Lijkt me eerlijk gezegd een veel betere optie. Het is altijd lastig maar dit lijkt de ultieme eenvoudige camera voor de vakantie met zeer goed resultaat.quote:Op zondag 26 januari 2025 19:43 schreef Patsan het volgende:
Zat ook nog aan de Sony Rx10 IV te denken
Welke camera gebruik jij op de 200-600mm?quote:Op zondag 26 januari 2025 20:09 schreef Clupea het volgende:
Die 200mm lens is leuk voor de dierentuin maar niet voor de jungle. Voor een vakantie naar Costa Rica (apen, vogels, luiaards, kolibries) had ik een 200-600mm lens (equivalent) gekocht. Deze werkte prima maar ik heb spijt dat ik toen niet voor de 200-800 gegaan ben. Wilde dieren blijven echt heel ver weg!
Deze heb ik. Superfijne camera en een loeischerpe lichtsterke zoomlens. Maar dit is professioneel spul, er zijn maar weinig beginners die zoiets aanschaffen.quote:Op zondag 26 januari 2025 19:32 schreef Patsan het volgende:
Hallo,
Wil starten met (hobby) fotografie. Ga de komende tijd wat mooie reizen maken (begin Oeganda met gorilla trekking en volgend jaar West Amerika etc)
In de jungle uiteraard slecht licht. Wil ook niet te veel wisselen van lens.
Dacht aan volgende combi: sony A7R IV met Sony 70-200 GM 2.8 (snelle lens en een berg aan pixels om te kunnen croppen)
Ik had een m43 Panasonic G80 mee met de 100-300 lens (equivalent aan 200-600 op full frame), in plaats van de (veel duurdere) 100-400 lens.quote:Op zondag 26 januari 2025 20:29 schreef Patsan het volgende:
[..]
Welke camera gebruik jij op de 200-600mm?
De 24-600mm zoom die daar op zit is verrassend goed. Dat lijkt me zeker als je objectieven wisselen een bezwaar vindt een veel betere keus. Mocht je de smaak te pakken krijgen dan kun je alsnog met geld gaan smijten.quote:Op zondag 26 januari 2025 19:43 schreef Patsan het volgende:
Als het je eerste camera is om mee te hobby'en is dat een handiger keuze dan een A7huppeldepup met een paar lenzen.quote:Op zondag 26 januari 2025 19:43 schreef Patsan het volgende:
Even een basic check gedaan. Ze lijken al wat langer te bestaan en ik kan er nog geen regelrechte afraders zien. Eigenlijk voornamelijk vragen of ze betrouwbaar zijn.quote:Op zondag 9 februari 2025 11:59 schreef Patsan het volgende:
Iemand ervaring met de website Webtronic? Zitten wel heel erg onder de prijs (to good to be truth?)
Zo te zien hebben ze de camera niet op voorraad.quote:Op zondag 9 februari 2025 11:59 schreef Patsan het volgende:
Iemand ervaring met de website Webtronic? Zitten wel heel erg onder de prijs (to good to be truth?)
Dit. Als je net met fotografie begint en je pakt een A7, A9 of A1-series body dan verdwaal je in de opties. Ik heb het andersom: als ik niet gewoon aparte knoppen / draaiwieltjes hebt voor f, t, iso en AF-mode heb, maar dat moet via een menu dan ben ik er na 5 minuten klaar meequote:Op zondag 9 februari 2025 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als het je eerste camera is om mee te hobby'en is dat een handiger keuze dan een A7huppeldepup met een paar lenzen.
Sony? Gaat primaquote:Op maandag 10 februari 2025 00:57 schreef DIR het volgende:
[..]
Dit. Als je net met fotografie begint en je pakt een A7, A9 of A1-series body dan verdwaal je in de opties. Ik heb het andersom: als ik niet gewoon aparte knoppen / draaiwieltjes hebt voor f, t, iso en AF-mode heb, maar dat moet via een menu dan ben ik er na 5 minuten klaar mee
Op feesboek in de Sony groep kwam ik iemand tegen die fotografie als nieuwe hobby wilde leren na z'n pensioen. Hij haat upgraden later dus is hij meteen maar uitgepakt![]()
A7R V
Sony native GM glas:
14 1.8
35 1.4
85 1.4
135 1.8
200-600 4.5-5.6
![]()
Edit: Sinds wanneer kan ik het woord S O N Y niet meer zonder spaties typen omdat het dan een gedwongen link krijgt naar de koudblauwe webreus?
Ik heb mixed feelings over veel Sigma-glas. Heb jarenlang met Canon EF geschoten (5Ds R) en toen een A7R III en Sigma MC-11 gekocht. Ik vnd de AF van mijn Sigmalenzen (Sigma 24 1.4 art & 50 1.4 art & 135 1.8 art) onbetrouwbaar en vaak nét niet. Het zijn leuke lenzen en de AF is praktisch, maar als je mijn andere glas gewent bent dan valt het toch tegen vaakquote:Op maandag 10 februari 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sony? Gaat prima![]()
Ik heb veel Sigma glas (primes en zoom) bij de Sony bodies, doet er niet voor onder, ook focus is snel.
Alleen de 400mm f/2.8 is Sony.
ik weet niet of er verschil zit tussen het gebruik van Sigma met mount converter of glas dat door Sigma met E-mount is uitgerust maar ik ondervind geen problemen met focus. Misschien ben ik dan niet kritisch genoeg maar ik druk ook niet op A0 formaat af.quote:Op maandag 10 februari 2025 10:10 schreef DIR het volgende:
[..]
Ik heb mixed feelings over veel Sigma-glas. Heb jarenlang met Canon EF geschoten (5Ds R) en toen een A7R III en Sigma MC-11 gekocht. Ik vnd de AF van mijn Sigmalenzen (Sigma 24 1.4 art & 50 1.4 art & 135 1.8 art) onbetrouwbaar en vaak nét niet. Het zijn leuke lenzen en de AF is praktisch, maar als je mijn andere glas gewent bent dan valt het toch tegen vaak![]()
Als de situatie het toelaat schiet ik meestal met Otus 55 / Otus 85 / Zeiss Classic 135![]()
![]()
Met name de Zeiss 135 Classic is denk ik het mooiste objectief dat ooit gemaakt is. Microcontrast, scherpte en bokeh zijn superb, maar je hebt dus alleen handfocus. Wel met een focusring die een volle slag maakt van CFD naar oneindig en die buttery smooth zonder enige speling loopt.
Ik kan er niet tegen als bij een portret de focus niet écht op de ogen is. Zal ook wel komen omdat ik portretten vaak op f/1.4 - f/2 schiet met telelenzen en dan ga je het zien. Native glas is wel beter, maar ook mijn Sigma Art's op Canon 5DsR zijn het nét niet. Ik gebruik mijn Canon 35L II f/1.4 EF ook veel (met converter op sony) en dat gaat perfectquote:Op maandag 10 februari 2025 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
ik weet niet of er verschil zit tussen het gebruik van Sigma met mount converter of glas dat door Sigma met E-mount is uitgerust maar ik ondervind geen problemen met focus. Misschien ben ik dan niet kritisch genoeg maar ik druk ook niet op A0 formaat af.
Als vergelijk heb ik Nikon glas op m'n D850 / D5 maar voor portretjes ga ik dan toch al snel met m'n A1 op stap.
Ik heb wel de Laowa 25mm F/2.8 2.5-5X Ultra Macro, grappige lens maar wel heel beperkt inzetbaar.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:12 schreef DIR het volgende:
[..]
Ik kan er niet tegen als bij een portret de focus niet écht op de ogen is. Zal ook wel komen omdat ik portretten vaak op f/1.4 - f/2 schiet met telelenzen en dan ga je het zien. Native glas is wel beter, maar ook mijn Sigma Art's op Canon 5DsR zijn het nét niet. Ik gebruik mijn Canon 35L II f/1.4 EF ook veel (met converter op sony) en dat gaat perfect![]()
Wil je een keer wat leuks? Koop dan een Helios 44-2. Wel handfocusAls je van UWA houdt dan is de Laowa 10mm f/1.28 Zero-D wel echt heel cool. Zit sinds een paar maandjes in mijn kit
Ik ben extreem-macro-diehard (naast naaktfotografie haha)quote:Op maandag 10 februari 2025 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb wel de Laowa 25mm F/2.8 2.5-5X Ultra Macro, grappige lens maar wel heel beperkt inzetbaar.
O.a. gebruikt om Super8 film te scannen op m'n omgebouwde projector.
[ afbeelding ]
Is dat goedkoper?quote:Op maandag 10 februari 2025 11:30 schreef DIR het volgende:
[..]
Ik ben extreem-macro-diehard (naast naaktfotografie haha)![]()
Overview van het hele specimen (een koper van Ray Mine, Scott Mountain, Pinal County, Arizona, USA)
[ afbeelding ]
Een focus stack van ongeveer 600 losse opnamen:
[ afbeelding ]
Als ik weer eens koper voor in mijn collectie koop dan ben ik een koperkoper
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |