abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216142456
Jack stak op oudjaar (2024) vuurwerk aan en stierf daarbij.
Zijn moeder vertelt nu in alle media dat hij zeer professioneel krachtig vuurwerk kocht waar eigenlijk een opleiding voor nodig was maar dat Jack steeds heel voorzichtig is geweest. Volgens zijn moeder kan de jongen niets verweten worden.

Zijn moeder was op de hoogte en deed niets.

Wat is jullie mening

POLL
Cindy De Vuyst
pi_216142484
Play stupid games, win stupid prizes
pi_216142496
De jongen is dood. Waarom nu nog gaan zitten bazelen over schuld?
Ik denk ook niet dat anderen dit ongeval zullen zien als een waarschuwing, maar gewoon lekker verder gaan met vuurwerk afsteken.
pi_216142511
Tot je 18e zijn je ouders verantwoordelijk, vooral al ze toegeven dat ze op de hoogte waren maakt het de situatie voor hen niet makkelijker op.
Dus ja, ouders hebben deels schuld.
Denk echter dat ze hun straf al hebben gekregen door het verlies van hun kind.
Al met al zeer trieste gebeurtenis.
pi_216142514
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 00:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik denk ook niet dat anderen dit ongeval zullen zien als een waarschuwing, maar gewoon lekker verder gaan met vuurwerk afsteken.
:')
sommige reacties
pi_216142517
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 00:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Tja, moedertje en vadertje (die jongen woonde bij zijn vader, de moeder woont al enkele jaren in België) en zijn 2 broers waren op de hoogte.
Ik denk niet dat het gerecht het zo zal laten! Zeker niet aangezien het een shell was (professioneel vuurwerk) dat zelfs particulier niet verkocht mocht worden, terwijl de ouders op de hoogte waren.

De moeder heeft het in meerdere interviews ook gewoon aangegeven. Die woorden terug inslikken lukt niet meer!

Ze heeft zelfs aan dat het door professionals via kokers en op afstand afgeschoten moet worden. Die jongen had het gewoon 'los' ontstoken. Toch wel zeer onverantwoord?
Nu loopt die moeder te miepen dat het vuurwerk 'slecht' was... Nee hoor Renate, dat was prima vuurwerk maar de handelingen waren amateuristisch ;)
Cindy De Vuyst
pi_216142541
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 00:41 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Tja, moedertje en vadertje (die jongen woonde bij zijn vader, de moeder woont al enkele jaren in België) en zijn 2 broers waren op de hoogte.
Ik denk niet dat het gerecht het zo zal laten! Zeker niet aangezien het een shell was (professioneel vuurwerk) dat zelfs particulier niet verkocht mocht worden, terwijl de ouders op de hoogte waren.

De moeder heeft het in meerdere interviews ook gewoon aangegeven. Die woorden terug inslikken lukt niet meer!

Ze heeft zelfs aan dat het door professionals via kokers en op afstand afgeschoten moet worden. Die jongen had het gewoon 'los' ontstoken. Toch wel zeer onverantwoord?
Nu loopt die moeder te miepen dat het vuurwerk 'slecht' was... Nee hoor Renate, dat was prima vuurwerk maar de handelingen waren amateuristisch ;)
precies.. illegaal verkregen vuurwerk is net als het illegaal vekrijgen van wapens.. als je moeite doet kan je overal aan komen. Ook drugs e.d.
pi_216142543
Die vuurwerkverkoper zal ze trouwens ook wel knijpen nu! Iemand heeft het verkocht en er is een dode gevallen. Wees maar zeker dat ze dat spoor zullen onderzoeken.

Die verkoper zal ook aansprakelijk gesteld worden.
Cindy De Vuyst
  donderdag 2 januari 2025 @ 01:28:15 #9
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_216142742
De moeder vertelde ook dat de jongen al maanden bezig was met het afsteken van vuurwerk, hij deed dat veilig met bril en onder begeleiding (met vriendjes dus) dus zij zag er verder geen probleem in.

Z'n broer die 'm moest reanimeren zei ook nog "normaal ging het atijd goed, hoor je eerst een kleine knal (schietlading) en daarna een grote knal maar deze ging meteen af"
Het was dus ook niet de eerste keer dat die jongen professioneel vuurwerk afstak.

Ik wil niet meteen zegen dat het z'n verdiende loon was maar "if you play stupid games you win stupid prizes" past hier zeker wel bij.

Ik ben zelf geen vuurwerkexpert maar het eerste dat je te horen krijgt over shells is dat er een schietlont aan zit.
er zijn 2 typen schietlont, 1 versie brand 1 meter per seconde, de ander 1 meter per 0,1seconde..
Hoe dan ook.. heel erg snel.
Zelfs ik weet dat je aan zo'n schietlont beter een sterretje kan plakken, sterretje steek je aan en je hebt dan in principe genoeg tijd om weg te wezen voordat het schietlont ontbrandt.

[ Bericht 27% gewijzigd door SiGNe op 02-01-2025 01:39:08 ]
pi_216142820
Een kind dat sterft is altijd triest, maar als je het op een rijtje zet... Een minderjarige (overtreding 1) steekt al maandenlang (overtreding 2) shells (overtreding 3) af in Rotterdam (algeheel vuurwerkverbod, overtreding 4) op de trambaan (overtreding 5) en de ouders vinden het allemaal prima. Dan kan je toch niet meer met droge ogen beweren dat het een ongeluk was waar niemand iets aan kon doen?

Leuk dat hij wel een vuurwerkbril op had, maar als ik zonder rijbewijs dronken met 200km/h op een motorfiets ga rondrijden krijg ik ook geen complimenten als ik wel netjes m'n helm op heb gezet.
  donderdag 2 januari 2025 @ 02:07:26 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216142901
Ik vind het vreselijk triest dat het gebeurd is, maar ik kan er werkelijk niet bij dat zijn ouders niet alleen wisten dat hij dit illegale vuurwerk had en gebruikte, maar het ook nog eens wel best vonden.

Te triest voor woorden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216142919
  donderdag 2 januari 2025 @ 02:16:01 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216142936
Bizar, zoals de moeder doet alsof het allemaal heel normaal is, echt onvoorstelbaar.
https://www.rijnmond.nl/n(...)s-zagen-het-gebeuren

Edit: overigens moet de media eens ophouden mensen in zo'n situatie een microfoon onder hun neus te duwen en/of te filmen, gewoon niet doen, als ze zelf niet in staat zijn zichzelf te beschermen dan doe je dat als journalist maar.

[ Bericht 13% gewijzigd door Leandra op 02-01-2025 02:24:53 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216142970
Dood door schuld. Aanklagen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_216143000
Als je de naam van die moeder googelt dan zie je dat een vreemd geval is. Heb het idee dat het niet de meest stabiele thuissituatie was. Als je dan leest dat ze zegt dat die jongen het hele jaar door met vuurwerk in de weer was, dat het illegaal vuurwerk is en dat je hier zelf legaal vuurwerk pas mag kopen >16 jaar.

Dan moet moeder eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan. Dat kind was 14, schuld ligt bij ouders.
pi_216143104
Tja.. als je 14 jarigen met levnsgevaarlijke dingen laat gaan is het een kwestie van tijd todat het verkeerd gaat.

Dat is met sterke drank, hoge snelheden op de fatbike, in en ander voertuig.. als je dat toelaat of ze doen het stiekem is het een kwestie van tijd.
Niet of, maar wanneer het verkeerd gaat.

Je moet als ouder ingrijpen, hoe graag een jongere ook domme keuzes wil maken die leuk lijken.

Iets afpakken of verbieden hoeft geen straf te zijn. Je kunt het namelijk vervangen met iets anders wat wel verstandig is.
pi_216143160
Een opleiding nodig om vuurwerk af te steken, huh? Is dat HBO? Nooit van gehoord namelijk.
U MAD?
pi_216143237
Ik vind het vooral raar dat die moeder een dag na de dood van haar zoon de media opzoekt.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 2 januari 2025 @ 05:37:34 #19
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_216143256
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 05:17 schreef Remco het volgende:
Ik vind het vooral raar dat die moeder een dag na de dood van haar zoon de media opzoekt.
Blijkbaar ging Rijnmond op de plek kijken en toen waren ze daar:
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 13:35 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Dat was meer toeval lijkt het. Verslaggever van Rijnmond ging naar de plek toe (rijden hele ochtend door de regio) en trof daar de familie aan die wel wilde praten.
Als je TV Rijnmond via je provider hebt, kun je het in de uitzending van 11 uur terugluisteren (radio uitzending op tv). Op mijn ziggo box begint het rond minuut 10.
Artikel op de website is uitgeschreven van het gesprek.
Maar als je ook verder leest in bovenstaand topic is het wel een vreemde familie.
pi_216143266
Ik ben in mijn hele leven heel wat stomme mutsen van moeders tegen gekomen maar deze spant echt de kroon.

Je laat je minderjarige zoon met zwaar illegaal vuurwerk kloten waar volwassenen een opleiding voor nodig hebben maar het is de schuld van het vuurwerk want maandagochtend gevalletje.

Kan er geen sterilisatie-programma komen voor dit soort mensen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Joopklepzeiker op 02-01-2025 06:46:28 ]
  Miss 200.000.000! donderdag 2 januari 2025 @ 06:12:13 #21
367000 roos94
pi_216143268
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 06:08 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ik ben in mijn hele leven heel wat stomme mutsen van moeder tegen gekomen maar deze spant echt de kroon.

Je laat je minderjarige zoon met zwaar illegaal vuurwerk kloten waar volwassenen een opleiding voor nodig hebben maar het is de schuld van het vuurwerk want maandagochtend gevalletje.

Kan er geen sterilisatie-programma komen voor dit soort mensen?
Dat vrouwmens heeft ook 7 kinderen gebaard. Typisch weer.
  donderdag 2 januari 2025 @ 06:16:30 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216143269
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 06:12 schreef roos94 het volgende:

[..]
Dat vrouwmens heeft ook 7 kinderen gebaard. Typisch weer.
Over die andere 6 zul je dan ook nog wel eens wat horen vrees ik, als dit is hoe ze kinderen opvoedt :{
  Miss 200.000.000! donderdag 2 januari 2025 @ 06:17:41 #23
367000 roos94
pi_216143270
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 06:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Over die andere 6 zul je dan ook nog wel eens wat horen vrees ik, als dit is hoe ze kinderen opvoedt :{
https://www.hln.be/buiten(...)oor-russen~ab1621c4/

Antwerpse moeder (46) van zeven trekt door oorlogsgebied om zoon (24) te redden: “Hij heeft geen geld, geen benzine en is omsingeld door Russen”
pi_216143291
"Ja , mijn zoon van 14 heeft een auto ongeluk gehad. Ja, ik had hem de sleutels gegeven, op zijn leeftijd had ie nog geen rijbewijs maar hij wist al jaren hoe ie moest rijden hoor.
Het was de schuld van de auto!" 8)7
pi_216143329
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 06:17 schreef roos94 het volgende:

[..]
https://www.hln.be/buiten(...)oor-russen~ab1621c4/

Antwerpse moeder (46) van zeven trekt door oorlogsgebied om zoon (24) te redden: “Hij heeft geen geld, geen benzine en is omsingeld door Russen”
Dus één zoon gaat ze halen in een oorlogsgebied die daar zelf voor heeft gekozen om heen te gaan voor een vriendin.

En haar andere zoon laat ze met illegaal vuurwerk spelen zonder toezicht?

Die Antwerpenaar van het jaar prijs mogen ze haar ook wel ontnemen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_216143346
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 04:37 schreef de_boswachter het volgende:
Een opleiding nodig om vuurwerk af te steken, huh? Is dat HBO? Nooit van gehoord namelijk.
https://www.oivp.nl/sample-page/
pi_216143731
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 04:37 schreef de_boswachter het volgende:
VMBO

Vuurwerk Montage BeroepsOpleiding?
pi_216143830
quote:
Een pagina waarbij op de homepage reactie mogelijkheden staan die in 2023 volgespamd is met goksites. :D

Bij de opleidingen niet eens staat hoeveel dagen die in beslag nemen.

Dat ziet er nogal amateuristisch uit. 8-)
pi_216144060
quote:
Sow dat is een behoorlijke (dure) opleiding voor één dagje per jaar van 18:00 - 03:00 vuurwerk afsteken! En dat voor een 14 jarige. Had je in mijn tijd niet zover ik weet. Wel rare website maar dat terzijde.
U MAD?
  roze donderdag 2 januari 2025 @ 10:28:24 #30
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_216144494
Ik vind het heel erg triest voor zijn ouders enz dat het is gebeurd maar als kind heb ik heel snel van mijn ouders geleerd dat ik vuurwerk nooit meer moest oprapen als het niet af ging. Ook nooit gedaan dus want gevaarlijk.
Your beauty never ever scared me.
pi_216144978
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 09:48 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Sow dat is een behoorlijke (dure) opleiding voor één dagje per jaar van 18:00 - 03:00 vuurwerk afsteken! En dat voor een 14 jarige. Had je in mijn tijd niet zover ik weet. Wel rare website maar dat terzijde.
Gaat ook om andere vuurwerkshows, bijv na een festival.

Maargoed je kan er je brood niet mee verdienen, de opleiding is duur en moet ook bijgehouden worden.

Degene die ik ken doet het gewoon voor zijn plezier.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_216146079
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 02:16 schreef Leandra het volgende:
Edit: overigens moet de media eens ophouden mensen in zo'n situatie een microfoon onder hun neus te duwen en/of te filmen, gewoon niet doen, als ze zelf niet in staat zijn zichzelf te beschermen dan doe je dat als journalist maar.
Het is eerder tijd dat mensen beseffen dat journalisten hetzelfde zijn als politieagenten: "ze zijn niet voor jou, jij bent hun grondstof. " Iets minder naïviteit zou geen kwaad kunnen.

Sterker nog is geen enkele reden voor een (ongetrainde) burger om direct met een journalist te praten. Nooit. Journalisten helpen je niet. Integendeel: Andermans leed zijn hun inkomsten. Andermans (domme) uitspraken zijn hun inkomsten. De overheid en het bedrijfsleven weten dit allang en breed (tegenover elke journalist staan 4 woordvoerders). Tijd dat burgers dit ook beseffen ernaar handelen. Een andere houding ten opzichte van burgers die een woordvoerder inschakelen om de pers te handelen ("ze hebben wat te verbergen") zou ook passender zijn.
  donderdag 2 januari 2025 @ 13:06:58 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216146101
Jammer dat je die vergelijking met politieagenten maakt, want verder klopt je verhaal helemaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216146245
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 09:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een pagina waarbij op de homepage reactie mogelijkheden staan die in 2023 volgespamd is met goksites. :D

Bij de opleidingen niet eens staat hoeveel dagen die in beslag nemen.

Dat ziet er nogal amateuristisch uit. 8-)
daar kwam ik later ook achter, maar geeft wel een idee, ze zullen niet de enigste zijn
pi_216155821
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 06:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
1 dood
1 die in Oekraïne ging vechten tegen de Russen en uiteindelijk in een Russische cel belandde

Nu die andere 5 nog.
Cindy De Vuyst
  vrijdag 3 januari 2025 @ 10:10:52 #36
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_216157991
Wat een ziek topic :')
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 3 januari 2025 @ 12:37:16 #37
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_216159358
"Jack heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen" (Artikel op AD)

De OP schrijft: "Volgens zijn moeder kan de jongen niets verweten worden". Volgens mij kan de jongen sowieso niets meer verweten worden.

Kut voor hem... Zo'n moeder. Een fatsoenlijke moeder had hem aan de haren bij die 'passie' weggetrokken en hem ernaar teruggeduwd als ie wat ouder en wijzer was, dan met 'professioneel' (bull) vuurwerk te kloten op 14-jarige leeftijd. Doe normaal. En nu janken.

Deze moeder, tsja ik mag het niet stellen, maar de aandacht op verschillende plekken valt me wel op.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 16:30:04 #38
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_216161677
quote:
,,Weet je wat mij boos maakt? Dat illegaal vuurwerk elk jaar vanuit het buitenland wordt gekocht en almaar zwaarder wordt. Dát is gevaarlijk. En wat me al helemaal kwaad maakt, is dat volwassenen dat spul verkopen aan kinderen.”
Maar dat haar 14 jarige zoon al het hele jaar bezig was met illegaal buitenlands vuurwerk.. nee da's anders want die wist waar hij mee bezig was :')

Z'n arm lag eraf en z'n linker borstkas was weg maar hij had een lach op z'n gezicht dus dat maakt alles weer goed :')
  Miss 200.000.000! vrijdag 3 januari 2025 @ 16:35:07 #39
367000 roos94
pi_216161729
Nu ook al AD interview? Is het lichaam al koud?

Volgende maand vast een boek en een podcast.
pi_216161862
Ik kan er echt met geen mogelijkheid medeleven mee hebben. Vooral de ouders niet dan, je kind willens en wetens de dood in jagen en vervolgens huilie huilie in de krant gaan doen. Hoop dat die nare mensen zelf op zeer korte termijn het leven laten voor ze nog meer schade aanrichten.

Natuurlijk het Jack ook schuld, als je 14 bent dan heb je toch al wel enig verstand gekregen? Het was geen kleuter meer. Maar hij heeft het wel met de zwaarste straf moeten bekopen omdat zijn ouders (en broers) hem willens en wetens de dood hebben ingejaagd. In plaats van hem te beschermen hebben ze het nota bene staan aanmoedigen.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 17:03:38 #41
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_216161969
Arme jongen. Als je 14 bent ben je inderdaad geen kleuter meer, maar nog zooo jong en onervaren. Onbegrijpelijk dat je als ouders dit soort dingen toestaat.

;(
pi_216161996
Ik vind het nogal heftig om in zo'n verdrietige situatie over schuld te spreken

Ja heel veel dingen gingen fout. Alleen het is een ongeluk. Er is in mijn ogen geen sprake van moedwil, opzet

En ja er zijn zeer domme keuzes gemaakt en ja in elke gemeente wonen er mensen die onverstandig met gevaarlijk vuurwerk omgaan en die veel overlast veroorzaken. Desondanks is het tragisch wat hier gebeurd is.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 17:08:49 #43
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216162001
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 16:57 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Wat lul je nou man, mafklapper.
Ze is i.i.g. een zoon gaan "redden" uit Oekraïne:
https://www.hln.be/binnen(...)r-kan-zijn~aed580bb/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216162054
Wat ik gelezen heb was dat deze jongen bezeten was van vuurwerk\

Hij was er meer dan gemiddeld mee bezig

Als je ergens meer dan gemiddeld mee bezig bent dan verlies je soms ook de realiteit hoe gevaarlijk iets kan zijn.

De kans dat het fout zou gaan was statische gezien heel groot bij deze jongen

Ik acht de ouders verantwoordelijk.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_216162056
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 03:31 schreef Invisibli het volgende:
Tja.. als je 14 jarigen met levnsgevaarlijke dingen laat gaan is het een kwestie van tijd todat het verkeerd gaat.
Als je dat met 20-jarigen doet ook. Pas vanaf 30-jarigen kun je verwachten dat ze meer verstand dan testosteron hebben.
pi_216169836
https://www.hln.be/binnen(...)-te-rennen~ab5e4570/

Hier etaleert ze nog maar eens hoe naief ze is
Cindy De Vuyst
  zaterdag 4 januari 2025 @ 09:42:16 #47
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_216169904
Hij niet, zijn ouders wel. Die hadden hem moeten begrenzen hierin. Maar vader deed zelfs mee met illegaal zwaar vuurwerk afsteken…
Goed voorbeeld ben je dan voor je kinderen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 4 januari 2025 @ 09:48:50 #48
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_216169936
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 09:29 schreef einzeinz het volgende:
https://www.hln.be/binnen(...)-te-rennen~ab5e4570/

Hier etaleert ze nog maar eens hoe naief ze is
Wat een dom wijf.
Ik las op Reddit dat iemand zei dat ze van een beruchte familie zijn, ze heeft veel kinderen bij verschillende mannen en ze hebben allemaal ruzie met elkaar.
Arme jongen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_216170037
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 09:48 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat een dom wijf.
Ik las op Reddit dat iemand zei dat ze van een beruchte familie zijn, ze heeft veel kinderen bij verschillende mannen en ze hebben allemaal ruzie met elkaar.
Arme jongen.
Zou kunnen kloppen had ook al meerdere artikelen gevonden waarin geschreven wordt dat ze moeder is van 7 kinderen. Heb enkele familienamen gevonden en die waren verschillend. Dus sowieso bij verschillende mannen!

Maar goed los daarvan, ze wist waar haar kind mee bezig was en nu loopt ze te zeuren dat het slecht vuurwerk is.
Als ik morgen met een Ferrari aan 200km/u tegen een muurtje rij moet ik ook niet lopen klagen dat het een slechte auto was!
Cindy De Vuyst
pi_216170123

toast gif
Als ik naar die foto kijk vraag ik me af of jack geen beperking had? Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')