quote:Nog veel onduidelijk over motief voor schietpartij op Zweedse school
De Zweedse politie zegt nog geen beeld te hebben van wat de schutter bezielde die gistermiddag om zich heen schoot op een school. Wel gaat de politie er vooralsnog van uit dat hij geen terroristisch motief had en ook bendegeweld wordt uitgesloten.
Op een persconferentie maakte de politie bekend dat bij de schietpartij op de school voor volwassenenonderwijs in rebro, in Midden-Zweden, elf mensen om het leven zijn gekomen, onder wie de schutter. De politie trof hem dood aan en vermoedt dat hij na de aanslag zelfmoord pleegde.
Nog niet alle doden zijn gedentificeerd. Zes mensen raakten zwaargewond van wie er vijf aan schotwonden zijn geopereerd. Twee zwaargewonden liggen nog steeds op de intensive care.
Ooggetuigen zeggen dat de dader, van wie de identiteit nog niet bekend is gemaakt, met automatische wapens schoot, terwijl zij zich verscholen in de klaslokalen in het gebouw.
Handelde alleen
Politie denkt dat de dader alleen handelde, maar onderzoekt nog steeds of er meerdere personen betrokken zijn. Over de schutter is bekend dat hij geen strafblad had. Ook was hij onbekend bij de politie. Premier Kristersson sprak gisteren van de ergste schietpartij in de geschiedenis van Zweden.
Een vrouw vertelt aan Zweedse media dat ze een dag na de schietpartij nog steeds het bloed ruikt dat in het schoolgebouw lag. Zelf is ze ook gewond geraakt. In eerste instantie had ze geen idee wat er aan de hand was. Toen ze zich realiseerde dat er werd geschoten, rende ze in paniek weg. "Ik begon keihard te schreeuwen. Ik vreesde voor mijn leven en dat van mijn klasgenoten."
Ook een van de leraren die tijdens de schietpartij in het gebouw was, doet zijn verhaal. "Eerst hoorde ik gebonk. Ik dacht dat er werd gevochten." Daarna zag hij studenten door het gebouw rennen, zoekend naar dekking.
Deur gebarricadeerd
"We hebben toen stoelen en tafels tegen de deur van de kamer gezet en barricadeerden ons daar. De schoten waren vlak voor de deur te horen." Hij hoorde ongeveer twintig schoten. Uren later kwam de politie het gebouw binnen en werd de leraar samen met andere medewerkers en studenten bevrijd. "Ik keek naar beneden en er was overal bloed. De hele gang was gevuld met bloed."
Vanwege het bloedbad hangen alle vlaggen op Zweedse overheidsgebouwen vandaag halfstok. De Zweedse koning en koningin brengen vanmiddag een bezoek aan rebro. Daar zullen ze naar de school gaan en een herdenkingsdienst bijwonen.
nos.nl
Zijn originele naam zou Jonas Simon zijn.quote:Andersson zou volgens de krant de afgelopen tien jaar geen inkomen hebben gehad en een uitkering van de gemeente hebben gekregen. Die zou hij kwijt zijn geraakt omdat hij niet solliciteerde naar een baan. Daardoor kwam hij zonder financile steun te zitten.
Volgens meerdere bronnen bij de politie is een van de theorien dat de aanval dan ook gericht was op sociale diensten, aldus Aftonbladet.
Daar staat wel een filmpje van op X. Als dit het echte filmpje is :quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:25 schreef kwiwi het volgende:
Lees net op een Zwitserse nieuwswebsite dat op een filmpje (van een leerling die zich op de wc opgesloten had) te horen is dat er "ga weg uit Europa" geschreeuwd werd op de achtergrond.
Hier op Fok iedem dito - mooie afspiegeling van de samenlevingquote:Op donderdag 6 februari 2025 13:27 schreef Frutsel het volgende:
Lijkt me lastig om deze figuren vooraf op de radar te krijgen...![]()
Steeds meer verwarde mensen in de samenleving.
Misschien worden ze hier op dit soort fora/websites/social media's wel geboren, gemaakt, gecreerd, genegeerd, gehoord, gehersenspoeld om vervolgens de samenleving verder te vergiftigen of tot dit soort daden over te gaan.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:51 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hier op Fok iedem dito - mooie afspiegeling van de samenleving
Zou me inderdaad niets verbazen - goede observatie 👍quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:56 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien worden ze hier op dit soort fora/websites/social media's wel geboren, gemaakt, gecreerd, genegeerd, gehoord, gehersenspoeld om vervolgens de samenleving verder te vergiftigen of tot dit soort daden over te gaan.
Je vindt ook nog maar heel weinig mensen die zich een beetje in het midden begeven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:56 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien worden ze hier op dit soort fora/websites/social media's wel geboren, gemaakt, gecreerd, genegeerd, gehoord, gehersenspoeld om vervolgens de samenleving verder te vergiftigen of tot dit soort daden over te gaan.
Als je daar zit dan word je door beide groepen "beschuldigt" van het feit dat je "bij het andere kamp hoort".quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:12 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Je vind ook nog maar heel weinig mensen die zich een beetje in het midden begeven.
Het is heel erg "jij-------> linkse" of "Jij ------->rechtse."
Dat moet wel een keer fout gaan.
quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:23 schreef tesssssssss het volgende:
Door rookontwikkeling kon de politie het gebouw niet direct in gaan.
Shit man. Daar gaat de anti migratie/ anti islam circle jerkquote:Op donderdag 6 februari 2025 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
Topic gaat niet zo hard meer lopen.
Niet elke terrorist is een moslim, maar elke terrorist is een moslimquote:Op donderdag 6 februari 2025 15:54 schreef egayalS het volgende:
Niet elke terrorist is een moslim, maar elke terrorist is een moslim
Ow, dus toch weer het geval dat de islam een (indirecte) rol speelt bij dit bloedvergieten.quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:54 schreef egayalS het volgende:
Weer een Wilders fanboy net als die saudier in Duitsland.![]()
"Niet elke terrorist is een moslim, maar elke terrorist is een moslim"
[ x ]
Eens kijken of die de 54 van Breivik gaat overtreffen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:56 schreef Perrin het volgende:
Net iets meer dan 1 topic vol.
Challenge: Tel het aantal topics van de volgende moordpartij waarbij de dader niet blank is.
En die zijn er meer dan genoeg - veelzeggend niet?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:56 schreef Perrin het volgende:
Net iets meer dan 1 topic vol.
Challenge: Tel het aantal topics van de volgende moordpartij waarbij de dader niet blank is.
Oh nu kan er ineens wel geroepen worden om het aanpakken en kan men ineens wel "trash" benoemen. Op basis van n incident. Waar was Okke Ernstein bij alle Mohammedaanse aanslagen?quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:54 schreef egayalS het volgende:
Weer een Wilders fanboy net als die saudier in Duitsland.![]()
"Niet elke terrorist is een moslim, maar elke terrorist is een moslim"
[ x ]
quote:Op vrijdag 7 februari 2025 09:54 schreef Tengano het volgende:
Ik dacht hier nog wat nieuwe informatie te vinden in de bovenstaande 26 posten, maar ik zie dat we hier alle info met plezier nog even willen herhalen; inclusief de nieuwsberichten. Ik snap niet zo goed waarom het nuttig is om reeds gemelde informatie meerdere keren te plaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |