Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komenquote:Op zondag 29 december 2024 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ze niet klaarstonden? Je hoort vrijwel direct de sirenes na de crash.
Bekijk deze YouTube-video
Hadden ze maar netter moeten landen.quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen
Hebben ze geen airbags?quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen
Bij elk vliegveld gaat wel eens keer iets mis. Als je 180 levens kunt redden door geen muur te zetten of whatever, dan doe je dat. Het is supertriest dat zo'n kutmuur zoveel gezinnen ontwricht. In Brazilië ging eens een keer een hele woonwijk aan het einde van een startbaan in vlammen op. Als ze hier in Nederland al zeuren over lawaaierige vliegtuigen, mag je al helemaal zeuren over muurtjes en woonwijken die slachtoffers veroorzaken.quote:Op zondag 29 december 2024 09:52 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je zult wel meer niet begrijpen zolang dat je denkt dat je "gewoon" dingen kunt doen of regelen.
Zo'n vliegveld heeft niet de macht om alles om zich heen te claimen. Er zijn ook andere belangen die gerespecteerd moeten worden. En als een vliegveld "loze ruimte" heeft, gebruikt het vliegveld dat liever ipv het braak te laten liggen omdat er een (kleine) kans is dat een vliegtuig doorschuift.
Wat mij betreft dood door schuld.quote:Op zondag 29 december 2024 12:44 schreef shiz het volgende:
Fakking muur aan het einde van een runway plempen...
Er zijn minder abrupte manieren om een overrun tegen te houden...
Engineered materials arrestor system / EMAS:
[..]
alles ging mis wat je maar kan bedenken.. echt wtfquote:Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]
Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen.![]()
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
‘Build that wall! Build that wall!!’ ….. oepsquote:Op maandag 30 december 2024 01:23 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Wat mij betreft dood door schuld.
Een muur op het einde van een landingsbaan.. wtf
Dat bedenk je toch niet?
Er zijn tientallen oplossingen denkbaar om dat anders te doen.
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijkquote:Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]
Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen.![]()
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef franklop het volgende:
[..]
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijk
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:quote:
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.quote:Op maandag 30 december 2024 12:12 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.
Zie post #49:quote:Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik vind het echt raar dat het landingsgestel niet uit is. Of deze moet door hydraulische schade niet meer bedienbaar zijn geweest.
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.quote:Op zondag 29 december 2024 11:28 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Het eigenaardige is dat een 737-800 geen hydrauliek nodig heeft om het landingsgestel te laten zakken. In nood situaties bestaat er een manual override in de cockpit (dmv kabels) waarbij zwaartekracht z'n werk doet ipv de hydrauliek, zie hier bijv.
Zuid Koreanen hebben ook zo'n grenzeloos vertrouwen in democratie na die halfbakken staatsgreep. Die laten zich vast geruststellen met een voorlopig rapport. Ligt natuurlijk ook aan hoe de nabestaanden worden opgevangen. Meestal komen de experts van Boeing ter plaatse bij dit soort vreemde zaken.quote:Op maandag 30 december 2024 12:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:
Zou wel in lijn zijn met alle observaties. Mijn toevoeging is dat de video vanaf dat hotel balkon waarin je de compressor stall(/surge) ziet (het pufje vuur/rook vanuit de rechter motor) niet persé het moment van de bird strike hoeft te zijn, die kan ook al wat eerder hebben plaatsgevonden en het kan even geduurd hebben voordat dit resulteerde in de compressor stall. Zou ook verklaren dat op dat moment het landingsgestel al weer was ingetrokken aangezien ze al in de go-around zaten.
[..]
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Niks is onfeilbaar natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.
Het is de omheining van het vliegveld.quote:Op maandag 30 december 2024 13:53 schreef Dutch_view het volgende:
Waarom geen grindbaan oid aan het einde neerleggen ipv een muur?
In zuidelijke landen hebben ze voor op hol geslagen vrachtwagens die bij een berg naar beneden gaan ook van die grindbakken om tot stilstand te komen.
Volgens Google Maps zit er nog gras tussen de muur en het einde van de baan.quote:Op maandag 30 december 2024 13:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is de omheining van het vliegveld.
Die van die boeingquote:Op maandag 30 december 2024 14:15 schreef Viesdik het volgende:
[..]
die vloog op de rug van de gans zo de motor in
Bekijk deze YouTube-video
toen noodlanding omdat ze ruzie aan het maken waren wie schuld had aan de moord op Nilsquote:
Gingen op visite bij de lachende moordenaar, en daar hebben ze nog steeds spijt van naar het schijnt. Maar konden toen niet anders, dachten ze.quote:Op maandag 30 december 2024 14:20 schreef Viesdik het volgende:
[..]
toen noodlanding omdat ze ruzie aan het maken waren wie schuld had aan de moord op Nils
ze hebben beide de schuld geaccepteerd met alle gevolgen van dien
Ik denk dat het puur een kwestie van tijd is geweest. Om een of andere reden (die wij nog niet weten) heeft de crew besloten dat ze meteen moesten landen. Ze hebben gekozen voor een onveilige landing boven doorvliegen.quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Dat is ook zo, wat hier is gebeurd is zo uitzonderlijk dat je er eigenlijk geen rekening mee kunt houden en er zijn al richtlijnen voor het gebied voor/achter een baan (de Runway End Safety Area (RESA)) om gevolgen van under-/overshoots zoveel mogelijk te beperken. Er zullen genoeg voorbeelden te vinden zijn met obstakels/ravijnen/rivieren direct na de clearway. (Op Schiphol is trouwens vanaf einde baan 36C (threshold 18C) tot de vaart 840 meter, in Muan was het 295 meter tot de aarden wal met beton.)quote:Op maandag 30 december 2024 15:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Voor degenen die zich zo druk maken over de aarden wal. Als je een vergelijkbare situatie zou hebben op Schiphol, dan zou je bij vrijwel elke runway binnen 300m obstakels tegenkomen. Als dit bijvoorbeeld gebeurt was op de 36C, dan was die 737 met 300km/h de hoofdvaart ingedoken. Ik denk dat er dan ook niet veel overlevenden waren geweest.
Geen enkele luchthaven is ontworpen voor een vliegtuig dat aan het einde van de runway nog een snelheid van 300km/h heeft.
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.quote:8:54L: Muan airport air traffic control clears the aircraft to land on runway 01
8:57L: Air traffic control broadcasts “caution - bird activity” advisory.
8:59L: Flight 7C-2216 pilot reports bird strike, declares emergency “Mayday Mayday Mayday” and “Bird strike, bird strike, go-around.”
9:00L: Flight 7C2216 initiates a go-around and requests authorisation to land on runway 19, which is by approach from the opposite end of the airport’s single runway.
9:01L: Air traffic control clears the aircraft to land on runway 19.
9:02L: Flight 7C-2216 touches down on the runway about 1,200m (3940 feet) down on the 2,800m (9184 feet) long runway.
9:02:34L: Air traffic control alerts “crash bell” at airport fire rescue unit.
9:02:55L: Airport fire rescue unit completes deploying fire rescue equipment.
9:03L: Flight 7C-2216 crashes into embankment after over-shooting the runway.
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?quote:Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
Het is de enige runway (01/19). 2800 meter lang.quote:Op maandag 30 december 2024 17:06 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?
Over onjuiste berichtgeving gesproken:quote:Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
quote:Regeringsmedewerkers zeggen dat de onderzoekers ook zullen kijken naar het gebouw van de luchtverkeersleiding op Muan International Airport. De vraag is vooral of het betonnen gebouw niet van lichter materiaal gemaakt had moeten worden om een eventuele botsing met een vliegtuig beter op te vangen, meldt AP.
Slecht, he?quote:Op maandag 30 december 2024 17:13 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Over onjuiste berichtgeving gesproken:
Op nu.nl:
[..]
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:quote:
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.quote:Ministry officials also said they will look into whether the Muan airport’s localizer — a concrete fence housing a set of antennas designed to guide aircraft safely during landings — should have been made with lighter materials that would break more easily upon impact.
quote:Op maandag 30 december 2024 17:22 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:
[..]
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.
Als er genoeg tijd is, ja:quote:Op maandag 30 december 2024 18:48 schreef phpmystyle het volgende:
Kan dat landingsgestel niet manueel geslingerd worden?
Ziet er uit als een kleine moeite.quote:Op maandag 30 december 2024 19:12 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Als er genoeg tijd is, ja:
Bekijk deze YouTube-video
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doosquote:Op dinsdag 31 december 2024 11:30 schreef Dutch_view het volgende:
Zwarte doos is beschadigd en vooralsnog niet uit te lezen![]()
https://nos.nl/artikel/25(...)os-niet-uit-te-lezen
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos
Misschien is de usb-plug verbrand en moeten ze er een nieuwe op zetten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:16 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:41 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).
Dat de data door beschadigingen aan de buitenkant (bijv. door verwrongen connectoren) niet snel uit te lezen is, hoeft geen probleem te zijn. Met specialistische apparatuur kan vaak alsnog de data van de geheugenchips worden gehaald, alleen duurt het wat langer.
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:24 schreef The-BFG het volgende:
[..]
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.
Het is ook niet de eerste keer dat een specialist de data van de recorder moest halen door flinke schade. Duurt alleen (flink) wat langer dan normaal.
Edit:
Wat jij zegt dus mbt die data
Boeing heeft een hoop te verbergen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:17 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.
Weet ik niet. Verdrag van Chigago geeft Amerikanen eventueel een stoel bij de onderzoekscie. Is het niet? Koreanen zijn aanzet. Hoeveel nationaliteiten waren aan boord?quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |