, een pelletkachel. De benodigde warmte wordt hier lokaal opgewekt met houtpellets. Een CO2-neutrale oplossing voor de verwarming en warm water. Maar een oplossing die dus sinds een paar maanden ook zorgt voor geluidsoverlast.

“Ik vind het bizar. Blijkbaar is één klacht genoeg reden om tweehonderd studenten in de kou te zetten”, reageert Lucas. “Ik hang met een deken en trui zoveel mogelijk in bed ’s avonds, dan is het wel te doen.”

Na zeven uur in de avond wordt de studentenwoning namelijk kouder en kouder. “Het is ook niet goed geïsoleerd. Je voelt de koude lucht naar binnen komen. We moeten de ventilatie dichthouden, anders koelt het nog sneller af", zegt Lucas. Jasper vult aan: "De tocht onder de deur zorgt ervoor dat de temperatuur daalt."

Woningbouwvereniging Alwel zegt niet bekend te zijn met klachten over de verwarming. “We hebben geen signalen ontvangen”, zegt een woordvoerder. En dat is opmerkelijk want in mails van studenten aan Alwel zien we de meldingen. “Wij leveren de warmte niet, wij kunnen er niks aan doen”, reageert de woningbouw verder. Wel kunnen ze begrijpen dat de gasketels op piekmomenten de vraag naar warmte niet aankunnen.

Eteck, de eigenaar van het warmtesysteem, zegt dat er wordt gewerkt aan een structurele oplossing om het systeem ‘efficiënter en stiller’ te laten werken. Tot die tijd blijft de pelletkachel ’s avonds uit en hopen de studenten op snel wat warmer weer.
En Jetten zag dat het goed was :')

Alles wat fout kan gaan met die energietransitie gaat toch ook fout hier he. Decentraal energie opwekken? Kon dat nou echt niet anders. Palletkachels? Als er iets slechts is voor de aarde is het palletkachels, maar boekhoudkundig schijnt het goed te zijn voor het milieu.
:')
  donderdag 20 februari 2025 @ 16:28:33 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216765071
Wat typisch dat ze in dat artikel soms 'warmwater' en soms 'warm water' schrijven. Wat zou het verschil zijn?
Verder klinkt het als standaard woningbouwverenigingshit.
pi_216765174
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:28 schreef herverwijderd het volgende:
Wat typisch dat ze in dat artikel soms 'warmwater' en soms 'warm water' schrijven. Wat zou het verschil zijn?
Verder klinkt het als standaard woningbouwverenigingshit.
Ze schrijven 1 keer warm water Hans.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216765191
Gewoon met z'n allen geen huur meer betalen

Moet je opletten hoe snel er iets geregeld wordt
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  donderdag 20 februari 2025 @ 16:42:40 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216765255
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ze schrijven 1 keer warm water Hans.
Ja, wat zou het verschil zijn denk je? Tussen warmwater en warm water, bedoel ik.
pi_216765288
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:42 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ja, wat zou het verschil zijn denk je? Tussen warmwater en warm water, bedoel ik.
Warmwater gebruik je denk ik als verwarming, Warm Water om te douchen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 20 februari 2025 @ 16:49:15 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216765343
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Warmwater gebruik je denk ik als verwarming, Warm Water om te douchen.
Vind ik klinken als een prima verklaring, bedankt voor het meedenken.
pi_216765407
Ah de boeven van eteck en de lokale woningbouw.

Ook fijn dat ze beiden verantwoordelijk zijn en er beiden schijt aan hebben en mensen maanden in de kou laten. In Tilburg was iets soortgelijks aan de hand.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216765417
Dit kabinet houdt dit beleid gewoon in stand :')

Grootverdienersbelasting invoeren van 80% bij een jaarsalaris van 350.000 euro per jaar. Daarmee kun je gewoon voor iedereen goede en schone warmte bekostigen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216765425
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:22 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
En Jetten zag dat het goed was :')

Alles wat fout kan gaan met die energietransitie gaat toch ook fout hier he. Decentraal energie opwekken? Kon dat nou echt niet anders. Palletkachels? Als er iets slechts is voor de aarde is het palletkachels, maar boekhoudkundig schijnt het goed te zijn voor het milieu.
:')
Zou het niet zijn dat twintig jaar VVD in de regering de schuldige is? De leverancier van de warmte kan er kennelijk niet op aangesproken worden om het in een redelijke termijn op te lossen.

Je kan je ook afvragen waarom de klacht over herrie zwaarder telt dan het wooncomfort van zoveel mensen. Maar ook dan zou het binnen een paar dagen opgelost moeten worden natuurlijk.

Mee eens dat pallet kachels direct verboden moeten worden en pellet kachels ook de verkeerde afslag is geweest voor gebieden waar het hout niet lokaal te oogsten is; ook niet geschikt voor een bebouwde omgeving.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  donderdag 20 februari 2025 @ 16:59:31 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216765464
quote:
duurzame biomassa
Hard gelachen _O-
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_216765479
Studenten veroorzaken al genoeg geluidsoverlast, ik snap de klacht wel. Ze kunnen toch gewoon een extra trui aantrekken? Of kan de student van tegenwoordig die oplossing niet bedenken?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 20 februari 2025 @ 17:11:03 #13
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216765610
Lijkt me eerder een kwestie van die pelletkachel weer aanzetten en die ene klacht maar even zo laten, dan de klaagzang over het gebruik van biomassa die TS ervan maakt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 20 februari 2025 @ 17:14:46 #14
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216765663
Ach ach de zoveelste miskleun van Eteck. Dat moet wel het meest incapabele bedrijf zijn in Nederland.
pi_216765693
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 17:14 schreef Momo het volgende:
Ach ach de zoveelste miskleun van Eteck. Dat moet wel het meest incapabele bedrijf zijn in Nederland.
Wij hebben er zakelijk mee van doen en het zijn echt enorme pipos. Ze hebben vaak geluk dat ze ook de backup ketels mee overgenomen hebben want van duurzame energie bronnen zoals wko 's hebben ze geen kaas gegeten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_216765700
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:59 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Hard gelachen _O-
Lokale hout pellets was ook een goede.
pi_216765728
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 17:01 schreef hooibaal het volgende:
Studenten veroorzaken al genoeg geluidsoverlast, ik snap de klacht wel. Ze kunnen toch gewoon een extra trui aantrekken? Of kan de student van tegenwoordig die oplossing niet bedenken?
Dat kunnen ze wel maar dat jij niet kunt lezen is een groter probleem.
  donderdag 20 februari 2025 @ 17:20:40 #18
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216765774
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 17:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wij hebben er zakelijk mee van doen en het zijn echt enorme pipos. Ze hebben vaak geluk dat ze ook de backup ketels mee overgenomen hebben want van duurzame energie bronnen zoals wko 's hebben ze geen kaas gegeten.
Ik kreeg een keer een afrekening van 9000 euro in mijn mail, ik schrok mij dood. Ze hadden in hun administratie nummers door elkaar gehaald. Heb er wel 18 keer voor moeten bellen voordat het opgelost was. Alle 18 keer herkende ze aan de telefoon dat ze fout zaten, dat het niet kon kloppen. De nummers in de brief matchte ook niet met hun systeem. Maar de meeste medewerkers aan de telefoon wisten niet wat ze hier verder mee moesten. Sowieso dat veel mensen betaald hebben voor de stand van een meter bij iemand anders thuis.
pi_216766152
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 17:14 schreef Momo het volgende:
Nu doe je alsof het onbedoeld misgaat. Dit is gewoon een bewuste keuze. Het is kwaadaardigheid geen incompetentie
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_216766539
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ah de boeven van eteck en de lokale woningbouw.

Ook fijn dat ze beiden verantwoordelijk zijn en er beiden schijt aan hebben en mensen maanden in de kou laten. In Tilburg was iets soortgelijks aan de hand.
Maar als huurder ben je ook een oetlul dat je niet na 1 week al naar de huurcommissie gaat en vanaf dan met een goede brief flink minder huur gaat betalen totdat het opgelost is. Als organisaties minder inkomsten krijgen worden de boekhouders daar wakker en trappen die de lamlullen die naar elkaar wijzen aan.
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:11:41 #21
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216766739
Jetten :')
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:13:37 #22
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216766759
Wat zal die klager over die kachel gezegd hebben? Ik kan me wel een paar befaamde quotes voorstellen namelijk, zeker aangezien ze wat van hem te heuren kregen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:14:18 #23
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_216766769
Studenten en geluidsoverlast, al eeuwenlang hetzelfde liedje. Nachtelijk gelal en gebral, nu weer een pelletkachel.
En wat nou kou, vroeger zaten studenten op een zolderkamertje in een dikke trui te studeren.
Tegenwoord liggen ze tot in de middag in hun verwarmde nest te stinken .
Op tijd onder de wol, vroeg uit de veren, probleem opgelost.

[ Bericht 0% gewijzigd door kibo op 20-02-2025 18:20:56 ]
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:19:16 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216766873
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 18:14 schreef kibo het volgende:
Studenten en geluidsoverlast, al eeuwenlang hetzelfde liedje. Nachtelijk gelal en gebral, nu weer een pelletkachel.
En wat nou kou, vroeger zaten studenten op een zolderkamertje in een dikke trui te studeren.
Tegenwoord liggen ze tot in de middag in hun nest te stinken .
Op tijd onder de wol, vroeg uit de veren, probleem opgelost.
s'ochtends ijs bikken voordat je kon pissen. :7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216768302
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 17:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Maar als huurder ben je ook een oetlul dat je niet na 1 week al naar de huurcommissie gaat en vanaf dan met een goede brief flink minder huur gaat betalen totdat het opgelost is. Als organisaties minder inkomsten krijgen worden de boekhouders daar wakker en trappen die de lamlullen die naar elkaar wijzen aan.
Dat is het mooie. Het zijn 2 aparte organisaties. Je komt bij de huurcommissie geen steek verder. Je sluit zelf een contract af met eteck dus verhuurder is niet verantwoordelijk .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')