abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216341610
Goedemiddag,

Nu het wat kouder is geworden hebben we gemerkt dat twee groepen van de vloerverwarming in ons huis niet warm worden. Ik heb het vermoeden dat er een luchtbel in de leidingen zit en zou dus graag deze groepen ontluchten.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat op deze verdeler kan doen? Het is een twinting jaar oude verdeler welke deels zit weggewerkt in een kast en dus moeilijk bereikbaar.

De aanvoer zit aan de rechterkant en de retour links.

Zelf heb ik het idee dat er een slang op het ventiel bij de retour moet en mogelijk een slang op het ventiel waar op dit moment de voeler van de thermostaat op zit aangesloten. Maar heb ik een opzetstuk nodig of iets dergelijks om dit te kunnen doen op het retour ventiel?

Hopelijk kunnen jullie mij aan de hand van deze foto's helpen. Alvast bedankt!





pi_216342089
Ik zou denken dat de ontluchtnippel links op de buis van de eerste foto zit. Het ontluchten gaat op dezelfde manier als bij een radiator (vierkant schroefje)

Maar ik zou eerst controleren of de ventielen van de twee groepen niet gewoon vastgelopen zijn, want dat lijkt me veel meer voor de hand liggend. Van de betreffende groep even de ventielknop of robot verwijderen en kijken of de pin van het ventiel wel opveert. Als dat niet gebeurt, kan je de pin even met beleid indrukken met bijvoorbeeld de zijkant van de waterpomptang om hem weer in beweging te krijgen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_216342255
Druk op de groep zetten door alle groepen dicht te draaien met uitzondering van de groep die niet werkt die zet je helemaal open. Wel even de stand merken met een stift.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216342394
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 15:19 schreef Jordy-B het volgende:
Ik zou denken dat de ontluchtnippel links op de buis van de eerste foto zit. Het ontluchten gaat op dezelfde manier als bij een radiator (vierkant schroefje)

Maar ik zou eerst controleren of de ventielen van de twee groepen niet gewoon vastgelopen zijn, want dat lijkt me veel meer voor de hand liggend. Van de betreffende groep even de ventielknop of robot verwijderen en kijken of de pin van het ventiel wel opveert. Als dat niet gebeurt, kan je de pin even met beleid indrukken met bijvoorbeeld de zijkant van de waterpomptang om hem weer in beweging te krijgen.
Dat had ik inderdaad al gecontroleerd. Deze werken allemaal zoals het hoort.

Het lijkt me dat ik water door het systeem moet sturen om een eventuele luchtbel eruit te duwen. Dus een slang op de toe en afvoer en dan bijvullen?
pi_216342415
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 15:39 schreef halfway het volgende:
Druk op de groep zetten door alle groepen dicht te draaien met uitzondering van de groep die niet werkt die zet je helemaal open. Wel even de stand merken met een stift.
Enkel druk erop zetten met de pomp en dan de ontluchting open zetten?

Ik kan de cv toevoer niet echt afsluiten op dit moment omdat de radiatorknop niet verder naar dicht gaat dan de 1-stand. Dan zou er toch water uit de ontluchter komt omdat dit via de retour omhoog stroomt?
pi_216343177
Op elke buis zit ook nog een ventiel aan de toevoer zijde. Kan ik hier iets mee?

pi_216343503
Waarom denk je dat er opeens lucht in zit na twintig jaar? Is de zaak leeg geweest, lekkage of zo?

Die vloerverwarming is het laagste punt in je huis. Dus zal alle lucht hoger terecht komen als je het 'doorblaast' met één groep gelijktijdig open. Zolang de druk voldoende is hoef je ook niet bij te vullen natuurlijk.

Ontluchten doe je dan veel hoger in de installatie, b.v. bij de ketel of bij radiatoren die de leidingen naar onder hebben. Daarna de druk controleren en zo nodig bijvullen.

Ik denk echter dat je hier eerder last hebt van een verstopte leiding met bezinksel. He heet wel 25 jaar de tijd gehad vuil te verzamelen op het laagste punt in het systeem. Daar kunnen leidingen door verstopt raken. Hoe dat op te lossen weet ik niet, waarschijnlijk per groep doorspuiten met hoge druk. Daarvoor zou ik een pro inschakelen en even tot tegen de zomer wachten. Dan hebben de pro's meer tijd en jij kan dan eventueel een tijdje zonder verwarming.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216343774
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 17:41 schreef 215 het volgende:
Waarom denk je dat er opeens lucht in zit na twintig jaar? Is de zaak leeg geweest, lekkage of zo?

Die vloerverwarming is het laagste punt in je huis. Dus zal alle lucht hoger terecht komen als je het 'doorblaast' met één groep gelijktijdig open. Zolang de druk voldoende is hoef je ook niet bij te vullen natuurlijk.

Vorige week heb ik een deel van de CV leidingen naar de radiatoren verwijderd ivm een verbouwing. Hiervoor heb ik het hele CV systeem wat hoger lag dan de verdeler leeg laten lopen. Mijn vermoeden is dat er toen wellicht lucht in een van de leidingen is gekomen.

Dit is uiteraard niet meer dan een vermoeden.

Maar hiervoor deed de groep het nog wel.

De groepen liggen deels hoger dan de laagste buizen welke naar de verdeler lopen. Hierdoor kan er wel lucht in het groep circuit terecht komen wat niet direct bij de verdeler kan komen.

Als ik alle groepen dicht zet en enkel een van de groepen welke niet werkt open zet loopt de temperatuur rap op in de verdeler naar temperaturen die niet wenselijk zijn (60 graden). Tevens wordt de retour van deze groep dan nog steeds niet warm.
pi_216344036
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 18:05 schreef jasperve het volgende:
Als ik alle groepen dicht zet en enkel een van de groepen welke niet werkt open zet loopt de temperatuur rap op in de verdeler naar temperaturen die niet wenselijk zijn (60 graden). Tevens wordt de retour van deze groep dan nog steeds niet warm.
Dus met een enkele groep krijgt de pomp er niets doorheen? Dan is het niet een belletje lucht vrees ik, data over opvoerhoogte kan ik niet vinden maar dat is minimaal in meters H2O tot tientallen meters zelfs. Dat is dus meerdere keren dan voldoende om bij een enkele leiding een luchtbel er uit te drukken.

Opstapeling van vuil in die leiding waarvan het laatste restje vuil is veroorzaakt door het deels leeghalen en weer vullen van de installatie lijkt me veel waarschijnlijker dan zoals ik al beschreef.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216344672
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 18:20 schreef 215 het volgende:

[..]
Dus met een enkele groep krijgt de pomp er niets doorheen? Dan is het niet een belletje lucht vrees ik, data over opvoerhoogte kan ik niet vinden maar dat is minimaal in meters H2O tot tientallen meters zelfs. Dat is dus meerdere keren dan voldoende om bij een enkele leiding een luchtbel er uit te drukken.

Opstapeling van vuil in die leiding waarvan het laatste restje vuil is veroorzaakt door het deels leeghalen en weer vullen van de installatie lijkt me veel waarschijnlijker dan zoals ik al beschreef.
Het zou best kunnen dat het vuil is. Echter zou ik graag wel weten hoe het ontluchtingsproces precies in zijn werk gaat. Dus ik zou wel graag de procedure weten.
pi_216344717
De bestaande ontluchtingsnippel kun je vervangen door een automatische ontluchting.


Normaliter gaat lucht altijd naar het hoogste punt en blijft daar uiteindelijk ook hangen. Bij een vloerverwarming waar de nodige meters leiding horizontaal liggen kan het zijn dat zo'n luchtbel continue wordt rond gepompt en zo nu en dan ergens in het systeem achter een zak blijf hangen. Dan moet je net op tijd de ontluchting open draaien wanneer die luchtbel langskomt om die bel eruit te krijgen.

Met de Auto ontluchting hoef dit dus niet en kan de luchtbel niet voorbij de auto ontluchting en zal dus ontluchten.

Helpt de auto ontluchting niet op kort termijn, kijk dan eens op de pomp. Sommige pompen hebben een debiet schakelaar I t/m III. Schakel de pomp op debiet stand III dan zal de luchtbel wel doorgeduwd worden en bij de auto ontluchting terecht komen. :)

Anders een handje helpen met doorspoelen, dus druk eraf, ergens een aftap open en vullen en doorspoelen met volledige waterdruk uit de kraan. Eenmaal goed doorgespoeld aftap dicht en op druk zetten. Dan is alle lucht eruit de auto ontluchting doet de rest. Lang zal dit niet duren, het laagste punt is als eerste vol en dat is de vloerverwarming.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 18-01-2025 19:17:55 ]
  zaterdag 18 januari 2025 @ 19:10:10 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216344783
Hoe weten jullie dit nou allemaal? Ik snap dat nooit.
pi_216345080
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 19:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe weten jullie dit nou allemaal? Ik snap dat nooit.
Sommige dingetjes leer op de vakopleiding en wat je daar niet leert leer je in de praktijk. Dat gecombineerd kun je zaken associëren met een logische oplossing.

Bv. zit je thuis op de bank en het is stil en je hoort zo nu en dan een borrelend geluid in de cv installatie. Dan is 1 +1 = 2 luchtbellen die worden rondgepompt. Lucht is lichter dan water en wil je dat eruit dan moet de pomp uit dan wordt het niet meer rondgepompt. Dan ga je de hoogste punten zoeken en ontluchten. :P
  zaterdag 18 januari 2025 @ 19:28:34 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216345170
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 19:24 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Sommige dingetjes leer op de vakopleiding en wat je daar niet leert leer je in de praktijk. Dat gecombineerd kun je zaken associëren met een logische oplossing.

Bv. zit je thuis op de bank en het is stil en je hoort zo nu en dan een borrelend geluid in de cv installatie. Dan is 1 +1 = 2 luchtbellen die worden rondgepompt. Lucht is lichter dan water en wil je dat eruit dan moet de pomp uit dan wordt het niet meer rondgepompt. Dan ga je de hoogste punten zoeken en ontluchten. :P
Maar die foto’s uit de OP, aan zo’n installatie durf je toch niet te komen? En hoe weet je nu wat wát is?
pi_216345286
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 19:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Maar die foto’s uit de OP, aan zo’n installatie durf je toch niet te komen? En hoe weet je nu wat wát is?
Dat leer je dus op de vakopleiding. :) En tijdens die opleiding leer je natuurlijk theoretische perfectie, echter de praktijk is nooit perfect en kunnen er kleine foutjes insluipen...

En om daar een oplossing voor te vinden moet je out off the box denken... En heb je goed opgelet tijdens natuurkunde tijdens de opleiding dan zijn de meeste imperfecties wel redelijk simpel op te lossen.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 19:43:16 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216345508
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 19:33 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat leer je dus op de vakopleiding. :) En tijdens die opleiding leer je natuurlijk theoretische perfectie, echter de praktijk is nooit perfect en kunnen er kleine foutjes insluipen...

En om daar een oplossing voor te vinden moet je out off the box denken... En heb je goed opgelet tijdens natuurkunde tijdens de opleiding dan zijn de meeste imperfecties wel redelijk simpel op te lossen.
Ik denk dat je er ook gevoel voor moet hebben. Ikzelf heb gevoel voor talen, niet voor wis-, natuur- en scheikunde.

Maar blij dat jullie bestaan want als mijn verwarmingsketel het zou begeven dan zijn er knappe koppen!
pi_216346273
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 18:05 schreef jasperve het volgende:

[..]
Vorige week heb ik een deel van de CV leidingen naar de radiatoren verwijderd ivm een verbouwing. Hiervoor heb ik het hele CV systeem wat hoger lag dan de verdeler leeg laten lopen. Mijn vermoeden is dat er toen wellicht lucht in een van de leidingen is gekomen.

Dit is uiteraard niet meer dan een vermoeden.

Maar hiervoor deed de groep het nog wel.

De groepen liggen deels hoger dan de laagste buizen welke naar de verdeler lopen. Hierdoor kan er wel lucht in het groep circuit terecht komen wat niet direct bij de verdeler kan komen.

Als ik alle groepen dicht zet en enkel een van de groepen welke niet werkt open zet loopt de temperatuur rap op in de verdeler naar temperaturen die niet wenselijk zijn (60 graden). Tevens wordt de retour van deze groep dan nog steeds niet warm.
Ik hoop dat je de radiatoren doorgespoeld hebt voordat je ze terug geplaatst hebt, je wil niet weten hoeveel zwarte zooi erin zit en als dat opdroogt krijg je schilfers.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216347606
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:15 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik hoop dat je de radiatoren doorgespoeld hebt voordat je ze terug geplaatst hebt, je wil niet weten hoeveel zwarte zooi erin zit en als dat opdroogt krijg je schilfers.
radiatoren zijn niet teruggeplaatst. Heb alle leidingen weggehaald inclusief radiatoren en ergens upstream de boel afgedopt tot nader order.
pi_216347718
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 19:06 schreef Watuntrik het volgende:
De bestaande ontluchtingsnippel kun je vervangen door een automatische ontluchting.
[ afbeelding ]

Helpt de auto ontluchting niet op kort termijn, kijk dan eens op de pomp. Sommige pompen hebben een debiet schakelaar I t/m III. Schakel de pomp op debiet stand III dan zal de luchtbel wel doorgeduwd worden en bij de auto ontluchting terecht komen. :)

Anders een handje helpen met doorspoelen, dus druk eraf, ergens een aftap open en vullen en doorspoelen met volledige waterdruk uit de kraan. Eenmaal goed doorgespoeld aftap dicht en op druk zetten. Dan is alle lucht eruit de auto ontluchting doet de rest. Lang zal dit niet duren, het laagste punt is als eerste vol en dat is de vloerverwarming.
Misschien begrijp ik het verkeerd. Mijn CV Circuit staat toch los van de vloerverwarming. Het levert toch enkel warm water om bij te mengen en krijgt koud water retour? Ofwel de druk op het vloerverwarming systeem is losstaand van de druk op de cv?

Of is de druk in dit geval gelijk omdat af en toe die klep open gaat?

Als ik zo een auto ontluchter wil plaatsen. Hoe laat ik het systeem dan leeglopen als er vloerverwarmingsbuizen hoger dan de verdeler zitten? Die klep die op dit moment in de retour zit. Kan ik daar het systeem mee aftappen als ik de aanvoer afsluit?
pi_216350907
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:22 schreef jasperve het volgende:

[..]
Misschien begrijp ik het verkeerd. Mijn CV Circuit staat toch los van de vloerverwarming. Het levert toch enkel warm water om bij te mengen en krijgt koud water retour? Ofwel de druk op het vloerverwarming systeem is losstaand van de druk op de cv?

Of is de druk in dit geval gelijk omdat af en toe die klep open gaat?

Als ik zo een auto ontluchter wil plaatsen. Hoe laat ik het systeem dan leeglopen als er vloerverwarmingsbuizen hoger dan de verdeler zitten? Die klep die op dit moment in de retour zit. Kan ik daar het systeem mee aftappen als ik de aanvoer afsluit?
Waar de warmtebron vandaan komt in dit geval is even irrelevant. In het vloerverwarmingscircuit zit water. Ook al is het een gesloten systeem los van de centrale verwarming met zijn eigen warmtebron. Dat kan ik vanaf de foto's niet zien en maakt ook niet uit.

Je geeft aan dat je mogelijk ergens luchtbellen in je systeem hebt zitten en daarom delen slecht of niet verwarmen. Krijg je de luchtbel er niet uit met de ontluchtingsnippel open te draaien, dan zou kunnen wanneer bv. de vloer niet waterpas is en er ergens in de vloer een relatief hoog punt is waar zich langzaam lucht verzameld tijdens het ontleden van het vers water waarmee je bijvult. Dan moet je proberen die lucht eruit te forceren. Dat kan met het debiet van de pomp te verhogen indien mogelijk, zodat dit de lucht door duwt naar het hoogste punt. Dat is de verdeler (ontluchtingsnippel).

Vers water zit vol met zuurstof en CO² dat door verwarming langzaam ontleed, dit gas uit de installatie via ontluchten. Maar dan moet dit gas zich wel bij de de ontluchting verzamelen en dan moet jij regelmatig die nippel open draaien. Doe je dat te weinig of nooit, dan worden de kleine gasbellen in het systeem alleen maar groter en groter totdat het gaat borrelen en blijven groeien totdat ze te groot worden om doorgeduwd te worden. Dan blijven ze ergens op het hoogste punt hangen. Dat kan in een bocht zijn aan het eind van een niet waterpas liggende horizontale leiding waar geen ontluchting is. En een vloerverwarming heeft daar de nodige meters horizontaal.

Da hele proces kun je met zo'n automatische ontluchting dus automatiseren. Daarin zit een vlotter (drijver) die wanneer er waterdruk op staat dicht is. Is daar geen waterdruk maar luchtdruk val de vlotter naar beneden en ontlucht. Dan komt het water weer omhoog en de vlotter sluit weer af. Tap je zelf af, gaat de vlotter vanzelf open hetzelfde effect alsof je zelf de nippel open draait.

Dus met zo'n automatisch ding heb je geen omkijken naar regelmatig ontluchten het gebeurd vanzelf wanneer er een klein belletje voorbij komt, dit belletje wordt dan afgevangen in het potje van de ontluchting. Er is geen enkel bedrijf die uit eigen initiatief automatische ontluchtingen plaatst, dat kost teveel geld. Doe het maar handmatig... Wil je auto... is een extra optie die je moet vragen voor meerprijs.

De vloerverwarming zelf (leidingen in de vloer) kun je waarschijnlijk niet aftappen die liggen in het beton. Maar de verdeler wel, daar zal een vulpunt zitten en een aftap, althans dat zou je dan verwachten. Dat moet jezelf even bekijken. En ligt de vloerverwarming zo slecht waterpas dat je met normaal vullen de lucht er niet uit kan krijgen dan zul je het door moeten duwen. Met het circuit door te spoelen met flink wat waterdruk die alle lucht eruit duwt. Met bv. vullen op de retour en tegelijk aftappen op de aanvoer of andersom op de verdeler en met de kraan vol open doorspoelen die handel.

Of en hoe je dat moet doen moet ter plaatse worden beoordeeld, dat blijft voor mij een luchtkasteel. Ik geef je slechts enkele tips hoe een luchtprobleem in een verwarmingssysteem te tackelen. Of dit werkelijk je probleem is weet ik niet, je geeft het zelf aan. Misschien raadzaam om toch even een installateur te raadplegen die de situatie kan bekijken. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 19-01-2025 06:27:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')