abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216387215
quote:
Zeer zware storm op komst in Ierland
Woensdagochtend ligt het lagedrukgebied boven de Atlantische Oceaan en wordt het systeem opgepikt door de straalstroom. De straalstroom is in onderstaand figuur goed weergegeven en ligt perfect gepositioneerd om de interactie aan te gaan met eventuele systemen die zich daar bevinden. En dat gebeurt dus ook!

Volgens het Europsese weermodel ECMWF heeft het lagedruksysteem woensdagochtend, wanneer het net ten oosten van de kust van Florida ligt, nog een kerndruk van 1014 hPa. In minder dan twee dagen tijd diept het systeem, door interactie met de jetstream, razendsnel uit om vervolgens in de nacht naar vrijdag een kerndruk van maar liefst 943 hPa te bereiken. Het systeem ligt dan net voor de kust van Ierland en trekt uiteindelijk vrijdagochtend over het Verenigd Koninkrijk. Daarmee heeft het lagedrukgebied de gehele Atlatische Oceaan overgestoken in een tijdsbestek van minder dan 48 uur. Dat is extreem snel en geeft dus goed weer hoe sterk de straalstroom is die aanwezig is.

Lokaal windstoten tot boven de 150 km/uur mogelijk
De berekeningen van de weermodellen voor Ierland zijn zeer fors te noemen. Vanwege de ligging pal naast de Atlantische Oceaan zijn ze in Ierland wel wat gewend. Stormen komen hier heel vaak voor, maar als de modellen gelijk krijgen is het zelfs voor Ierse begrippen zeer uitzonderlijk wat er staat te gebeuren. Het Europese weermodel voorspelt zeer zware windstoten aan de west- en zuidkust van Ierland, die kunnen oplopen tot maar liefst 150 km/uur. Het Amerikaanse GFS-model voorspelt zelfs windstoten aan de zuidwestkust die kunnen oplopen tot boven de 150 km/uur!

Als we naar het Duitse ICON- en het Franse Arpege-model kijken, zien we nog extremere waarden. Deze modellen laten het systeem vrijdagochtend aan land komen, met een voltreffer voor de westkust van Ierland. Het knijpveld met de hoogste windsnelheden trekt over de westkust van Ierland en daarbij komen zelfs zeer zware windstoten voor die lokaal kunnen oplopen tot maar liefst 200 km/uur! Ook is er volgens de modellen sprake van windkracht 12, wat gelijk staat aan orkaankracht.

Als we de weermodellen ICON of Arperge moeten geloven is er zelfs een kans dat er recordhoge windstoten worden gemeten. De hoogste windstoot die tot dusver in Ierland is gemeten bedraagt 182 km/uur. Een kanttekening hierbij is dat er nog niet zo lang wordt gemeten in het land. De exacte koers en trekrichting van het laag zullen bepalen hoe hoog de windstoten daadwerkelijk uitpakken, maar het is duidelijk dat het zwaar noodweer wordt in Ierland.

Ook elders in het Verenigd Koninkrijk moet men rekening houden met een zeer onstuimige vrijdag. Zowel in Engeland, Wales als in Schotland kunnen zware windstoten voorkomen. Aan de westkust van alle drie de landen komen mogelijk zeer zware windstoten voor van boven de 100 km/uur.
pi_216387223
quote:
Storm Eowyn named, Ireland and UK prepare for ‘weather bomb’

Storm Eowyn was named by the UK Met Office on January 21, 2025, as the fifth storm of the 2024/25 European storm season. The storm is forecast to intensify rapidly, bringing winds of up to 130 km/h (80 mph) and causing significant disruptions as it moves across Ireland and the UK from Thursday, January 23, into the weekend.

Storm Eowyn (pronounced ay-oh-win) is forecast to make landfall in Ireland on Thursday, January 23, before moving into the UK on Friday, January 24. Coastal areas could experience winds of up to 130 km/h (80 mph), while inland regions may see winds reaching 100 km/h (60 mph).

The storm is expected to cause disruptions, including damage to buildings, power outages, and flying debris that may pose a risk to life. Snow is likely along the leading edge of the system, particularly in Northern Ireland, northern England, and Scotland.

Eowyn is expected to track across Ireland on Thursday night and Friday, bringing very strong to gale-force winds, with the potential for damaging gusts and disruptions, according to Ireland’s national meteorological service, Met Éireann.

“Transitory falls of sleet and snow are also expected, especially across western and northwestern counties. High seas and spells of heavy rain are likely.”

Met Éireann continues to monitor the evolving situation, and weather warnings will be issued as confidence in the storm’s track and intensity improves.

UK Met Office forecasters warn of a major shift in weather patterns starting Thursday, as a front bringing heavy rain moves eastward through the day.

“The highest rainfall accumulations are expected in western parts of Scotland, England, and Wales, where 20 – 30 mm (0.8 – 1.2 inches) could fall in some areas. Snow is also likely over high ground in the northern half of the country, particularly in the Scottish mountains,” the UK Met Office said.

The shift in weather conditions in this part of the world is caused by a powerful jet stream driving the low-pressure system across the Atlantic toward the UK, following a recent cold spell in North America.

The Met Office advised the public to prepare for a “weather bomb” and to secure loose items outside their homes to prevent injury or property damage.

It also recommended checking road conditions before driving, remaining flexible with travel plans, and preparing for potential power outages by gathering essential supplies such as torches, batteries, and mobile phone power banks.
pi_216387359
Orkaankracht voor Ierland met windstoten tot 190 km volgens het Icon model.

v
pi_216387484
Lol moet zaterdag op londen overstappen
Groot fan van User Wotte
  woensdag 22 januari 2025 @ 09:52:05 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216387499
@Dr8gonOfLife kijk dít lijkt nou daadwerkelijk een serieus briesje te worden
Huilen dan.
pi_216387638
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 09:49 schreef Tjacka het volgende:
Lol moet zaterdag op londen overstappen
Ach. Bij zo'n overstap kom je het luchthavengebouw toch niet uit
  woensdag 22 januari 2025 @ 11:29:10 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216388578
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 10:21 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Wij krijgen er zo te zien ook een staartje van mee?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator woensdag 22 januari 2025 @ 12:23:55 #11
8781 crew  Frutsel
pi_216389083
quote:
16s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:29 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wij krijgen er zo te zien ook een staartje van mee?
Winderig dagje en veel regen vermoed ik :{
  Moderator woensdag 22 januari 2025 @ 12:25:04 #12
8781 crew  Frutsel
pi_216389089
We hebben code rood zie ik

twitter

twitter
  woensdag 22 januari 2025 @ 14:40:47 #13
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_216390556
Zo dat ia een beste woei, nu zijn ze daar wel wat gewend maar dit is wel echt een krachtige storm. Hopelijk houden ze zich goed! En noet teveel schade. :{
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 22 januari 2025 @ 14:52:56 #14
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_216390643
quote:
10s.gif Op woensdag 22 januari 2025 09:52 schreef Isdatzo het volgende:
@:Dr8gonoflife kijk dít lijkt nou daadwerkelijk een serieus briesje te worden
Orkaan Éowyn met windstoten tot 200 km/u zal inderdaad een apocalyptische situatie tot gevolg hebben in Ierland.
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
  woensdag 22 januari 2025 @ 18:12:24 #15
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_216392533
quote:
11s.gif Op woensdag 22 januari 2025 14:40 schreef MissHobje het volgende:
Zo dat ia een beste woei, nu zijn ze daar wel wat gewend maar dit is wel echt een krachtige storm. Hopelijk houden ze zich goed! En noet teveel schade. :{
Hoogste windstoot daar 200km/h sinds de meting... kans dat deze wordt verbroken kan best wel inzitten.

En ja ik mag het niet zeggen maar, waarom niet hier _O- ;)
  woensdag 22 januari 2025 @ 19:20:26 #16
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_216393302
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 18:12 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]
Hoogste windstoot daar 200km/h sinds de meting... kans dat deze wordt verbroken kan best wel inzitten.

En ja ik mag het niet zeggen maar, waarom niet hier _O- ;)
Zo dat is wel goed hard ja. Nou heel eerlijk laat het lekker daar blijven _O-
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 22 januari 2025 @ 20:36:48 #17
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_216394644
Maar dan is het toch ook gewoon een orkaan?

het wordt best een flinke

twitter
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  donderdag 23 januari 2025 @ 08:41:55 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216399002
Oei.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216400548
quote:
15s.gif Op donderdag 23 januari 2025 08:41 schreef Perrin het volgende:
Oei.
[ x ]
Grijs en zwart (richting de 150 km/u) in het windstotenplaatje vind ik er al heftig uitzien, maar nu schiet het helemaal door naar zalmrose (± 230 km/u) :o

Verwachte 10-minuten wind (rechtsonder de hoogste windsnelheid):

Als je de Saffir-Simpson schaal erbij haalt voor tropische orkanen an zou dit tegen categorie 3 aanschuren (begint vanaf 178 km/u). De Saffir-Simpson schaal is gebaseerd op een 1-minuut windmeting, dus categorie 3 aantikken is dan mogelijk.
pi_216400762
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:36 schreef INViCTuS het volgende:
Maar dan is het toch ook gewoon een orkaan?

het wordt best een flinke

[ x ]
Nee, dit is geen orkaan want dat is een tropische storm, wel mogelijk wind met orkaansterkte.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  donderdag 23 januari 2025 @ 11:41:31 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216400793
De hele westkust van Ierland (en Schotland) mag wel wat extra scheerlijnen spannen.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216400921
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:22 schreef DemonRage het volgende:

[..]
Grijs en zwart (richting de 150 km/u) in het windstotenplaatje vind ik er al heftig uitzien, maar nu schiet het helemaal door naar zalmrose (± 230 km/u) :o

Verwachte 10-minuten wind (rechtsonder de hoogste windsnelheid):
[ afbeelding ]
Als je de Saffir-Simpson schaal erbij haalt voor tropische orkanen an zou dit tegen categorie 3 aanschuren (begint vanaf 178 km/u). De Saffir-Simpson schaal is gebaseerd op een 1-minuut windmeting, dus categorie 3 aantikken is dan mogelijk.
Windstoten in Arpege zijn nu zelfs 250 km/uur :X
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_216401035
Ook code rood nu voor delen van Schotland
twitter
  donderdag 23 januari 2025 @ 13:09:58 #25
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_216401698
Winderig wel

twitter
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')