abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218595212
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 09:52 schreef bleiblei het volgende:
Ah kijk, inderdaad. Internet zegt dat PEX vernet (whatever that may be) poly etyleen is. Grappige is wel dat als je bij de vakzaak om PEX vraagt, je meerlagenbuis met een aluminium kern krijgt.

AKB ken ik niet. Maar schijnt inderdaad Aluminium Kern Buis te zijn.

Intrigerend is weer dat de Google AI beweert dat AKB voor vloerverwarming is, en PEX voor waterleiding. Maar ik gok dat de AI in de war raakt van veel zaken die met PEX de flexpijp met aluminium verkopen.
"vakzaak" wil niet altijd zeggen "vak"-kundig personeel.
Ook AI is niet heilig. Op diverse sites worden de leidingen anders benoemd.

Zullen Ludolfs project niet verder kapen.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:03:15 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218595361
De catch zit em in afkorten wat al een afkorting is. Je hoort alupex te zeggen. En geen pex. Alupex == AKB. Dus zo zijn we weer rond ;) . Ik gok trouwens dat ze in DLD geen AKB verkopen. En Alupex wel snappen. Zo is Ludolf toch nog een beetje geholpen ondanks de definitiegeneuzeldiscussie.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:36:02 #228
63722 z80
I fink you freaky
pi_218599647
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 09:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Stalen waterleiding is sowieso apart. Maar 25 dik uponor klinkt niet gek hoor. Maar bij 2 keer douchen onder een regendouche en de tuin sproeien tegelijk, kan het aan de krappe kant zijn ;) . 20mm was wel problematisch geweest vermoed ik.
Staal is hier in Duitsland gewoon. Alle oude huizen hebben verzinkte stalen waterleidingen.
De problemen komen pas als er geklooid wordt. Hier in dit huis een koperen leiding direct op staal. Gaat jaren goed. Tot de stalenleiding doorgevreten is door het koper. :X
Duurt even voordat jet merkt als dit in een muur gebeurd waar het water weg kan, weet ik inmiddels uit ervaring.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:37:03 #229
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218600879
Nooit aan gedacht, maar logisch natuurlijk: contactcorrosie

Stond van zaken, vandaag eind van de middag. Het paneel op de kopse kant naast de vaatwasser is beschadigd, dus daar is een nieuwe voor besteld. Het is dan onhandig om de achterwand en frontje van de vaatwasser al te hebben gemonteerd.

Kookplaat zet ik er in nadat er getegeld is. Boven de kookplaat komt een rij tegels omhoog, tot de onderkant van de afzuigkap. De rest van het blad worden de tegels drie hoog (10x10cm tegels). Zodra geregeld is, wordt de afzuigkap opgehangen.

[ Bericht 17% gewijzigd door derLudolf op 26-08-2025 21:44:39 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218603746
Goed zo. Nu wordt het echter…
Heb je ook nog plaats voor spots / licht gedacht boven het werkblad en kookplaat, behalve uit de afzuig.
Mooi hoor, de houten ‘stol’ heet dat geloof ik, op de kopse kant van hoge kast combi en laag.

Van deze vergelijkbare hoekige handgrepen zat ik onder de blauwe plekken na een leven lang met greeploze deuren en laden. 😎
pi_218603863
Mooie keuken @derLudolf
We have far more in common than that which devides us..
pi_218603890
Mooi hoor. Vooral die zijkant is prachtig.
Spoilers!
  Moderator woensdag 27 augustus 2025 @ 18:32:39 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218606882
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 12:06 schreef AnneX het volgende:
Goed zo. Nu wordt het echter…
Heb je ook nog plaats voor spots / licht gedacht boven het werkblad en kookplaat, behalve uit de afzuig.
Mooi hoor, de houten ‘stol’ heet dat geloof ik, op de kopse kant van hoge kast combi en laag.

Van deze vergelijkbare hoekige handgrepen zat ik onder de blauwe plekken na een leven lang met greeploze deuren en laden. 😎
Ja er komt een koof. Op de laatste foto zie je boven de deur/links van het raam een rechthoekig gat, daar gaat de afzuiging naartoe en daar komt een koof. In de koof komen nog spotjes
  Moderator vrijdag 26 september 2025 @ 22:31:17 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218880060
Afgelopen donderdag is er een begin gemaakt met de nieuwe meterkast, de zogenoemde Hauptverteilung hangt er inmiddels. Deze 'moet' je hebben en heeft standaard dit formaat (110*60cm) en dat past niet waar de huidige meterkast zit.

Vandaar dat deze in de kelder komt. Verder komt er behalve meter en hoofdschakelaar niet zoveel in, maar later kunnen hier wel zonnepanelen op worden aangesloten of iets voor een andere grote verbruikers. Kabel komt nu nog via zolder binnen, dat wordt maandag verplaatst, daar waar HAK staat komt het Hausanschlusskästchen met daarin de hoofdzekeringen van de netbeheerder.

Vanaf deze kast gaat er een kabel naar de oude meterkast die nu een Unterverteilung wordt. Kabel had ik zelf al getrokken en dat had ik ook gecommuniceerd maar waren ze vergeten dus waren ze redelijk snel klaar.

Hoofdschakelaar denk ik?
  Moderator dinsdag 30 september 2025 @ 19:38:41 #235
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218906074
Goed, gisteren stonden er om 6:45 twee Sprinters en minikraan. Niet heel veel later lag de voortuin er zo bij.

4x35mm2

Muurdoorvoer met een extra lus in de grond ivm verzakken van veengrond en een nieuwe aardpen.

Afschakelen doet deze netbeheerder niet aan, de kabel werd onder spanning doorgeknipt en weer verbonden. Van te voren wel even melden dat ie de kabel ging knippen en daarna melden dat je het overleefd hebt, want ja, veiligheid voor alles :+

Een laatste blik, de tellers is inmiddels naar de kelder verplaatst.[/url]

3 aardlekschakelaars, 1x voor de oude groepen in huis, "Licht" de oude krachtstroom aansluitingen boven en in de keuken heb ik laten vervallen
1x Geräte de keuken en twee extra groepen voor boven (wasmachine/droger oid)
1x Schuppen voor de schuur

Wat ik vreemd vind:
Selectiviteit doen ze niet aan. In de schuur zit nog een extra kastje met 16A automaten. Kabel in de meterkast is 2,5mm2 en had dus met 20A afgezekerd kunnen worden.

Ipv driepolige automaten gebruiken ze 3 losse automaten :? Juist met zoiets als een kookplaat wat geen draaistroom gebruikt maar 3 lossen fasen moet je toch één automaat hebben?

's Lands wijs, 's lands eer, zullen we maar zeggen.
  dinsdag 30 september 2025 @ 19:50:24 #236
63722 z80
I fink you freaky
pi_218906216
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:38 schreef derLudolf het volgende:

Ipv driepolige automaten gebruiken ze 3 losse automaten :? Juist met zoiets als een kookplaat wat geen draaistroom gebruikt maar 3 lossen fasen moet je toch één automaat hebben?

's Lands wijs, 's lands eer, zullen we maar zeggen.
Een 3fase automaat zijn 3 1 fase automaten aan elkaar gekoppeld. En als ik het goed heb in NL verplicht.
De reden hiervoor is dat bij problemen met 1 fase de volledige aansluiting spanningsloos wordt.
Maar buiten een stukje veiligheid voor de eigenaar heeft het geen meerwaarden.

En in NL heb je aardlek en zekering in 1 automaat als je dat zou willen. In D niet. Hier heb je een aparte differentialschalter.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator dinsdag 30 september 2025 @ 20:06:21 #237
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218906435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:50 schreef z80 het volgende:

[..]
Een 3fase automaat zijn 3 1 fase automaten aan elkaar gekoppeld. En als ik het goed heb in NL verplicht.
De reden hiervoor is dat bij problemen met 1 fase de volledige aansluiting spanningsloos wordt.
Maar buiten een stukje veiligheid voor de eigenaar heeft het geen meerwaarden.

En in NL heb je aardlek en zekering in 1 automaat als je dat zou willen. In D niet. Hier heb je een aparte differentialschalter.
Ik bedoel ook zekering ipv zo'n combinatie.

Misschien wissel ik het nog een keer uit, dan is het ook duidelijk wat bij elkaar hoort. Kan ik ook direct 20A automaat pakken voor naar de schuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')