Dat zijn /of/ waarden. Als je iets wilt om mee te rekenen dan moet je weten hoeveel liter per uur bij welke druk. Meestal is daar dan een grafiek van.quote:
Ik zou eerder verdelen, dat is voordeliger dan 4 complete leidingen leggen lijkt mij zo.quote:Op zondag 9 februari 2025 19:35 schreef cornelisb het volgende:
Wellicht handig als aanvulling, de pomp is een tallas 1500b. Dus 6300liter/uur en max 4,8 bar. Mits de grondwaterstand meewerkt.
Dat moet qua druk dus wel lukken vermoed ik, alleen blijft de vraag dan alsnog of dat beter gaat met een grote diameter (bijv. 50mm) tot een verdeeldoos en van daaruit kleiner (bijv. 25). Of 4x rechtstreeks vanaf de pomp met bijv. 40mm.
Ik heb ooit iets van 25 m tyleenslang ingegraven vanaf de meterput tot aan verdeler in de kelder (ter vervanging van lood), was 1" tyleen. Dat werkt uitstekend. Tyleen is spiegelglad van binnen en geeft weinig weerstand = drukval. Je kan met 4 slangen gaan werken, maar dat lijkt me meer graafwerk. De tyleenslang zelf kost bar weinig, dus zou ik voor min. 1" gaan.quote:Op zondag 9 februari 2025 18:26 schreef cornelisb het volgende:
Ik sproei het gazon in de voortuin (rechthoekig, ca 20x10 meter) vanuit een pomp met grondwater. Op dit moment verzet ik iedere keer de sectionaalsproeier, maar dat is knap vervelend.
Ik wil daarom tyleen ingraven, en daar pop-up sproeiers op aansluiten.
Ik twijfel alleen wel of de pomp voldoende druk geeft voor vier sproeiers tegelijkertijd.
Een optie is dan om 4 lengtes tyleen in te graven vanaf de pomp naar alle hoeken van de tuin. Dan kan ik ze ook individueel aanzetten. Daar heb ik dan wel veel meer tyleen voor nodig.
Een alternatief is werken met een verdeeldoos/kleppenput.
Heeft er iemand ervaring (bij voorkeur uit de praktijk) met één van deze opties?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |