Bron: https://www.destentor.nl/(...)meter-tape~a960d65f/quote:OM: Ryan (18) stierf door verdrinking, was door vader vastgebonden met 18 meter tape
Ryan Al Najjar (18) is vorig jaar levend in het water terechtgekomen en verdronken. Ze was vastgebonden met achttien meter tape, met daarop DNA van haar vader. Dit maakte het Openbaar Ministerie vrijdag bekend op een derde inleidende zitting in de zaak tegen de broers Mohamed Al N. (23) en Muhanad Al N. (25), die met hun vader worden verdacht van moord.
Justitie gaat ervan uit dat Ryan slachtoffer is geworden van eerwraak. Ze zou een ‘te westerse’ levensstijl hebben gehad, tot woede van met name haar vader.
Het lichaam van de uit Joure afkomstige jonge vrouw werd op 28 mei 2024 in het water gevonden aan de Knardijk in Lelystad door een medewerker van Staatsbosbeheer. Onder de nagels van drie vingers zat celmateriaal van haar vader, zei de officier van justitie in de rechtbank in Lelystad. ,,Dat duidt erop dat ze zich heeft verzet.”
Volgens de aanklager blijkt uit onderzoeksresultaten dat de schoenen van het slachtoffer moeten zijn uitgetrokken voordat ze werd vastgebonden omdat haar enkels strak tegen elkaar aan waren getapet. Haar polsen waren vastgebonden achterop haar rug. Ook haar mond was dichtgeplakt. Volgens het OM is het tapen door haar vader uitgevoerd, de 52-jarige Khaled Al N. Zijn DNA is op diverse plekken op de tape gevonden, ook op de plakzijde. Hij verblijft vermoedelijk in Syrië.
De twee broers ontkenden tijdens een eerdere zitting in de rechtbank van Lelystad de moord op Ryan te hebben gepleegd. ,,Ik zou het nooit doen. Ik was er niet bij toen het gebeurde”, stelde de oudste broer destijds. ,,Mijn vader wel. Hij was alleen met haar.”
Bron: https://www.omropfryslan.(...)cht-door-verdrinkingquote:Openbaar Ministerie: Ryan (18) uit Joure om het leven gebracht door verdrinking
Ryan Al Najjar (18) is vorig jaar levend in het water terechtgekomen en verdronken. De jonge vrouw, die in Joure woonde, was vastgebonden met 18 meter tape met DNA van haar vader.
Dit maakte het Openbier Ministerie vrijdag bekend op de derde inleidende zitting in de zaak tegen twee broers van Ryan. Zij worden, net als hun vader, verdacht van moord. Het OM gaat ervan uit dat Ryan slachtoffer is geworden van eerwraak.
Verzet
Het lichaam van de jonge vrouw werd op 28 mei 2024 in het water gevonden aan de Knardijk in Lelystad door een medewerker van Staatsbosbeheer. Onder de nagels van drie vingers zat celmateriaal van haar vader, zei de officier van justitie in de rechtbank in Lelystad. "Dat duidt erop dat ze zich heeft verzet."
Volgens het OM blijkt uit onderzoeksresultaten dat de schoenen van het slachtoffer moeten zijn uitgetrokken voordat ze werd vastgebonden, omdat haar enkels strak tegen elkaar aan waren getapet. Haar polsen waren vastgebonden achterop haar rug. Ook haar mond was dichtgeplakt.
Het tapen werd door haar vader uitgevoerd, zegt justitie. Zijn DNA is op diverse plekken op de tape gevonden, ook op de plakzijde. Hij verblijft vermoedelijk in Syrië.
Telefoons in het water
Ryan moet in bedwang zijn gehouden of buiten bewustzijn zijn geweest tijdens het vastbinden, zei de officier. Haar beide telefoons waren in het water gegooid. De telefoonhoesjes zijn in haar schoenen gestopt, die in het water zijn gevonden.
"Op het telefoonhoesje dat is gevonden in de linkerschoen van het slachtoffer zat een vingerafdruk van haar broer."
Het OM citeerde uit chats die familieleden naar elkaar stuurden rond de moord. In de telefoon van een van de broers is een gesprek gevonden tussen zijn broer en hun vader. Twaalf dagen voor de moord zei de broer: "Als zij aan het liegen is en ons nog meer gezichtsverlies gaat bezorgen, moet ze afgestraft worden."
Ryan zou zich in de ogen van haar familie te westers hebben gedragen. In de chats van haar familieleden werd ze volgens het OM letterlijk doodgewenst.
De vader schreef in de chats: "Ik hoop dat ze in een kist terugkomt" en "ze heeft een kogel in haar hart nodig en gif in haar lijf." Ryans moeder schreef: "Als God het wil, zullen we haar gewikkeld zien in een lijkwade. Ryan maakt de familie te schande en verdient de dood."
De volgende inleidende zittingen zijn op 25 april en 30 juni. De zaak wordt eind dit jaar inhoudelijk behandeld.
Nou, inderdaad. Dat ze aub snel terug gaan, het is er nu veilig. Doeiiiiiiiquote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:01 schreef Donna het volgende:
Fijne moeder ook. Echt top.
En die kan hier met zulke uitspraken gewoon blijven wonen?
Echt veel te ziek idd. Hele familie is niet goed wijs, arme meid.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:01 schreef Donna het volgende:
"Doodsverwensing, drie dagen ban!"quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:01 schreef Donna het volgende:
Je kende haar?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:05 schreef Donna het volgende:
Ik vond haar eigenlijk een beetje zielig als ik haar zag, maar kijk er nu heel anders naar.
Joure is niet zo groot. Ik weet wel wie de moeder is.quote:
Woont de moeder daar dan nog?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:41 schreef Donna het volgende:
[..]
Joure is niet zo groot. Ik weet wel wie de moeder is.
En weet ook wie Ryan was.![]()
Woon er niet zo ver van af.
Ja, paar weken geleden iig nog wel, toen heb ik haar nog gezien.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Wo
[..]
Woont de moeder daar dan nog?
Ik had verwacht dat die anoniem elders was gaan wonen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:47 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, paar weken geleden iig nog wel, toen heb ik haar nog gezien.
Sommigen zijn er geboren en worden er kunstmatig gehouden door diegenen het leven zuur te maken, maar als je er naartoe verkast kies er je ook voor ja.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 16:59 schreef SpecialK het volgende:
"te westerse levensstijl".
Verhuis dan niet naar het westen?
Nee, ze komt zelfs naar buiten als er wat te vieren is. Als de avondvierdaagse langs komt ofzo.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:49 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik had verwacht dat die anoniem elders was gaan wonen.
Die zullen wel lekker in de pas lopen nu.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:52 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee, ze komt zelfs naar buiten als er wat te vieren is. Als de avondvierdaagse langs komt ofzo.
Er zijn ook nog meer kinderen in het gezin.
Wat is dat nou voor onzin.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:56 schreef Jahr00n het volgende:
We kunnen geen mensen met andere culturen importeren en vervolgens denken dat ze per direct die cultuur achter zich laten als ze hier komen wonen.
Als wij dit soort types hier willen dan moeten we ook accepteren dat er eerwraak blijft bestaan.
Bij ons wel omdat wij het concept van familie-eer/trots niet kennen. In hun beleving hebben ze iets goeds gedaan.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
Alsof je eigen dochter om het leven brengen geen gezichtsverlies oplevert. Dan sta je toch nog wel vele malen lager op de ladder hoor.
Vraag me af of er toch niet ook een psychische ziekte achter zit hoor.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Bij ons wel omdat wij het concept van familie-eer/trots niet kennen. In hun beleving hebben ze iets goeds gedaan.
Omdat dat in Zweden is.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:02 schreef RamboDirk het volgende:
mAaR wAaRoM hEeFt hEt "Elf doden bij schietpartij op school in Zweden #2" bIjNa GeEn rEaCtiEs?
Als er ook maar een plek op deze wereld is waar dit acceptabel is, hadden ze de daar dan maar naartoe moeten gaan. Dit zijn van die zaken die in mijn beleving wel onder de universele waarden van goed en slecht vallen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Bij ons wel omdat wij het concept van familie-eer/trots niet kennen. In hun beleving hebben ze iets goeds gedaan.
Wat een fijne vrouw.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:47 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, paar weken geleden iig nog wel, toen heb ik haar nog gezien.
Een lafaard die waarschijnlijk niet in durfde te gaan tegen haar man. Ten koste van haar dochter.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:09 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Wat een fijne vrouw.
(Voor islamitische begrippen welteverstaan)
[ x ]
Nou nadat ik dit allemaal gelezen heb, zou ik eigenlijk ook niet in durven gaan tegen die man. Als ik eerlijk ben. Alls je je eigenlijk vlees en bloed gewoon vast kan tapen en levend kan laten verdrinken. Bedoel ikquote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Een lafaard die waarschijnlijk niet in durfde te gaan tegen haar man. Ten koste van haar dochter.
Ik kan me er niks bij voorstellen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:14 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou nadat ik dit allemaal gelezen heb, zou ik eigenlijk ook niet in durven gaan tegen die man. Als ik eerlijk ben.
Ja als er eerwraak ter sprake komt lijkt het me wat ingewikkeld. Als je die mensen in hun eer krenkt door tegen ze in te gaan dan is het al gevaarlijk voor jezelf ook he? Dus voor die moeder.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik kan me er niks bij voorstellen.
Het doet me denken aan vele andere zaken waarbij een kind wordt gedood door een van de ouders, om wat voor reden dan ook, en dat de andere ouder niks doet en zich afzijdig houdt of zich achter de mishandelaar schaart. Dat is laf vind ik.
Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen.
Goede vraag, ik breek er al urenlang mijn brein overquote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:23 schreef heywoodu het volgende:
Benieuwd waar Al N. voor staat bij die vader van Ryan Al Najjar.
In het land van herkomst zou het moeilijker zijn geweest denk ik.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja als er eerwraak ter sprake komt lijkt het me wat ingewikkeld. Als je die mensen in hun eer krenkt door tegen ze in te gaan dan is het al gevaarlijk voor jezelf ook he? Dus voor die moeder.
Al begrijp ik je punt heel goed.
Ik denk eigenlijk dat als die moeder met die dochter zou vluchten, dat ze dan allebei in aanmerking komen voor eerwraak.
Dat zou ik doen. Vluchten met mijn dochter.
Misschien dat ze het wel heeft geweten, maar die mensen krijgen met de paplepel ingegoten dat het zo hoort. Die zijn helemaal gehersenspoeld.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In het land van herkomst zou het moeilijker zijn geweest denk ik.
Hier is veel hulp aanwezig als het nodig is.
Zou die moeder dat echt niet geweten hebben?
Nee, maar die vent mag wel op de lijst van meest gezochte moordenaars, dat die maar gedeeld wordt met veel landen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:33 schreef havanagila het volgende:
Is het dan heel extreem of je af te vragen of er op dit soort zaken geen doodstraf ingesteld kan worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |