abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216468465
quote:
Nationaal Slavernijmuseum (Amsterdam)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Het Nationaal Slavernijmuseum is een museum in oprichting over de Nederlandse slavernij. Het initiatief hiertoe werd genomen in 2017. Het museum zal worden gebouwd op het Java-eiland in Amsterdam. Het moet zijn deuren openen in 2030.

Uitgangspunt voor het museum is het trans-Atlantische slavernijverleden, maar er komt ook aandacht voor de Indisch-Oceanische slavernij. Inhoudelijk zal het museum zich richten op een breed publiek, met een focus op educatie, kunst, kennis en onderzoek.

Totstandkoning
Initiatief
Op 20 december 2017 stemde de Amsterdamse gemeenteraad unaniem in met het initiatiefvoorstel 'Een stap naar verdere verkenning van het Amsterdamse slavernijverleden' van de raadsfracties van GroenLinks, PvdA en SP. In 2018 werd hiertoe een programma van eisen opgesteld en een oproep gedaan: Iedereen kon een plan indienen voor een 'verkenning naar een nationale museale voorziening slavernijverleden'.

Een beoordelingscommissie onder leiding van Kathleen Ferrier boog zich vervolgens over veertien ingediende plannen. In december 2018 bracht zij haar advies ‘Historisch besef, vruchtbare toekomst’ uit. Het Amsterdamse college besloot daarop verder te gaan met een combinatie van de drie beste plannen. De indieners daarvan, NiNsee, IZI Solutions en Museum zonder Muren, werd gevraagd samen te werken in een verkenningsfase onder regie van de gemeente Amsterdam.[1]

Verkenningsfase
Door de coronamaatregelen duurde de verkenningsperiode aanzienlijk langer dan de geplande negen maanden. In mei 2020 overhandigden de verkennende partijen hun eindrapportage getiteld 'Met de kracht van voorouders' aan burgemeester Halsema.[2][3] Het was een positief advies waarbij nadrukkelijk werd ingegaan op de scope van het museum. Vergezeld met aanbevelingen uit de Amsterdamse culturele sector (Kunstraad en Raad voor cultuur) werd het rapport in november 2021 aangeboden aan demissionair minister Van Engelshoven en de Amsterdamse wethouders van Kunst & Cultuur en van Diversiteit.[4]

In januari 2023 maakten de 'kwartiermakers' John Leerdam en Peggy Brandon een reis naar het Caribische deel van het koninkrijk en Suriname -plekken waar de slavernij hoofdzakelijk plaatsvond en de doorwerking ervan voelbaar is- alwaar zij spraken met een keur aan nazaten en belanghebbende organisaties.[5] Hierop volgde een gesprekkenreeks in Nederland, waarbij kwartiermaker David Brandwagt -die gaat over de fysieke aspecten van een toekomstig museum- aansloot.[6] De aftrap was in Groningen.[7] Daarna werden de steden Rotterdam, Den Haag, Middelburg, Utrecht, Arnhem, Assen, Zwolle, Maastricht, Eindhoven, Leeuwarden en Almere bezocht. De afsluitende dialoogbijeenkomst was in Tilburg.[8][9]

Daarnaast brachten de kwartiermakers ter inspiratie een bezoek aan het National Museum of African American History and Culture in Washington dat in 2016 werd geopend. Dat museum poogt bezoekers te 'transformeren' door een reis te maken van het donker (het pijnlijke verleden) naar het licht (de hoopvolle toekomst), met aandacht voor zwarte helden waaronder bijvoorbeeld Martin Luther King. In de Nederlandse context kennen we vrijheidsstrijders als Tula en Anton de Kom (onder anderen).[10] Tot slot vond in het Amsterdamse H'ART Museum nog de conferentie 'To Build a Museum' paats.[11]

Over de locatie was nog altijd geen besluit gevallen. In februari 2024 ging de kogel door de kerk en werd gekozen voor de kop van het Java-eiland als voorkeurslocatie, langs het IJ, als 'een waardige en prominente plek aan doorgaand stromend water'.[12][13] Water heeft niet alleen een betekenis van reiniging, maar ook van trauma. Winti-priesteres Marian Markelo hierover: Water heeft een belangrijke rol gespeeld in de manier waarop onze voorouders onvrijwillig getransporteerd werden. Het water heeft voor sommige Afrikaanse mensen daarom een traumatische betekenis.[3]

Het gebouw moet zo'n 9.000 vierkante meter beslaan en 3 of 4 verdiepingen krijgen. De geschiedenis zal worden verteld aan de hand van verschillende tijdvakken, met thema's en verhalen die in de participatiebijeenkomsten zijn benoemd; verhalen over kracht, verzet, onderdrukking en pijn, maar ook over vieringen en culturele uitingen. In het gebouw zou volgens de commissie ook een kindermuseum moeten komen, net als een kenniscentrum waar mensen hun familiegeschiedenis kunnen onderzoeken. [14] Verder is de bedoeling dat het museum een ‘netwerkmuseum’ wordt, verbonden aan verschillende culturele partners en (slavernij)musea elders in de wereld, met name in Caribisch Nederland en Suriname.[12]

Vervolgstappen
Het concrete oprichtingsvoorstel vormt de basis voor een definitief besluit over zowel de bouw als de financiering door het Rijk en de gemeente Amsterdam.

Demissionair minister-president Mark Rutte hierover: Het Nationaal Slavernijmuseum is een belangrijk onderdeel van het verhaal achter de komma, na de excuses voor de rol van de Nederlandse staat in het slavernijverleden. Om recht te kunnen doen aan het verleden en in het hier en nu samen verder te komen, is het dringend nodig dat we meer en beter zicht krijgen op deze donkere pagina’s uit de geschiedenis. Het slavernijmuseum heeft daarin straks een centrale rol, als centrum van kennis en dialoog.

Burgemeester Halsema hierover: De excuses die door steden, bedrijven, de minister-president en de koning voor ons slavernijverleden zijn gemaakt waren helend voor de nazaten, de betrokken gemeenschappen en ons land. Zij hebben talloze mensen de hoop gegeven dat zij niet meer hoeven te strijden voor erkenning van leed en onrecht uit het verleden. Zij hebben ons land de hoop gegeven dat er een weg is naar een toekomst zonder racisme. Het slavernijmuseum is onmisbaar om die hoop in te lossen.[15]

Vervolgstappen vanaf 2024 bestaan uit het verder ontwikkelen van het museumconcept met de vijf tijdvakken en de opbouw van een museumcollectie. Een netwerk van betrokkenen en ambassadeurs moet gaan bijdragen aan deze stappen en aan de bekendheid van het museum.

Pop-up-tentoonstellingen
In aanloop naar de fysieke oprichting van het Nationaal Slavernijmuseum worden jaarlijks 'pop-up'-tentoonstellingen gerealiseerd op diverse locaties in het land. De eerste expositie, in 2024, behandelt het brede palet van verzet tegen slavernij en is -geheel passend- gehuisvest in het Verzetsmuseum Amsterdam. De tentoonstelling laat zien op welke manieren tot slaaf gemaakte mensen in opstand kwamen én wie in Nederland streden voor afschaffing van de slavernij, zoals bijvoorbeeld de 17-jarige Frits Moquette. In 1853 richtte hij, na het lezen van het boek Uncle Tom's Cabin en de brieven van zijn vader in Suriname, het 'Jongelings Genootschap ter Afschaffing der Slavernij' op.[16]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Slavernijmuseum_(Amsterdam)

https://www.nu.nl/cultuur(...)slavernijmuseum.html

Het Nationaal Slavernijmuseum moet zo'n 9000 vierkante meter groot worden en als locatie het Java-eiland in Amsterdam-Oost krijgen. De kosten zullen zo'n 110 miljoen euro bedragen, maar ik vermoed dat dit nog wel zal oplopen zoals bij veel van dit grote projecten. In 2030 zou het volgens de planning open moeten gaan.

Staatssecretaris Gräper-van Koolwijk (OCW) informeert de Eerste Kamer over de stand van zaken van de oprichting van het Nationaal Slavernijmuseum. Eenzelfde brief heeft zij gestuurd naar de Tweede Kamer.

https://www.rijksoverheid(...)naal-slavernijmuseum

https://www.parool.nl/ams(...)ava-eiland~bd43ef03/

Alhoewel het mij een interessant museum lijkt en ik het zeker ga bezoeken als het er komt, vraag ik mij af of dit er in deze voorgestelde vorm gaat komen i.v.m. het huidige kabinet en bezuinigingen. De oprichting van een Nationaal Slavernijmuseum is een duidelijke politieke keuze geweest van het vorige kabinet, maar staat het huidige kabinet hier nog steeds achter?

Het Nationaal Slavernijmuseum zou jaarlijks zo'n 270.000 bezoekers moeten ontvangen, maar ik kan een dergelijk bezoekersaantal wel gehaald kan worden over meerdere jaren gezien het beperkte thema van het museum. Nu weet ik niet of het Nationaal Slavernijmuseum dan vooral buitenlandse bezoekers of juist Nederlands publiek, zoals schoolklassen, verwacht.

Het succesvolle National Museum of African American History and Culture in Washington is naar mijn indruk het voorbeeld, maar ik vermoed dat het slavernijverleden en de interesse hiervoor zal veel meer in de VS leven dan in Nederland. Ik weet overigens niet of er in andere Europese landen al dergelijke grote musea over het slavernijverleden zijn.

Nu heeft Amsterdam ook helaas drastisch moeten bezuinigen op cultuur. Een museum over een belangrijke kunststroming zoals het Cobra Museum bijvoorbeeld moet het doen met relatief weinig subsidie. Is Amsterdam op de lange termijn in staat om dit nieuwe museum te subsidiëren zonder dat dit ten koste gaat van andere belangrijke culturele voorzieningen?

Kortom het lijkt mij een interessant museum dat zeer terecht aandacht vraagt voor al het menselijke leed en onrecht dat is veroorzaakt door slavernijhandel, maar ik zie toch nog wel wat beren op de weg. Wat denken jullie; gaat het Slavernijmuseum er komen of niet en ga je het dan bezoeken?
  woensdag 29 januari 2025 @ 11:55:21 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216468555
Ik ga eigenlijk alleen maar naar kunstmusea, dus mocht het museum er ooit komen dan denk ik niet dat ik ga. Maar he, ieder zijn ding.
pi_216468586
Daar gaat straks geen hond naartoe.
pi_216468593
Aan de ene kant was (en waarschijnlijk is) het geschiedenis onderwijs ver onder de maat, aan de andere kant heeft de racisme discussie van de afgelopen 10+ jaren mij helemaal afgestompt en heb ik 0 behoefte om ook nog eens in schaarse vrije tijd naar een dram museum te gaan.
pi_216468620
Boeit mij niet.

En door.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_216468632
:O
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216468635
110 miljoen (en meer) is echt kk veel

Voorziet ook echt in een prangende behoefte enzo...
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_216468638
leuk voor de geïnteresseerden. ik ben niet zo van de musea. vroeger wel eens naar een of twee gegaan met school, vond er niets aan. ik kijk liever naar de toekomst, niet het verleden. ook nauwelijks tijd voor culturele bezigheden. ik lees wel graag over geschiedenis hier en daar
pi_216468670
De nadruk zal vooral komen te liggen op de martelingen, kleine compartimenten waarmee de slaven werden vervoerd en de ongelooflijk tirannieke witte man.

Geen behoefte aan.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:13:41 #10
37248 BertV
Klei indiaan
pi_216468772
Ik wacht nog op excuses van Afrikaanse koninkrijken en stammen die deel namen aan de slavenhandel door krijgsgevangenen, criminelen of zelfs hun eigen onderdanen te verkopen aan Europese en Arabische slavenhandelaren.

Ten tijde van de slavenhandel stonden mijn voorouders op tabaksplantages in Amerongen en roerde ze in de modder in Holwerd.

Ophoepelen met die koloniale verantwoordelijkheid.

[ Bericht 16% gewijzigd door BertV op 29-01-2025 12:23:31 ]
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:17:02 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216468807
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:03 schreef inslagenreuring het volgende:
De nadruk zal vooral komen te liggen op de martelingen, kleine compartimenten waarmee de slaven werden vervoerd en de ongelooflijk tirannieke witte man.

Geen behoefte aan.
Wordt echt iets voor de schoolreisjes. Dat het schuldgevoel er maar vroeg ingetimmerd wordt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:19:06 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216468836
Het zou natuurlijk wel interessant zijn als er tezamen met onze eigen geschiedenis hele exposities zouden komen over Ottomaanse slavenmarkten in Algiers en Tunis, zeetochten van Barbarijse zeerovers (de voorouders van de fatbike piraten) tot aan Ijsland aan toe, slavenkoninkrijken in Ghana en Engelse marines die op slavenschepen jagen.

Je weet wel. Een eerlijk verhaal.
pi_216468843
Niets meer dan een voetnoot in de geschiedenis.
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:20:51 #14
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_216468871
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:17 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Wordt echt iets voor de schoolreisjes. Dat het schuldgevoel er maar vroeg ingetimmerd wordt.
Terugweg de witte kindertjes in het bagageruim van de bus.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:25:07 #15
396550 Richestorags
pi_216468942
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:19 schreef Confetti het volgende:
Niets meer dan een voetnoot in de geschiedenis.
Uiteindelijk is alles niet meer dan een voetnoot, als je de schaal groter maakt. Sterker nog, alles is dan "dust in the wind" zoals een zekere rockband ooit zong.
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:29:26 #16
396550 Richestorags
pi_216469010
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:17 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Kijk Storm, omdat jouw overgrootvader Winston zijn overgrootvader in dit schip heeft gestopt, ben jij nu in een maatschappij waar "witheid" de norm is en impliciete superioriteitskaders in je denken zijn gekomen.

En omdat die ook nog de overgrootmoeder van Vlinder sloeg en zij niet mocht werken, ben je ook op basis van je gender bevooroordeeld en voel je je onbewust beter. Daarom moet jij na afloop een extra grote spreekbeurt over dit onderwerp maken.
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:44:54 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216469207
Ik ga er wel een keer kijken. Heb toch een museumjaarkaart, dus daar kan ik me dan geen buil aan vallen.
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:45:47 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216469228
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Kijk Storm, omdat jouw overgrootvader Winston zijn overgrootvader in dit schip heeft gestopt, ben jij nu in een maatschappij waar "witheid" de norm is en impliciete superioriteitskaders in je denken zijn gekomen.

En omdat die ook nog de overgrootmoeder van Vlinder sloeg en zij niet mocht werken, ben je ook op basis van je gender bevooroordeeld en voel je je onbewust beter. Daarom moet jij na afloop een extra grote spreekbeurt over dit onderwerp maken.
Vervelend dat je zo onzeker wordt van dit museum, maar het is allemaal een beetje voorbarig.
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:46:41 #19
396550 Richestorags
pi_216469248
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Vervelend dat je zo onzeker wordt van dit museum, maar het is allemaal een beetje voorbarig.
Vervelend dat jij zo beladen denkt over een satirische post.
  Forum Admin woensdag 29 januari 2025 @ 12:50:10 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216469312
Ik vind het een interessant onderwerp en als ik de kans heb ga ik het zeker bezoeken, maar het tot stand komen ervan is en was natuurlijk wel een beetje gek.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  † In Memoriam † woensdag 29 januari 2025 @ 12:51:11 #21
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_216469333
2030 pas open man. Hoe lang kun je dr over doen.
:')
pi_216469371
Zouden ze dit museum een beetje inclusief maken door bijvoorbeeld ook wat aandacht te geven aan het slavernijverleden van nieuwe Nederlanders? Marokko en Turkije als groothandelaren en gebruikers van slaven bijvoorbeeld?
  † In Memoriam † woensdag 29 januari 2025 @ 12:55:13 #23
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_216469388
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:53 schreef Glazenmaker het volgende:
Zouden ze dit museum een beetje inclusief maken door bijvoorbeeld ook wat aandacht te geven aan het slavernijverleden van nieuwe Nederlanders? Marokko en Turkije als groothandelaren en gebruikers van slaven bijvoorbeeld?
Nee dit zal wrs alleen over ons aandeel gaan
:')
  woensdag 29 januari 2025 @ 12:56:10 #24
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_216469401
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:03 schreef inslagenreuring het volgende:

Geen behoefte aan.
Een stukje aandacht voor de grotere context van slavernij zou wel fijn zijn. Maar ja, daarmee kun je autochtone Nederlanders niet mee om de oren proberen te slaan. Ik trek me van het hele slavernijverleden en het huidige sentiment erover echt geen zak meer aan.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_216469415
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:55 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Nee dit zal wrs alleen over ons aandeel gaan
Ik vroeg naar de bekende weg, maar het had mij wel grappig geleken dat na 10 jaar klagen over onze Eurocentrische blik ze bij dit museum dapper genoeg waren om er wat aan te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')