abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 januari 2025 @ 17:49:00 #1
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216439999
Hallo.

Ik rij een Renault Megane (Diesel) uit 2012. Deze loopt wel in zijn nadagen dus ik ben aan het nadenken over de toekomst.

Opties die ik overweeg:
- Vergelijkbare ocassion aanschaffen, (benzine ipv diesel?) uit 2016/2017. Dat zal rond de 10K a 15K kosten?
- Een ocassion private leasen. Op de site van de ANWB zag ik een Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk. Drie jaar voor ¤479/maand.

Voordeel van de private lease is natuurlijk dat er minder/ geen onverwachte kosten zijn (zolang ik geen schade rij).

Ik rij ongeveer 15K km per jaar. Wat is wijsheid?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_216440113
In zijn nadagen rijdt je het goedkoopste als je enigszins het risico kan lopen om stil te vallen onderweg,

heb je daar tekenen voor dat je stil komt te staan?

die 1.5dci blokken zijn best stevig
pi_216440166
Vergeet niet dat bovenop de private lease bedragen nog brandstofkosten komen.

Ik zou persoonlijk een ocassion kopen. Private lease kost je 20.000 euro over 4 jaar en die auto wordt nooit van jezelf.

Een ocassion kost je wellicht 17.000 bijbetaling maar die vertegenwoordigt over 4 jaar nog een zekere waarde.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 26 januari 2025 @ 18:06:00 #4
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216440202
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:59 schreef Moonversion het volgende:
In zijn nadagen rijdt je het goedkoopste als je enigszins het risico kan lopen om stil te vallen onderweg,

heb je daar tekenen voor dat je stil komt te staan?

die 1.5dci blokken zijn best stevig
Het is meer dat alles wat van plastic is kapotgaat / afbreekt.

Ik betaal nu ¤210/maand aan wegenbelasting en verzekering. Met die Ford ben ik dus (maar) ¤270 duurder uit elke maand. En de onvoorspelbaarheid is eruit.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  zondag 26 januari 2025 @ 18:08:50 #5
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216440261
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:06 schreef XDo het volgende:

[..]

Ik betaal nu ¤210/maand aan wegenbelasting en verzekering. Met die Ford ben ik dus (maar) ¤270 duurder uit elke maand. En de onvoorspelbaarheid is eruit.
En wat doe je dan na die 3 jaar? Want je hebt het over 'maar' 270 per maand duurder uit zijn. Per maand! Maar die 479 euro moet je dus 36 maanden betalen, wat neerkomt op 17.244 euro, maar na die 3 jaar moet je ook iets, en die 17k zijn weg, die heb je niet meer.

Wacht wat, alles wat van plastic is gaat kapot? Dus mechanisch is hij in orde? Want 'in zijn nadagen zijn' betekent imo wel wat anders dan dat dingen van plastic afbreken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216440276
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:06 schreef XDo het volgende:

[..]

Je vergelijkt nu de wegenbelasting van een diesel met een benzine-auto, appels peren.
Benzine is 70 euro goedkoper per maand zoiets, dus verschil is al 340 als je het zo bekijkt.
Je kunt toch gewoon de kosten onder elkaar zetten (afschrijving, verzekering, belasting, brandstof, onderhoud) voor een vergelijkbare benzine auto en dan weet je wat voordeliger is.
pindazakje
  zondag 26 januari 2025 @ 18:13:38 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216440317
Als je niet vastzit aan de Vereende zou ik een leuke (Ateca) occasion op de kop tikken. Als dat wel een probleem is zou ik zoeken naar een baan met leaseauto. Geen idee hoe het zit bij private lease, maar blijf weg bij piraten.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 26 januari 2025 @ 18:24:56 #8
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216440439
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:09 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Je vergelijkt nu de wegenbelasting van een diesel met een benzine-auto, appels peren.
Benzine is 70 euro goedkoper per maand zoiets, dus verschil is al 340 als je het zo bekijkt.
Je kunt toch gewoon de kosten onder elkaar zetten (afschrijving, verzekering, belasting, brandstof, onderhoud) voor een vergelijkbare benzine auto en dan weet je wat voordeliger is.
Ik vergelijk geen appels met peren. Ik vergelijk auto’s met elkaar en daarbij kijk ik naar de maandelijkse kosten.
  zondag 26 januari 2025 @ 18:26:26 #9
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216440447
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En wat doe je dan na die 3 jaar? Want je hebt het over 'maar' 270 per maand duurder uit zijn. Per maand! Maar die 479 euro moet je dus 36 maanden betalen, wat neerkomt op 17.244 euro, maar na die 3 jaar moet je ook iets, en die 17k zijn weg, die heb je niet meer.

Wacht wat, alles wat van plastic is gaat kapot? Dus mechanisch is hij in orde? Want 'in zijn nadagen zijn' betekent imo wel wat anders dan dat dingen van plastic afbreken.
Ja hij is mechanisch volgens mij nog prima. Maar ik heb al een keer een deur vervangen omdat er een deurklink afbrak etc
pi_216440494
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:24 schreef XDo het volgende:

[..]
Ik vergelijk geen appels met peren. Ik vergelijk auto’s met elkaar en daarbij kijk ik naar de maandelijkse kosten.
Alleen is wegenbelasting diesel het dubbele van benzine, dus dan is diesel altijd duurder als je maar 15k km rijdt in het jaar. Maar als het puur om kosten te doen is dan kun je de berekening toch prima zelf doen.
pindazakje
  zondag 26 januari 2025 @ 18:39:11 #11
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216440558
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:31 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Alleen is wegenbelasting diesel het dubbele van benzine, dus dan is diesel altijd duurder als je maar 15k km rijdt in het jaar. Maar als het puur om kosten te doen is dan kun je de berekening toch prima zelf doen.
Het onvoorspelbare element is dat ik niet weet hoelang mijn Renault blijft functioneren. Ook wil ik in de zomer op auto-vakantie waarbij ik verrassingen voor wil zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door XDo op 26-01-2025 18:45:24 ]
  zondag 26 januari 2025 @ 18:39:55 #12
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216440564
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:39 schreef XDo het volgende:

[..]
Het onvoorspelbare element is dat ik niet weet hoelang mijn Renault blijft functioneren. Ook wil ik in de zomer op auto-vakantie waarbij ik verassingen voor wil zijn.
Renault is volgens mij het Franse woord voor 'verrassing'.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 26 januari 2025 @ 18:54:02 #13
16180 CoolGuy
pi_216440721
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:26 schreef XDo het volgende:

[..]
Ja hij is mechanisch volgens mij nog prima. Maar ik heb al een keer een deur vervangen omdat er een deurklink afbrak etc
Een deur vervangen omdat een deurklink afbrak klinkt mij als dat je je arm afzaagt omdat je vinger aan het bloeden is.

Maar als hij mechanisch nog prima is, dan sorry, maar dan klinkt het voor mij alsof je een reden aan het zoeken bent om een andere auto te doen, en dit topic lijkt mij dan vooral geopend om te horen dat die private lease optie the way to go is.

En of het dat is, dat kunnen wij niet beoordelen.

Als jij 100% zeker weet dat je die 17k hebt én kunt missen, en daarnaast nog de benzine kunt missen, dan is er niet zo heel veel aan de hand, maar dan nóg zou ik er voor kiezen om een auto te kopen, want tenzij die in die 3 jaar in mekaar stort (en dit excuus kun je altijd gebruiken om naar private lease te praten, zelfs bij een nieuwe auto die je zou kopen) heb je die auto ook nog ná die 3 jaar, waarbij je bij private lease na die 3 jaar in een huurauto te hebben rondgereden (Want dat is effectief wat het is) je een hele hoop geld kwijt bent, waar je niets van over hebt en dan moet je dan alsnog of een auto gaan kopen of weer PL doen.

Maar uiteindelijk komt het neer op wat jij prettiger vindt, en je verhaal leest als dat PL voor jou the way to go is, dus dan moet je dat doen.
  zondag 26 januari 2025 @ 18:57:28 #14
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216440759
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een deur vervangen omdat een deurklink afbrak klinkt mij als dat je je arm afzaagt omdat je vinger aan het bloeden is.

Maar als hij mechanisch nog prima is, dan sorry, maar dan klinkt het voor mij alsof je een reden aan het zoeken bent om een andere auto te doen, en dit topic lijkt mij dan vooral geopend om te horen dat die private lease optie the way to go is.

En of het dat is, dat kunnen wij niet beoordelen.

Als jij 100% zeker weet dat je die 17k hebt én kunt missen, en daarnaast nog de benzine kunt missen, dan is er niet zo heel veel aan de hand, maar dan nóg zou ik er voor kiezen om een auto te kopen, want tenzij die in die 3 jaar in mekaar stort (en dit excuus kun je altijd gebruiken om naar private lease te praten, zelfs bij een nieuwe auto die je zou kopen) heb je die auto ook nog ná die 3 jaar, waarbij je bij private lease na die 3 jaar in een huurauto te hebben rondgereden (Want dat is effectief wat het is) je een hele hoop geld kwijt bent, waar je niets van over hebt en dan moet je dan alsnog of een auto gaan kopen of weer PL doen.

Maar uiteindelijk komt het neer op wat jij prettiger vindt, en je verhaal leest als dat PL voor jou the way to go is, dus dan moet je dat doen.
Dankje!
  zondag 26 januari 2025 @ 19:02:00 #15
16180 CoolGuy
pi_216440804
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:57 schreef XDo het volgende:

[..]
Dankje!
Want, je kunt het 'what if' spelletje spelen, maar dat kun je ook in de andere richting doen. What if de auto die je koopt geen noemenswaardige kosten met zich meebrengt in die 3 jaar. Dan ben je na die 3 jaar spekkoper tov die PL auto, want immers, na die 3 jaar heb je die auto nog.

Bij de PL optie ben je na 3 jaar 17.xxx euro kwijt, en dan moet je alsnog iets, dus je moet óf weer een PL auto nemen, laten we zeggen voor grofweg hetzelfde maandbedrag, of je moet dan alsnog een auto kopen.

Met andere woorden, aan het eind van jaar 4 ben je dan naast die 17.xxx euro weer een jaar PL verder dus is daar nog 12x 479 = 5.748 euro bijgekomen, waardoor je dan al aan 22.992 euro zit, of je moet dan een auto alsnog kopen, stel dat die ook die 10 a 15k kost (zeg 10k) dus dan ben je al aan 27.xxx euro, terwijl je, als je dan nog je nu gekochte auto van 10 a 15k rijdt, je nog steeds maar dat bedrag kwijt bent + regulier onderhoud (in dit scenario).

Edit: plus dat je dan al 4 jaar in de toekomst aan het kijken bent, en ik vind dat met 479 euro per maand voor 3 a 4 jaar vastleggen aan PL jezelf vastleggen nogal een verantwoordelijkheid, tenzij je dat geld nú al hebt staan wat geen enkel ander doel dient dan het betalen van die PL auto.
pi_216441532
Private lease is veel te duur. Beter sparen terwijl je nog in je oude besje rijdt en dan een andere occasion kopen.
pi_216441605
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:52 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Private lease is veel te duur. Beter sparen terwijl je nog in je oude besje rijdt en dan een andere occasion kopen.
Als je alles telt valt het verschil nogal mee, ik heb er in het verleden ook een gehad. Bedenk wel dat je een eigen risico hebt bij schades door eigen schuld. In mijn geval een kapot gereden band ¤85 en een deukje in het spatbord ¤250
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 26 januari 2025 @ 20:02:55 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216441706
Zijn die Ecoboostjes tegenwoordig een beetje betrouwbaar?
Ford zou ik misschien leasen, maar zeker niet kopen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216442082
Het heeft voordelen en nadelen. Mijn vorige auto was een private lease en daar heb ik toen vooral voor gekozen zodat mijn spaarrekening niet omlaag ging. De maandelijkse betaling paste prima binnen m'n budget, waardoor ik gewoon door kon blijven sparen. Dat kan natuurlijk ook met een eigen auto maar dan moet je eerst nog de 15k aanschafprijs goed maken. Dat was in ieder geval destijds mijn gedachtengang.

Het grote nadeel vind ik dat je jezelf voor een lange periode een aantal kilometers oplegt. Zo ver kan je niet vooruit kijken. Ik sloot het contract af voor niet megaveel kilometers, maar tussendoor kreeg ik een baan ergens anders plus een vriendin op afstand en ging ik veel en veel meer rijden. En vooral die kilometers zijn duur, ik moest het contract met terugwerkende kracht aan laten passen waarvoor ik een factuur van 1.5k ontving en ik eindigde met 400 euro per maand voor een Kia Picanto.

Momenteel heb ik een auto uit 2006 en voor het gevoel is dat veel fijner, ook al is die 12 jaar ouder dan die Picanto die ik had en mis je moderne zaken als Bluetooth en Android auto.
pi_216454899
Een auto uit 2012 kan toch nog makkelijk een paar jaar mee? Gemiddeld is een auto onderhand 20 jaar oud voordat die op de sloop beland.
Alleen wanneer de auto uitzonderlijk veel kilometers heeft gereden of wanneer je het onderhoud de afgelopen jaren verwaarloosd hebt, moet je je zorgen maken met een auto die pas 12-13 jaar jong is.

Minpunt in jouw geval is natuurlijk die hoge wegenbelasting van een diesel bij relatief weinig kilometers. Dat kan wel een een goede reden zijn om de huidige auto te vervangen. Koop er een leuke zuinige wagen op benzine (of nog beter: LPG in een niet al te zware wagen) voor terug voor 10k met niet al te veel kilometers op te teller (max 150.000 ofzo) en je kunt jaren vooruit met lagere maandlasten.

Onderhand 500 euro per maand aan de leasemaatschappij aftikken lijkt me financieel gezien niet zo'n verstandig keuze ten opzichte van zowel doorrijden met de huidige wagen als de aanschaf van een fijne benzine wagen voor 10k.

Ja, die leaseauto is een stuk nieuwer en zal dus ook wat modernere snufjes hebben. Maar onderaan de streep betaal je daar dan ook voor. Vergeleken met het kopen van 3-jaar jonge auto zullen de kosten misschien niet zo veel schelen. Maar ten opzichte van een 8 tot 13 jaar oudere auto ligt bij die 3 jaar oude auto de maandelijkse afschrijving veel hoger en dat tikt linksom of rechtsom door in de maandelijkse kosten.

Maar: als je graag bijna nieuw wilt rijden, doe dan vooral wat je niet laten kunt. Rationeel is het niet de voordeligste keuze. Maar autorijden is ook een stuk emotie en keuze voor bepaald comfort/luxe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')