Ha FOKkers,
Ik ben Rens van de Plas, freelance journalist, en ik zit momenteel behoorlijk vast in een zaak die ik al drie jaar onderzoek. Ik deel het onderzoek dat ik doe hier en op Reddit, in de hoop dat iemand mee kan denken of kan helpen rechercheren.
Het gaat om de verdwijning van Sjoerd Swane. Swane was wethouder in de Nederlandse gemeente Maarssen (tegenwoordig de gemeente Stichtse Vecht), Statenlid in de provincie Utrecht en had enkele bv'tjes waarmee hij bijvoorbeeld onroerend goed kocht en verkocht. Tijdens zijn wethouderschap accepteerde Swane steekpenningen van bouwbedrijven, pleegde hij valsheid in geschrifte en belastingfraude en was hij zeker niet de meest betrouwbare persoon in de regio.
Voor deze vergrijpen werd Swane veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Dat gebeurde in 2011. Het enige probleem is dat Swane bij verstek is veroordeeld. Sinds 2009 heeft niemand Swane naar verluidt nog gezien. De laatste keer dat iemand hem sprak was op 18 december 2009, toen Swane een vriend bezocht in het Duitse dorp Bramsche. 'Hij verbleef in een hotel in de buurt, maar anders dan normaal verscheen hij de volgende ochtend niet aan het ontbijt.'
Swane had een tic voor Frankrijk. Hij bezat meerdere huizen in het dorp Urval in de Dordogne. Ik ben deze huizen gaan bezoeken, maar aanwijzingen of sporen naar Swane waren er niet. Niemand met wie ik sprak herkende hem van de foto. De huizen zijn verkocht aan een Nederlandse ondernemer met wie ik kort gesproken heb, maar hij zegt niet te weten waar Swane nu zou kunnen zijn. Swanes broer en zus zijn nog in leven, maar ook zij lijken niet te weten waar Swane heen is gegaan of wat er met hem is gebeurd.
Er gaan momenteel geruchten dat Swane in Thailand zou verblijven, maar eerlijk gezegd heb ik geen enkel bewijs gevonden dat deze geruchten ondersteunt. Logischerwijs zit Swane wel in een land dat geen uitleveringsverdrag met Thailand heeft, zoals Nederland. Er gaan ook geruchten dat Swane nog steeds opduikt in zijn oude woonplaats Maarssen, maar die geruchten zijn waarschijnlijk nergens op gebaseerd: de voormalige burgemeester van Maarssen lijkt sterk op Swane, en waarschijnlijk hebben mensen hem voor Swane aangezien.
Swane is geboren op 11 maart 1953 in Den
Bosch en zou nu 71 jaar oud moeten zijn. Hij heeft één Indonesische voorouder en geen kinderen. Als iemand meer informatie of suggesties heeft voor verder onderzoek, laat het dan weten in de reacties of stuur me vooral een privébericht. Hopelijk kunnen we samen stappen zetten om meer te weten over waarom hij gevlucht is en hoe hij zo lang onder de radar heeft kunnen blijven - als Swane nog leeft, dan.
Ik heb praktisch alles al gedaan: oud-zakenpartners gesproken, zijn broer en zus gesproken, mensen uit zijn netwerk gesproken, Woo-verzoeken gedaan. Tot dusver zonder sluitende conclusie.
https://3mfhdcm0onod.b-cd(...)85b-cffea6ad2d24.jpgArtikel over zijn verdwijning uit 2015:
https://www.ad.nl/utrecht(...)h-gebleven~aee4fb19/Podcast over zijn verdwijning uit 2022:
Podcast · RTV Utrecht · Gearresteerd, veroordeeld en verdwenen. De podcastserie Vogelvrij vertelt het verhaal van VVD-politicus Sjoerd Swane. Jarenlang had hij als wethouder in de gemeente Maarsen, nu Stichtse Vecht, alle touwtjes in handen. Vogelvrij is een verhaal over machtsmisbruik en corruptie in het gemeentebestuur. Ook nu nog is de vraag: waar is Sjoerd Swane? In deze serie vertellen journalisten Lisa Dekker en Jiri Glaap het verhaal achter Sjoerd Swane. Hoe liep hij tegen de lamp? Is er inmiddels iets veranderd in Maarssen? En waar is Sjoerd Swane nu? De vier afleveringen verschijnen na elkaar op 5, 7, 9 en 11 maart.Wikipedia over Swane
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sjoerd_Swane