Wij zijn van plan een hondje aan te schaffen, maar wat is nou een leuk ras? We zoeken een klein hondje, niet zo een waar het lijkt dat ie ADHD heeft, alleen maar rondjes rent dus, maar ook niet zo'n slome die nog niet eens een balletje achterna rent...
En hij mag niet te harig zijn.
Welk ras is wel leuk? Zo'n jack-russel lijkt me wel leuk.
En wat moet je nou allemaal doen dan, inenten, ontwormen enzo zag ik al ergens staan...??
Ik ben nog niet echt een honden kenner
Graag wat advies...
Groeten Chris
quote:Jack Russell's zijn echt superdruk. Hebben energie voor tien! Zelf heb ik een Engelse cocker spaniel gehad. Heerlijk beessie maar heeft weer lange(re) haren....
Op donderdag 20 februari 2003 18:15 schreef Crispy1 het volgende:Welk ras is wel leuk? Zo'n jack-russel lijkt me wel leuk.
quote:Allereerst het goede subforum zoeken...
Op donderdag 20 februari 2003 18:15 schreef Crispy1 het volgende:
Topic: Hond: hoe en wat?
V.
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 18:17 schreef ArmaniXL het volgende:[..]
Jack Russell's zijn echt superdruk. Hebben energie voor tien! Zelf heb ik een Engelse cocker spaniel gehad. Heerlijk beessie maar heeft weer lange(re) haren....
Die is idd wat te harig
quote:Ja welke, ik kon geen dieren-forum vinden of iets wat erop leek...
Op donderdag 20 februari 2003 18:18 schreef Verbal het volgende:[..]
Allereerst het goede subforum zoeken...
V.
quote:Ik zou er niet aan beginnen, als ik jou was.
Op donderdag 20 februari 2003 18:15 schreef Crispy1 het volgende:niet zo een waar het lijkt dat ie ADHD heeft, alleen maar rondjes rent dus, maar ook niet zo'n slome die nog niet eens een balletje achterna rent... En hij mag niet te harig zijn. En wat moet je nou allemaal doen dan, inenten, ontwormen enzo zag ik al ergens staan...?? Ik ben nog niet echt een honden kenner Graag wat advies...
Een hond is geen ding.
V.
quote:Je hebt gelijk, 'Flora & Fauna' is inderdaad erg onduidelijk.
Op donderdag 20 februari 2003 18:19 schreef Crispy1 het volgende:[..]
Ja welke, ik kon geen dieren-forum vinden of iets wat erop leek...
Heb er zelf 1 van 8 jaar, maar is nog net zo speels als toen hij een pup was
Kwa verzorging, tja, als ze puppy zijn moet je goed op de voeding letten.
Niet alleen maar puppy brokjes maar ook wat vaster voedsel. Waag gerust eens een stukje groente.
En denk vooral aan de in-entingen, vooral voor de wormpjes!
En als ze dan zo'n half jaartje oud zijn, zijn ze zo gek als een deurknop
Iemand was me al gigantisch voor zag ik
[Dit bericht is gewijzigd door De-Boswachter op 20-02-2003 18:23]
quote:Da's volgens mij een amerikaanse
Op donderdag 20 februari 2003 18:19 schreef Crispy1 het volgende:[..]
Die is idd wat te harig
Dit is een Engels, heeft een langere snuit...
wel echt heel leuk, een puppy
quote:Ja... een Jack Rustig
Op donderdag 20 februari 2003 18:24 schreef Crispy1 het volgende:
Maar zijn er ook rassen die lijken op Jack Russels maar dan niet zo druk zijn??
Je moet bereid zijn je ervoor aan te passen en er dingen voor te laten en dingen voor te doen.
Als het regent? Vette pech voor je, de hond moet eruit.
Dagje weg? Kan de hond mee? Is er iemand die er op wil passen?
Vakantie? Kan de hond mee? Past er iemand op? Pensionkosten, wil je die?
HEEL
GOED
NADENKEN
Als ik je eerste post lees, houd ik mijn hart vast.
V.
quote:Ik doe met je mee.
Op donderdag 20 februari 2003 18:26 schreef Verbal het volgende:Als ik je eerste post lees, houd ik mijn hart vast.
V.
ik denk dat de belangrijkste punten juist de volgende zijn:
1 Een hond is een maatje voor het leven...
je gaat hem niet ruilen of terug doen als hij
niet "schattig puppy" meer is.
2 bedenk je je dat een hond veel geld kost ?
Aanschaf is via een fokker oid meestal minstens een paar
honderd euro.
Na de aanschaf heb je de terugkomende inentingen... ben
je bereidt hier ook voor te betalen ?
Hondenbelasting !
Ik denk dat als je deze twee piunten in acht neemt... dan nog 100% overtuigt bent dat je een beestje wilt...
dan loopt de rest wel los als je je er even in verdiept.
Bovenstaande punten zijn het belangrijkste om te realiseren.
Veel plezier !
Maja ik ga echt niet 1 2 3 een hond kopen hoor, ben maar niet bang . Vandaar dit topic, hoop ik wat meer info te krijgen zodat dat me wat verder kan helpen met m'n beslissing.
quote:Ja ik ben 15, dus voor mezelf gaat het niet veel kosten. M'n broertje, moeder en ik gaan ervoor zorgen, m'n pa heeft het beetje te druk enzo. Dus ik hoef er niet in m'n eentje voor te zorgen.
Op donderdag 20 februari 2003 18:29 schreef Mirage het volgende:
buiten alle dingen die genoemd zijn en de dingen waar jij naar vraagr om...ik denk dat de belangrijkste punten juist de volgende zijn:
1 Een hond is een maatje voor het leven...
je gaat hem niet ruilen of terug doen als hij
niet "schattig puppy" meer is.2 bedenk je je dat een hond veel geld kost ?
Aanschaf is via een fokker oid meestal minstens een paar
honderd euro.
Na de aanschaf heb je de terugkomende inentingen... ben
je bereidt hier ook voor te betalen ?
Hondenbelasting !
Ik denk dat als je deze twee piunten in acht neemt... dan nog 100% overtuigt bent dat je een beestje wilt...
dan loopt de rest wel los als je je er even in verdiept.Bovenstaande punten zijn het belangrijkste om te realiseren.
Veel plezier !
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 18:26 schreef Waus het volgende:[..]
Ja... een Jack Rustig
![]()
![]()
Als je geen drukke hond wil, neem dan geen terriers (zeker geen Jack Russell).
Voor meer info kijk even op www.doggy.net en dan bij rassen.
Als je daar iets ziet wat je aanspreekt, tik het dan eens in bij google. Sites genoeg over bepaalde rassen. Dan heb je meer info. Bezoek eens een fokker of tentoonstelling. Kun je zien hoe ze in het echt zijn en of het je nog steeds aanstaat.
Succes!
quote:Dank je voor de info. En een cursus gaan we zeker volgen! We hebben al een club gevonden waar dat kan, bij ons in de buurt.
Op donderdag 20 februari 2003 18:36 schreef Asyniur het volgende:
En dan hebben we het niet eens over de spullen die je nodig hebt om een hond te houden als mand, riem, speelgoed, eten ed.
En aan jouw ervaring met honden te horen, zul je ook naar cursus moeten anders verdwijnt ie binnen een paar maanden in een asiel. Omdat ie zo lastig is.Als je geen drukke hond wil, neem dan geen terriers (zeker geen Jack Russell).
Voor meer info kijk even op www.doggy.net en dan bij rassen.
Als je daar iets ziet wat je aanspreekt, tik het dan eens in bij google. Sites genoeg over bepaalde rassen. Dan heb je meer info. Bezoek eens een fokker of tentoonstelling. Kun je zien hoe ze in het echt zijn en of het je nog steeds aanstaat.Succes!
Hier vind je de grootste groep hondenkenners bij elkaar. Je kunt daar alle info vinden en informatie krijgen over honden die je wilt.
Nog 1 ding denk er goed over na, maar als je klaar bent met denken neem dan een hond. Ik heb er zelf twee een Jack Russel en een Bordeaux Dog, oke je moet er wat voor laten maar je krijgt er heel veel voor terug.
[Dit bericht is gewijzigd door Rocky_almere op 20-02-2003 18:54]
Kunnen jullie zelf kijken waar jullie gezamenlijke interesse naar uit gaat en dan op bijv. basis van aanschafprijs een keuze maken?
Ik wil hier best wel vertellen wat ik een leuke hond vind, maar daar hebben JULLIE niks aan.
quote:Tis net of er een harige handtas op de bank ligt!Zie hier de ideale hond, in de winter een langharig werkschuw tuig, en in de zomer lekker kortgeschoren. Al 10 jaar oud en nog altijd speels, zonder de dodelijk vermoeiende overenergie van een Jack Russel.
Wij hebben soms een logé-hondje, is een grijze dwergschnauzer...
Klinkt erger dan dat het is... super energiek als het moet, maar als jij ff geen zin hebt vindt ie het helemaal niet erg! Soms zo gek als een deur en harstikke leuk om te hebben!
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 18:54 schreef 303 het volgende:
Waarom koop je geen leuk boek met foto's van de verschillende hondenrassen?Kunnen jullie zelf kijken waar jullie gezamenlijke interesse naar uit gaat en dan op bijv. basis van aanschafprijs een keuze maken?
Ik wil hier best wel vertellen wat ik een leuke hond vind, maar daar hebben JULLIE niks aan.
ik denk dat dit een sarcastische post is... toch ?
je zoekt geen hond uit een postorder catalogus.. tenminste zo komt de post op mij over
Een hond schaf je trouwens niet aan op prijs...
Je kijkt naar wat het best bij je past !!
De prijs is ondergeschikt aan je maatje voor de komende 12 jaar.
Jeetje... " Ja ik heb deze hond... het karakter past nie tbij me.. en een gezinshond is het al helemaal niet... maar we wilden een hond.. en ach ja.. sinds we de tweeling hebben kunenn we niet zoveel geld meer uitgeven dus hebben we deze hond maar genomen... ach ja.. hij was in ieder geval niet zo duur ".
Het eerste wat je doer is eens een rasboek kopen, daar neem je de beschrijvingen en plaatjes door.
Dan zal je een aantal rassen hebben waarvan je denkt, dat zou weleens bij mij kunnen passen.
Dan ga je of fokkers van de betreffende rassen langs, of je gaat eens langs een hondenshow.
Hoe een hond word ligt helemaal aan jouzelf, natuurlijk is bv een jack russel best een druk ras(mag ook wel, kijk eens naar zijn oorsprong), maar als je een jack russel goed opvoed en genoeg beweging geeft word hij absoluut geen neuroot...
Jij moet dus van te voren eens wat dingen op een rijtje gaan zetten...
Hoeveel tijd wil je per dag aan je hond gaan besteden?(wees realistisch!!!)
Wil je een reu of een teef?
Wil je een pup(heel erg veel werk in het begin), of wil je een volwassen hond?
Wil je gaan trainen met je hond(puppycursus, alhoewel ik dat persoonlijk eigenlijk verplicht vind, vervolgcurcussen, evt flyball, behendigheid).
Hoeveel tijd wil je aan vachtverzorging spenderen(je zei zelf al gladharig, dus niet veel vachtverzorging).
Dit zijn wat dingen die je je moet gaan afvragen, hier moet je eerst over nadenken, als je deze vragen kan beantwoorden kan je een ras gaan zoeken wat in je eisen valt.
Ga aub niet opzoek naar de goedkoopste hond, want dan kom je al snel in het broodfokkers-circuit terrecht, wat daar honden aangedaan word is verschrikkelijk, teven die vanaf hun eerste jaar af steeds met nesten zitten totdat ze letterlijk op zijn enzo...........
Als je de aanschaf van een goede rashond niet kan betalen moet je maar eens nadenken of je uberhoudt wel een hond moet nemen....
Wat nu als je hond ziek word, de dierenarts is niet goedkoop....
Dat moet je ook kunnen betalen.
Zo is rikidoh mijn tosa ziek geweest, 14 dagen in de uithof en ruim 4000 gulden armer....
Een gemiddelde prijs voor een rashond ligt ergens tussen de 250 euro en de 1000 euro, ligt aan het ras(hele zeldzame honden zijn duurder).
De golden lag het laatst dat ik heb gecheckt op 1000/1500 gulden, dit is toch wel een prijs waar je op moet rekenen voor een hond...
Wil je goedkoper, dan raad ik je echt aan om eens in een dierenasiel te gaan kijken, er zitten fantastische honden in de asiels, ze zijn het zeer zeker waard om eens naar te gaan kijken, en ze zijn ook nog eens een heel stuk goedkoper(tussen de 150/250 gulden denk ik).
quote:Als je geen ervaring hebt met honden en ook geen spring in het veld wilt dan moet je zeker geen jack russel nemen! Het zijn erg leuke hondjes maar ze kunnen erg dominant zijn en dat kan bij een 'beginner' wel eens fout uitpakken.
Op donderdag 20 februari 2003 18:15 schreef Crispy1 het volgende:
Welk ras is wel leuk? Zo'n jack-russel lijkt me wel leuk.
Maja ik zal nog paar keer langsgaan, voordeel is dat je geen puppy hebt dus wat veel tijd scheelt [ik vind het niet erg om er tijd in te steken btw, dat moet zoiezo gebeuren, maar puppy is altijd wat extra he]. En die zindelijkheid is wel fijn voor onze vloerbedekking
Maar een 'nieuwe' is ook leuk, zo'n puppy. Ik heb al wat rassen uitgezocht die me wel wat leken. Vooral de Beagle vonden we wel leuk...
http://doggy.onzehond.nl/site/appl/rassen/ras_shw.ws?ras_id=111
Maar iig allemaal al bedankt voor de info. Iemand btw ervaring met de Beagle, is het lief hondje...?
De Beagle is inderdaad een mooie en lieve hond maar een hond die veeeel aandacht nodig heeft en vanaf het begin goed opvoeden, dat is een must anders kan je er niks meer mee en is de hond de baas ipv van jou.
Verder is het een heel lief en aanhankelijk beest, met in het begin een paar aanpassingproblemen, maar die zijn er nu wel uit.
Mikki komt dus ook uit een asiel, en ik kan wel bedenken waarom haar eigenaar haar weg heeft gedaan, maar dat betekent nog niet dat er iets mis is met Mikki.
Je hebt ze ook in fawn(geel) en wit met hier en daar een zwarte vlek.
Klein blijvend, erg aanhankelijk, altijd in voor een spelletje, altijd vrolijk, maar zeker niet te druk en geen doetje, ze kunnen tegen een stootje Ik heb er zelf een mogen bezitten, een teefje, dus ik heb wel wat verstand van dit ras. Zo beet(speels, niet echt) ze de andere grote honden hier altijd in de poten en kon ze behoorlijk treiteren, het was soms echt een klein zwart duiveltje
Helaas is ze niet oud geworden, ze kreeg Kanker en is hieraan overleden
Wel zijn ze enorm lief en makkelijk met kinderen.
www.doggy.net
en dan bij rassen -> beagle
Ik zou ook nog even op google zoeken. Fokkers zetten over het algemeen ook rasbeschrijvingen op hun site.
Succes
Dat houdt in dat het lopende jachthonden zijn, meute-honden dus die meegingen(gaan) op de jacht te paard.
Ze werden(en worden nogsteeds) in kennels gehouden, met de meute bij elkaar.
Behalve het drijven wat ze van oorsprong al kunnen word ze niets geleerd.
Wat betekend dat voor iemand die een beagle wil nemen?
Een beagle is niet de best luisterende hond ter wereld, ze zijn eigenwijs en zo nu en dan oost-indisch doof.
Ze zijn moeilijk te trainen.
Ze blaffen vaak(ligt voor het grootste deel aan jezelf, maar in het ras zit het toch ook wel).
Ze hebben veel beweging nodig, en hebben er een handje van om weg te lopen(achter het wild aan).
De reuen kunnen best dominant zijn tegen geslachtsgenoten, maar over het algemeen kunnen ze wel goed met andere honden opschieten.
De beagle is een leuk hondje, maar je moet echt van lopende honden houden, dat is echt een groep apart(maar elke rasgroep heeft zo zijn eigen dingen).
Of de beagle een beginnershond is, tja persoonlijk zeg ik nee, maar door hun vriendelijkheid kan het wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |