abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216610836
Ik sproei het gazon in de voortuin (rechthoekig, ca 20x10 meter) vanuit een pomp met grondwater. Op dit moment verzet ik iedere keer de sectionaalsproeier, maar dat is knap vervelend.

Ik wil daarom tyleen ingraven, en daar pop-up sproeiers op aansluiten.
Ik twijfel alleen wel of de pomp voldoende druk geeft voor vier sproeiers tegelijkertijd.
Een optie is dan om 4 lengtes tyleen in te graven vanaf de pomp naar alle hoeken van de tuin. Dan kan ik ze ook individueel aanzetten. Daar heb ik dan wel veel meer tyleen voor nodig.
Een alternatief is werken met een verdeeldoos/kleppenput.

Heeft er iemand ervaring (bij voorkeur uit de praktijk) met één van deze opties?
pi_216610900
Op zich zou het moeten werken maar je verdeelt wel je druk over 4 leidingen.

Ik heb geen praktijk voorbeeld maar heb zelf 1 aansluiting op mijn zomerhuis, als ik 3 kranen tegelijk open zet heb ik nog steeds beste druk... dus wat dat betreft zou het moeten werken.

Je kunt natuurlijk ook eerst testen zonder ze in te graven hé..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 9 februari 2025 @ 18:44:44 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216611062
Lastig te beoordelen zo maar dat hangt nogal van wat dingen af namelijk. Opbrengst van je pomp, type en bereik sproeiers, diameter van je tyleenslang enz. Ik zou me laten adviseren bij een zaak zoals bijvoorbeeld Wildkamp.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_216611432
Je weet welke pomp je hebt en dus ook het volume. dan kan je uitrekenen hoeveel sproeiers de pomp tegelijk aan kan. Het zou me oprecht verbazen als je een pomp hebt die vier popupsproeiers tegelijkertijd onvoldoende aankan. Hier heb ik vijf groepen en ik heb wel eens twee groepen tegelijk open gehad, tien popup grasspeieiers, en dat redde de pomp net
pi_216611701
Wellicht handig als aanvulling, de pomp is een tallas 1500b. Dus 6300liter/uur en max 4,8 bar. Mits de grondwaterstand meewerkt.

Dat moet qua druk dus wel lukken vermoed ik, alleen blijft de vraag dan alsnog of dat beter gaat met een grote diameter (bijv. 50mm) tot een verdeeldoos en van daaruit kleiner (bijv. 25). Of 4x rechtstreeks vanaf de pomp met bijv. 40mm.
pi_216611752
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 19:35 schreef cornelisb het volgende:
Dus 6300liter/uur en max 4,8 bar
Dat zijn /of/ waarden. Als je iets wilt om mee te rekenen dan moet je weten hoeveel liter per uur bij welke druk. Meestal is daar dan een grafiek van.

Nou denk ik dat voor sproeien 1,5 bar wel genoeg is maar als je grondwater wat dieper zit moet de pomp wat meer druk kunnen leveren.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216611755
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 19:35 schreef cornelisb het volgende:
Wellicht handig als aanvulling, de pomp is een tallas 1500b. Dus 6300liter/uur en max 4,8 bar. Mits de grondwaterstand meewerkt.

Dat moet qua druk dus wel lukken vermoed ik, alleen blijft de vraag dan alsnog of dat beter gaat met een grote diameter (bijv. 50mm) tot een verdeeldoos en van daaruit kleiner (bijv. 25). Of 4x rechtstreeks vanaf de pomp met bijv. 40mm.
Ik zou eerder verdelen, dat is voordeliger dan 4 complete leidingen leggen lijkt mij zo.

Maar misschien gewoon eerst proberen op de aarde en als het goed werkt er onder?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_216612039
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 18:26 schreef cornelisb het volgende:
Ik sproei het gazon in de voortuin (rechthoekig, ca 20x10 meter) vanuit een pomp met grondwater. Op dit moment verzet ik iedere keer de sectionaalsproeier, maar dat is knap vervelend.

Ik wil daarom tyleen ingraven, en daar pop-up sproeiers op aansluiten.
Ik twijfel alleen wel of de pomp voldoende druk geeft voor vier sproeiers tegelijkertijd.
Een optie is dan om 4 lengtes tyleen in te graven vanaf de pomp naar alle hoeken van de tuin. Dan kan ik ze ook individueel aanzetten. Daar heb ik dan wel veel meer tyleen voor nodig.
Een alternatief is werken met een verdeeldoos/kleppenput.

Heeft er iemand ervaring (bij voorkeur uit de praktijk) met één van deze opties?
Ik heb ooit iets van 25 m tyleenslang ingegraven vanaf de meterput tot aan verdeler in de kelder (ter vervanging van lood), was 1" tyleen. Dat werkt uitstekend. Tyleen is spiegelglad van binnen en geeft weinig weerstand = drukval. Je kan met 4 slangen gaan werken, maar dat lijkt me meer graafwerk. De tyleenslang zelf kost bar weinig, dus zou ik voor min. 1" gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 09-02-2025 22:25:28 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216620832
Bedankt voor de adviezen. Ik ga nog wat verder rekenen, maar denk dat ik er dan twee groepen van maak met een verdeelbox. En dan inderdaad eerst bovengronds (bedankt voor de tip!)
pi_216621589
Bij zulke bewatering moet je altijd in een lus werken zodat je altijd een gelijke druk krijgt op alle druppelaars/Sproeiers. De sproeiers voor zulke systemen zijn voorzien van labyrint ventielen die allemaal bij dezelfde druk dezelfde hoeveelheid water geven. Dus dan beginnen ze ook allemaal water te geven wanneer alle lucht eruit geduwd is en de druk overal gelijk is.

Leg je dit niet in een lus en aparte lengtes leiding (tentakels/gevorkt) met een stop op het eind, krijg je drukverschillen en sproeiers waar de druk hoger is meer geven dan daar waar de druk lager is.

Hoe je de lus legt is niet belangrijk hoeft geen cirkel te zijn wanneer de uiteinden maar samenkomen bij een T stuk naar de pomp. Bv. een lus met een kruis of overdwars leidingen erin kan ook. Een raster dus, zolang je het lus principe maar aanhoud.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')