abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216368011
https://diks.net/voertuig(...)porter-aanhanger-aam

quote:
Het maximale laadvermogen van de aanhanger bedraagt 2000 kilogram. Het gewicht van de aanhanger zelf is 500 kilogram.

trekgewicht maximaal 650kg

Met B mag je daar niet meer rijden
want de auto is max 1355 en de aanhanger max 2500 en dan kom je boven de 3500kg uit

Mag je dan met die combinatie en BE rijbewijs gaan rijden (er vanuit gaan dat de aanhanger leeg is?)

wat een gekke combinatie als dat mag
pi_216368055
Nee de Agila is niet geschikt,is te licht. Leeg zou het wel kunnen, maar niet mogen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_216368073
En zodra je er een juiste auto voorzet mag je hem inderdaad niet meer rijden met B.
pi_216368102
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:00 schreef Moonversion het volgende:

Mag je dan met die combinatie en BE rijbewijs gaan rijden (er vanuit gaan dat de aanhanger leeg is?)
De vervaldatum van de auto met het kenteken 03 HT XF is tot 3 maart 2023 geldig, dus je mag sowieso niet met die auto de weg op.

Het totaalgewicht wat je mag trekken met alleen B rijbewijs is het gewicht van de auto + aanhanger + gewicht op de aanhanger onder de 3500kg.

Het totaalgewicht met B rijbewijs + BE voor het rijden met een aanhanger is het totaalgewicht aanhanger + gewicht op de aanhanger onder de 3500kg.

De Agila kan dus prima op een auto ambulance aanhangwagen wanneer de auto ambulance aanhangwagen door een andere auto wordt getrokken wanneer de bestuurder B met BE rijbewijs heeft.
Aanhangwagen gewicht 2000kg + 1015 ledig gewicht opel Agila is 3015 kg totaalgewicht.

[ Bericht 15% gewijzigd door Metalfrost op 20-01-2025 17:26:47 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_216368724
Ow ik dacht dat je wilde trekken met de Agila, scheel, excuus.
pi_216369035
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:45 schreef Filosoofert het volgende:
Ow ik dacht dat je wilde trekken met de Agila, scheel, excuus.
Dat bedoelde ik ook

die agila heeft een trekhaak en ik wil die autoambulance daarmee van Maastricht naar Groningen brengen

Auto = 1015kg rijklaar, 1355kg tech maximum massa, mag maximaal 650kg geremd trekken
Aanhanger = 500kg leeg, 2000kg laadvermogen (maximaal dus 2500kg)

Voor B mag max auto (1355) + max aanhanger (2500) niet meer zijn dan 3500kg, dat is het wel dus B volstaat niet

Zover ik lees mag je bij BE het wel trekken als de aanhanger maar niet boven het trekvermogen (650kg) van de auto komt. Deze lege aanhanger weegt 500kg (al dan niet met 2 kratten bier achterop van 10kg/stuk) weegt minder dan 650kg en mag daarom wel getrokken worden?

Volgens dit schema mag dat namelijk

Wat is de maximum toegestane massa van de aanhanger: 2500kg (meer dan 750kg)
Wat is de toegestane maximum massa van de auto+aanhanger samen: 1355+2500=3855kg (meer dan 3500kg)
Je hebt een BE rijbewijs nodig

bron: https://www.cbr.nl/nl/rij(...)n-be-rijbewijs-nodig

En ik vind dat heel gek
pi_216369312
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 18:00 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Dat bedoelde ik ook

die agila heeft een trekhaak en ik wil die autoambulance daarmee van Maastricht naar Groningen brengen

Auto = 1015kg rijklaar, 1355kg tech maximum massa, mag maximaal 650kg geremd trekken
Aanhanger = 500kg leeg, 2000kg laadvermogen (maximaal dus 2500kg)

Voor B mag max auto (1355) + max aanhanger (2500) niet meer zijn dan 3500kg, dat is het wel dus B volstaat niet

Zover ik lees mag je bij BE het wel trekken als de aanhanger maar niet boven het trekvermogen (650kg) van de auto komt. Deze lege aanhanger weegt 500kg (al dan niet met 2 kratten bier achterop van 10kg/stuk) weegt minder dan 650kg en mag daarom wel getrokken worden?

Volgens dit schema mag dat namelijk

Wat is de maximum toegestane massa van de aanhanger: 2500kg (meer dan 750kg)
Wat is de toegestane maximum massa van de auto+aanhanger samen: 1355+2500=3855kg (meer dan 3500kg)
Je hebt een BE rijbewijs nodig

[ afbeelding ]
bron: https://www.cbr.nl/nl/rij(...)n-be-rijbewijs-nodig

En ik vind dat heel gek
De auto ambulance aanhangwagen is een geremde aanhangwagen. De 650kg regel geldt voor ongeremde aanhangwagens.

Verder is je rekensom verkeerd.
De maximummassa voor alleen B is ledig gewicht voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
Niet: ledig gewicht voertuig + maximum toegestane massa voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
pi_216370296
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 18:14 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De auto ambulance aanhangwagen is een geremde aanhangwagen. De 650kg regel geldt voor ongeremde aanhangwagens.

De maximummassa voor alleen B is ledig gewicht voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
Niet: ledig gewicht voertuig + maximum toegestane massa voertuig + gewicht aanhangwagen + gewicht wat je wilt vervoeren.
Volgens mij is het max toegestane massa van de ahw, of hij nu leeg is of halfvol doet er niet toe.
pi_216371330
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 18:14 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Ik zie het al, je hebt zelf geen idee waar je hebt, ik wacht wel op een antwoord van iemand die de basis al wel snapt.
pi_216376275
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:04 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Volgens mij is het max toegestane massa van de ahw, of hij nu leeg is of halfvol doet er niet toe.
:D ik zat te slapen, bedankt
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:58 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Ik zie het al, je hebt zelf geen idee waar je hebt, ik wacht wel op een antwoord van iemand die de basis al wel snapt.
Oke maar open dan in het vervolg geen topic en kijk dan gewoon op de website van de RDW
pi_216376565
Die regels zijn altijd al vaag geweest, en dan maakt het zelfs nog uit wanneer je de BE hebt gehaald.
(https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen)

Regels voor een BE zijn makkelijk samen te vatten met een basis regel:
De auto moet het echte gewicht mogen trekken (niet mtm enz, maar de daadwerkelijke lading) aanhanger incl gewicht moet onder de 3500kg zijn (als je be na 19jan 2013 hebt gehaald) BE voor 19jan 2013 dan mag het totaal gewicht niet boven de 7000 zijn. Dus een aanhanger met 4000kg en een auto van 3000 mag met BE voor 2013, niet na 2013 (als de auto het mag trekken)

In dit geval, auto mag 650 trekken (ongeremd, dat geld ook voor geremd) aanhanger heeft mtm van >650 dus B mag niet, ledig gewicht 500 dus met BE mag het wel.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_216377247
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 10:10 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
:D ik zat te slapen, bedankt
[..]
Oke maar open dan in het vervolg geen topic en kijk dan gewoon op de website van de RDW
De basis regel voor B is juist heel duidelijk
Auto + maximaal laadvermogen (Toegestane max. massa voertuig)
Aanhanger + maximaal laadvermogen (Toegestane max. massa aanhanger)
= boven 3500kg = B niet voldoende of hij nu ram vol ligt of helemaal leeg, maakt niets uit

(er vanuit gaan dat de auto het gewicht ook daadwerkelijk mag trekken natuurlijk)

Op de RDW/rijksoverheid website staat het daarna heel erg onduidelijk

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 10:45 schreef boegschroef het volgende:
Die regels zijn altijd al vaag geweest, en dan maakt het zelfs nog uit wanneer je de BE hebt gehaald.
(https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen)

Regels voor een BE zijn makkelijk samen te vatten met een basis regel:
De auto moet het echte gewicht mogen trekken (niet mtm enz, maar de daadwerkelijke lading) aanhanger incl gewicht moet onder de 3500kg zijn (als je be na 19jan 2013 hebt gehaald) BE voor 19jan 2013 dan mag het totaal gewicht niet boven de 7000 zijn. Dus een aanhanger met 4000kg en een auto van 3000 mag met BE voor 2013, niet na 2013 (als de auto het mag trekken)

In dit geval, auto mag 650 trekken (ongeremd, dat geld ook voor geremd) aanhanger heeft mtm van >650 dus B mag niet, ledig gewicht 500 dus met BE mag het wel.
En dan krijg je dus dit, hier ga ik ook vanuit, en dat is toch gewoon raar, dat je met een mini auto zo'n groot en lomp ding mag trekken als hij leeg is. Dat kan toch niet kloppen?
  dinsdag 21 januari 2025 @ 11:52:37 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216377339
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 11:46 schreef Moonversion het volgende:

[..]
De basis regel voor B is juist heel duidelijk
Auto + maximaal laadvermogen (Toegestane max. massa voertuig)
Aanhanger + maximaal laadvermogen (Toegestane max. massa aanhanger)
= boven 3500kg = B niet voldoende of hij nu ram vol ligt of helemaal leeg, maakt niets uit

(er vanuit gaan dat de auto het gewicht ook daadwerkelijk mag trekken natuurlijk)

Op de RDW/rijksoverheid website staat het daarna heel erg onduidelijk
[..]
En dan krijg je dus dit, hier ga ik ook vanuit, en dat is toch gewoon raar, dat je met een mini auto zo'n groot en lomp ding mag trekken als hij leeg is. Dat kan toch niet kloppen?
Waarom kan dat niet kloppen? Omvang doet er toch niet toe? Gewicht wel. Dat het er raar uitziet en je wellicht aan de kant gezet wordt omdat ze toch ff willen kijken of het allemaal wel klopt. Tja, dat kan. Maar maakt in the end geen verschil. Ook niet qua veiligheid ofzo.

Is natuurlijk anders als je met een Agila een 2asser gaat trekken met huif. Maar goed, wet en regelgeving is niet waterdicht en enig gezond verstand is wel handig.
pi_216407879
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 11:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Waarom kan dat niet kloppen? Omvang doet er toch niet toe? Gewicht wel. Dat het er raar uitziet en je wellicht aan de kant gezet wordt omdat ze toch ff willen kijken of het allemaal wel klopt. Tja, dat kan. Maar maakt in the end geen verschil. Ook niet qua veiligheid ofzo.

Is natuurlijk anders als je met een Agila een 2asser gaat trekken met huif. Maar goed, wet en regelgeving is niet waterdicht en enig gezond verstand is wel handig.
Maar het mag gewoon niet.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 00:40:36 #15
36431 bleiblei
pi_216409473
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:53 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Maar het mag gewoon niet.
Ok, goed onderbouwd wel. Kan je ook vertellen waarom niet? Ben benieuwd of je een wetsartikel boven water getrokken krijgt waarin staat "omdat het er gek uit ziet". En zelf kom ik tot nu toe vooral artikelen tegen waar men praat over aanhangergewicht/massa/enz. Waarbij mij nog niet duidelijk is of het nu om maximaal laadvermogen of het gewicht op het moment dat je auto trekt. Ik ben zelf overigens altijd van het laatste uitgegaan.

En dan kan een Agila dus gewoon mijn 2-asser van 400kg met een maximaal "aanhangermassa" van 2ton trekken. Mits die leeg is natuurlijk.
pi_216409781
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 00:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ok, goed onderbouwd wel. Kan je ook vertellen waarom niet? Ben benieuwd of je een wetsartikel boven water getrokken krijgt waarin staat "omdat het er gek uit ziet". En zelf kom ik tot nu toe vooral artikelen tegen waar men praat over aanhangergewicht/massa/enz. Waarbij mij nog niet duidelijk is of het nu om maximaal laadvermogen of het gewicht op het moment dat je auto trekt. Ik ben zelf overigens altijd van het laatste uitgegaan.

En dan kan een Agila dus gewoon mijn 2-asser van 400kg met een maximaal "aanhangermassa" van 2ton trekken. Mits die leeg is natuurlijk.
Het is niet omdat het "er gek uit ziet". Zou raar zijn.

Reden was al gegeven in dit topic.

https://www.rijksoverheid(...)20%2B%20laadvermogen)%20uitkomen.
pi_216409845
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 05:23 schreef Filosoofert het volgende:

Daar staat idd vrij duidelijk:

quote:
Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa
Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht
pi_216409852
Ja dat mag met BE. Omdat het maximum totaalmassa hoger dan 3500kg is B niet toegestaan.

Het trekgewicht van de auto slaat op het daadwerkelijke gewicht wat je erachter hangt. In de geval 500kg voor een lege aanhangwagen.

500kg geremd is niet gek om te trekken.
.
pi_216409934
Is dat transport niet duurder dan de auto zelf?
Waarom zou je een 24-jaar oude APK-loze Opel Agila van Maastricht naar Groningen willen slepen?
  vrijdag 24 januari 2025 @ 09:19:08 #20
36431 bleiblei
pi_216410469
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 05:23 schreef Filosoofert het volgende:

[...]
Het is niet omdat het "er gek uit ziet". Zou raar zijn.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 06:56 schreef Piles het volgende:

[..]
Daar staat idd vrij duidelijk:
[..]

Het ging om auto vs. Aanhangwagen.
Dat je BE moet hebben voor een aanhanger waar veel gewicht op kan is bekend. Maar ik mag naar mijn weten met mijn BE rijbewijs, gewoon mijn aanhangwagen a 400kg leeggewicht trekken met een Agila (al heb ik die laatste dan weer net niet).

Al geef ik toe dat de vraag van de TS alle kanten op gaat en het voor mij wat onduidelijk begint te worden. Maar voor de duidelijkheid: Ik haak specifiek in op de vraag "mag iemand met BE een lege trailer van 500kg naar Groningen rijden terwijl die persoon een Agila bestuurt die de trailer trekt".

En naar mijn weten is het antwoord daarop "ja, dat mag".

[ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 24-01-2025 09:24:23 ]
  vrijdag 24 januari 2025 @ 09:27:06 #21
36431 bleiblei
pi_216410555
Daarbij hebben jullie ook gelijk natuurlijk. Met alleen B mag je niet een Agila besturen die die trailer trekt ;) .
Of uberhaupt een auto besturen die voor die trailer staat.
pi_216410796
Er zijn *twee* dingen nodig
1) je rijbewijs moet geldig zijn voor wat je bestuurt; dat is afhankelijk van de toegestane massa (auto+aanhanger+maximaal toegestane lading)

2) je auto moet die kar mogen trekken; dat is afhankelijk van het werkelijke gewicht
(aanhanger + werkelijke lading)

[ Bericht 2% gewijzigd door sigme op 24-01-2025 10:15:57 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:29:22 #23
36431 bleiblei
pi_216412524
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:55 schreef sigme het volgende:
Er zijn *twee* dingen nodig
1) je rijbewijs moet geldig zijn voor wat je bestuurt; dat is afhankelijk van de toegestane massa (auto+aanhanger+maximaal toegestane lading)

2) je auto moet die kar mogen trekken; dat is afhankelijk van het werkelijke gewicht
(aanhanger + werkelijke lading)
Goeie samenvatting van dit topic :Y .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')