Blauwe besjes met poep 🤮quote:RIVM houdt rekening met honderden hepatitis-besmettingen door blauwe bessen AH
Twaalf mensen zijn besmet geraakt met hepatitis A na het eten van de bevroren blauwe bessen van Albert Heijn, meldt het RIVM. Van die twaalf was de besmetting in twee gevallen zo ernstig dat er een ziekenhuisopname nodig was.
Hepatitis A is een infectieziekte waar een meldplicht op zit. De GGD meldt dat de eerste patiënt eind november binnenkwam, waarna de gevallen toenamen. De zakken werden tot gisteren nog verkocht. Het RIVM is een onderzoek gestart waarbij de blauwe bessen naar voren kwamen. Na een monsterafname van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) werd de besmetting met hepatitis A ontdekt.
Alle twaalf patiënten zijn tussen de 25 en 77 jaar oud. Er zijn nog geen gevallen bekend van kleine kinderen die besmet zijn geraakt. "Dit zijn enkel de ernstige gevallen waarbij patiënten medische hulp zochten", zegt een RIVM-woordvoerder. "Wij houden rekening met honderden besmettingen."
Over het algemeen heeft de ziekte een mild verloop. De ziekte kan bij volwassenen leiden tot een leverontsteking. Volgens de woordvoerder lopen voornamelijk mensen met een verlaagde weerstand risico op een ernstige besmetting, dit geldt dus ook voor kleine kinderen.
Een uitbraak op deze schaal is volgens het RIVM overigens niet geheel uniek, maar komt gemiddeld één keer per jaar voor.
Terugroepactie
Gisteren werd bekend dat Albert Heijn een veiligheidswaarschuwing had gegeven voor de diepvrieskilozakken blauwe bessen van het huismerk, vanwege een besmetting met hepatitis A. De supermarkt roept de producten terug.
Het gaat om kilozakken met een tht-datum van 14-4-2026, maar uit voorzorg heeft de Albert Heijn alle kilozakken uit de schappen gehaald. Het bedrijf adviseert consumenten de bessen niet te eten. Klanten kunnen de zakken terugbrengen naar de winkel en krijgen dan hun geld terug.
Klanten die symptomen ervaren krijgen het advies hun huisarts te raadplegen.
https://nos.nl/artikel/25(...)oor-blauwe-bessen-ah
Ik zou het voor de zekerheid maar in de groene kliko gooien.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:43 schreef Momo het volgende:
Ik heb een bakje met verse blauwe bessen van de AH. Ik weet niet of ik die nog moet eten eigenlijk.
Ik neem aan dat AH alle blauwe bessen van de leverancier waar het om gaat uit de handel heeft gehaald. Dus de rest zal waarschijnlijk wel veilig zijn (maar zou er zelf geen goed gevoel bij hebben en dus in de kliko jaquote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:44 schreef maily het volgende:
[..]
Ik zou het voor de zekerheid maar in de groene kliko gooien.
Ja. Staat ook in het persbericht.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:47 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Ik neem aan dat AH alle blauwe bessen van de leverancier waar het om gaat uit de handel heeft gehaald. Dus de rest zal waarschijnlijk wel veilig zijn (maar zou er zelf geen goed gevoel bij hebben en dus in de kliko ja)
Moest lachen. Want ja, er is al een begin want eet ze zelf nooit!quote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:42 schreef Socios het volgende:
Alleen samen krijgen we de blauwe bessen onder controle.
Was uw blauwe bessen stuk.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:42 schreef Socios het volgende:
Alleen samen krijgen we de blauwe bessen onder controle.
Volgens mij kun je die ook gewoon terugbrengen en geld terug krijgen. Zou raar zijn als Albert Heijn dit niet uit coulance zou doen ook al zijn deze wel veilig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:47 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Ik neem aan dat AH alle blauwe bessen van de leverancier waar het om gaat uit de handel heeft gehaald. Dus de rest zal waarschijnlijk wel veilig zijn (maar zou er zelf geen goed gevoel bij hebben en dus in de kliko ja)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hepatitis_Aquote:Op dinsdag 14 januari 2025 14:15 schreef Discombobulate het volgende:
Is dit een vervelende infectie of valt dat wel mee? Oud docent van met had of A, B, C of D. En die zij had was ze echt flink kapot van ook zelfs jaren later. Is A de minste om te hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |