quote:Het maximale laadvermogen van de aanhanger bedraagt 2000 kilogram. Het gewicht van de aanhanger zelf is 500 kilogram.
De vervaldatum van de auto met het kenteken 03 HT XF is tot 3 maart 2023 geldig, dus je mag sowieso niet met die auto de weg op.quote:Op maandag 20 januari 2025 17:00 schreef Moonversion het volgende:
Mag je dan met die combinatie en BE rijbewijs gaan rijden (er vanuit gaan dat de aanhanger leeg is?)
Dat bedoelde ik ookquote:Op maandag 20 januari 2025 17:45 schreef Filosoofert het volgende:
Ow ik dacht dat je wilde trekken met de Agila, scheel, excuus.
De auto ambulance aanhangwagen is een geremde aanhangwagen. De 650kg regel geldt voor ongeremde aanhangwagens.quote:Op maandag 20 januari 2025 18:00 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook
die agila heeft een trekhaak en ik wil die autoambulance daarmee van Maastricht naar Groningen brengen
Auto = 1015kg rijklaar, 1355kg tech maximum massa, mag maximaal 650kg geremd trekken
Aanhanger = 500kg leeg, 2000kg laadvermogen (maximaal dus 2500kg)
Voor B mag max auto (1355) + max aanhanger (2500) niet meer zijn dan 3500kg, dat is het wel dus B volstaat niet
Zover ik lees mag je bij BE het wel trekken als de aanhanger maar niet boven het trekvermogen (650kg) van de auto komt. Deze lege aanhanger weegt 500kg (al dan niet met 2 kratten bier achterop van 10kg/stuk) weegt minder dan 650kg en mag daarom wel getrokken worden?
Volgens dit schema mag dat namelijk
Wat is de maximum toegestane massa van de aanhanger: 2500kg (meer dan 750kg)
Wat is de toegestane maximum massa van de auto+aanhanger samen: 1355+2500=3855kg (meer dan 3500kg)
Je hebt een BE rijbewijs nodig
[ afbeelding ]
bron: https://www.cbr.nl/nl/rij(...)n-be-rijbewijs-nodig
En ik vind dat heel gek
Volgens mij is het max toegestane massa van de ahw, of hij nu leeg is of halfvol doet er niet toe.quote:Op maandag 20 januari 2025 18:14 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De auto ambulance aanhangwagen is een geremde aanhangwagen. De 650kg regel geldt voor ongeremde aanhangwagens.
Verder is je rekensom verkeerd.
De maximummassa voor alleen B is ledig gewicht voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
Niet: ledig gewicht voertuig + maximum toegestane massa voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
Ik zie het al, je hebt zelf geen idee waar je hebt, ik wacht wel op een antwoord van iemand die de basis al wel snapt.quote:Op maandag 20 januari 2025 18:14 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De auto ambulance aanhangwagen is een geremde aanhangwagen. De 650kg regel geldt voor ongeremde aanhangwagens.
Verder is je rekensom verkeerd.
De maximummassa voor alleen B is ledig gewicht voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
Niet: ledig gewicht voertuig + maximum toegestane massa voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
quote:Op maandag 20 januari 2025 19:04 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Volgens mij is het max toegestane massa van de ahw, of hij nu leeg is of halfvol doet er niet toe.
Oke maar open dan in het vervolg geen topic en kijk dan gewoon op de website van de RDWquote:Op maandag 20 januari 2025 19:58 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ik zie het al, je hebt zelf geen idee waar je hebt, ik wacht wel op een antwoord van iemand die de basis al wel snapt.
De basis regel voor B is juist heel duidelijkquote:Op dinsdag 21 januari 2025 10:10 schreef Metalfrost het volgende:
[..]ik zat te slapen, bedankt
[..]
Oke maar open dan in het vervolg geen topic en kijk dan gewoon op de website van de RDW
En dan krijg je dus dit, hier ga ik ook vanuit, en dat is toch gewoon raar, dat je met een mini auto zo'n groot en lomp ding mag trekken als hij leeg is. Dat kan toch niet kloppen?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 10:45 schreef boegschroef het volgende:
Die regels zijn altijd al vaag geweest, en dan maakt het zelfs nog uit wanneer je de BE hebt gehaald.
(https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen)
Regels voor een BE zijn makkelijk samen te vatten met een basis regel:
De auto moet het echte gewicht mogen trekken (niet mtm enz, maar de daadwerkelijke lading) aanhanger incl gewicht moet onder de 3500kg zijn (als je be na 19jan 2013 hebt gehaald) BE voor 19jan 2013 dan mag het totaal gewicht niet boven de 7000 zijn. Dus een aanhanger met 4000kg en een auto van 3000 mag met BE voor 2013, niet na 2013 (als de auto het mag trekken)
In dit geval, auto mag 650 trekken (ongeremd, dat geld ook voor geremd) aanhanger heeft mtm van >650 dus B mag niet, ledig gewicht 500 dus met BE mag het wel.
Waarom kan dat niet kloppen? Omvang doet er toch niet toe? Gewicht wel. Dat het er raar uitziet en je wellicht aan de kant gezet wordt omdat ze toch ff willen kijken of het allemaal wel klopt. Tja, dat kan. Maar maakt in the end geen verschil. Ook niet qua veiligheid ofzo.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:46 schreef Moonversion het volgende:
[..]
De basis regel voor B is juist heel duidelijk
Auto + maximaal laadvermogen (Toegestane max. massa voertuig)
Aanhanger + maximaal laadvermogen (Toegestane max. massa aanhanger)
= boven 3500kg = B niet voldoende of hij nu ram vol ligt of helemaal leeg, maakt niets uit
(er vanuit gaan dat de auto het gewicht ook daadwerkelijk mag trekken natuurlijk)
Op de RDW/rijksoverheid website staat het daarna heel erg onduidelijk
[..]
En dan krijg je dus dit, hier ga ik ook vanuit, en dat is toch gewoon raar, dat je met een mini auto zo'n groot en lomp ding mag trekken als hij leeg is. Dat kan toch niet kloppen?
Maar het mag gewoon niet.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom kan dat niet kloppen? Omvang doet er toch niet toe? Gewicht wel. Dat het er raar uitziet en je wellicht aan de kant gezet wordt omdat ze toch ff willen kijken of het allemaal wel klopt. Tja, dat kan. Maar maakt in the end geen verschil. Ook niet qua veiligheid ofzo.
Is natuurlijk anders als je met een Agila een 2asser gaat trekken met huif. Maar goed, wet en regelgeving is niet waterdicht en enig gezond verstand is wel handig.
Ok, goed onderbouwd wel. Kan je ook vertellen waarom niet? Ben benieuwd of je een wetsartikel boven water getrokken krijgt waarin staat "omdat het er gek uit ziet". En zelf kom ik tot nu toe vooral artikelen tegen waar men praat over aanhangergewicht/massa/enz. Waarbij mij nog niet duidelijk is of het nu om maximaal laadvermogen of het gewicht op het moment dat je auto trekt. Ik ben zelf overigens altijd van het laatste uitgegaan.quote:
Het is niet omdat het "er gek uit ziet". Zou raar zijn.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 00:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ok, goed onderbouwd wel. Kan je ook vertellen waarom niet? Ben benieuwd of je een wetsartikel boven water getrokken krijgt waarin staat "omdat het er gek uit ziet". En zelf kom ik tot nu toe vooral artikelen tegen waar men praat over aanhangergewicht/massa/enz. Waarbij mij nog niet duidelijk is of het nu om maximaal laadvermogen of het gewicht op het moment dat je auto trekt. Ik ben zelf overigens altijd van het laatste uitgegaan.
En dan kan een Agila dus gewoon mijn 2-asser van 400kg met een maximaal "aanhangermassa" van 2ton trekken. Mits die leeg is natuurlijk.
Daar staat idd vrij duidelijk:quote:Op vrijdag 24 januari 2025 05:23 schreef Filosoofert het volgende:
Reden was al gegeven in dit topic.
https://www.rijksoverheid(...)20%2B%20laadvermogen)%20uitkomen.
quote:Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa
Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht
quote:Op vrijdag 24 januari 2025 05:23 schreef Filosoofert het volgende:
[...]
Het is niet omdat het "er gek uit ziet". Zou raar zijn.
Reden was al gegeven in dit topic.
https://www.rijksoverheid(...)20%2B%20laadvermogen)%20uitkomen.
Het ging om auto vs. Aanhangwagen.quote:
Goeie samenvatting van dit topicquote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:55 schreef sigme het volgende:
Er zijn *twee* dingen nodig
1) je rijbewijs moet geldig zijn voor wat je bestuurt; dat is afhankelijk van de toegestane massa (auto+aanhanger+maximaal toegestane lading)
2) je auto moet die kar mogen trekken; dat is afhankelijk van het werkelijke gewicht
(aanhanger + werkelijke lading)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |