abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 februari 2003 @ 16:18:39 #1
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_8610652
Hoihoi, net kwam de uitslag van mijn bloedtest terug en kreeg te horen dat de test op Diabetis een 4.9 is en dat je bij 6.0 niet "goed" zit...

nou kon die assistente mij verder niks erover vertellen dus probeer ik het hier even in mijn oude Bio boek staat er niet veel over

"4.9" en "6.0" dat zegt mij weinig eigenlijk, waar praten we dan over? en wat is een normale waarde?

Dank

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_8610874
Praat je nu over je bloedsuikerwaarde?
Ordinary people do fucked up things when fucked up things become ordinary
pi_8610876
Tussen 4.5 en 6.5 hoef je je over diabetes echt geen zorgen te maken.
Een normale waarde is 5 tot 5,5 ongeveer, en een duidelijke aanwijzing voor diabetes heb je wanneer je bloedsuikerpeil bij testen 7 is oid..

Het hangt er ook heel erg vanaf of je op nuchtere maag test ja of nee. Maar 4,9 is echt niks mis mee.

[Dit bericht is gewijzigd door Rieuwert op 20-02-2003 16:29]

Ook het woord 'cent' spreken wij eerbiedig uit - DD
  donderdag 20 februari 2003 @ 16:27:07 #4
8502 BAZZA
pi_8610907
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:26 schreef DarkPipo het volgende:
Praat je nu over je bloedsuikerwaarde?
Geen idee, denk het wel maar weet het niet zeker.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  donderdag 20 februari 2003 @ 16:27:10 #5
14889 sundae
Tienes una sonrisa muy bonita
pi_8610910
Ik weet er niet superveel over, maar wel dat je bloedsuiker niet te hoog en niet te laag moet zijn. Boven de 6 is dus te hoog, en onder de ... te laag.. (geloof dat dit in de buurt van 2 of 3 zat)
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij was het ongeveer zo.

Op inet moet er vast meer over te vinden zijn.

Work like you don't need the money, Dance like nobody's watching, Love like you've never been hurt before...
  donderdag 20 februari 2003 @ 16:27:40 #6
8502 BAZZA
pi_8610927
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:26 schreef Rieuwert het volgende:
Tussen 4.5 en 6.5 hoef je je over diabetes echt geen zorgen te maken.
Da's mooi...
pi_8610947
Volgens mijn broertje (diabeet) moet het tussen de 4 en de 8 zitten.
  donderdag 20 februari 2003 @ 16:28:59 #8
14889 sundae
Tienes una sonrisa muy bonita
pi_8610966
Trouwens, als je echt diabetes hebt zouden ze wel op z'n minst een afspraak met je maken denk ik.. Nlk niet echt gezond om dan door te blijven lopen zonder er iets aan te doen.
Work like you don't need the money, Dance like nobody's watching, Love like you've never been hurt before...
pi_8611001
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:27 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Geen idee, denk het wel maar weet het niet zeker.

Ik wel
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:28 schreef DarkPipo het volgende:
Volgens mijn broertje (diabeet) moet het tussen de 4 en de 8 zitten.
En dat zijn streefwaarden voor mensen met diabetes..
  donderdag 20 februari 2003 @ 16:30:35 #10
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_8611010
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:18 schreef BAZZA het volgende:
Hoihoi, net kwam de uitslag van mijn bloedtest terug en kreeg te horen dat de test op Diabetis een 4.9 is en dat je bij 6.0 niet "goed" zit...

nou kon die assistente mij verder niks erover vertellen dus probeer ik het hier even in mijn oude Bio boek staat er niet veel over

"4.9" en "6.0" dat zegt mij weinig eigenlijk, waar praten we dan over? en wat is een normale waarde?

Dank

Een goede glucosespiegel ligt tussen de 4 en de 8 mmol/l (millimol per liter), deze vinden we op ieder moment terug bij een "niet-diabeet".
Have the nerve go with the curve...
  donderdag 20 februari 2003 @ 16:31:57 #11
8502 BAZZA
pi_8611047
Geruststellende woorden hoor

Bedankt voor de info Fokkers

pi_8611064
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:30 schreef Rieuwert het volgende:
En dat zijn streefwaarden voor mensen met diabetes..
Nee, voor niet-diabeten (zoals Scooter1 ook zegt)

Conclusie: met topicstarter is niets mis

pi_8611112
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:32 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

Nee, voor niet-diabeten (zoals Scooter1 ook zegt)

Conclusie: met topicstarter is niets mis

Als je 8 hebt als niet-diabeet heb je wel net een fles cola en 3 marsen naar binnen gewerkt want dat is echt geen normale waarde volgens mij. En zeker niet bij nuchtere maag.

Maar met je conclusie is niks mis

pi_8612307
Ik ben diabeet en een gezonde waarde voor niet diabeten kan je alleen smorgens nuchter meten en dan moet die zeg maar onder de 6 zijn.
Dus niks aan de hand
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_8613276
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 17:29 schreef pos het volgende:
Ik ben diabeet en een gezonde waarde voor niet diabeten kan je alleen smorgens nuchter meten en dan moet die zeg maar onder de 6 zijn.
Dus niks aan de hand
ik ben ook diabeet en ik kan het bovenstaande bevestigen niks aan het handje

zerr

pi_8616737
Wat ik me afvraag... Ik ben zelf al een hele tijd bang dat ik het misschien heb, dat vooral omdat ik soms erg last van m'n ogen heb en me heel moe en slap voel, de laatste tijd heb ik er wel minder last van maar vooral als ik me gestresst voel krijg ik hele vermoeide geïrriteerde wazige ogen. Ik ben dat toen op gaan zoeken op het internet (zoals ik altijd doe als ik maar iets voel, ik heb al veel dodelijke ziektes gemeend te hebben!) waar het door zou kunnen komen en kwam steeds uit op diabetes. Maar ik heb geen last van klachten als het heel veel plassen en dorst, zou het dan toch evengoed kunnen? En die oogklachten heb ik eigenlijk al jaren maar ik computer heel veel waar het misschien ook wel wat mee te maken kan hebben.. nu ik wat minder computer heb ik er minder last van maar toch komt het om de zoveel tijd even terug (vooral bij stress), het lijkt mij dat als het diabetes zou zijn dat ik daar nu onderhand meer last van zou hebben i.p.v. dat het minder word? Een paar maanden geleden was ik wel erg ziek, overgeven en buikproblemen maar dat was denk ik gewoon griep ofzo, en toen moest ik wel heel veel plassen (en dorst) en zag ontzettend wazig waardoor ik weer aan diabetes dacht.. maar het lijkt me dat als je ziek bent er meer afval je lichaam uit moet ofzo en het toch niet zo raar is misschien dat ik toen zoveel moest plassen (en daardoor zoveel dorst had en ik had ook diarree)... toen ik eenmaal beter was had ik nergens last meer van in ieder geval. En wat dat wazig zien betreft daar heeft mijn vader ook last van en dan meestal tegelijkertijd met mij (als ik gestresst ben wordt hij het ook namelijk en andersom), hij heeft geen diabetes zover we weten. Zou het het toch kunnen zijn?
Talk to the face 'cos the tits aint listening!
pi_8617010
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef saxx het volgende:
-verhaal-
Wat je allemaal vertelt heeft volgens mij niks maar dan ook helemaal niks met diabetes te maken, maar ga toch eens naar de dokter zou ik zeggen, dat kan zeker in jouw geval absoluut geen kwaad. Maar nogmaals, om diabetes hoef je je mijns inziens geen zorgen te maken want veel drinken/plassen is er onlosmakelijk aan verbonden.

En wat oogklachten betreft, je hebt wel een klok horen luiden. Oogklachten treden vaak op bij mensen die al lang diabetes hebben (20-40 jaar oid), en dan vooral uit vroeger tijden toen men nog niet goed wist wat en hoe diabetes nou precies was. Het idee erachter is dat bloedsuikerniveaus consequent te hoog zijn en uiteindelijk krijg je dan schade in je bloedvaten, en wel het eerst in de kleinste vaatjes. Dus de nieren eerst, dan de ogen en vervolgens vingers/voeten. Daarom zul je ook wel eea gelezen hebben over nierfalen en amputaties maar ook dat zijn dus zaken die in echt late stadia optreden.

Sterkte ermee.

pi_8617670
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef saxx het volgende:
(...)
Ga toch eens s'morgens nuchter naar je huisarts en laat je glucose meten. Ik vermoede namelijk ook dat ik diabetes had door dat ik heel wazig zag en ben toen nuchter naar de dokter gegaan. Ik had het dus ook idd. Moet er wel bij zeggen dat ik toen ook veel water dronk maar dat deed ik eigenlijk altijd al dus dat viel niet echt op.
Gewoon even laten meten, kan nooit geen kwaad.
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:50 schreef Rieuwert het volgende:

[..]

En wat oogklachten betreft, je hebt wel een klok horen luiden. Oogklachten treden vaak op bij mensen die al lang diabetes hebben (20-40 jaar oid), en dan vooral uit vroeger tijden toen men nog niet goed wist wat en hoe diabetes nou precies was.

Is dus niet waar want ik had niet lang diabetes toen het ondekt werd, nog geen jaar. Ik vermoede diabetes dus bij mezelf een jaar geleden omdat ik dus een dag of 3 heel wazig en slecht zag en wist dat dat één van de verschijnselen zijn. Nadat het idd geconstateerd werd en ik meteen geen suiker meer nam en goed om mij kolydraten lette, was mijn zicht na een week weer helemaal als vroeger en had geen beschadigde bloedvaatjes.

[Dit bericht is gewijzigd door pos op 20-02-2003 22:24]

But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
  donderdag 20 februari 2003 @ 22:24:34 #19
8502 BAZZA
pi_8617871
Voor die bloedproef had ik wel gewoon ontbeten

Is dit een probleem? er was mij niet gezegt "nuchter" te blijven

pi_8617911
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:24 schreef BAZZA het volgende:
Voor die bloedproef had ik wel gewoon ontbeten

Is dit een probleem? er was mij niet gezegt "nuchter" te blijven

Nee geen probleem in jouw geval omdat je toch helemaal niet hoog zat maar de juiste meting krijgt men alleen nuchter.
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_8618047
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:17 schreef pos het volgende:

Is dus niet waar want ik had niet lang diabetes toen het ondekt werd, nog geen jaar. Ik vermoede diabetes dus bij mezelf een jaar geleden omdat ik dus een dag of 3 heel wazig en slecht zag en wist dat dat één van de verschijnselen zijn. Nadat het idd geconstateerd werd en ik meteen geen suiker meer nam en goed om mij kolydraten lette, was mijn zicht na een week weer helemaal als vroeger en had geen beschadigde bloedvaatjes.

Wat een, met alle respect, geblaat. Ik heb het zelf ook en weet ook wel waar ik over praat hoor. Daarbij is m'n studie oa hierop gericht.

Even voor alle duidelijkheid wat waarheden :

Complicaties
Deze kunnen ontstaan bij ernstige langdurige of onvoldoend geregelde diabetes. Bij een tekort aan suiker in het bloed (bijv. door een teveel aan insuline) gebruikt het lichaam vet als brandstof. Hierdoor ontstaat een grotere kans op atherosclerose; dit leidt vooral bij oudere diabeten nogal eens tot verminderde doorbloeding van de benen waardoor gangreen ontstaat. Vaatafwijkingen in de ogen kunnen tot blindheid leiden. In de nieren leidt dit tot achteruitgang van de nierfunctie.

Bron. Dokterdokter.nl , ik had het niet beter kunnen vertellen.

Nog wat over de verschijnselen :

De belangrijkste verschijnselen zijn magerheid, erge dorst, veel plassen en jeuk.

Die met die ogen heb je toch echt zelf bedacht hoor. Of ik heb echt iets totaal gemist wat natuurlijk ook altijd mogelijk is maar dan mag je me wel verrassen met een bron.

-edit En naar de dokter gaan zijn we het tenminste over eens

pi_8618259
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:31 schreef Rieuwert het volgende:

[..]

Wat een, met alle respect, geblaat.

Het is toch echt waar. Ik vermoede het omdat mijn moeder diabetes heeft en het bij haar toen ook één van de verschijnselen was. Ik zag zelfs zo slecht dat ik haast geen auto kon rijden. Maar idd had ik ook wel erge dorst en plaste veel. Maar nooit jeuk gehad ofzo

Enne niet zo naar doen he met je "geblaat" zoiets verzin ik toch niet.

ps wat is je loonnummer?

[Dit bericht is gewijzigd door pos op 20-02-2003 22:44]

But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_8618295
Nou ik heb ook het vermoeden dat het wazig zien toch echt wel een van de eerste symptomen kan zijn. Bij een tante van me is niet zo lang geleden diabetes ontdekt en toen had ze er nog maar een paar maanden last van (van de klachten dan, zoals dorst), zij heeft nu ook af en toe last van haar ogen. Het ligt er misschien aan welk type diabetes je hebt? Ik weet helemaal niet wat m'n tante heeft maar ik heb gelezen dat je met type 2 jaren rond kunt lopen voordat het ontdekt word..in die tijd zouden die oogproblemen misschien al kunnen ontstaan?
Talk to the face 'cos the tits aint listening!
  donderdag 20 februari 2003 @ 22:43:22 #24
8502 BAZZA
pi_8618388
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:26 schreef pos het volgende:

Nee geen probleem in jouw geval omdat je toch helemaal niet hoog zat maar de juiste meting krijgt men alleen nuchter.

Ah da's dan mooi...
pi_8618483
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:38 schreef pos het volgende:

[..]

Het is toch echt waar. Ik vermoede het omdat mijn moeder diabetes heeft en het bij haar toen ook één van de verschijnselen was. Ik zag zelfs zo slecht dat ik haast geen auto kon rijden. Maar idd had ik ook wel erge dorst en plaste veel. Maar nooit jeuk gehad ofzo

Enne niet zo naar doen he met je "geblaat" zoiets verzin ik toch niet.

Je hebt gelijk, excuses, maar complicaties en verschijnselen leken een beetje door elkaar heen te gaan lopen, en bij mij persoonlijk ligt complicaties wat gevoelig..

Overigens is het zo dat als je een "hypo" hebt je zicht ook "blurry" kan zijn.. en tijdens de toentijdse anamnese vroegen ze ook wel of ik de verschijnselen van een hypo had gehad in de afgelopen tijd, maar ik kan me niet goed voorstellen waarom dat nou zo zou zijn aangezien je eerder het tegenovergestelde verwacht.

En gelukkig waren ze er bij mij ook vroeg achter trouwens. Tijdens reguliere sportcontrole zat ik op 7.8 ofzoiets en dat was meteen naar het ziekenhuis.. (vandaar oa ook dat ik weet dat 8 echt niet goed is, zie bovenstaand ) Dat is overigens erg voordelig want je wil niet met waarden van 60-80 in het ziekenhuis komen want dan heb je al behoorlijke schade verzameld.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')