Soeplepel zelfs gezien de lange steel.quote:
Dat is nieuw voor me. Een pollepel ken ik als een lepel waarmee je roert, niet de versie van een lepel waarmee je de saus of soep opschept.quote:Op zondag 19 januari 2025 13:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Soeplepel zelfs gezien de lange steel.
Maar kennelijk zijn er veel mensen die dat (ook) een pollepel noemen
Ik ookquote:Op zondag 19 januari 2025 13:17 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat is nieuw voor me. Een pollepel ken ik als een lepel waarmee je roert, niet de versie van een lepel waarmee je de saus of soep opschept.
quote:Op zondag 19 januari 2025 13:28 schreef Farenji het volgende:
In mijn wereld is een pollepel altijd een lepel waarmee je soep opschept, synoniem voor soeplepel. Een houten lepel waarmee je roert is gewoon een houten lepel. En een lepel waarmee je soep *eet* is een eetlepel.
Voor de mensen die een houten lepel een pollepel noemen: als je met een metalen (platte) lepel roert wordt dat dan ook een pollepel?
Overigens als ik afbeeldingen zoek op "pollepel" krijg ik dit:
[ afbeelding ]
Kennelijk ben jij Vlaamsquote:Een pollepel is in Nederland een lepel van hout, metaal of kunststof met een lange steel, die in de keuken gebruikt wordt om soep, saus of pap mee te roeren.
In België is een pollepel een lepel waarmee soep wordt opgeschept,[1] een betekenis die er ook wel in Nederland aan gegeven wordt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pollepel
Nee ik ben van boven de rivieren, het is patat, ik doe niet aan carnaval, maar ik schep mijn soep wel op met een pollepel.quote:Op zondag 19 januari 2025 13:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pollepel
Kennelijk ben jij Vlaams![]()
Ik ben oorspronkelijk van onder de rivieren. Dus het is friet. En een pollepel is om mee te roeren. Overigens doe ik ook niet aan carnaval.quote:Op zondag 19 januari 2025 13:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nee ik ben van boven de rivieren, het is patat, ik doe niet aan carnaval, maar ik schep mijn soep wel op met een pollepel.
foto1 is een pol-lepelquote:
Foto 1 natuurlijk. Hij is Vlaamsquote:
quote:
haha iddquote:Op zondag 19 januari 2025 13:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Foto 1 natuurlijk. Hij is Vlaams
Daar denken de Vlamingen anders over. En TS ookquote:Op zondag 19 januari 2025 13:46 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Een pollepel is meer voor het mengen en roeren van gerechten, terwijl een soeplepel bedoeld is voor het opscheppen van vloeibare gerechten.
Volkomen eens. En ik heb in Utrecht, Zuid-Holland, Gelderland en Groningen gewoond, maar Vlaams kun je mij echt onmogelijk noemen. Pollepel = soeplepel (al gebruik ik dat laatste woord nooit).quote:Op zondag 19 januari 2025 13:28 schreef Farenji het volgende:
In mijn wereld is een pollepel altijd een lepel waarmee je soep opschept, synoniem voor soeplepel. Een houten lepel waarmee je roert is gewoon een houten lepel. En een lepel waarmee je soep *eet* is een eetlepel.
Voor de mensen die een houten lepel een pollepel noemen: als je met een metalen (platte) lepel roert wordt dat dan ook een pollepel?
Overigens als ik afbeeldingen zoek op "pollepel" krijg ik dit:
[ afbeelding ]
Een pollepelquote:Op zondag 19 januari 2025 13:51 schreef capuchon_jongen het volgende:
Foto 2 is een spatel of hoe noem je dat
Ik zit te denken dat het misschien te maken heeft dat ik vroeger heel veel Suske & Wiske heb gelezen, en als tante Sidonia zich moest verdedigen deed ze dat of met een deegroller, of met een pollepel zoals in foto 1.quote:Op zondag 19 januari 2025 13:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Daar denken de Vlamingen anders over. En TS ook![]()
Denk dat het het in bepaalde streken van Nederland ook gebruikt wordt voor een soeplepel. Er staat immersquote:Op zondag 19 januari 2025 13:54 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik zit te denken dat het misschien te maken heeft dat ik vroeger heel veel Suske & Wiske heb gelezen, en als tante Sidonia zich moest verdedigen deed ze dat of met een deegroller, of met een pollepel zoals in foto 1.
quote:In België is een pollepel een lepel waarmee soep wordt opgeschept,[1] een betekenis die er ook wel in Nederland aan gegeven wordt.
Oh dat noem ik gewoon een lepel.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:30 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Een soeplepel is gewoon de lepel waar je de soep mee eet.
Is het net te klein voor. Foto 1 is meer een sauslepel.quote:
Ja ik weet niet hoe groot deze is. Maar als hij niet zo groot is dan heb je gelijk.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Is het net te klein voor. Foto 1 is meer een sauslepel.
Maar je hebt toch ergens een onderscheid nodig? Je hebt een sauslepel (de grootste), soeplepel, koffielepel en theelepel.quote:
Ik heb lepels en theelepeltjes.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar je hebt toch ergens een onderscheid nodig? Je hebt een sauslepel (de grootste), soeplepel, koffielepel en theelepel.
De echte sauslepels zijn zo wat meer langwerpig en daar zit een teutje aan. Een pollepel is diep en rond.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Is het net te klein voor. Foto 1 is meer een sauslepel.
De grootste lepel is de lepel voor pappa en mamma, de kleinere is voor de kinderen, dan heb je nog een desertlepel en dan theelepeltjes.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar je hebt toch ergens een onderscheid nodig? Je hebt een sauslepel (de grootste), soeplepel, koffielepel en theelepel.
Oja, de kindersoeplepel is er ook nogquote:Op zondag 19 januari 2025 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
De grootste lepel is de lepel voor pappa en mamma, de kleinere is voor de kinderen, dan heb je nog een desertlepel en dan theelepeltjes.
Maar wij eten dan ook vrijwel alle aan warm eten met lepels...
Foto 2 is een spatelquote:Op zondag 19 januari 2025 21:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt, die andere is gewoon een houten lepel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |