abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 januari 2025 @ 14:04:00 #1
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_216190897
Beste Fokkers!

We zijn bezig met het verbouwen van onze woning, hierbij gaan we ook de badkamer beneden verkleinen waardoor we een los toilet naast de badkamer krijgen.
Omdat dit toilet dan in het midden van de woning komt, lijkt het me logisch om iets te gaan doen met de afzuiging/ventilatie.
Mijn idee is om het bestaande kanaal in de badkamer te gebruiken en 2 lossen ventilatoren te plaatsen in elke ruimte en het bestaande kanaal richting de zolder te handhaven.
Gaat dit zo werken en/of heeft iemand dit al eerder zo gemaakt?
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
pi_216191033
Heb je geen CVE dan?
  maandag 6 januari 2025 @ 14:44:06 #3
428684 techcom
pi_216191186
Nee helaas.
De woning is van 1991 en hier zit alleen een ventilator in het plafond die via het dak eruit blaast.
pi_216191249
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:44 schreef techcom het volgende:
Nee helaas.
De woning is van 1991 en hier zit alleen een ventilator in het plafond die via het dak eruit blaast.
Is dat niet aan te leggen dan? Dan kan je ook gelijk een DC-model kiezen, lekker zuinig en met afstandsbediening te regelen.
pi_216191429
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:04 schreef techcom het volgende:
Beste Fokkers!

We zijn bezig met het verbouwen van onze woning, hierbij gaan we ook de badkamer beneden verkleinen waardoor we een los toilet naast de badkamer krijgen.
Omdat dit toilet dan in het midden van de woning komt, lijkt het me logisch om iets te gaan doen met de afzuiging/ventilatie.
Mijn idee is om het bestaande kanaal in de badkamer te gebruiken en 2 lossen ventilatoren te plaatsen in elke ruimte en het bestaande kanaal richting de zolder te handhaven.
[ afbeelding ]
Die constructie wordt altijd afgeraden omdat de kans heel groot is dat je lucht van de ene ruimte de andere inblaast. Dus is het slimmer om een ventilator dichter bij de uitgang te plaatsen zodat beide ruimtes door een enkele ventilator afgezogen worden.

Je zou nog kunnen experimenteren door beide fans gelijktijdig aan en uit te laten gaan maar dat wordt dus niet geadviseerd.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  maandag 6 januari 2025 @ 15:19:03 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_216191488
Je moet nooit ventilatoren plaatsen op een bestaande mechanische luchtverversing. Dat kan op allerlei vervelende manieren de luchtstroom verzieken. Als zowel sanitair als keuken aangesloten zijn op een centrale afzuiging en je plaatst extra ventilatoren dan loop je het risico dat je de geurtjes van je toilet de keuken inblaast. En als je het toilet net gescheiden hebt van bad/douche is het natuurlijk ook niet leuk dan de geurtjes door te sturen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_216194200
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:04 schreef techcom het volgende:
[ afbeelding ]
Wat al eerder is gemeld: je blaast de lucht uit de WC de badkamer i.

Het beste monteer je een buisventilator hoog in het systeem (zolder) en regel je de debieten in met ventielen in de 2 ruimtes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216194226
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 15:19 schreef mvdejong het volgende:
Als zowel sanitair als keuken aangesloten zijn op een centrale afzuiging en je plaatst extra ventilatoren dan loop je het risico dat je de geurtjes van je toilet de keuken inblaast.
TS heeft geen centrale afzuiging. Laat onverlet dat je wel gelijk hebt over de gevolgen van twee ventilatoren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 8 januari 2025 @ 07:25:26 #9
428684 techcom
pi_216210815
Wij hebben dus inderdaad geen mechanische ventilatie in huis.
Door deze kwestie ben ik ook verder gaan kijken, op de zolder heb ik meer dan genoeg ruimte voor MV.

Maar dan zit ik nog steeds met 1 luchtkanaal in de badkamer en kan er geen bijmaken.
Als ik dan een MV box boven op zolder plaats en vervolgens de leiding in de badkamer aftak naar het nieuwe toilet, dan zou ik beide ruimtes gelijktijdig af kunnen/moeten zuigen.

Dus standaard op automatisch zetten en tijdens het douchen (dit is de 2e badkamer in huis en zal minder vaak gebruikt worden) de ruimte handmatig meer kunnen laten afzuigen d.m.v. een afstandsbediening.
pi_216210953
Zoals eerder aangehaald, je moet nooit lucht gaan duwen met 2 ventilatoren op 1 kanaal. Dan blaas je de kak lucht van het toilet de badkamer in. Het heet dan ook afzuigen en niet afduwen.

Het kan wel zolang het hele systeem zuigt en dan inregelen met smoorkleppen of eventueel regelbare plafondroosters.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')