nou kon die assistente mij verder niks erover vertellen dus probeer ik het hier even in mijn oude Bio boek staat er niet veel over
"4.9" en "6.0" dat zegt mij weinig eigenlijk, waar praten we dan over? en wat is een normale waarde?
Dank
Het hangt er ook heel erg vanaf of je op nuchtere maag test ja of nee. Maar 4,9 is echt niks mis mee.
[Dit bericht is gewijzigd door Rieuwert op 20-02-2003 16:29]
quote:Geen idee, denk het wel maar weet het niet zeker.
Op donderdag 20 februari 2003 16:26 schreef DarkPipo het volgende:
Praat je nu over je bloedsuikerwaarde?
Op inet moet er vast meer over te vinden zijn.
quote:Da's mooi...
Op donderdag 20 februari 2003 16:26 schreef Rieuwert het volgende:
Tussen 4.5 en 6.5 hoef je je over diabetes echt geen zorgen te maken.
quote:Ik wel
Op donderdag 20 februari 2003 16:27 schreef BAZZA het volgende:[..]
Geen idee, denk het wel maar weet het niet zeker.
quote:En dat zijn streefwaarden voor mensen met diabetes..
Op donderdag 20 februari 2003 16:28 schreef DarkPipo het volgende:
Volgens mijn broertje (diabeet) moet het tussen de 4 en de 8 zitten.
quote:Een goede glucosespiegel ligt tussen de 4 en de 8 mmol/l (millimol per liter), deze vinden we op ieder moment terug bij een "niet-diabeet".
Op donderdag 20 februari 2003 16:18 schreef BAZZA het volgende:
Hoihoi, net kwam de uitslag van mijn bloedtest terug en kreeg te horen dat de test op Diabetis een 4.9 is en dat je bij 6.0 niet "goed" zit...nou kon die assistente mij verder niks erover vertellen dus probeer ik het hier even
in mijn oude Bio boek staat er niet veel over
![]()
"4.9" en "6.0" dat zegt mij weinig eigenlijk, waar praten we dan over? en wat is een normale waarde?
Dank
Bedankt voor de info Fokkers
quote:Nee, voor niet-diabeten (zoals Scooter1 ook zegt)
Op donderdag 20 februari 2003 16:30 schreef Rieuwert het volgende:
En dat zijn streefwaarden voor mensen met diabetes..
Conclusie: met topicstarter is niets mis
quote:Als je 8 hebt als niet-diabeet heb je wel net een fles cola en 3 marsen naar binnen gewerkt want dat is echt geen normale waarde volgens mij. En zeker niet bij nuchtere maag.
Op donderdag 20 februari 2003 16:32 schreef DarkPipo het volgende:[..]
Nee, voor niet-diabeten (zoals Scooter1 ook zegt)
Conclusie: met topicstarter is niets mis
Maar met je conclusie is niks mis
quote:ik ben ook diabeet en ik kan het bovenstaande bevestigen
Op donderdag 20 februari 2003 17:29 schreef pos het volgende:
Ik ben diabeet en een gezonde waarde voor niet diabeten kan je alleen smorgens nuchter meten en dan moet die zeg maar onder de 6 zijn.
Dus niks aan de hand
zerr
quote:Wat je allemaal vertelt heeft volgens mij niks maar dan ook helemaal niks met diabetes te maken, maar ga toch eens naar de dokter zou ik zeggen, dat kan zeker in jouw geval absoluut geen kwaad. Maar nogmaals, om diabetes hoef je je mijns inziens geen zorgen te maken want veel drinken/plassen is er onlosmakelijk aan verbonden.
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef saxx het volgende:
-verhaal-
En wat oogklachten betreft, je hebt wel een klok horen luiden. Oogklachten treden vaak op bij mensen die al lang diabetes hebben (20-40 jaar oid), en dan vooral uit vroeger tijden toen men nog niet goed wist wat en hoe diabetes nou precies was. Het idee erachter is dat bloedsuikerniveaus consequent te hoog zijn en uiteindelijk krijg je dan schade in je bloedvaten, en wel het eerst in de kleinste vaatjes. Dus de nieren eerst, dan de ogen en vervolgens vingers/voeten. Daarom zul je ook wel eea gelezen hebben over nierfalen en amputaties maar ook dat zijn dus zaken die in echt late stadia optreden.
Sterkte ermee.
quote:Ga toch eens s'morgens nuchter naar je huisarts en laat je glucose meten. Ik vermoede namelijk ook dat ik diabetes had door dat ik heel wazig zag en ben toen nuchter naar de dokter gegaan. Ik had het dus ook idd. Moet er wel bij zeggen dat ik toen ook veel water dronk maar dat deed ik eigenlijk altijd al dus dat viel niet echt op.
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef saxx het volgende:
(...)
quote:Is dus niet waar want ik had niet lang diabetes toen het ondekt werd, nog geen jaar. Ik vermoede diabetes dus bij mezelf een jaar geleden omdat ik dus een dag of 3 heel wazig en slecht zag en wist dat dat één van de verschijnselen zijn. Nadat het idd geconstateerd werd en ik meteen geen suiker meer nam en goed om mij kolydraten lette, was mijn zicht na een week weer helemaal als vroeger en had geen beschadigde bloedvaatjes.
Op donderdag 20 februari 2003 21:50 schreef Rieuwert het volgende:[..]
En wat oogklachten betreft, je hebt wel een klok horen luiden. Oogklachten treden vaak op bij mensen die al lang diabetes hebben (20-40 jaar oid), en dan vooral uit vroeger tijden toen men nog niet goed wist wat en hoe diabetes nou precies was.
[Dit bericht is gewijzigd door pos op 20-02-2003 22:24]
Is dit een probleem? er was mij niet gezegt "nuchter" te blijven
quote:Nee geen probleem in jouw geval omdat je toch helemaal niet hoog zat maar de juiste meting krijgt men alleen nuchter.
Op donderdag 20 februari 2003 22:24 schreef BAZZA het volgende:
Voor die bloedproef had ik wel gewoon ontbeten![]()
Is dit een probleem? er was mij niet gezegt "nuchter" te blijven
quote:Wat een, met alle respect, geblaat. Ik heb het zelf ook en weet ook wel waar ik over praat hoor. Daarbij is m'n studie oa hierop gericht.
Op donderdag 20 februari 2003 22:17 schreef pos het volgende:
Is dus niet waar want ik had niet lang diabetes toen het ondekt werd, nog geen jaar. Ik vermoede diabetes dus bij mezelf een jaar geleden omdat ik dus een dag of 3 heel wazig en slecht zag en wist dat dat één van de verschijnselen zijn. Nadat het idd geconstateerd werd en ik meteen geen suiker meer nam en goed om mij kolydraten lette, was mijn zicht na een week weer helemaal als vroeger en had geen beschadigde bloedvaatjes.
Even voor alle duidelijkheid wat waarheden :
Complicaties
Deze kunnen ontstaan bij ernstige langdurige of onvoldoend geregelde diabetes. Bij een tekort aan suiker in het bloed (bijv. door een teveel aan insuline) gebruikt het lichaam vet als brandstof. Hierdoor ontstaat een grotere kans op atherosclerose; dit leidt vooral bij oudere diabeten nogal eens tot verminderde doorbloeding van de benen waardoor gangreen ontstaat. Vaatafwijkingen in de ogen kunnen tot blindheid leiden. In de nieren leidt dit tot achteruitgang van de nierfunctie.
Bron. Dokterdokter.nl , ik had het niet beter kunnen vertellen.
Nog wat over de verschijnselen :
De belangrijkste verschijnselen zijn magerheid, erge dorst, veel plassen en jeuk.
Die met die ogen heb je toch echt zelf bedacht hoor. Of ik heb echt iets totaal gemist wat natuurlijk ook altijd mogelijk is maar dan mag je me wel verrassen met een bron.
-edit En naar de dokter gaan zijn we het tenminste over eens
quote:Het is toch echt waar. Ik vermoede het omdat mijn moeder diabetes heeft en het bij haar toen ook één van de verschijnselen was. Ik zag zelfs zo slecht dat ik haast geen auto kon rijden. Maar idd had ik ook wel erge dorst en plaste veel. Maar nooit jeuk gehad ofzo
Op donderdag 20 februari 2003 22:31 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Wat een, met alle respect, geblaat.
Enne niet zo naar doen he met je "geblaat" zoiets verzin ik toch niet.
ps wat is je loonnummer?
[Dit bericht is gewijzigd door pos op 20-02-2003 22:44]
quote:Ah da's dan mooi...
Op donderdag 20 februari 2003 22:26 schreef pos het volgende:
Nee geen probleem in jouw geval omdat je toch helemaal niet hoog zat maar de juiste meting krijgt men alleen nuchter.
quote:Je hebt gelijk, excuses, maar complicaties en verschijnselen leken een beetje door elkaar heen te gaan lopen, en bij mij persoonlijk ligt complicaties wat gevoelig..
Op donderdag 20 februari 2003 22:38 schreef pos het volgende:[..]
Het is toch echt waar. Ik vermoede het omdat mijn moeder diabetes heeft en het bij haar toen ook één van de verschijnselen was. Ik zag zelfs zo slecht dat ik haast geen auto kon rijden. Maar idd had ik ook wel erge dorst en plaste veel. Maar nooit jeuk gehad ofzo
Enne niet zo naar doen he met je "geblaat"
zoiets verzin ik toch niet.
Overigens is het zo dat als je een "hypo" hebt je zicht ook "blurry" kan zijn.. en tijdens de toentijdse anamnese vroegen ze ook wel of ik de verschijnselen van een hypo had gehad in de afgelopen tijd, maar ik kan me niet goed voorstellen waarom dat nou zo zou zijn aangezien je eerder het tegenovergestelde verwacht.
En gelukkig waren ze er bij mij ook vroeg achter trouwens. Tijdens reguliere sportcontrole zat ik op 7.8 ofzoiets en dat was meteen naar het ziekenhuis.. (vandaar oa ook dat ik weet dat 8 echt niet goed is, zie bovenstaand ) Dat is overigens erg voordelig want je wil niet met waarden van 60-80 in het ziekenhuis komen want dan heb je al behoorlijke schade verzameld.
quote:Ohja, jij kent Sphere ook zag ik al eerder..
Op donderdag 20 februari 2003 22:38 schreef pos het volgende:ps wat is je loonnummer?
quote:60 en 80? glucosewaarden? Lijkt me sterk
Op donderdag 20 februari 2003 22:46 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Je hebt gelijk, excuses, maar complicaties en verschijnselen leken een beetje door elkaar heen te gaan lopen, en bij mij persoonlijk ligt complicaties wat gevoelig..
Overigens is het zo dat als je een "hypo" hebt je zicht ook "blurry" kan zijn.. en tijdens de toentijdse anamnese vroegen ze ook wel of ik de verschijnselen van een hypo had gehad in de afgelopen tijd, maar ik kan me niet goed voorstellen waarom dat nou zo zou zijn aangezien je eerder het tegenovergestelde verwacht.
En gelukkig waren ze er bij mij ook vroeg achter trouwens. Tijdens reguliere sportcontrole zat ik op 7.8 ofzoiets en dat was meteen naar het ziekenhuis.. (vandaar oa ook dat ik weet dat 8 echt niet goed is, zie bovenstaand
) Dat is overigens erg voordelig want je wil niet met waarden van 60-80 in het ziekenhuis komen want dan heb je al behoorlijke schade verzameld.
quote:Met type 1 en 2 kun je jaren rondlopen.. Ik zou zeggen ga zsm even naar de dokter en in 20 seconden weet je of je diabetes hebt ja of nee, prikje in de vinger, 1 druppeltje bloed op een apparaatje en klaar. Doet geeneens pijn
Op donderdag 20 februari 2003 22:40 schreef saxx het volgende:
Nou ik heb ook het vermoeden dat het wazig zien toch echt wel een van de eerste symptomen kan zijn. Bij een tante van me is niet zo lang geleden diabetes ontdekt en toen had ze er nog maar een paar maanden last van (van de klachten dan, zoals dorst), zij heeft nu ook af en toe last van haar ogen. Het ligt er misschien aan welk type diabetes je hebt? Ik weet helemaal niet wat m'n tante heeft maar ik heb gelezen dat je met type 2 jaren rond kunt lopen voordat het ontdekt word..in die tijd zouden die oogproblemen misschien al kunnen ontstaan?
quote:Dan lig je ook wel zo'n beetje in coma maar reken maar dat het wel kan.
Op donderdag 20 februari 2003 22:48 schreef Doctor_Bara het volgende:[..]
60 en 80? glucosewaarden? Lijkt me sterk
quote:Ik had s'morgens 16 toen ze het ondekte, dus dat wazig zien komt waarschijnlijk omdat je zo hoog zit en eigenlijk al drie dagen een hyper hebt, want dat is ook één van de verschijnselen van een hyper.
Op donderdag 20 februari 2003 22:46 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Je hebt gelijk, excuses, maar complicaties en verschijnselen leken een beetje door elkaar heen te gaan lopen, en bij mij persoonlijk ligt complicaties wat gevoelig..
quote:Dan zou je ook geen ene flikker uitvoeren en heel veel vreten en op de bank zitten.
Op donderdag 20 februari 2003 22:50 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Dan lig je ook wel zo'n beetje in coma maar reken maar dat het wel kan.
quote:Een meisje van het werk heeft laatst in coma gelegen en had een waarde van 33. Trouwens zo mager als een lat en zeker niet lui of dat ze veel eet alleen heel moeilijk instelbaar.
Op donderdag 20 februari 2003 22:51 schreef Doctor_Bara het volgende:[..]
Dan zou je ook geen ene flikker uitvoeren en heel veel vreten en op de bank zitten.
quote:Dat is vervelend. Insulinepomp misschien een oplossing?
Op donderdag 20 februari 2003 22:53 schreef pos het volgende:[..]
Een meisje van het werk heeft laatst in coma gelegen en had een waarde van 33. Trouwens zo mager als een lat en zeker niet lui of dat ze veel eet alleen heel moeilijk instelbaar.
quote:Zijn ze nu inderdaad mee bezig
Op donderdag 20 februari 2003 22:55 schreef Doctor_Bara het volgende:[..]
Dat is vervelend. Insulinepomp misschien een oplossing?
quote:Interressant, dat wil ik idd eens even nalezen.. hypers weet ik niet zoveel van op zich, heb het zelf nooit gehad eigenlijk ook. Hoewel je voor het ontdekt wordt natuurlijk continu met hypers rondloopt en dat dus eigenlijk gewoon een verschijnsel zou moeten heten daar veel drinken etc ook een verschijnsel is van hypers.. Maar eerst maar een keer lezen dus. ( in mijn geval dan want jij weet het al
Op donderdag 20 februari 2003 22:50 schreef pos het volgende:[..]
Ik had s'morgens 16 toen ze het ondekte, dus dat wazig zien komt waarschijnlijk omdat je zo hoog zit en eigenlijk al drie dagen een hyper hebt, want dat is ook één van de verschijnselen van een hyper.
Maar we praten er op schiphol nog wel eens over
quote:Tja ik weet alleen dat het gebeurt Onder andere een oude vriend van me is het overkomen, en de toentijds behandelend arts vertelde het me, en dat ik dus mazzel had.
Op donderdag 20 februari 2003 22:51 schreef Doctor_Bara het volgende:[..]
Dan zou je ook geen ene flikker uitvoeren en heel veel vreten en op de bank zitten.
quote:T schijnt heel goed te werken bij moeilijk instelbare mensen
Op donderdag 20 februari 2003 22:55 schreef pos het volgende:[..]
Zijn ze nu inderdaad mee bezig
quote:Moeilijk instelbaar is ook zo wat, meestal is het pure verwaarlozing van regulatie wat zulke gevallen betreft maar aangezien ze dat zelf altijd tegen zullen spreken en de arts dat ook maar aan ze zal vertellen om het simpel te houden zullen we het ook hier wel niet over eens worden
Op donderdag 20 februari 2003 22:53 schreef pos het volgende:[..]
Een meisje van het werk heeft laatst in coma gelegen en had een waarde van 33. Trouwens zo mager als een lat en zeker niet lui of dat ze veel eet alleen heel moeilijk instelbaar.
quote:Soms wel, soms niet
Op donderdag 20 februari 2003 22:58 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Moeilijk instelbaar is ook zo wat, meestal is het pure verwaarlozing van regulatie wat zulke gevallen betreft maar aangezien ze dat zelf altijd tegen zullen spreken en de arts dat ook maar aan ze zal vertellen om het simpel te houden zullen we het ook hier wel niet over eens worden
quote:Licht toe..
Op donderdag 20 februari 2003 23:00 schreef Doctor_Bara het volgende:[..]
Soms wel, soms niet
quote:Er zijn mensen die heel slecht op insuline reageren, of te traag etc. Zon pomp kan dan een soort van uitkomst zijn. Verder weet ik het ook niet.
Op donderdag 20 februari 2003 23:02 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Licht toe..
quote:Kan ik ook weinig mee eigenlijk, ik zou dan benieuwd zijn naar de cellulaire mechanismen die hierachter schuilgaan. On the other hand, i don't care
Op donderdag 20 februari 2003 23:03 schreef Doctor_Bara het volgende:[..]
Er zijn mensen die heel slecht op insuline reageren, of te traag etc. Zon pomp kan dan een soort van uitkomst zijn. Verder weet ik het ook niet.
quote:Goed dat zoiets er is, maar ik gebruik liever m'n eigen gezond verstand en begrijp wat er aan de hand is in het geval van een hypo/hyper, ipv mezelf truukjes aan te leren die door anderen zijn bedacht en veelal specifiek voor persoonlijke situaties bedoeld zijn..
Op donderdag 20 februari 2003 23:11 schreef pos het volgende:
Jullie moeten hier eens gaan kijken. Leer je een hoop van, erg interessant om stukjes te lezen.
Het is niet zo moeilijk, probeer gewoon tussen 5 en 7 te blijven en dan is er niks aan de hand. Wil je dat complicaties achterwege blijven gebruik dan benecol als boter (goed voor iedereen, 30% verlaging cholesterol uptake in de darmen door stanosterol, receptor blocker als ik me niet vergis) en drink wat minder alcohol. Verder is het goed om omega vetzuren aan je voeding toe te voegen (in vis of capsules), die houden ook je bloedvaten in goede conditie, althans die werking is ze door de wetenschap toegedicht. Nothing more to it...
En bovenal, als ik die site lees krijg ik een beetje een paranoia "pscycho" achtig gevoel over me, de mensen uit een aantal topics die ik gezien heb lijken wat geobsedeerd/gefixeerd, dat kan ook nooit goed zijn. Relax, maak er een niet te groot punt van zou ik willen zeggen want dat is het niet waard. Leef een beetje gezond maar bovenal ook plezierig.
quote:Helemaal mee eens, doe ik ook. En dat van die boter en capsules die gebruik ik al. Spuit jij eigenlijk ook? Ik 4x per dag.
Op donderdag 20 februari 2003 23:41 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Relax, maak er een niet te groot punt van zou ik willen zeggen want dat is het niet waard. Leef een beetje gezond maar bovenal ook plezierig.
quote:Ik 2x per dag ja, ook type 1 helaas
Op vrijdag 21 februari 2003 00:13 schreef pos het volgende:[..]
Helemaal mee eens, doe ik ook. En dat van die boter en capsules die gebruik ik al. Spuit jij eigenlijk ook? Ik 4x per dag.
quote:Weltruste
Op vrijdag 21 februari 2003 00:19 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Ik 2x per dag ja, ook type 1 helaas
![]()
Al weer bijna 12 jaar nu, maar ik heb laatst bij het PMC (preventief medische centrum) te Rotterdam een algehele medische check laten doen (m'n vader leek het een goed idee) waaruit gelukkig een 100% functionele nierwerking kwam, dus gaat wel prima zo want als dat goed is is de rest het ook![]()
En nu maar eens naar bedje, morgenvroeg tentamen en morgenmiddag/avond weer werken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |