abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 4 januari 2025 @ 15:15:08 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_216172384
Ik ging vroeger altijd op bandjes liedjes opnemen van de radio
Meestal van de Mega top 50 met Gijs Staverman :)

GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_216173078
TS hartje Gijs
pindazakje
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 4 januari 2025 @ 16:30:41 #3
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_216173086
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 16:30 schreef Hyaenidae het volgende:
TS hartje Gijs
hou op !
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_216173178
Zeker, met cassettebandjes. Ik ben uit '92 dus op een gegeven moment waren die nauwelijks te koop.

Kon altijd boos worden als de dj door het einde heen praatte.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_216173268
Jazeker deed ik dat.
En je dan dood ergeren als de dj veel te vroeg alweer begon met praten door het nummer heen.

Zo kwam je aan je verzamel cassette.

Later een walkman gekocht voor muziek tijdens het kranten bezorgen.

Altijd leuk effect als de batterijen bijna op waren.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  zaterdag 4 januari 2025 @ 18:16:49 #6
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216174100
Ik kocht in de 90's bandjes bij de kringloop, en spoelde er eigen muziek overheen. Nieuwe lege waren voor mezelf wat duur.

Wel moesten ze er niet te nadrukkelijk gebruikt uit zien. Dat vergrootte de kans dat de tape nog goed was.
pi_216174171
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 18:16 schreef Eightyone het volgende:
Ik kocht in de 90's bandjes bij de kringloop, en spoelde er eigen muziek overheen. Nieuwe lege waren voor mezelf wat duur.

Wel moesten ze er niet te nadrukkelijk gebruikt uit zien. Dat vergrootte de kans dat de tape nog goed was.
Hoorde je dan niet op de"stille momenten" de originele opname erdoorheen? Ik was om die reden nooit fan van hergebruik
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 18:36:26 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216174288
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 18:25 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Hoorde je dan niet op de"stille momenten" de originele opname erdoorheen? Ik was om die reden nooit fan van hergebruik
Ik heb er weinig last van gehad.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 19:23:16 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216174776
Ja, van Sky Radio. Play en Rec naar beneden en op de Pause-knop. Zat ik in de achterkamer te lezen en trok ik een spurtje naar de voorkamer als er een goed liedje begon.
pi_216174878
Nee dat niet. Heb wel ooit muziek opgenomen met mijn mobiel om dat dan als ringtone te gebruiken.
pi_216175705
Ja deed dat regelmatig
  zaterdag 4 januari 2025 @ 21:03:35 #12
298794 VictoriaIntegrity7
..with a ninja mind
pi_216176104
Ja vaak gedaan in de 90’s
Om de zoveel tijd een zaterdag of zondag middag vlak naast mn stereo zitten en maar wachten totdat je favo nummers op de radio kwamen. Zo snel mogelijk op record drukken en het liefst voordat de dj er aan het einde doorheen ging praten, weer stop zetten.
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
pi_216177518
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 18:25 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Bij een goed cassettedeck had je daar geen last van, de wiskop zou keurig moeten wissen.
Desnoods deed je dat door eerst 1x stilte op te nemen en dan pas weer nieuwe muziek, dus netto 2x wissen.

Er waren wel goedkope decks met alleen een magneet als "wiskop" en dat was wel bagger.

Een echte wiskop werkt met een hoog frequente wisselspanning die de tape goed wist.

De magneetversies waren ook letterlijk magneetjes die normaal "omhoog" stonden en als je op record drukte, omklapten zodat de band gewist werd. Maar dat werkte echt heel matig.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-01-2025 23:23:15 ]
pi_216177579
Zelf veel muziek opgenomen tussen 1987 en 1994 van Top40 en andere programma's.
Ook nog een "Top 100 aller tijden" compleet opgenomen van radio (alleen de muziek), dat was wel even een dagje erbij zitten. Dat was een beetje de voorloper van de huidige Top 2000 denk ik ;)

Heb nog een stuk of 10 cassettedecks en radio's die cassettes kunnen afspelen, daarnaast nog 5 walkmans, waarvan 3 nieuw van Philips in verpakking en 2 gebruikte van Sony.

Walkman is een geregistreerde handelsnaam van Sony maar in de volksmond waren het allemaal "walkmans".

Bandjes heb ik nog zo'n 25 van uit die periode en daarnaast nog ~200 die ik hier en daar een opgepikt / gekregen heb toen het uit de mode raakte.

Heb ook nog ~250 nieuwe (!) cassettebandjes (in folie), vooral 90 minuten versies en 60% chrome tapes (Maxell, TDK, Sony, Philips).
pi_216177823
Jaa, de Veronica Top 40 door Lex Harding op vrijdagmiddag :Y
Er was ook een radiostation waar je verzoeknummers kon opgeven dus dat deed ik dan als ik weer es een nummer gemist had/doorheen gekakeld was.
En ik had een échte walkman van Sony, een blauwe O+

Deed ook Count Down opnemen op video. Ik was vaak bij de opnames aanwezig en heb zo veel artiesten voorbij zien komen. Dan zat ik later klaar om het op te nemen.
Zonde wel, alles is inmiddels foetsie.

Wat wel kut was met die cassettebandjes, was dat ze wel es bleven haken, je een lus kreeg en je ze dan met twee potloden weer goed moest krijgen. Of dat ze braken en dan pielen met plakband.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 4 januari 2025 @ 23:58:25 #16
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_216177864
Ja, maar een paar jaar later verstopte ik m'n hasjiesj in die doosjes zodat mama het niet vond als ze op m'n kamer was.
Yea, she's on crack.
  zondag 5 januari 2025 @ 11:35:47 #17
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216180809
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 23:53 schreef Mushanga71 het volgende:

Deed ook Count Down opnemen op video. Ik was vaak bij de opnames aanwezig en heb zo veel artiesten voorbij zien komen. Dan zat ik later klaar om het op te nemen.
Zonde wel, alles is inmiddels foetsie.

Kijk hier eens:

https://www.youtube.com/@CountDownEU

Geinige video, de twee die in compleet verschillende universa hun ding lijken te doen. Zij geilt de camera op (leuke styling btw, en ik meen het ook nog), hij springt elders wat rond.

Bekijk deze YouTube-video

Stoïcijns publiek (weliswaar niet bewust meegemaakt, is iets te lang geleden):

quote:
Er was ook een radiostation waar je verzoeknummers kon opgeven dus dat deed ik dan als ik weer es een nummer gemist had/doorheen gekakeld was.
De (euro)house draaiende piraat in de buurt, die ontelbaar veel namen heeft gehad. Die heb ik destijds weleens gebeld.

Soms lieten ze gewoon de nieuwste Mega Dance/Now Dance/enz-verzamelaar lopen, dan waren ze aan het eten oid.
pi_216182802
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 11:35 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Kijk hier eens:

https://www.youtube.com/@:CountDownEU

Geinige video, de twee die in compleet verschillende universa hun ding lijken te doen. Zij geilt de camera op (leuke styling btw, en ik meen het ook nog), hij springt elders wat rond.

Stoïcijns publiek (weliswaar niet bewust meegemaakt, is iets te lang geleden):

[..]
De (euro)house draaiende piraat in de buurt, die ontelbaar veel namen heeft gehad. Die heb ik destijds weleens gebeld.

Soms lieten ze gewoon de nieuwste Mega Dance/Now Dance/enz-verzamelaar lopen, dan waren ze aan het eten oid.
Ooh, gaaf O+ Thanx!
Dat met het publiek kan wel kloppen ja :D
Was ook met de interviews, dan werd je uit het publiek geplukt (fijn als je net vooraan bij het podium stond...) en diende je als opvulling. Gezellig, geanimeerd praten met wildvreemden, right :')
Ik ging ook puur voor de artiesten en de muziek, had/heb de pest aan camera's maarja, dat was het risico.

Artiesten moesten 2x hetzelfde nummer doen, werd later dan geknipt en geplakt.

Leuk was dat he, bellen om je verzoeknummer door te geven O+
Nostalgie...
If they say
  zondag 5 januari 2025 @ 15:12:09 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216183082
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:40 schreef Mushanga71 het volgende:

Leuk was dat he, bellen om je verzoeknummer door te geven O+
Nostalgie...
We hadden bij de lokale omroep (Skyline) zelfs een programma waarin je een heel uur met je verzoekplaten moest vullen. "De 11 van jezelf" (met ene Hugo van Wansum. Ik zal eens moeten opzoeken of 'ie nog leeft, hij klonk destijds al als 60+).

Bij de lokale platenzaken lagen van die velletjes met op de voorkant Skyline's eigen hitlijst, en op de achterkant een invulformulier voor dat programma.

Heb ik eind jaren 90 een aantal keren gedaan, soms kwam er weleens de opmerking dat het íets minder heftig mocht. :')

Tja, deze lijsten met vroeger luistergedrag geven een idee. Ik mikte er in die verzoekprogramma's weleens wat minder dansbare b-keus doorheen om het voor de luisteraars wat beter behapbaar te maken. Nummers die je hieronder niet ziet, maar waarvan ik het prima vond als ze op de radio kwamen.

1991-1993
1993-2000

Maar ik kwam er dus wel steeds door. Ze zullen vast niet zoveel aanmeldingen gehad hebben.

----------------------

Maar goed, cassettebandjes dus.

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 05-01-2025 15:50:41 ]
pi_216183423
Eindeloos veel bandjes opgenomen in de jaren '80, van de radio, samen met mijn broertje.
Play en rec. Tegeliik indrukken

Als ik nu Kim Wilde-Cambodia hoor, hoor ik daar nu nog steeds de intro van Mike Oldfield-Tubular Bells achteraan, zo stond het op een grijs gedraaid bandje _O-

Later leende ik platen en cd's van vrienden, en van de bieb.
Ik heb mijn cassettes nog steeds niet weg kunnen doen

Oh, en zelf mooie hoesjes maken hoorde er ook bij O+
  zondag 5 januari 2025 @ 16:06:01 #21
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216183545
Dit is er nog een uit 2000. Ik luisterde rond de millenniumwisseling heel veel Radio 538. Dit was zo tegen het einde van m'n tienerjaren, en daarnaast ook tegen het einde van het daaraan gekoppelde muzikale tijdperk. Vanaf ergens later in het jaar heeft internet muzikaal veel aangericht.

Er zit zowaar een P!nk-nummer tussen. Verbazingwekkend.

Hier is de compilatie behorende bij dat hoesje, met de overgangen tussen de nummers (jingles en dj-praatjes bevattend): https://audioxy.nl/tape302000.mp3

[ Bericht 6% gewijzigd door Eightyone op 07-01-2025 13:13:38 ]
pi_216183655
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]
We hadden bij de lokale omroep (Skyline) zelfs een programma waarin je een heel uur met je verzoekplaten moest vullen. "De 11 van jezelf" (met ene Hugo van Wansum. Ik zal eens moeten opzoeken of 'ie nog leeft, hij klonk destijds al als 60+).

Bij de lokale platenzaken lagen van die velletjes met op de voorkant Skyline's eigen hitlijst, en op de achterkant een invulformulier voor dat programma.

Heb ik eind jaren 90 een aantal keren gedaan, soms kwam er weleens de opmerking dat het íets minder heftig mocht. :')

Tja, deze lijsten met vroeger luistergedrag geven een idee. Ik mikte er in die verzoekprogramma's weleens wat minder dansbare b-keus doorheen om het voor de luisteraars wat beter behapbaar te maken. Nummers die je hieronder niet ziet, maar waarvan ik het prima vond als ze op de radio kwamen.

1991-1993
1993-2000

Maar ik kwam er dus wel steeds door. Ze zullen vast niet zoveel aanmeldingen gehad hebben.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

----------------------

Maar goed, cassettebandjes dus.

[ link | afbeelding ]
Juist die nummers die niet dagelijks werden uitgezonden vroeg ik aan :Y Geen idee meer welke zender dat was. Weet nog wel dat ik een paar keer hetzelfde nummer moest aanvragen omdat ze door de intro lulden :')

quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:52 schreef Kanaroe het volgende:
Eindeloos veel bandjes opgenomen in de jaren '80, van de radio, samen met mijn broertje.
Play en rec. Tegeliik indrukken

Als ik nu Kim Wilde-Cambodia hoor, hoor ik daar nu nog steeds de intro van Mike Oldfield-Tubular Bells achteraan, zo stond het op een grijs gedraaid bandje _O-

Later leende ik platen en cd's van vrienden, en van de bieb.
Ik heb mijn cassettes nog steeds niet weg kunnen doen

Dat heb ik met Queen, I want to break free en daarachteraan meteen: tanana tanana, the reflex flex flex flex flex flex, van Duran Duran :D

Hoesjes maken deed ik dan weer amper. Pas als het door alle tipp-ex niet meer beschrijfbaar werd :')
If they say
pi_216184340
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:52 schreef Kanaroe het volgende:

haha ja ook! Maar schreef ook wel veel de nummers gewoon uit die er op stonden (kant A en B).

die top 40 / 1000 ofzo lijstjes waren altijd wel handig. Dan wist je welk nr ging komen. Ook wel van de arbeidsvitaminen opgenomen. Mn radiosignaal was daar minder sterk bij dus ik moest echt dicht bij de radio staan zodat ie niet ging storen. :+ ik weet niet eens waar al die cassettebandjes zijn :o Thuis bij mn ouders denk ik ergens.... :o
just give a second thought
what if we don't get caught...
  zondag 5 januari 2025 @ 19:27:58 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216185668
Ze zijn al jaren geleden weggegooid. Het waren er heel veel, ze namen teveel ruimte in, en ik draaide al jaren geen cassettes meer.

Wel zijn er per bandje digitale compilaties gemaakt van de overgangen tussen de nummers. Die zijn vaak herkenbaar, met jingles en dj-praatjes. In mp3-vorm staan ze op een externe harddisk. Met ingescande hoesjes. Er staat er eerder in dit topic eentje.

[ Bericht 16% gewijzigd door Eightyone op 07-01-2025 08:26:36 ]
pi_216186746
Laatst appte mijn broertje nog een foto van al zijn bandjes met de vraag 'wegdoen of houden?'
Nostalgie zit kennelijk in de familie

Ik maakte trouwens echt veel werk van de hoesjes, met aquarelverf of foto's :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')