---------------------------------quote:Nederland 'welwillend' over deelname troepenmacht Oekraïne, snel spoedtop in Parijs
Het is niet uitgesloten dat Nederland deelneemt aan een troepenmacht om Oekraïne na een eventueel akkoord met Rusland te beschermen. "Ik denk dat we daar serieus en welwillend naar moeten kijken", zei Schoof op de internationale veiligheidsconferentie in München.
Hij ziet voor Oekraïne de belangrijkste rol weggelegd. Tegelijkertijd wijst de premier erop dat Europa er alles aan gelegen is om een bestand te handhaven. Op de achtergrond speelt mee dat de Amerikanen deze week duidelijk hebben gemaakt dat ze geen troepen leveren voor Oekraïne.
De Amerikaanse defensieminister Hegseth zei ook Europese NAVO-landen meer moeten betalen voor hun eigen defensie. Hij waarschuwde dat Europa er niet op kan rekenen dat Amerikaanse troepen "voor altijd" blijven.
Helder mandaat
Schoof benadrukt dat er nu nog geen besluit is genomen over deelname aan een internationale troepenmacht. "Het zal vast nog even discussie vergen, maar ik denk dat we er serieus naar moeten kijken en de vraag van de Amerikanen niet zomaar naast ons neer kunnen leggen."
Tegen persbureau ANP noemt Schoof wel twee voorwaarden voor deelname aan zo'n troepenmacht. Zo moet het mandaat van de missie "volstrekt helder" zijn. Ook moet er Amerikaanse steun geleverd worden in geval van nood. "Als het stevig uit de hand loopt in een situatie, moet je wel op de Amerikanen kunnen rekenen ten opzichte van Rusland."
Spoedoverleg in Parijs
De Franse president Macron heeft Europese regeringsleiders uitgenodigd voor een informeel spoedoverleg in Parijs. Dat zou maandag al moeten plaatsvinden en premier Schoof zou hier ook bij aanwezig zijn.
Er is nog wel onduidelijkheid over. Of de bijeenkomst doorgaat is nog niet officieel bevestigd. Het Élysée zegt dat er gesprekken over gaande zijn, maar dat nog niets is vastgelegd.
Meerdere Europese landen benadrukten eergisteren opnieuw dat ze aan de onderhandelingstafel willen zitten als het gaat over het beëindigen van de oorlog in Oekraïne.
Leger van Europa
De Oekraïense president Zelensky zei vandaag in München dat Europa in tijden van nood niet meer kan rekenen op de Verenigde Staten. Hij pleit voor een Europees leger na de uitlatingen van de Amerikaanse president Trump en Hegseth.
De laatste maakte deze week in Brussel duidelijk dat een NAVO-lidmaatschap er wat de VS betreft niet in zit voor Oekraïne.
"Vanaf nu zullen de dingen anders zijn en Europa moet zich daaraan aanpassen", zegt Zelensky. "Europa heeft een leger nodig, een leger van Europa."
https://nos.nl/artikel/25(...)l-spoedtop-in-parijs
Dus jij gaat ook?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
Had direct na de inval al gemoeten. Heb altijd een anti-Europa standpunt gehad maar moet achteraf stellen dat dat schromelijk naïef was. Eigenlijk in 2014 hadden we al solidair met Oekraïne moeten zijn en hen moeten steunen maar ook hier waren we te naïef.
Ik ben nooit anti europa geweest, wel anti eu(ropa) zoals het er aan toe ging/gaat. Nog steeds heb ik mijn twijfels, maar ik ben er wel overtuigd dat we collectief moeten optreden op het wereldtoneel.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
Had direct na de inval al gemoeten. Heb altijd een anti-Europa standpunt gehad maar moet achteraf stellen dat dat schromelijk naïef was. Eigenlijk in 2014 hadden we al solidair met Oekraïne moeten zijn en hen moeten steunen maar ook hier waren we te naïef.
Ik gok zomaar zo dat Pizzakoppo geen beroepsmilitair is.quote:
Wat is dat weer voor een nitwit reactie. Ik vraag of jij ook gaat? Aangezien je het allemaal zo goed weet ......quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:06 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Dus jij gelooft niet in defensie?
Helemaal eens.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben nooit anti europa geweest, wel anti eu(ropa) zoals het er aan toe ging/gaat. Nog steeds heb ik mijn twijfels, maar ik ben er wel overtuigd dat we collectief moeten optreden op het wereldtoneel.
Haal de kracht uit de zaken die ons sterker maken en laat nutteloze bureaucratie/regeltjeszucht en al helemaal federalisatie lekker achterwege, dan zijn ''we'' niet eens een een machtsblok maar een supermacht.
Wat is dat voor een nitwit vraag danquote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:07 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wat is dat weer voor een nitwit reactie. Ik vraag of jij ook gaat? Aangezien je het allemaal zo goed weet ......
Haha dit is toch wel heel ironischquote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:07 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wat is dat weer voor een nitwit reactie. Ik vraag of jij ook gaat? Aangezien je het allemaal zo goed weet ......
Net niet iddquote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik gok zomaar zo dat Pizzakoppo geen beroepsmilitair is.
quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:08 schreef Confetti het volgende:
Ik vermoed dat het een kleine missie wordt die niet reëel afschrikt, maar dat ze erop gaan gokken dat Rusland niks durft. Als je een serieus aantal die kant opstuurt blijft er eigenlijk weinig over.
De geesten moeten snel rijp worden gemaakt voor mobilisatie. Een beroepsleger is leuk tegen terroristen op slippers, maar het is in massa te weinig tegenover een gemobiliseerd land als Rusland.
Ik trek zeker ook mijn twijfels over de bureaucratie en het huidige werken van de EU, maar zonder een federaal Europa is het bijna onmogelijk supranationale wetten aan te nemen die Europese landen verplichten mee te werken aan zoiets. Wel de lusten, niet de lasten is toch wel de norm in sommige landen helaas.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben nooit anti europa geweest, wel anti eu(ropa) zoals het er aan toe ging/gaat. Nog steeds heb ik mijn twijfels, maar ik ben er wel overtuigd dat we collectief moeten optreden op het wereldtoneel.
Haal de kracht uit de zaken die ons sterker maken en laat nutteloze bureaucratie/regeltjeszucht en al helemaal federalisatie lekker achterwege, dan zijn ''we'' niet eens een een machtsblok maar een supermacht.
Gefeliciteerd, je bent genomineerd voor de meest stompzinnige post van februari 2025. Als ik uit moet leggen waarom ga je direct op voor heel 2025.quote:
Ben jij beroepsmilitair dan?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:40 schreef Bart2002 het volgende:
Niet mee bemoeien.
Met een "internationale" troepenmacht is WO3 een feit. Moeten we niet willen.
En ons zeker niet laten leiden door wat al die Trump gekkies willen.
Een WO3 zal in Europa uitgevochten worden terwijl De US of A dat allemaal via de media volgt.
Als ik gevraagd wordt ga ik wel. Dat is nou eenmaal de plicht.
Er zullen weinig landen zijn ja die het oppergezag zullen overdragen aan een buitenlandse generaal. Ik zie het al gebeuren dat een Duitser de Nederlanders als kanonnenvlees gebruikt. Er is simpelweg geen gedeelte identiteit, dus ook geen wil om elkaar tot aan de dood te verdedigen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:49 schreef Oud_student het volgende:
Weet je nog Screbreniza![]()
De troepen daar hadden geen mandaat, elke actie moest eerst met den Haag worden besproken, wat vaak uren duurde. Militairen die een schot losten konden worden vervolgd. Luchtsteun moest per fax worden aangevraagd bij de Fransen (die er geen zin in hadden). Resultaat: genocide op grote schaal.
Alleen met een volledig mandaat dat de plaatselijke bevelhebber in staat stelt direct te acteren kan eventueel helpen, maar dan moet er natuurlijk voldoende manschappen en materieel aanwezig zijn.
Conclusie.
[ afbeelding ]
Ik hoop dat ik winquote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je bent genomineerd voor de meest stompzinnige post van februari 2025. Als ik uit moet leggen waarom ga je direct op voor heel 2025.
Trump laat het aan ons over, het is ons probleem. Hij zegt: er ligt een Oceaan tussen Oekraine en de VSquote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:40 schreef Bart2002 het volgende:
Niet mee bemoeien.
Met een "internationale" troepenmacht is WO3 een feit. Moeten we niet willen.
En ons zeker niet laten leiden door wat al die Trump gekkies willen.
Daarom beter een goede buur (Rusland) dan een verre vriend (VS)quote:Een WO3 zal in Europa uitgevochten worden terwijl De US of A dat allemaal via de media volgt.
Als ik gevraagd wordt ga ik wel. Dat is nou eenmaal de plicht.
ruzzland zal nooit een goede buur zijn zolang het criminele Kremlin regime er zit.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:55 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Trump laat het aan ons over, het is ons probleem. Hij zegt: er ligt een Oceaan tussen Oekraine en de VS
[..]
Daarom beter een goede buur (Rusland) dan een verre vriend (VS)
De EU elite heeft dit allemaal zelf veroorzaakt, en gewed op het verkeerde paard (Biden/Kamala)
Was. In een heel grijs verleden.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:44 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ben jij beroepsmilitair dan?
Ja mee eens.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:55 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Trump laat het aan ons over, het is ons probleem. Hij zegt: er ligt een Oceaan tussen Oekraine en de VS
[..]
Daarom beter een goede buur (Rusland) dan een verre vriend (VS)
De EU elite heeft dit allemaal zelf veroorzaakt, en gewed op het verkeerde paard (Biden/Kamala)
Mods op Nederlandstalige fora zijn vrijgesteld.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik gok zomaar zo dat Pizzakoppo geen beroepsmilitair is.
Hij heeft wel degelijk een punt! Op verjaardagen hoor ik mensen blaten dat er troepen richting de Oekraïne moeten. Het zijn vooral mensen die blaten en zich vroeger voor dienst hebben laten afkeuren. Op mijn vraag hoe het zou voelen wanneer hun kinderen zouden gaan krijg je het antwoord “ we hebben een beroepsleger “ of “ laat de werkelozen maar gaan “quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je bent genomineerd voor de meest stompzinnige post van februari 2025. Als ik uit moet leggen waarom ga je direct op voor heel 2025.
Je kan niet collectief optreden zonder een collectief buitenland beleid. Kortom je kiest dan juist voor meer EU. Militaire samenwerking kan ook vanuit de NAVO met of zonder VS.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb vandaag nu een aantal keer gezien dat men dat raadgevend referendum voor wat voor reden dan ook aanhaalt, opeens. Ik snap daar de relevantie niet van eigenlijk, de Nederlander had niet eens een idee wat het inhield, laat staan dat ze überhaupt niet eens Oekraïne op de kaart kon aanwijzen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:59 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Hij heeft wel degelijk een punt! Op verjaardagen hoor ik mensen blaten dat er troepen richting de Oekraïne moeten. Het zijn vooral mensen die blaten en zich vroeger voor dienst hebben laten afkeuren. Op mijn vraag hoe het zou voelen wanneer hun kinderen zouden gaan krijg je het antwoord “ we hebben een beroepsleger “ of “ laat de werkelozen maar gaan “
Ons leger gaat dit niet trekken. Er zijn duizenden vacatures.
Mijn gok. Er wordt weer voorzichtig over dienstplicht gesproken. Vanuit Europa gaat de druk hoger worden en binnen 10 jaar kunnen onze kinderen richting de Oekraine. De Oekraine waar wij in 2016 een referendum over gehad.
Ipv inhoudelijk op zijn reactie in te gaan kom je met zo’n niets zeggende reactie.
Ga je zelf ook Howard? Ben je niet bang dat "de kwestie" escaleert dan?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:42 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou uitstekend zijn als Nederland gaat helpen na een eventueel akkoord. Als dit samen door de VS en Europa wordt geregeld zit Oekraïne wel goed. Men mag de grens met de Baltische Staten wat dat betreft ook wel even meenemen.
Ik heb wel in dienst gezeten. Mag ik nou van jou wel reageren?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:59 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Hij heeft wel degelijk een punt! Op verjaardagen hoor ik mensen blaten dat er troepen richting de Oekraïne moeten. Het zijn vooral mensen die blaten en zich vroeger voor dienst hebben laten afkeuren. Op mijn vraag hoe het zou voelen wanneer hun kinderen zouden gaan krijg je het antwoord “ we hebben een beroepsleger “ of “ laat de werkelozen maar gaan “
Mijn gok. Er wordt weer voorzichtig over dienstplicht gesproken. Vanuit Europa gaat de druk hoger worden en binnen 10 jaar kunnen onze kinderen richting de Oekraine. De Oekraine waar wij in 2016 een referendum over gehad.
Ipv inhoudelijk op zijn reactie in te gaan kom je met zo’n niets zeggende reactie.
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:59 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Veel mensen wisten daadwerkelijk wat het inhield. Jouw argument is door media gecreëerd en voorstanders.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:24 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik heb vandaag nu een aantal keer gezien dat men dat raadgevend referendum voor wat voor reden dan ook aanhaalt, opeens. Ik snap daar de relevantie niet van eigenlijk, de Nederlander had niet eens een idee wat het inhield, laat staan dat ze überhaupt niet eens Oekraïne op de kaart kon aanwijzen.
Jij hebt je Amo gehad. Tot ziens in de Oekraine.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb wel in dienst gezeten. Mag ik nou van jou wel reageren?
Voor een kilometer sprinten met volle bepakking moet je helaas niet meer bij mij zijn. Ik heb mijn steentje bijgedragen, maar nu ben ik te oud.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:39 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Jij hebt je Amo gehad. Tot ziens in de Oekraine.
Ik ook, 1.5 uur, daarna was ik afgekeurdquote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb wel in dienst gezeten. Mag ik nou van jou wel reageren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |