abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 februari 2025 @ 08:37:35 #1
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216567852
In de stad rebro in Zweden zijn vijf mensen neergeschoten bij een schietpartij op een school voor volwasseneneducatie.

Er is nog veel onduidelijk. De politie spreekt van "poging tot moord, zwaar wapenbezit en brandstichting". Het is niet bekend of er doden zijn gevallen, ook is niet duidelijk of er meerdere daders zijn. Vier mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht. Over deze slachtoffers is niets bekend gemaakt.

Volgens de Zweedse krant Aftonbladet zou er met automatische wapens zijn geschoten.

Een grote politiemacht is op de been bij de Risbergska-school in de stad zo'n 200 kilometer ten westen van de hoofdstad Stockholm. "De berichten over het geweld in rebro zijn erg serieus. De politie is ter plaatse en de operatie is in volle gang", zegt de Zweedse minister van Justitie.

De politie kreeg een melding over geweld op de school en zou bij de operatie zelf ook zijn beschoten. Geen van de betrokken agenten raakte gewond. Mensen in de buurt van de school zijn opgeroepen binnen te blijven.

https://nos.nl/artikel/25(...)-op-school-in-zweden

twitter

Update: 11 doden
  donderdag 6 februari 2025 @ 08:39:58 #2
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216567874
quote:
Nog veel onduidelijk over motief voor schietpartij op Zweedse school

De Zweedse politie zegt nog geen beeld te hebben van wat de schutter bezielde die gistermiddag om zich heen schoot op een school. Wel gaat de politie er vooralsnog van uit dat hij geen terroristisch motief had en ook bendegeweld wordt uitgesloten.

Op een persconferentie maakte de politie bekend dat bij de schietpartij op de school voor volwassenenonderwijs in rebro, in Midden-Zweden, elf mensen om het leven zijn gekomen, onder wie de schutter. De politie trof hem dood aan en vermoedt dat hij na de aanslag zelfmoord pleegde.

Nog niet alle doden zijn gedentificeerd. Zes mensen raakten zwaargewond van wie er vijf aan schotwonden zijn geopereerd. Twee zwaargewonden liggen nog steeds op de intensive care.

Ooggetuigen zeggen dat de dader, van wie de identiteit nog niet bekend is gemaakt, met automatische wapens schoot, terwijl zij zich verscholen in de klaslokalen in het gebouw.

Handelde alleen
Politie denkt dat de dader alleen handelde, maar onderzoekt nog steeds of er meerdere personen betrokken zijn. Over de schutter is bekend dat hij geen strafblad had. Ook was hij onbekend bij de politie. Premier Kristersson sprak gisteren van de ergste schietpartij in de geschiedenis van Zweden.

Een vrouw vertelt aan Zweedse media dat ze een dag na de schietpartij nog steeds het bloed ruikt dat in het schoolgebouw lag. Zelf is ze ook gewond geraakt. In eerste instantie had ze geen idee wat er aan de hand was. Toen ze zich realiseerde dat er werd geschoten, rende ze in paniek weg. "Ik begon keihard te schreeuwen. Ik vreesde voor mijn leven en dat van mijn klasgenoten."

Ook een van de leraren die tijdens de schietpartij in het gebouw was, doet zijn verhaal. "Eerst hoorde ik gebonk. Ik dacht dat er werd gevochten." Daarna zag hij studenten door het gebouw rennen, zoekend naar dekking.

Deur gebarricadeerd
"We hebben toen stoelen en tafels tegen de deur van de kamer gezet en barricadeerden ons daar. De schoten waren vlak voor de deur te horen." Hij hoorde ongeveer twintig schoten. Uren later kwam de politie het gebouw binnen en werd de leraar samen met andere medewerkers en studenten bevrijd. "Ik keek naar beneden en er was overal bloed. De hele gang was gevuld met bloed."

Vanwege het bloedbad hangen alle vlaggen op Zweedse overheidsgebouwen vandaag halfstok. De Zweedse koning en koningin brengen vanmiddag een bezoek aan rebro. Daar zullen ze naar de school gaan en een herdenkingsdienst bijwonen.

nos.nl
pi_216567918
NOS schreef:

quote:
Andersson zou volgens de krant de afgelopen tien jaar geen inkomen hebben gehad en een uitkering van de gemeente hebben gekregen. Die zou hij kwijt zijn geraakt omdat hij niet solliciteerde naar een baan. Daardoor kwam hij zonder financile steun te zitten.

Volgens meerdere bronnen bij de politie is een van de theorien dat de aanval dan ook gericht was op sociale diensten, aldus Aftonbladet.
Zijn originele naam zou Jonas Simon zijn.

Massamoord vanwege een uitkering. :%
  donderdag 6 februari 2025 @ 12:17:01 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216570330
twitter

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 6 februari 2025 @ 12:25:09 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216570393
Lees net op een Zwitserse nieuwswebsite dat op een filmpje (van een leerling die zich op de wc opgesloten had) te horen is dat er "ga weg uit Europa" geschreeuwd werd op de achtergrond.
pi_216570770
Topic gaat niet zo hard meer lopen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_216570903
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:25 schreef kwiwi het volgende:
Lees net op een Zwitserse nieuwswebsite dat op een filmpje (van een leerling die zich op de wc opgesloten had) te horen is dat er "ga weg uit Europa" geschreeuwd werd op de achtergrond.
Daar staat wel een filmpje van op X. Als dit het echte filmpje is :

(dat weet ik zelf ook niet altijd zeker)

twitter

De man die verantwoordelijk is voor de moord op 10 mensen in Zweden is door de politie gedentificeerd als de 35-jarige Rickard Andersson.

De aanval vond plaats op een school voor volwassenenonderwijs in rebro, die zich richt op immigranten. Hij schoot ongeveer 20 mensen neer, waarvan er 10 omkwamen, voordat hij zelfmoord pleegde.

Videobeelden van het incident bij het Risbergska-centrum voor volwasseneneducatie laten zien dat iemand roept: "Ga weg uit Europa", vlak voordat Andersson begint te schieten. Deze video is opgenomen door student Hashem Shams, die zich tijdens de aanval in een badkamer verstopte. Risbergska staat bekend om het aanbieden van Zweedse taalcursussen en andere programma's voor migranten.

De Zweedse regering heeft de aanval krachtig veroordeeld, opgeroepen tot nationale eenheid en gewaarschuwd voor de "gevaren van haatzaaiende taal en extremistische ideologien".
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 6 februari 2025 @ 13:22:13 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216571054
quote:
16s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:17 schreef Starhopper het volgende:
[ x ]

[ x ]
Doodgeschoten worden door extremisten is blijkbaar geen white privilege.
pi_216571067
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-orebro-einzelganger

Bloedbad op school
Schutter Zweden 'was werkloze einzelgnger met psychische problemen'

Langzaam maar zeker wordt er meer bekend over de dader van de dodelijke schietpartij op een school voor volwassenenonderwijs in Zweden. De man, die dinsdag tien mensen om het leven bracht, zou sociaal compleet gesoleerd zijn.

Het was de grootste schietpartij in de Zweedse moderne geschiedenis. Dinsdag opende een man het vuur op een school voor volwassenen in de Zweedse stad rebro, ten westen van Stockholm. De dader schoot tien mensen dood en bracht daarna zichzelf om het leven. Zes anderen werden met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

In een persconferentie vanochtend vertelde de Zweedse politie dat ze een ware 'hel' aantroffen in het schoolgebouw. Door rookontwikkeling kon de politie het gebouw niet direct in gaan. Binnen was de chaos compleet: gillende mensen renden door het gebouw, van het ene lokaal naar het andere.

Einzelgnger
"De man zou een verwarde einzelgnger zijn geweest", zegt RTL Nieuws verslaggever Gert-Jan Verstegen, die in Zweden is. Hij woonde alleen in een eenkamerappartement in rebro en had het afgelopen jaar geen belastbaar inkomen. Er kunnen ook geen socialmediaaccounts aan hem worden gekoppeld.

De Zweedse media schetsen een vergelijkbaar portret van de schutter. Hij zou een werkloze man met psychische problemen zijn. Volgens de media omschrijven mensen in zijn omgeving hem als 'sociaal gesoleerd' en 'een beetje vreemd’.

De schutter had overigens een wapenvergunning. De politie heeft meerdere vuurwapens gevonden bij de school en een grote hoeveelheid ongebruikte munitie. De schietpartij had dus wel eens nog bloediger kunnen aflopen. Hij zou zijn wapens volgens sommige berichten hebben verborgen in een gitaarkoffer en op de school militaire kleding hebben aangetrokken. De politie heeft dit niet bevestigd.

Uit documenten van de gemeente rebro, die Zweedse media hebben ingezien, zou blijken dat de dader enkele jaren geleden lessen heeft gevolgd op de school. De onderwijsinstelling geeft Zweedse les aan immigranten en biedt volwassenenonderwijs aan voor mensen die de basisschool of middelbare school niet hebben afgerond.

De man zou wiskundelessen hebben gevolgd, maar zich in 2021 hebben uitgeschreven. De politie wil ook dit nog niet bevestigen.

Onduidelijkheid over motief
Het motief achter de schietpartij blijft nog onduidelijk. De schutter was niet bekend bij de politie. Eerder liet de politie al weten dat er geen aanwijzingen voor ideologische motieven zijn.
pi_216571103
Lijkt me lastig om deze figuren vooraf op de radar te krijgen... :{

Steeds meer verwarde mensen in de samenleving.
  donderdag 6 februari 2025 @ 13:50:18 #11
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_216571389
quote:
16s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:17 schreef Starhopper het volgende:
[ x ]

[ x ]
De komende 20x is het weer een verwardier waarover we niet mogen speculeren!
"Hoka Hey!"
  donderdag 6 februari 2025 @ 13:51:47 #12
287741 matspontius
pi_216571410
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:27 schreef Frutsel het volgende:
Lijkt me lastig om deze figuren vooraf op de radar te krijgen... :{

Steeds meer verwarde mensen in de samenleving.
Hier op Fok iedem dito - mooie afspiegeling van de samenleving :Y
"Hoka Hey!"
pi_216571467
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:51 schreef matspontius het volgende:

[..]
Hier op Fok iedem dito - mooie afspiegeling van de samenleving :Y
Misschien worden ze hier op dit soort fora/websites/social media's wel geboren, gemaakt, gecreerd, genegeerd, gehoord, gehersenspoeld om vervolgens de samenleving verder te vergiftigen of tot dit soort daden over te gaan.
  donderdag 6 februari 2025 @ 14:03:24 #14
287741 matspontius
pi_216571530
quote:
6s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:56 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Misschien worden ze hier op dit soort fora/websites/social media's wel geboren, gemaakt, gecreerd, genegeerd, gehoord, gehersenspoeld om vervolgens de samenleving verder te vergiftigen of tot dit soort daden over te gaan.
Zou me inderdaad niets verbazen - goede observatie 👍
"Hoka Hey!"
pi_216571601
quote:
6s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:56 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Je vindt ook nog maar heel weinig mensen die zich een beetje in het midden begeven.

Het is heel erg "jij-------> linkse" of "Jij ------->rechtse."

Dat moet wel een keer fout gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door tesssssssss op 06-02-2025 14:17:03 ]
pi_216571646
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 14:12 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Je vind ook nog maar heel weinig mensen die zich een beetje in het midden begeven.

Het is heel erg "jij-------> linkse" of "Jij ------->rechtse."

Dat moet wel een keer fout gaan.
Als je daar zit dan word je door beide groepen "beschuldigt" van het feit dat je "bij het andere kamp hoort".

Maar de splitsing en versplintering rechts/links is nog nooit zo luid geweest dan de afgelopen jaren. Kijk ook naar de haat (want zo kun je het wel noemen) tussen Republikeinen en Democraten.
De verbinding is totaal zoek.
pi_216571689
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:23 schreef tesssssssss het volgende:
Door rookontwikkeling kon de politie het gebouw niet direct in gaan.
:')
pi_216572856
Weer een Wilders fanboy net als die saudier in Duitsland. :')

"Niet elke terrorist is een moslim, maar elke terrorist is een moslim"

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_216572879
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
Topic gaat niet zo hard meer lopen.
Shit man. Daar gaat de anti migratie/ anti islam circle jerk ;(

Veel zeggend dat deze lui heel anders piepen wanneer de daders hun rechts extremistische ideologie aanhangen en dezelfde politici aanbidden als hunzelf :Y) met die saudier zeiden ze nog "ja maar hij is opgegroeid in een cultuur van haat, dat krijg je er niet zomaar uit". Vraag me af wat ze nu gaan zeggen. :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_216573209
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 15:54 schreef egayalS het volgende:
Niet elke terrorist is een moslim, maar elke terrorist is een moslim
Niet elke terrorist is een moslim, maar elke terrorist is een moslim

Ik neem aan dat je hier een foutje hebt gemaakt.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216573377
quote:

[ x ]
Ow, dus toch weer het geval dat de islam een (indirecte) rol speelt bij dit bloedvergieten.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 08:56:14 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216580158
Net iets meer dan 1 topic vol.

Challenge: Tel het aantal topics van de volgende moordpartij waarbij de dader niet blank is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:21:09 #23
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_216580298
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:56 schreef Perrin het volgende:

Challenge: Tel het aantal topics van de volgende moordpartij waarbij de dader niet blank is.
Eens kijken of die de 54 van Breivik gaat overtreffen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:42:40 #24
287741 matspontius
pi_216580453
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:56 schreef Perrin het volgende:

En die zijn er meer dan genoeg - veelzeggend niet?
"Hoka Hey!"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:48:46 #25
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216580493
Hoog slachtoffergehalte in dit topic zeg.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:49:41 #26
396550 Richestorags
pi_216580506
quote:

[ x ]
Oh nu kan er ineens wel geroepen worden om het aanpakken en kan men ineens wel "trash" benoemen. Op basis van n incident. Waar was Okke Ernstein bij alle Mohammedaanse aanslagen?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:51:56 #27
396550 Richestorags
pi_216580523
Verder hoop ik niet dat deze aanslag weer gaat leiden tot een roep van politici om strengere veiligheidsmaatregelen die alleen maar weer Bjrn en Ingrid treffen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:54:28 #28
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216580535
Ik dacht hier nog wat nieuwe informatie te vinden in de bovenstaande 26 posten, maar ik zie dat we hier alle info met plezier nog even willen herhalen; inclusief de nieuwsberichten. Ik snap niet zo goed waarom het nuttig is om reeds gemelde informatie meerdere keren te plaatsen.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 10:52:37 #29
287741 matspontius
pi_216580957
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 09:54 schreef Tengano het volgende:
Ik dacht hier nog wat nieuwe informatie te vinden in de bovenstaande 26 posten, maar ik zie dat we hier alle info met plezier nog even willen herhalen; inclusief de nieuwsberichten. Ik snap niet zo goed waarom het nuttig is om reeds gemelde informatie meerdere keren te plaatsen.
_O_ _O_
"Hoka Hey!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')