Dennis Bergkamp (55) heeft in het bijzijn van ex-ploeggenoten als Ian Wright en Thierry Henry een oeuvreprijs gekregen voor zijn exceptionele bijdrage aan het Engelse voetbal als speler van Arsenal in de Premier League.![dennis-bergkamp-met-zijn-oeuve-award]()
![dennis-bergkamp-met-ian-wright-en-vrouw-henrita]()
Met open mond keek Ian Wright naar de balbehandeling van Dennis Bergkamp op het trainingsveld van Arsenal, toen de Amsterdammer dertig jaar geleden neerstreek bij de club in Noord-Londen. Een van de beste spitsen van zijn generatie voelde zich een beginneling naast de Amsterdamse maestro. Een geschiktere kandidaat dan The Iceman kon hij niet verzinnen voor de FWA Tribute Award, een prestigieuze oeuvreprijs.
Wright was tijdens een galadiner in de balzaal van hotel The Landmark in Londen een van de sprekers om Bergkamp te eren voor zijn exceptionele bijdrage aan het voetbal in Engeland. ,,De beste speler met wie ik ooit op het veld heb gestaan”, stelde de voormalige analyticus van het programma Match of the day. ,,Nog steeds mis ik het genoegen met hem samen te spelen.”
Een comité van de Football Writers’ Organisation (FWA), de gerespecteerde en invloedrijke vereniging voor voetbaljournalisten in Engeland, wees om vergelijkbare redenen Bergkamp aan als ontvanger van de Tribute Award. Legendarische spelers als Bobby Charlton, George Best en Pelé viel in het verleden dezelfde eer ten deel. Omringd door zijn familie genoot hij tot zijn eigen verbazing met volle teugen van het huldeblijk.
,,Ik ben meerdere keren gevraagd, maar zegde om verschillende redenen telkens af”, vertelde hij na de ceremonie. ,,Ditmaal besloot ik wel in te gaan op het aanbod. Mijn omgeving vond het jammer dat zo’n eervolle prijs anders weg zou vloeien. Dit soort gelegenheden zijn niet mijn ‘cup of tea’, maar heel speciaal is het wel. Die periode bij Arsenal was heel bijzonder. Als team hebben we met de club wat neergezet.”
De Tribute Award van de FWA betekent minder voor hem dan het respect van zijn collega’s. Thierry Henry, aanwezig in The Landmark, plaatst hem op een voetstuk. ,,Ik weet dat Thierry zegt dat ik de beste speler ben met wie hij ooit heeft gevoetbald”, zei Bergkamp. ,,Dat meent hij oprecht. En hij heeft met Messi en Zidane gespeeld. Dan beteken je wel iets voor iemand. Dat soort dingen doen me heel veel.”
![dennis-bergkamp-arsene-wenger-en-thierry-henry-tijdens-de-fwa-tribute-night]()
Coach Arsène Wenger roemde in een speech de exceptionele ‘touch’ van Bergkamp en zijn totale overgave aan de sport. ,,Ik dacht soms: Hier klopt iets niet. Wat hij doet is zo goed, dat ik er geld voor over zou hebben om hem aan het werk te zien.’’ Le Professeur, met wie Bergkamp van 1995 tot zijn afscheid in 2006 werkte, noemde diens plek in het collectieve geheugen van miljoenen supporters zijn voornaamste wapenfeit.
,,Mensen vergeten nooit wat voor gevoel je hen bezorgde. In jouw geval valt dat niet te evenaren”, besloot Wenger. Bergkamp liet zich niet verleiden tot lyrische terugblikken. Zijn vermogen om een bal uit de lucht te plukken was geen magie of goddelijk talent, maar het resultaat van eindeloos oefenen. ,,Wat je niet beheerst, moet je trainen”, stelde hij. ,,Dan gaat het vanzelf in je genen zitten.”
Zijn wondergoal met Oranje in de kwartfinale van het WK 98 tegen Argentinië en zijn hattrick voor Arsenal tegen Leicester City noemde hij als voorbeelden hiervan. De magische treffer tegen Newcastle United, waarbij hij de bal achterwaarts om een verdediger draaide en met de binnenkant van zijn voet afrondde, was het gevolg van improvisatie. Geen geluk, en in zijn ogen minder fraai dan tot perfectie geoefende hoogstandjes.
Wright moest grinniken om het soms gekmakende niveau van Bergkamp. ,,Hij liet je zien hoe je op verschillende manieren een bepaald effect aan de bal kon geven”, vertelde de Londenaar aan de aanwezigen. ,,Geloof me, die goal tegen Newcastle United was niets voor hem.” Bergkamp refereerde aan Johan Cruijff om aan te geven hoe hij het liefst herinnerd wil worden. Succes telt alleen als de uitvoering kunstzinnig is, zijn handelsmerk.
De Tribute Award wakkerde bij Bergkamp het heilige vuur weer aan. Na een periode in de anonimiteit voelt hij weer de ambitie iets in het voetbal te gaan doen, het liefst in Engeland. ,,Misschien dat ik dat ga doen”, beaamde hij. ,,Ik hou nog steeds van voetbal en wil heel graag dingen in de sport doen. Wie weet, wat er op mijn pad komt.”
![dennis-bergkamp-scoort-tegen-newcastle-united-in-2002]()
Voor Bergkamp, vernoemd naar Denis Law, is er getuige de Tribute Award altijd plaats in het Verenigd Koninkrijk.
Het interview van gisteren:
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videohttps://www.ad.nl/voetbal(...)is-het-wel~a91a58ee/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !