quote:Pindakaas en palmolie
Naast het productieproces, maakt de samenstelling van de pindakaas natuurlijk ook veel uit voor in hoeverre een soort pindakaas duurzaam is. Tegenwoordig zijn er veel nieuwe merken op de markt die compleet uit pinda’s bestaan met misschien wat zeezout als toevoeging maar er zijn ook nog steeds veel soorten pindakaas op de markt met als een van de hoofd ingrediënten ‘palmolie’.
Dit wordt toegevoegd omdat palmolie op kamertemperatuur dezelfde consistentie heeft als margarine, wat dus betekent dat de pindakaas met palmolie smeuïg is tot op de bodem. Dit is bij andere soorten pindakaas met als enige ingrediënt pinda’s vaak niet het geval. Hierbij komt er vaak een laagje olie bovenop de pindakaas te staan die je eerst weer moet mengen voor gebruik.
https://klooker.nl/2019-duurzame-pindakaas/
Dat is niet hetzelfde toch? Zonder die olie smaakt het heel erg droog.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 06:35 schreef Jordy-B het volgende:
Tijd.
Er komt vanzelf olie bovendrijven, de pindakaas eronder is dan steviger.
Klopt. Ik bewaar het altijd in de koelkast. Is een stuk beter qua structuur, maar niet zoals Calve.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 07:26 schreef ytram het volgende:
Ik maak het weliswaar niet zelf, maar koop potjes in de biowinkel waar ook altijd de olie bovenop staat (100% pinda’s). Eerst deed ik veel moeite om alles iedere keer te mixen met wisselend resultaat. Het bleef altijd een beetje klonterig. Een tijdje geleden had m’n vriendin per ongeluk het potje pindakaas in de koelkast gezet en het transformeerde tot een goed smeerbare emulsie.
Ik doe de inhoud van die kleine potjes altijd in een oude grote heleas pindakaas pot, mixt makkelijker.
Hmmm, geen idee waar je sojalecitine moet kopen... ik ga het eens proberen met palmolie. Als dat mislukt, dan probeer ik dit te bestellen!quote:Op vrijdag 7 februari 2025 07:38 schreef dop het volgende:
Een (voedsel)emulgator.
Een emulgator is een molecuul dat bind aan zowel vet als water.
Zoals zeep dat is in je afwaswater.
Voor pindakaas is (soja)Lecithine waarschijnlijk de beste optie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |