abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216451277
Ha FOKkers,

Ik ben Rens van de Plas, freelance journalist, en ik zit momenteel behoorlijk vast in een zaak die ik al drie jaar onderzoek. Ik deel het onderzoek dat ik doe hier en op Reddit, in de hoop dat iemand mee kan denken of kan helpen rechercheren.

Het gaat om de verdwijning van Sjoerd Swane. Swane was wethouder in de Nederlandse gemeente Maarssen (tegenwoordig de gemeente Stichtse Vecht), Statenlid in de provincie Utrecht en had enkele bv'tjes waarmee hij bijvoorbeeld onroerend goed kocht en verkocht. Tijdens zijn wethouderschap accepteerde Swane steekpenningen van bouwbedrijven, pleegde hij valsheid in geschrifte en belastingfraude en was hij zeker niet de meest betrouwbare persoon in de regio.

Voor deze vergrijpen werd Swane veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Dat gebeurde in 2011. Het enige probleem is dat Swane bij verstek is veroordeeld. Sinds 2009 heeft niemand Swane naar verluidt nog gezien. De laatste keer dat iemand hem sprak was op 18 december 2009, toen Swane een vriend bezocht in het Duitse dorp Bramsche. 'Hij verbleef in een hotel in de buurt, maar anders dan normaal verscheen hij de volgende ochtend niet aan het ontbijt.'

Swane had een tic voor Frankrijk. Hij bezat meerdere huizen in het dorp Urval in de Dordogne. Ik ben deze huizen gaan bezoeken, maar aanwijzingen of sporen naar Swane waren er niet. Niemand met wie ik sprak herkende hem van de foto. De huizen zijn verkocht aan een Nederlandse ondernemer met wie ik kort gesproken heb, maar hij zegt niet te weten waar Swane nu zou kunnen zijn. Swanes broer en zus zijn nog in leven, maar ook zij lijken niet te weten waar Swane heen is gegaan of wat er met hem is gebeurd.

Er gaan momenteel geruchten dat Swane in Thailand zou verblijven, maar eerlijk gezegd heb ik geen enkel bewijs gevonden dat deze geruchten ondersteunt. Logischerwijs zit Swane wel in een land dat geen uitleveringsverdrag met Thailand heeft, zoals Nederland. Er gaan ook geruchten dat Swane nog steeds opduikt in zijn oude woonplaats Maarssen, maar die geruchten zijn waarschijnlijk nergens op gebaseerd: de voormalige burgemeester van Maarssen lijkt sterk op Swane, en waarschijnlijk hebben mensen hem voor Swane aangezien.

Swane is geboren op 11 maart 1953 in Den Bosch en zou nu 71 jaar oud moeten zijn. Hij heeft één Indonesische voorouder en geen kinderen. Als iemand meer informatie of suggesties heeft voor verder onderzoek, laat het dan weten in de reacties of stuur me vooral een privébericht. Hopelijk kunnen we samen stappen zetten om meer te weten over waarom hij gevlucht is en hoe hij zo lang onder de radar heeft kunnen blijven - als Swane nog leeft, dan.

Ik heb praktisch alles al gedaan: oud-zakenpartners gesproken, zijn broer en zus gesproken, mensen uit zijn netwerk gesproken, Woo-verzoeken gedaan. Tot dusver zonder sluitende conclusie.

https://3mfhdcm0onod.b-cd(...)85b-cffea6ad2d24.jpg

Artikel over zijn verdwijning uit 2015: https://www.ad.nl/utrecht(...)h-gebleven~aee4fb19/

Podcast over zijn verdwijning uit 2022: Podcast · RTV Utrecht · Gearresteerd, veroordeeld en verdwenen. De podcastserie Vogelvrij vertelt het verhaal van VVD-politicus Sjoerd Swane. Jarenlang had hij als wethouder in de gemeente Maarsen, nu Stichtse Vecht, alle touwtjes in handen. Vogelvrij is een verhaal over machtsmisbruik en corruptie in het gemeentebestuur. Ook nu nog is de vraag: waar is Sjoerd Swane? In deze serie vertellen journalisten Lisa Dekker en Jiri Glaap het verhaal achter Sjoerd Swane. Hoe liep hij tegen de lamp? Is er inmiddels iets veranderd in Maarssen? En waar is Sjoerd Swane nu? De vier afleveringen verschijnen na elkaar op 5, 7, 9 en 11 maart.

Wikipedia over Swane https://nl.wikipedia.org/wiki/Sjoerd_Swane
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 28 januari 2025 @ 10:17:43 #2
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_216457372
Wat een vaag verhaal. Ik heb zo niet direct een optie naar waar eventueel nog niet aan gedacht is, of naar gekeken is. Maar heb er nog niet echt lang bij stilgestaan, hoor.

Wel interessant, :).
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_216457384
Foutje:

Logischerwijs zit Swane wel in een land dat geen uitleveringsverdrag met Thailand heeft, zoals Nederland.

Tevens je hele leven opgeven omdat je twee jaar de cel in moet, is dat niet een beetje vreemd?
pi_216460424
Even volgen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_216460474
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:20 schreef Managarm het volgende:
Tevens je hele leven opgeven omdat je twee jaar de cel in moet, is dat niet een beetje vreemd?
nuja, hij was 58 jaar en als ik die rechtzaak even snel doorlees ging het toch om ruim 4,5 miljoen aan allerhande omkoopbedragen en frauduleuze leningen/inkomsten, die hij op illegale wijze ingenomen heeft...

ik vermoed dat hij er gewoon voor gekozen heeft van dat geld lekker te genieten en idd ergens ver weg te vertrekken ipv twee jaar in een gevangenis weg te rotten..
Had hij verder een direkte naaste familie, partner (dus niet die broer en die zus, waarmee het misschien best mogelijk was gewoon het contact te verbreken) ?

Tevens is het de vraag of er een financieel spoor is, wat heeft hij precies met dat geld gedaan en op welke wijzes zou dat vervolgens internationaal ook aantapbaar zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_216460518
Die zit lekker op zijn centje in Thailand vermoed ik.
Of met een blok beton ergens in zee :+

Ik ga zeker de podcast luisteren, vogelvrij, zet die ook meteen even in het PC topic hier in CRI. ^O^
pi_216461051
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:50 schreef rensvandeplas_ het volgende:
Ha FOKkers,
VVD'ers gonna VVD. Weer eentje.

quote:
Een ondernemer uit de Vechtstreekdie strikt anoniem wil blijven, meent dat justitie een spoor heeft laten lopen, geheel toevallig ook naar Frankrijk: ,,Ik heb in 2007 twee huizen bij Bergerac van hem gekocht voor 550.000 euro. De koopsom heb ik betaald aan een notaris, in de Dordogne. Die zou moeten kunnen zeggen waar dat geld gebleven is. Mij mag hij het niet zeggen, maar justitie of de belastingdienst kunnen dat wel opvragen. Je moet de geldstroom volgen. Als ze hun best hadden gedaan, hadden ze hem kunnen vinden, denk ik. Hij heeft twee jaar celstraf gekregen, dat is wellicht niet genoeg om echt hun best voor te doen.''

Woordvoerder Marieke van der Molen van het functioneel parket laat weten vanwege de vertrouwelijkheid daar niet op in te kunnen gaan.
Follow the money. :) Het is wel jammer dat een journalist als jij dat w.s. niet kan.

Ik zou er persoonlijk geen moeite in steken. Gewoon een corrupte VVD-man en hij is weg. Lekker zo laten. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216461064
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:15 schreef Blues het volgende:
Of met een blok beton ergens in zee
Of in de betonnen fundering van een nieuw gebouw. Dan ben je echt weg voorlopig. Play stupid games...
pi_216461081
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:10 schreef RM-rf het volgende:
Tevens is het de vraag of er een financieel spoor is, wat heeft hij precies met dat geld gedaan en op welke wijzes zou dat vervolgens internationaal ook aantapbaar zijn.
Ja dat is er (zie #7). Maar zo te zien willen de instanties die dat zouden kunnen geen moeite doen wegens kleine vis w.s.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 17:49:54 #10
30919 mitt
Michael Corleone
pi_216461286
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
VVD'ers gonna VVD. Weer eentje.
[..]
Follow the money. :) Het is wel jammer dat een journalist als jij dat w.s. niet kan.

Ik zou er persoonlijk geen moeite in steken. Gewoon een corrupte VVD-man en hij is weg. Lekker zo laten. :)
Zou toch heerlijk zijn als hij op z'n oude dag nog gepakt kan worden. Alles inleveren, nog even zitten. ^O^
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_216461330
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:49 schreef mitt het volgende:

[..]
Zou toch heerlijk zijn als hij op z'n oude dag nog gepakt kan worden. Alles inleveren, nog even zitten. ^O^
Ja het gevoel voor rechtvaardigheid zegt dat wel. Maar tussen de regels lees ik dat ie alles kwijtraakte en heel timide was. Ik denk eerder aan een zeer geslaagde verdwijning door zelfmoord. Is pure speculatie ook uiteraard.
  Manager PR/Moderator zaterdag 1 februari 2025 @ 01:11:38 #12
269689 crew  Viv
pi_216502495
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:50 schreef rensvandeplas_ het volgende:
Ha FOKkers,

Ik ben Rens van de Plas, freelance journalist, en ik zit momenteel behoorlijk vast in een zaak die ik al drie jaar onderzoek. Ik deel het onderzoek dat ik doe hier en op Reddit, in de hoop dat iemand mee kan denken of kan helpen rechercheren.
Welkom op FOK!, wat een tof initiatief dit. :)
  Manager PR/Moderator zaterdag 1 februari 2025 @ 01:12:35 #13
269689 crew  Viv
pi_216502504
Ik mention @raptorix even, één van onze digitale speurneuzen. :Y)
pi_216503374
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 01:12 schreef Viv het volgende:
Ik mention @:raptorix even, één van onze digitale speurneuzen. :Y)
Wat leuk, ik had zelf al een poging ondernomen en had me voorgenomen om contact te zoeken met Rens, maar was er nog niet aan toegekomen ivm drukte. Ik ben zelf bezig geweest de familie van Sjoerd te onderzoeken en heb daar wat vragen over, en eventueel ook wat antwoorden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216503521
Ik dacht ook meteen aan de huizen. Heeft hij die zelf verkocht, wanneer, etc. Als dat die uit #7 zijn heeft hij dat vlak voor verdwijning gedaan dus zit hij vast ergens met dat geld. Waar ging dat geld naar toe?

Hoeveel geld heeft hij geschat nog ongeveer? Dat geeft ook een indicatie waar hij kan zitten. Frankrijk is een stuk duurder dan Thailand, Cambodja, Laos. Werken zal hij niet meer op zijn leeftijd.

Het klinkt verder niet of zijn familie er kapot van is, maar dat kan ook zo overkomen naruurlijk in dit korte stukje. Hoe dan ook is het niet ondenkbaar dat hij nog contact heeft met sommige mensen.

Er zijn ook thailand fora en groepen waar je om tips zou kunnen vragen, je weet hoe hij er destijds uit zag
pi_216615335
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 05:48 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat leuk, ik had zelf al een poging ondernomen en had me voorgenomen om contact te zoeken met Rens, maar was er nog niet aan toegekomen ivm drukte. Ik ben zelf bezig geweest de familie van Sjoerd te onderzoeken en heb daar wat vragen over, en eventueel ook wat antwoorden.
Zou je die willen delen? Ik heb namelijk wat vragen en antwoorden over die villa van Maarssen namelijk (dossiers ingezien). Had wel iets met Vlaamse DPG-mondkapjes te maken (en de digitale EOD die bij Tweakers langsging)

Samen blogje bouwen,of gun je ons je kennis om mee te speuren en denken. APG telt niet bij ICT-navorsingen, alleen de verslaglegging daarover, dus eventueel geanonimiseerd.

Heb je al contact met het AD opgenomen? Of is dit een privéproject van van der Plas (een voor mij bekende naam overigens).
pi_216635036
Heeft iemand nog iets van Richard van der Plas gelezen of gehoord?

<Knip>

[ Bericht 42% gewijzigd door Jippie op 06-04-2025 00:41:15 ]
pi_217222965
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 16:00 schreef yessie234 het volgende:
Heeft iemand nog iets van Richard van der Plas gelezen of gehoord?

<Knip>
Richard Rens is er zeker nog.

Over het bedrag dat hij aan een notaris heeft betaald: dat lijkt mij nu het enige spoor waarop we verder zouden kunnen komen. Ik heb destijds geprobeerd wat notarissen in de Dordogne vragen te stellen, maar daar is niks uitgekomen, ook omdat mijn Frans niet opperbest is. Misschien toch eens een Franse tolk vinden die het leuk vindt een uurtje te bellen.

Ik weet overigens dat Swane zijn huizen heeft verkocht aan een ondernemer uit de regio Utrecht en heb ook met die ondernemer gesproken bij hem thuis. Die was tien minuten welwillend om het een en ander te vertellen. Toen ik hem een paar dagen later belde om nog wat vragen te stellen, was er van die welwillendheid niks meer over. Ook latere mails en telefoontjes werden niet gewaardeerd. Hij wil me niet meer helpen. Toch zonde, maar het is wat het is.

Mocht iemand mij rechtstreeks willen benaderen: graag via mail (mail@rensvandeplas.nl). Mijn mailbox lees ik net wat vaker dan FOK!.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jippie op 06-04-2025 00:37:06 ]
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 30 maart 2025 @ 17:21:18 #19
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_217233488
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 20:54 schreef rensvandeplas_ het volgende:

[..]
Richard Rens is er zeker nog.

Over het bedrag dat hij aan een notaris heeft betaald: dat lijkt mij nu het enige spoor waarop we verder zouden kunnen komen. Ik heb destijds geprobeerd wat notarissen in de Dordogne vragen te stellen, maar daar is niks uitgekomen, ook omdat mijn Frans niet opperbest is. Misschien toch eens een Franse tolk vinden die het leuk vindt een uurtje te bellen.

Ik weet overigens dat Swane zijn huizen heeft verkocht aan een ondernemer uit de regio Utrecht en heb ook met die ondernemer gesproken bij hem thuis. Die was tien minuten welwillend om het een en ander te vertellen. Toen ik hem een paar dagen later belde om nog wat vragen te stellen, was er van die welwillendheid niks meer over. Ook latere mails en telefoontjes werden niet gewaardeerd. Hij wil me niet meer helpen. Toch zonde, maar het is wat het is.

Mocht iemand mij rechtstreeks willen benaderen: graag via mail (mail@rensvandeplas.nl). Mijn mailbox lees ik net wat vaker dan FOK!.
Dit zou gewoon het rechercheteam van Hofman/BOOS moeten hebben, :7. Los daarvan; heb je wel eens overwogen om ook samen met andere journalisten of partijen te zoeken (kranten oid, of Follow the Money etc.)?

Al snap ik het ook wel als je dit als persoonlijk project dichtbij je houdt.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_217296614
quote:
17s.gif Op zondag 30 maart 2025 17:21 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Dit zou gewoon het rechercheteam van Hofman/BOOS moeten hebben, :7. Los daarvan; heb je wel eens overwogen om ook samen met andere journalisten of partijen te zoeken (kranten oid, of Follow the Money etc.)?

Al snap ik het ook wel als je dit als persoonlijk project dichtbij je houdt.
<Knip>

Follow the money van Harry Lensink heeft ook geen zin, heeft Raptorix ook al eens geprobeerd. Kreeg ook prive en werkgerelateerd last van ze. Iets met de R-waarde in VOIP.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jippie op 06-04-2025 00:40:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')