Tilcara is een goed startpunt om wat gekleurde bergen te bekijken.
![IMG-8373.jpg]()
We kregen een kaart mee en de tip om eerst naar Purmamarca te rijden om de zevenkleurige berg te bekijken, en daarna pas naar Serranía de Hornocal, want dat zou mooier zijn met de stand van de zon.
![3667-AB89-9862-4-E81-AF4-B-D2-B418008-EED.jpg]()
Bij de afslag naar het dorp stond iemand die alle autos tegenhield, ik netjes raam open en proberen te communiceren maar we begrepen elkaar niet en een handgebaar wat ik interpreteerde als "rij maar door" ben ik maar doorgereden en op zoek gegaan naar een parkeerplek.
Er reed gelukkig net iemand weg, dus auto daar maar neergegooid.
Ze hebben een soort van observatieplatform gemaakt maar daar liepen we eerst voorbij. Na een paar honderd meter kom je bij een of ander hutje waar ze geld vragen zodat vanaf daar nog een stuk kan lopen om die gekleurde heuvel te zien. Veelste warm daarvoor, dus maar omgedraaid en die mensen van dat platform betaald om daarop te mogen (kostte overigens precies hetzelfde als bij dat hutje).
Goed uitzicht, maar ook veel samengeklonterde toeristen.
![IMG-8304.jpg]()
Maar OK, die heuvel hoef je niet veel tijd voor uit te trekken om het te bekijken, dus we gingen op pad naar Hornocal.
Onderweg daarheen is het overigens ook al mooi.
@flipsen vond dat we daar in het centrum van Humahuace naar een gids met 4x4 moesten zoeken omdat je niet zelf wil rijden op die berg. (de hoteleigenaar zei overigens "gaat goed joh, gewoon zelf rijden").
Bij binnenkomst van de stad/dorp stond iets van toeristenkantoormensen autos naar binnen te zwaaien. Kreeg een heel verhaal via google translate dat je na de rivier moet zoeken naar gidsen met 4x4 maar dat het ook zelf kan en dat ze dat afraden.
OK prima, heb serieus gezocht naar 4x4 lui maar vond die niet en na en x aantal km op een ongeasfalteerde weg werd het ook wel duidelijk dat we die niet meer tegen zouden komen

Maar, er kwamen zo nu en dan normale sedans de berg af, dus dan lukt het ons vast ook wel om naar boven te komen.
En toen opeens waren we er!
Net na dit uhm bord(?) is er een WC die ze in de rimboe van Thailand misschien als luxe zouden ervaren, maar het was gewoon een betonplaat met een gat erin en een paar planken voor een poging tot privacy. Blij dat ik gewoon staand mijn ding kon doen daar, op in een vliegtuig na nog nooit zo hoog gepist

![IMG-8326.jpg]()
Het was een beetje bewolkt, en de foto laat niet zien hoe mooi het daar echt was.
![IMG-8331.jpg]()
De weg is onverhard, er ontbreekt af en toe een stukje en er loopt soms wat water overheen. Vangrails vinden ze niet zo heel belangrijk (al hebben ze die op sommige stukken wel), je moet gewoon niet van de weg af rijden...
Maar, in zijn geheel was het ongeveer zoals dat stuk van Cafayate naar Cachi, geen probleem dus. (nu rij ik met enige regelmaat in de bergen en/of op onverharde wegen in Noorwegen, dus waarschijnlijk is mijn perspectief van "valt mee" anders dan dat van jullie... ik was al lang blij dat er niet ook nog een sneeuw en ijs op de wegen lag)
![IMG-8346.jpg]()
Veilig weer bij het hotel, alwaar een van de lamas druiven aan het eten was. Ik kan geen Spaans, maar het was heel duidelijk dat de receptioniste het dier vermanend aansprak en uiteindelijk kon overtuigen om gras te gaan eten ipv druiven.
![IMG-8359.jpg]()
De huurauto had overigens interessante waarschuwingen...
![IMG-8395.jpg]()
![IMG-8394.jpg]()
Salinas Grandes, de grote zoutvlakte stond ook nog op onze TODO lijst. Ook hier een slingerweg en hoogteverschil.... maar in ieder geval met asfalt, maar ook met rotsen, mini rivieren, dieren, af en toe een auto die uitgebrand langs de weg staat, etc etc.
![IMG-8443.jpg]()
Bij de zoutvlakte stond er weer iemand met een geel vestje nietsvermoedende toeristen naar binnen te zwaaien middenop de weg. Dus ja, ik rij zo'n mens niet overhoop en rij netjes de parkeerplek op. Daar verdere gele hesjes maar genegeerd, stukje gelopen en wat eten gekocht.
Daarna verder gereden en auto gewoon lang de weg geparkeerd om de volgende fotos te maken, zonder dat gele hesjes vonden dat je daarvoor moet betalen, wat bij het vorige punt wel het geval was.
![IMG-8411.jpg]()
[ Bericht 52% gewijzigd door Fogel op 10-02-2025 20:48:11 ]