abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216241112
Ik heb hier vandeweek al genoemd dat ik meer electriciteit opwek dan ik verbruik: Hanca in K&W / Wat is jouw actuele energieverbruik? Deeltje 18
Ook lever ik een fors deel terug, waar tegenover dan ook weer inkoop staat.

Nou heb ik nog een contract zonder terugleververgoeding en hebben we natuurlijk ook de salderingsregeling nog, maar beide zijn natuurlijk een aflopende zaak. Dus ik zat te kijken hoe ik meer gebruik kon maken van mijn zonnepanelen. En dan vooral eigenlijk electriciteit zo gebruiken dat ik minder gas nodig heb.

In mijn zoektocht kwam ik dit tegen: https://www.boilergarant.nl/l/complete-wateraccu

quote:
Boilergarant introduceert in samenwerking met Solyx Energy de WaterAccu!

De WaterAccu bestaat uit een Elektrische Modeco boiler van Tesy en een Nymo van Solyx Energy. De combinatie van deze twee aparaten zorgt voor een krachtig systeem, De WaterAccu.

Door de kracht van beide apparaten te bundelen kunt u nu zelf uw opgewekte zonnestroom gaan gebruiken. De Nymo meet precies hoeveelstroom er terug geleverd word naar het net en grijpt hierop in. Traploos kan de Nymo de Tesy boiler van stroom voorzien zodat deze elektrische boiler met precies de juiste, overgebleven, hoeveelheid zonnestroom kan opwarmen.
Iemand hier die ervaring heeft met dit of een vergelijkbaar product? Dit is niet in mijn omgeving, maar je kunt de producten natuurlijk ook los kopen (of zelfs een andere electrische boiler gebruiken).

Voor 1725 euro inclusief montage is het niet duur en het lijkt me eigenlijk wel wat: 's avonds onder de douche of in bad de overgebleven stroom van die dag gebruiken, in plaats van gas.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216241177
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik heb hier vandeweek al genoemd dat ik meer electriciteit opwek dan ik verbruik: Hanca in K&W / Wat is jouw actuele energieverbruik? Deeltje 18

Nou heb ik nog een contract zonder terugleververgoeding en hebben we natuurlijk ook de salderingsregeling nog, maar beide zijn natuurlijk een aflopende zaak. Dus ik zat te kijken hoe ik meer gebruik kon maken van mijn zonnepanelen. En dan vooral eigenlijk electriciteit zo gebruiken dat ik minder gas nodig heb.

In mijn zoektocht kwam ik dit tegen: https://www.boilergarant.nl/l/complete-wateraccu
[..]
Iemand hier die ervaring heeft met dit of een vergelijkbaar product? Dit is niet in mijn omgeving, maar je kunt de producten natuurlijk ook los kopen (of zelfs een andere electrische boiler gebruiken).

Voor 1725 euro inclusief montage is het niet duur en het lijkt me eigenlijk wel wat: 's avonds onder de douche of in bad de overgebleven stroom van die dag gebruiken, in plaats van gas.
Je weet het, ik ben altijd direct in dit soort dingen ;)

Het is gewoon een elektrische boiler met een COP=1 en een stukje aansturing.

Er staat al een flinke fout op hun site: "In een boiler van 150 liter kan al 10kW aan energie opgeslagen worden!"
Dat moet 10kWh zijn.

Het een 2,4kW apparaat zie ik (in de specificaties) dus 1-fase, dus 10kW halen ze nooit. Dus ze bedoelen de hoeveelheid energie die er in kan, en dat druk je uit in kWh, niet in kW, vandaar ;)

Met een warmtepompboiler van 250-300 liter kan je je totale warmwater voorziening doen en die is dan ongeveer 2,5x efficiënter en zuiniger.

Als je die warmtepompboiler om 12:30 laat draaien (winter en zomer) dan pak je ongeveer altijd de hoogste stand van de zon voor die dag mee en heb je die extra aansturing ook niet zo hard nodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-01-2025 15:23:36 ]
  vrijdag 10 januari 2025 @ 15:19:26 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216241186
Hoop geld voor COP 1 verwarming van een bak water. Zou eerder naar een warmtepompboiler kijken, daar heb je ook profijt van wanneer je geen overproductie van je zonnepanelen kan affakkelen.
Huilen dan.
pi_216241336
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
Hoop geld voor COP 1 verwarming van een bak water. Zou eerder naar een warmtepompboiler kijken, daar heb je ook profijt van wanneer je geen overproductie van je zonnepanelen kan affakkelen.
En met subsidie waarschijnlijk ook nog eens net zo duur als die elektrische boiler.

Wel slim, je noemt een veredelde waterkoker een wateraccu en ineens klinkt het wel mooi :P
pi_216241353
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En met subsidie waarschijnlijk ook nog eens net zo duur als die elektrische boiler.

Wel slim, je noemt een veredelde waterkoker een wateraccu en ineens klinkt het wel mooi :P
en je vraag er 1725 voor, toch knap.
pi_216241389
Ah, het is dus geen goed idee. Ik zie inderdaad dat warmtepompboilers redelijk vergelijkbaar zijn in prijs. Ik kan natuurlijk ook gewoon doorsparen voor een volledige warmtepomp, maar dat is wel even een andere prijsklasse en dan is er kans dat al mijn radiatoren moeten worden vervangen. En zal ook vooral stroom gebruiken terwijl je het niet op wekt, of in elk geval minder tijdens de opwekpiek.

Het heeft ook geen haast, voorlopig leveren die teveel aan kWh me 9 cent per stuk op en heb ik vooral geen kosten qua electriciteit. Contract loopt nog 1,5 jaar.

Ik heb alleen die zonnepanelen minstens zo veel voor het milieu/klimaat genomen en dan is je eigen electriciteit zoveel mogelijk gebruiken en zo min mogelijk gas gebruiken natuurlijk daar wel een onderdeel van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 10 januari 2025 @ 15:51:15 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216241448
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ding is zo te zien ook amper geïsoleerd. Maar inderdaad: mooi verkooppraatje.

Heb zelf in de keuken een 15L plintenboiler met 2000W element en eenvoudige thermostaat. Die stuur ik nu aan via HA op basis van wat simpele logica (o.a. teruglevering), maar het blijft aan/uit. Heb wel zitten kijken om het vermogen te kunnen sturen op basis van teruglevering, maar dat heeft toch behoorlijk wat voeten in de aarde.

Heb 't nu al druk zat met andere dingen, maar wie weet is dat ooit nog een leuk hobbyprojectje.
Huilen dan.
pi_216241504
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ding is zo te zien ook amper geïsoleerd. Maar inderdaad: mooi verkooppraatje.

Heb zelf in de keuken een 15L plintenboiler met 2000W element en eenvoudige thermostaat. Die stuur ik nu aan via HA op basis van wat simpele logica (o.a. teruglevering), maar het blijft aan/uit. Heb wel zitten kijken om het vermogen te kunnen sturen op basis van teruglevering, maar dat heeft toch behoorlijk wat voeten in de aarde.

Heb 't nu al druk zat met andere dingen, maar wie weet is dat ooit nog een leuk hobbyprojectje.
In de keuken heb ik al een quooker, daar valt dus niet echt winst te behalen.
pi_216242267
Heb je al airco in je huis? Die zet je over het algemeen aan als het zonnig is en je dus veel (over)productie hebt…
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_216242353
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 17:09 schreef Zedi het volgende:
Heb je al airco in je huis? Die zet je over het algemeen aan als het zonnig is en je dus veel (over)productie hebt…
Nee, maar dat is dus geen vervangen van gasverbruik nu of verlagen van de inkoop, dat is alleen maar verhogen van je electriciteitsverbruik. Daar ben ik niet zo voor. Leef nu ook prima zonder airco.

Zou hem wel als verwarming kunnen gebruiken, maar dat is dan weer niet tegelijk met het opwekken meestal. En om nu een airco alleen daarvoor te gebruiken...
pi_216242411
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 17:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, maar dat is dus geen vervangen van gasverbruik nu of verlagen van de inkoop, dat is alleen maar verhogen van je electriciteitsverbruik. Daar ben ik niet zo voor. Leef nu ook prima zonder airco.

Zou hem wel als verwarming kunnen gebruiken, maar dat is dan weer niet tegelijk met het opwekken meestal. En om nu een airco alleen daarvoor te gebruiken...
Een airco om alleen te verwarmen is echt niet zo'n gek idee.

Je verwarmt doorgaans tussen oktober en april en een airco is een stuk efficiënter dan een CV-ketel.

Bij m'n moeder heb ik eerst een airco geplaatst waar ze 2 jaar mee heeft verwarmd en dat scheelde gigantisch veel aardgas. De thermostaat die eerst in de kamer hing, heb ik naar de gang verplaatst zodat ze daar nog een minimumtemperatuur voor de rest van de woning kon instellen.
Ze bleek zo zuinig te zijn dat ze met 20-30m3 aardgas (dus alleen douchen) uit kon.

Nu is het gas er helemaal uit en zit er een warmtepomp in, de airco was om te overbruggen.
Maar ze kan er nog wel even snel mee bijverwarmen of koelen in de zomer.

Omdat de airco in de zomer direct op de panelen draait, levert ze wat minder terug en dat is niet erg.
pi_216242631
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een airco om alleen te verwarmen is echt niet zo'n gek idee.

Je verwarmt doorgaans tussen oktober en april en een airco is een stuk efficiënter dan een CV-ketel.

Bij m'n moeder heb ik eerst een airco geplaatst waar ze 2 jaar mee heeft verwarmd en dat scheelde gigantisch veel aardgas. De thermostaat die eerst in de kamer hing, heb ik naar de gang verplaatst zodat ze daar nog een minimumtemperatuur voor de rest van de woning kon instellen.
Ze bleek zo zuinig te zijn dat ze met 20-30m3 aardgas (dus alleen douchen) uit kon.

Nu is het gas er helemaal uit en zit er een warmtepomp in, de airco was om te overbruggen.
Maar ze kan er nog wel even snel mee bijverwarmen of koelen in de zomer.

Omdat de airco in de zomer direct op de panelen draait, levert ze wat minder terug en dat is niet erg.
Dan ga ik daar ook naar kijken.

Nadeel is wel: dat is wel echt foeilelijk. Nu geef ik niet veel om het aanzicht van het huis, maar een airco moet hier aan de voorkant en dat hebben een aantal anderen in de straat ook. Krijg je zo'n buitenunit op de grond en dan van die lelijke witte buizen over je voorgevel langs het raam. Maar ik geloof niet dat daar mooie oplossingen voor zijn. Wel voor de buitenunit (omkasten), maar niet echt voor die buizen.

Bedankt in elk geval voor het meedenken.
pi_216242680
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan ga ik daar ook naar kijken.

Nadeel is wel: dat is wel echt foeilelijk. Nu geef ik niet veel om het aanzicht van het huis, maar een airco moet hier aan de voorkant en dat hebben een aantal anderen in de straat ook. Krijg je zo'n buitenunit op de grond en dan van die lelijke witte buizen over je voorgevel langs het raam. Maar ik geloof niet dat daar mooie oplossingen voor zijn. Wel voor de buitenunit (omkasten), maar niet echt voor die buizen.

Bedankt in elk geval voor het meedenken.
Soms valt het mee, als de plek waar de buitenunit komt vlak bij de binnenunit is. Maar dat lukt niet altijd idd.
Je hebt wel goten in andere kleuren dan wit, misschien is dat nog een oplossing zodat het minder opvalt.
Of laten wrappen in baksteenmotief ofzo...
pi_216243633
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat al gezegd: het is een gewone elektrische boiler met een aansturing zodra je meer E opwekt dan verbruikt. DAt zal in de zomer vaak gebeuren, in de winter een stuk minder en dan moet je (even aangenomen dat salderen is afgeschaald) alsnog dure kWh's erin stouwen.

Eigenlijk is dit soort spul alleen voor piekuren interessant, maar zeker niet het gehele jaar door. Ik zou dan voor een warmtepomp (of : lossen WP voor tapwater) gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216243654
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:44 schreef Hanca het volgende:
Ah, het is dus geen goed idee. Ik zie inderdaad dat warmtepompboilers redelijk vergelijkbaar zijn in prijs. Ik kan natuurlijk ook gewoon doorsparen voor een volledige warmtepomp, maar dat is wel even een andere prijsklasse en dan is er kans dat al mijn radiatoren moeten worden vervangen. En zal ook vooral stroom gebruiken terwijl je het niet op wekt, of in elk geval minder tijdens de opwekpiek.
Warmtepompen worden bij massaproductie snel goedkoper.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216243697
Overigens heb je ook nu nog wel wat opbrengst.
Er zitten hele slechte dagen tussen maar toch ook dagen dat ik wel flink wat kWh's in m'n warmtepomp kan stoppen om het huis te verwarmen.

En het is nog maar eerste helft januari, dat wordt iedere week beter tot aan ~21 juni.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')