“Troubled” by Rob Henderson.
https://a.co/d/0d6UoYiJDe moeder van Rob Henderson kan hem niet langer grootbrengen en Rob komt terecht in een foster care familie. Omdat deze families zelf niet zo stabiel zijn, verhuist hij van familie naar familie. Dit heeft een effect op z’n cijfers. Foute vrienden, meer onstabiele adoptieouders waar hij niet op kan rekenen. Ook heeft hij moeite met de vrijheid die hij heeft. Dit gaat van kwaad tot erger.
Zijn leven verbetert als hij een baan krijgt als radartechnicus bij de luchtmacht. Hij heeft een vriend die in de bak zit, en hun levens hebben veel gemeen: ze worden gedwongen om op tijd naar bed te gaan, op tijd op te staan, etc. Zaken waar ze altijd veel moeite mee hadden.
Na bij de luchtmacht gewerkt te hebben, krijgt hij een beurs om te studeren. Dat eindigt met een PhD op Yale. In zijn onderzoek definieert hij een nieuw begrip: luxury beliefs. Politieke standpunten waarmee (Amerikaanse) liberals punten scoren bij hun vrienden, maar waar ze zelf de lasten niet van dragen. Defund the police is een goed voorbeeld van een luxury belief. Als je rijk bent, dan kun je je dat standpunt veroorloven, maar als je arm bent niet.
Ik vond het een indrukwekkend boek, omdat hij zelf het product is van een disfunctionele familie. Een disfunctionele familie die het product is van een disfunctionele maatschappij, waarin ouders met de pet naar het ouderschap gooien. Je weet het nooit, maar als zijn ouders verantwoordelijk waren geweest, dan had hij - en zo veel andere wezen - een beter leven gehad. Ik vond het begin van het boek lastig te verteren. Ik heb wel vaker boeken gelezen van wezen die in tehuizen opgroeien en dat raakt me altijd hard. Het boek eindigt positief - altijd mooi om te lezen als iemand zich vanuit de goot opwerkt en succes heeft.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 18-04-2026 22:56:40 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson