Voor de leek, wat staat er allemaal fout?quote:Op zondag 29 december 2024 16:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Overigens staat het NOS-artikel vol met onjuistheden. Dat is meestal zo bij luchtvaartongelukken.
"Maar enkele minuten voor de landing verdween het toestel van de radar". Het ADS-B signaal viel weg, dat is niet hetzelfde als radar.quote:Op zondag 29 december 2024 16:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Voor de leek, wat staat er allemaal fout?
Ah thanks. Waar halen ze de info vandaan zou je zeggen, typen het over ofzo.quote:Op zondag 29 december 2024 16:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
"Maar enkele minuten voor de landing verdween het toestel van de radar". Het ADS-B signaal viel weg, dat is niet hetzelfde als radar.
"Volgens de Zuid-Koreaanse autoriteiten had de piloot van de luchtverkeersleiding de opdracht gekregen om in de tegenovergestelde richting te landen, om te voorkomen dat het vliegtuig in botsing kwam met vogels."
Dit is speculatie. Is nergens anders gerraporteerd. Ze kregen wel opdracht om een go-around te maken (hun nadering afbreken). Het landen van de andere kant is zo goed als zeker op verzoek van de vliegers zelf.
"Maar na de instructie vanuit de luchtverkeersleiding verstuurden de piloten een noodsignaal, zeggen de Zuid-Koreaanse autoriteiten. Wat de aanleiding was voor dat noodsignaal is nog niet bekend. Een minuut later probeerde het toestel te landen."
Ze deden een mayday-call 5 a 6 minuten voor de landing/crash, niet 1 minuut.
Ik denk een combinatie van factoren. Inderdaad dingen overnemen van anderen, maar veelal ook onbekendheid met luchtvaartregels, procedures en techniek (zoals bv het verschil tussen ADS-B en radar). Uiteindelijk komt het er op neer dat ze te weinig aan factchecking doen. Het nieuws moet er snel uit en men vindt het blijkbaar onbelangrijk of het klopt.quote:Op zondag 29 december 2024 17:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ah thanks. Waar halen ze de info vandaan zou je zeggen, typen het over ofzo.
Ik erger mij vaak aan de basic fouten van de nos, zoals bij aardbevingen het hebben over schaal van Richter
Ik zie daar wel iets in en vind dat gewoon zeer verstandig. Zouden meer mensen moeten doen. Super voor het klimaat en tevens beetje rustig aan met de natuurlijke energiebronnen. Nog iets overhouden voor volgende generaties misschien.quote:Op zondag 29 december 2024 09:23 schreef ZarB het volgende:
[..]![]()
Bang voor vliegen dus ik ga maar naar de middle of nowhere verkassen en de rest van mijn leven in een zeer beperkte bubbel verkeren. Echt heel logisch. Ook geen auto dus?
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Terug naar de Middeleeuwen is het beste.quote:Op zondag 29 december 2024 18:00 schreef Bart2002 het volgende:
Ik zie daar wel iets in en vind dat gewoon zeer verstandig.
Vliegangst is weinig verstandigs aan.quote:Op zondag 29 december 2024 18:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zie daar wel iets in en vind dat gewoon zeer verstandig. Zouden meer mensen moeten doen. Super voor het klimaat en tevens beetje rustig aan met de natuurlijke energiebronnen. Nog iets overhouden voor volgende generaties misschien.
Maar dat moet blijkbaar weet belachelijk worden gemaakt, een verstandige verantwoordelijke attitude.
En? Er is een mayday, dan sta je toch al klaar met alles en iedereen.quote:Op zondag 29 december 2024 15:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die waren er na een paar minuten bij, maar niemand heeft de crash overleefd op 2 ca's na.
Waarom denk je dat ze niet klaarstonden? Je hoort vrijwel direct de sirenes na de crash.quote:Op zondag 29 december 2024 19:11 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En? Er is een mayday, dan sta je toch al klaar met alles en iedereen.
Dus omdat jij ze in het filmpje niet hebt gezien, zijn ze er niet? En de mayday was minuten voor de crash.quote:Op zondag 29 december 2024 19:11 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En? Er is een mayday, dan sta je toch al klaar met alles en iedereen.
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komenquote:Op zondag 29 december 2024 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ze niet klaarstonden? Je hoort vrijwel direct de sirenes na de crash.
Bekijk deze YouTube-video
Hadden ze maar netter moeten landen.quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen
Hebben ze geen airbags?quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen
Bij elk vliegveld gaat wel eens keer iets mis. Als je 180 levens kunt redden door geen muur te zetten of whatever, dan doe je dat. Het is supertriest dat zo'n kutmuur zoveel gezinnen ontwricht. In Brazilië ging eens een keer een hele woonwijk aan het einde van een startbaan in vlammen op. Als ze hier in Nederland al zeuren over lawaaierige vliegtuigen, mag je al helemaal zeuren over muurtjes en woonwijken die slachtoffers veroorzaken.quote:Op zondag 29 december 2024 09:52 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je zult wel meer niet begrijpen zolang dat je denkt dat je "gewoon" dingen kunt doen of regelen.
Zo'n vliegveld heeft niet de macht om alles om zich heen te claimen. Er zijn ook andere belangen die gerespecteerd moeten worden. En als een vliegveld "loze ruimte" heeft, gebruikt het vliegveld dat liever ipv het braak te laten liggen omdat er een (kleine) kans is dat een vliegtuig doorschuift.
Wat mij betreft dood door schuld.quote:Op zondag 29 december 2024 12:44 schreef shiz het volgende:
Fakking muur aan het einde van een runway plempen...
Er zijn minder abrupte manieren om een overrun tegen te houden...
Engineered materials arrestor system / EMAS:
[..]
alles ging mis wat je maar kan bedenken.. echt wtfquote:Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]
Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen.![]()
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
‘Build that wall! Build that wall!!’ ….. oepsquote:Op maandag 30 december 2024 01:23 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Wat mij betreft dood door schuld.
Een muur op het einde van een landingsbaan.. wtf
Dat bedenk je toch niet?
Er zijn tientallen oplossingen denkbaar om dat anders te doen.
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijkquote:Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]
Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen.![]()
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef franklop het volgende:
[..]
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijk
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:quote:
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.quote:Op maandag 30 december 2024 12:12 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.
Zie post #49:quote:Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik vind het echt raar dat het landingsgestel niet uit is. Of deze moet door hydraulische schade niet meer bedienbaar zijn geweest.
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.quote:Op zondag 29 december 2024 11:28 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Het eigenaardige is dat een 737-800 geen hydrauliek nodig heeft om het landingsgestel te laten zakken. In nood situaties bestaat er een manual override in de cockpit (dmv kabels) waarbij zwaartekracht z'n werk doet ipv de hydrauliek, zie hier bijv.
Zuid Koreanen hebben ook zo'n grenzeloos vertrouwen in democratie na die halfbakken staatsgreep. Die laten zich vast geruststellen met een voorlopig rapport. Ligt natuurlijk ook aan hoe de nabestaanden worden opgevangen. Meestal komen de experts van Boeing ter plaatse bij dit soort vreemde zaken.quote:Op maandag 30 december 2024 12:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:
Zou wel in lijn zijn met alle observaties. Mijn toevoeging is dat de video vanaf dat hotel balkon waarin je de compressor stall(/surge) ziet (het pufje vuur/rook vanuit de rechter motor) niet persé het moment van de bird strike hoeft te zijn, die kan ook al wat eerder hebben plaatsgevonden en het kan even geduurd hebben voordat dit resulteerde in de compressor stall. Zou ook verklaren dat op dat moment het landingsgestel al weer was ingetrokken aangezien ze al in de go-around zaten.
[..]
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Niks is onfeilbaar natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.
Het is de omheining van het vliegveld.quote:Op maandag 30 december 2024 13:53 schreef Dutch_view het volgende:
Waarom geen grindbaan oid aan het einde neerleggen ipv een muur?
In zuidelijke landen hebben ze voor op hol geslagen vrachtwagens die bij een berg naar beneden gaan ook van die grindbakken om tot stilstand te komen.
Volgens Google Maps zit er nog gras tussen de muur en het einde van de baan.quote:Op maandag 30 december 2024 13:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is de omheining van het vliegveld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |