abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 december 2024 @ 15:16:37 #126
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216094906
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Ik denk dat het puur een kwestie van tijd is geweest. Om een of andere reden (die wij nog niet weten) heeft de crew besloten dat ze meteen moesten landen. Ze hebben gekozen voor een onveilige landing boven doorvliegen.
Of dat een terechte beslissing is geweest gaan we pas weten als de gegevens van de FDR worden vrijgegeven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 30 december 2024 @ 15:25:52 #127
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216095125
Squid Game?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216096427
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 15:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Voor degenen die zich zo druk maken over de aarden wal. Als je een vergelijkbare situatie zou hebben op Schiphol, dan zou je bij vrijwel elke runway binnen 300m obstakels tegenkomen. Als dit bijvoorbeeld gebeurt was op de 36C, dan was die 737 met 300km/h de hoofdvaart ingedoken. Ik denk dat er dan ook niet veel overlevenden waren geweest.

Geen enkele luchthaven is ontworpen voor een vliegtuig dat aan het einde van de runway nog een snelheid van 300km/h heeft.
Dat is ook zo, wat hier is gebeurd is zo uitzonderlijk dat je er eigenlijk geen rekening mee kunt houden en er zijn al richtlijnen voor het gebied voor/achter een baan (de Runway End Safety Area (RESA)) om gevolgen van under-/overshoots zoveel mogelijk te beperken. Er zullen genoeg voorbeelden te vinden zijn met obstakels/ravijnen/rivieren direct na de clearway. (Op Schiphol is trouwens vanaf einde baan 36C (threshold 18C) tot de vaart 840 meter, in Muan was het 295 meter tot de aarden wal met beton.)

Maar los hiervan, de aarden heuvel met beton heeft in dit geval voor een vrijwel complete vernietiging van het vliegtuig gezorgd terwijl een lichtere constructie die makkelijk af had kunnen breken de overlevingskansen ongetwijfeld groter had gemaakt.

Geen idee of deze constructie vaker voorkomt bij andere vliegvelden, maar alleen al de kans op 1 extra overlevende lijkt me de moeite waard dit soort constructies te heroverwegen (in het geval er een gelijkwaardig lichter alternatief mogelijk is).
  maandag 30 december 2024 @ 16:49:28 #129
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216097028
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:

quote:
8:54L: Muan airport air traffic control clears the aircraft to land on runway 01

8:57L: Air traffic control broadcasts “caution - bird activity” advisory.

8:59L: Flight 7C-2216 pilot reports bird strike, declares emergency “Mayday Mayday Mayday” and “Bird strike, bird strike, go-around.”

9:00L: Flight 7C2216 initiates a go-around and requests authorisation to land on runway 19, which is by approach from the opposite end of the airport’s single runway.

9:01L: Air traffic control clears the aircraft to land on runway 19.

9:02L: Flight 7C-2216 touches down on the runway about 1,200m (3940 feet) down on the 2,800m (9184 feet) long runway.

9:02:34L: Air traffic control alerts “crash bell” at airport fire rescue unit.

9:02:55L: Airport fire rescue unit completes deploying fire rescue equipment.

9:03L: Flight 7C-2216 crashes into embankment after over-shooting the runway.
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216097341
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?
  maandag 30 december 2024 @ 17:13:23 #131
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216097464
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:06 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?
Het is de enige runway (01/19). 2800 meter lang.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216097467
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
Over onjuiste berichtgeving gesproken:

Op nu.nl:
quote:
Regeringsmedewerkers zeggen dat de onderzoekers ook zullen kijken naar het gebouw van de luchtverkeersleiding op Muan International Airport. De vraag is vooral of het betonnen gebouw niet van lichter materiaal gemaakt had moeten worden om een eventuele botsing met een vliegtuig beter op te vangen, meldt AP.
:')
  maandag 30 december 2024 @ 17:14:40 #133
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216097510
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:13 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Over onjuiste berichtgeving gesproken:

Op nu.nl:
[..]
:')
Slecht, he?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216097712
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Slecht, he?
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:
quote:
Ministry officials also said they will look into whether the Muan airport’s localizer — a concrete fence housing a set of antennas designed to guide aircraft safely during landings — should have been made with lighter materials that would break more easily upon impact.
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 30-12-2024 17:28:36 ]
  maandag 30 december 2024 @ 17:51:45 #135
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216098370
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:22 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:
[..]
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.
:)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 30 december 2024 @ 18:39:17 #136
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_216099416
Er moeten koppen rollen
graag op anoniem
  maandag 30 december 2024 @ 18:48:03 #137
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216099574
Kan dat landingsgestel niet manueel geslingerd worden?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216100116
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2024 18:48 schreef phpmystyle het volgende:
Kan dat landingsgestel niet manueel geslingerd worden?
Als er genoeg tijd is, ja:
Bekijk deze YouTube-video
  dinsdag 31 december 2024 @ 11:21:19 #139
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216115647
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 19:12 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Als er genoeg tijd is, ja:
Bekijk deze YouTube-video
Ziet er uit als een kleine moeite.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216115812
Zwarte doos is beschadigd en vooralsnog niet uit te lezen -O-

https://nos.nl/artikel/25(...)os-niet-uit-te-lezen
  Miss 200.000.000! dinsdag 31 december 2024 @ 12:09:25 #141
367000 roos94
pi_216116585
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 11:30 schreef Dutch_view het volgende:
Zwarte doos is beschadigd en vooralsnog niet uit te lezen -O-

https://nos.nl/artikel/25(...)os-niet-uit-te-lezen
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos :')
pi_216116724
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:

[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos :')
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216116758
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2024 18:39 schreef KingRoland het volgende:
Er moeten koppen rollen
Nog meer?
  dinsdag 31 december 2024 @ 12:22:34 #144
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_216116831
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:

[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos :')
Misschien is de usb-plug verbrand en moeten ze er een nieuwe op zetten.
pi_216117214
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:16 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).

Dat de data door beschadigingen aan de buitenkant (bijv. door verwrongen connectoren) niet snel uit te lezen is, hoeft geen probleem te zijn. Met specialistische apparatuur kan vaak alsnog de data van de geheugenchips worden gehaald, alleen duurt het wat langer.
pi_216118010
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:41 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).

Dat de data door beschadigingen aan de buitenkant (bijv. door verwrongen connectoren) niet snel uit te lezen is, hoeft geen probleem te zijn. Met specialistische apparatuur kan vaak alsnog de data van de geheugenchips worden gehaald, alleen duurt het wat langer.
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.

Het is ook niet de eerste keer dat een specialist de data van de recorder moest halen door flinke schade. Duurt alleen (flink) wat langer dan normaal.

Edit:

Wat jij zegt dus mbt die data *)
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216122437
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:24 schreef The-BFG het volgende:

[..]
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.

Het is ook niet de eerste keer dat een specialist de data van de recorder moest halen door flinke schade. Duurt alleen (flink) wat langer dan normaal.

Edit:

Wat jij zegt dus mbt die data *)
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.

[ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 31-12-2024 17:30:09 ]
  woensdag 1 januari 2025 @ 02:10:19 #148
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_216130266
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 17:17 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.
Boeing heeft een hoop te verbergen.
graag op anoniem
pi_216130362
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Weet ik niet. Verdrag van Chigago geeft Amerikanen eventueel een stoel bij de onderzoekscie. Is het niet? Koreanen zijn aanzet. Hoeveel nationaliteiten waren aan boord?
  woensdag 1 januari 2025 @ 02:34:38 #150
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216130394
Ter vergelijking: De zwarte dozen van het tweede verongelukte 737-MAX toestel (Ethiopian) zijn naar Frankrijk gestuurd in plaats van de VS. In eerste instantie is Duitsland toen gevraagd, maar die beschikken niet over de mogelijkheden.
Reken maar dat er zorgen waren over de belangenverstrengeling in de VS tussen Boeing en de luchtvaartautoriteit (vrijwel volledig overgenomen door ex Boeing destijds, of flinke jaarlijkse contributies en lobbypraktijken).

Dus de bal ligt bij Zuid-Korea inderdaad. Ik weet niet waar men in Zuid Oost Azië over de expertise beschikt om deze zwarte dozen uit te lezen. Maar anders zou Europa zo maar weer ingeschakeld kunnen worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')